Урок " Література рідного краю. Богдан Бастюк. Гумористичні твори"

Про матеріал

Уже стало традицією проводити уроки літератури рідного краю. Літературне краєзнавство - це специфічна галузь науки про літературу, предметом якої є вивчення фольклорної спадщини та літературних творів, художніх образів, навіяних природою, історичними подіями, традиціями, звичаями, побутом і людьми певного краю. Шкільне літературне краєзнавство багатогранне. Посутнє місце в ньому займають уроки літератури рідного краю, що мають свої особливості. По-перше, планувати їх треба, враховуючи специфіку літератури як виду мистецтва; по-друге, добирати літературні твори і мистецький матеріал високої художньо-естетичної вартісності; по-третє, вміло поєднувати ознайомлення краєзнавчої літератури з використанням образотворчого мистецтва, музики, архітектури, історії, релігії, філософії свого краю тощо;

Перегляд файлу

 

Тема уроку. Література рідного краю. Богдан Бастюк. Гумористичні твори. 8 клас

Цілі (для вчителя):

  • ознайомити учнів з творчістю письменника рідного краю;
  •     формувати предметні (літературознавчу й мовленнєву), а також комунікативну й соціальну компетентності;
  • виховувати  гордість за земляків, які своєю творчістю зробили вагомий внесок у розвиток культури України; відповідальність за свої вчинки, повагу до людини.

Навчальні цілі для учнів (за таксономією Блума):

створення

 

оцінювання

будувати висловлювання  із поєднанням різних типів мовлення

 

висловлювати особисте ставлення до творчості письменника

 

аналіз

аналізувати ідейно-художній зміст  творів

застосування

використовувати засоби виразного читання під час декламації гумористичних  творів,

знаходити й відбирати потрібну інформацію для виконання завдання

 

розуміння

пояснювати внесок Б. Бастюка в національну культуру

 

знання

називати культурних діячів рідного краю,

розповідати про окремі епізоди з їх життя

 

Форма навчання: змішане навчання (з елементами моделі «перевернутий клас»)

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Засоби:

мережні: блог учителя

апаратні: комп’ютер із доступом до мережі Інтернет, девайси

наочні:   листи для самооцінки (за кількістю учнів у класі)

Обладнання:

  • виставка збірок Б. Бастюка,; дидактичні мультимедійні матеріали ( тематичні презентації), фотовиставка, фотопортрет письменника.
  •  районні та обласні газети з публікаціями  творів  письменника; 

 

 

 

                                            Перебіг уроку

I. Актуалізація суб’єктивного  досвіду і опорних знань   

 

         Ми  народилися і живемо в чудовому краї  – найкращому куточку України. Наша земля багата і щедра талантами. Поети возвеличують її у віршах, композитори оспівують піснями, художники увіковічнюють в мистецьких полотнах… Кого з відомих особистостей Тернопільщини ви знаєте?( Відповіді учнів)

                   II. Цілепокладання. Мотивація навчальної діяльності

 Що таке гумор? Як ви його сприймаєте?
Чи легко, на ваш погляд, бути письменником-гумористом?  Творчість яких гумористів ви уже вивчали?

  • Завдання з елементами  асоціативного мислення. Метод «Асоціативне гроно»    Важливими   ключовими словами нашого уроку будуть такі : Україна, гумор, душа, любов, праця, патріот.

 Використовуючи подані слова, в кінці уроку  напишете висновок і свої враження  словами і кольорами, які ви вважаєте найбільш вдалими, найбільш актуальними.

ІІІ. Повідомлення  теми, мети  уроку.

  1.  Вчитель звертає увагу учнів на  портрет Б. Бастюка, книжкову виставку.

               Ці книги написав  літератор  Тернопільщини Богдан Бастюк, який посіяв на ниві красного  письменства творчу квітку, один листок якої – поезія, другий – проза, а третій – гумор.

   На сьогоднішньому уроці  літератури рідного краю ми ознайомимося із життєвим і творчим шляхом Богдана Бастюка, доторкнемося серцем до його творчості ,  з’ясуємо роль митця-гумориста  в житті людей.

  • “Треба любити людину. Більше, ніж самого себе. Тільки тоді ти маєш право сміятися ", — так зазначав у своєму щоденнику Остап Вишня. І дійсно, сміятися треба вміти так, щоб не образити, не поранити людську душу, навіть говорячи про непривабливі речі. Творча натура будь-якого гумориста — зауважувати в житті всі негаразди, вади, болі, пропускати їх крізь своє серце, а потім шукати дотепне, влучне слово, щоб дошкульно висміяти чи доброзичливо покепкувати над ними. Завдання це нелегке: як же треба любити людину, щоб, глузуючи з неї, дбати про її і всієї нації моральне здоров’я!
  • А розпочалася гумористично-сатирична стежина Б. Бастюка ще в далекі 80-ті роки минулого століття. Виступав як поет-лірик на одному мистецькому заході з відомими тоді Степаном Пушиком, Анатолієм Бортняком, Петром Засенком. Саме ці люди порадили спробувати себе в гуморі. Спроба вдалася…Талановиті сатиричні твори знаходили живий відгук у людських серцях. Завдяки майстерному авторському виконанню( а був неперевершеним оповідачем)  іскрометний гумор підкуповував людей у всіх куточках України: від заходу до сходу.
  • Сьогодні неможливо уявити собі український гумор без його видань : «Сільська аеробіка»(1990) ,»На кривому цвяшку (1997), «Для дорогої родини»(1999), «Сміхомаргіналії»( 2001) та ін. Кращі твори сміхотворця ,такі як «Корида», «Японець», «Пірнальники»,  «Колотнеча», « До крапки у дискусіях» - це вже речі хрестоматійні. Слово Б.Бастюка не тільки веселе, іскрометне, а й світле і чисте, напоєне цілющою силою краси і любові, а ще здоровою селянською мудрістю.

 

  1. Організація самостійної пізнавально -творчої діяльності учнів.

 

Опис навчальних завдань

 

Групи

Сутність завдання

Місце виконання

Засоби

Спосіб виконання

1.

Прочитати статті:

https://tobm.org.ua/bastyuk-bohdan/

http://odb.te.ua/484

http://zolotapektoral.te.ua/petro-soroka-bohdan-bastyuk-pyshe-yak-zhyve-zhyve-yak-pyshe/

 

Ознайомитися з творчою біографією Б.Бастюка.

Підготувати запитання для інтерв’ю .

 

 

блог

учителя

on-line;

 

2.

 

 

 

Загальна характеристика гумористичних збірок Б.Бастюка.

Повторити літературознавчі поняття: гумор, сатира ; (робота в групах).

 

 

 

 

Про нас, рецензії

 

 

парта

 

3.

Прочитати гуморески Богдана Бастюка. Підготувати виразне декламування гуморески (робота в групах).

 

 

Про нас, рецензії

 

 

 

 

 

4.

Презентувати результати своєї роботи однокласникам.

 

 

5.

 

Виконати  завдання «Після уроку»

 

 

 

парта

 

 

Умовні позначення:

           домашнє завдання                  навчальний заклад                             

Випереджувальні завдання Для виконання випереджувального домашнього завдання ви обєдналися в групи. Під час уроку свою роботу презентують учасники творчих груп.

Час презентацій:

І група

  1. Учні, які працювали над вивченням життєвого шляху Б. Бастюка, об`єднавшись в «творчу групу», напишуть  інтерв’ю з письменником.

(Як створити інтерв’ю ,восьмикласники вже вивчали на уроках української мови).

 

  • Зразок виконання завдання.
  • В одному інтерв’ю ви зізналися :  «Моя автобіографія міцно і назавжди поєднана з рідним селом і його мешканцями» .Звідки Ви родом? Де Ваша мала Батьківщина?
  • Народився я влітку 1949 року. Ніколи не забуду, як пятирічного  взяв мене із собою на пасовище дід Петро. «Зеленавий» Серет, мальовничі околиці села Мишковичі…

Вчителем у школі був мій батько- Іван Петрович. А в паралельному класі вчився тоді Петро Тимочко. Згодом ,був учнем  Тернопільської  СШ № 8. В юності  співав у сільському хорі, грав у духовому оркестрі.

  • Лише в письменництві ваш талант? Чи вас захоплювала ще якась діяльність? Як воно – поєднувати такі різні діяльності?
  • Завжди поважав працю. Я був інженером у колгоспі,  працював в обласній молодіжній газеті «Ровесник», міжшкільному комбінаті профорієнтації учнів, Тернопільському відділі науково-технічної інформації «Укрінформагропрому». Одним із перших став фермером у рідному селі . А у  2005−2008 роках очолював Тернопільську обласну організацію НСПУ.
  • Чи пригадуєте свої перші твори? У яких гумористично-сатиричних жанрах ви працювали?
  • Писав мініатюри, співомовки, епіграми,  пародії , анекдоти, шкіци до портрета і навіть байки,а ще гуморески….

 

  • Твори яких відомих письменників читаєте?

-Тараса Шевченка, Миколи Вінграновського, Ліни Костенко. Перечитую їх. І не маю чого додати. Це все так самодостатньо. З наших місцевих ще і ще раз звертаюсь до Осипа Маковея, Романа Андріяшика . Перечитав Ярослава Павуляка, Михайла Левицького. Я стільки життів прожив, читаючи ці твори! Вабить публіцистика Арсена Паламара, допомагає систематизувати власні думки, погляди, не витрачати часу на пусте, несуттєве. Бо його величності часу залишається все менше. І коли це усвідомлюєш, то відчуваєш, що мусиш встигнути зробити хоча б задумане.

- Що Вам подобається, а що не подобається в людях?

- Захоплююся людьми, які мають почуття гумору, тими , хто не вміє заздрити. Такі люди – скарб для суспільства, адже сміх лікує.

 -  Дуже Вам дякую за цю цікаву розмову.

 

ІІ група

Учні 2 групи дають загальну характеристику гумористичних збірок Басюка.

http://odb.te.ua/old/userfiles/10002(44).jpgДля дорогої родини: сатира та гумор. Випуск 1 / Б. Бастюк. — Тернопіль: Джура, 1999. — 48 с.
До цієї невеличкої гумористично-сатиричної книжечки увійшли твори, у яких автор об'єктами критичного розвінчування обирає ті недоліки і явища, що заважають нам у житті: байдужість, пасивність, бездіяльність, брак єдності, теледурман, на який більшість із нас витрачають дорогоцінний час, безхребетність і захланність, схиляння перед чужими сумнівними цінностями.

 

Результат пошуку зображень за запитом "Б.Бастюк Люті сусіди або картинки"Сміхомаргіналії:   / Б. Бастюк. — Тернопіль: Джура,2001.—312с.
До вибраного віршованого гумору й сатири відомого в Україні (і не тільки) сміхованця Богдана Бастюка увійшли кращі твори з попередніх книжок: «Сільська аеробіка», «Сто мініатюр», «На кривому цвяшку», «Для дорогої родини», «Сертифікат на... кріп».
Від сатиричної мініатюри до літературної пародії, через байку, переспів, коломийку — такий творчий діапазон талановитого автора, який у переважній більшості своїх творів живиться невичерпними жартами неповторного галицького сміху.

 

Бастюк, Б. Любі сусіди або Сидимо собі з Янтошком...-

Тернопіль : Терно-граф.- 2007.80 с.

У цій книжці зустрічаємося з уже відомим Янтошком Процівим, його друзями і сусідами.

  • Слово вчителя

Гумор Богдана Бастюка має ту рідкісну якість, що змушує нас не тільки реготати, а й замислюватися над тим, що викликало сміх чи бодай усмішку. Бо розсмішити людину неважко, досить розказати якусь комічну історію чи анекдот, але змусити глянути на себе критично, побачити у світлі сміху власні чи суспільні вади – це під силу далеко не кожному.
А ще цей гумор має чисто галицьке забарвлення. Центральний персонаж більшості гумористичних збірок поета Антошко Проців – це корінний галичанин з характерною зовнішністю, хитринкою в примружених очах, трішки лукавий, але безмежно добродушний, словоохочий і ущипливий, нібито простакуватий, але насправді метикуватий. До всього має діло, скрізь устромить свого довгого носа, кожному дасть пораду і всяку неправду та зло виведе на чисту воду. Проців живе весело. Він з тої породи, що безсмертні Швейк, Тіль Уленшпігель, Кандід і Рудий Панько, то його брати духовні, а рідний старший брат – січовий стрілець Цяпка. Сам Антошко, мабуть, про це й не відає, хоча, як знати, бо хто спроможний достеменно сказати, що мудрий галичанин знає, а чого ні. Сам автор збірки вважав, що в образі Антошка Проціва вивів героя нашого часу, так би мовити, в усій його красі й силі. І, здається, вважав правильно.
 

ІІІ група

Учні, які працювали в групі з метою повторення засобів виразного читання гумористичних творів  , презентують свою роботу.

Повторення основних відомостей про виразне читання.

 Прийом «Кластер». 

— Виразне читання гумористичних творів має свої особливості.

По-перше, треба врахувати, що гумористичні твори різноманітні за жанрами: усмішки, байки, співомовки, анекдоти, гуморески.

По-друге, одні з них написані віршованою мовою , а інші — прозовою. Тому, щоб правильно, виразно прочитати той чи інший гумористичний твір, треба пригадати основні правила виразного читання та визначити виконавське завдання: це допоможе знайти відповідні інтонації і темп читання, а також інші засоби виразності.

 

Виразне читання гуморесок Б. Бастюка

«Педагогічна таємниця»,   «Таємниця реклами»,  «Корида»,   «До крапки у дискусіях» та ін.

IV група

Учні, які працювали  над теорією літератури, дадуть відповіді на запитання:

1.Які життєві явища  стали предметом критики в гуморесках Б.Бастюка? . Які людські вади, на  вашу думку, висміяно в гуморесках? Як ставиться  автор до героїв  своїх творів — доброзичливо чи з осудом?

2.Від чийого імені ведеться розповідь в гуморесках? Чому саме такий вибір зробив автор?

3.Усне малювання. Якими уявляєте образи героїв прослуханих гуморесок?

4.Наскільки актуальними є порушені у творах проблеми?

5.Доведіть ,що вивчений твір «Корида» - гумореска.

IV . Цей етап уроку ми назвемо «Коло ідей». 

 Вчитель. Дякую за презентовану роботу і пропоную об`єднатися в загальне коло та продовжити роботу  всім разом.

Висловіть свою думку щодо написаного . Своє творче кредо  автор висловив у таких рядках:


Повірте, з гілляки не вчора я зліз.
Тож знаю, що в нашій культурі
Була вже ідейність, був соцреалізм,
Партійність у літературі…
Розмови, дискусії, гасла-пташки…
Аби у словесному глеї
Не порпатися, припинить балачки,
Які ще потрібні ідеї?!
Аби побратимів не брати на сміх
І поїдом ближніх не жерти,
Аби поважати сусідів своїх, −
Потрібні які такі жертви?!
Аби не топити у ложці води
Знайомого, брата чи друга,
Аби не радіти з чужої біди, −
Яка тут потрібна потуга?!


V. Рефлексія.

Учитель. Ось і пробігло перед нами життя людини. Гумориста, патріота, правдошукача.. Прожиті роки були для митця вщерть виповнені важкою невтомною працею і щедрим творчим ужинком.

   

Колись на один із днів  народження поет присвятив собі такі рядки:

 

З розвітрених вертаючись доріг,

Мені, коли обляже серце втома,

Ступити б на споришевий  поріг,

найти себе і… не застати вдома.

 

15.11. 2014 року  серце Богдана Бастюка зупинилося. Людина, на жаль, смертна… Але вічна душа. І невмируще талановите слово, осяяне світлом любові.

 

Завдання з елементами  асоціативного мислення. Метод «Асоціативне гроно» (див.вище). Використовуючи подані слова, в кінці уроку  напишете висновок і свої враження  словами і кольорами, які ви вважаєте найбільш вдалими, найбільш актуальними.

 

 

 Усна саморефлексія: Чи досягнуто цілі нашого уроку?- Чи задоволені ви результатом діяльності?

 

VI. Підсумок уроку. Домашнє завдання.

Обов’язкове: вивчити напам’ять одну з гуморесок Б.Бастюка (бути готовим обґрунтувати свій вибір);

за бажанням: написати твір – мініатюру « Сміх – це і здоровя, і зброя»

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Майнаєва Олена Іванівна
    Дуже рада, що мої ідеї щодо планування уроку за змішаною формою навчання стали Вам у нагоді. Щоправда, один із малюнків в описі навчальних завдань - це зображення моєї рідної школи. Якщо Вас дійсно цікавлять уроки за моделлю "перевернутий клас", запрошую до себе на блог ukrainkadz.blogspot.com Знайдете ще багато цікавих ідей, але одна умова - у списку використаних джерел указуйте, звідки ідеї. До речі, ідея "опису навчальних завдань" від викладача Львівського університету К. Стецюри. Я вказала це в списку використаних джерел.
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
12 квітня 2018
Переглядів
2573
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку