Уже стало традицією проводити уроки літератури рідного краю. Літературне краєзнавство - це специфічна галузь науки про літературу, предметом якої є вивчення фольклорної спадщини та літературних творів, художніх образів, навіяних природою, історичними подіями, традиціями, звичаями, побутом і людьми певного краю. Шкільне літературне краєзнавство багатогранне. Посутнє місце в ньому займають уроки літератури рідного краю, що мають свої особливості. По-перше, планувати їх треба, враховуючи специфіку літератури як виду мистецтва; по-друге, добирати літературні твори і мистецький матеріал високої художньо-естетичної вартісності; по-третє, вміло поєднувати ознайомлення краєзнавчої літератури з використанням образотворчого мистецтва, музики, архітектури, історії, релігії, філософії свого краю тощо;
Тема уроку. Література рідного краю. Богдан Бастюк. Гумористичні твори. 8 клас
Цілі (для вчителя):
Навчальні цілі для учнів (за таксономією Блума):
створення
оцінювання |
будувати висловлювання із поєднанням різних типів мовлення
|
висловлювати особисте ставлення до творчості письменника
|
|
аналіз |
аналізувати ідейно-художній зміст творів |
застосування |
використовувати засоби виразного читання під час декламації гумористичних творів, знаходити й відбирати потрібну інформацію для виконання завдання
|
розуміння |
пояснювати внесок Б. Бастюка в національну культуру
|
знання |
називати культурних діячів рідного краю, розповідати про окремі епізоди з їх життя |
Форма навчання: змішане навчання (з елементами моделі «перевернутий клас»)
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Засоби:
мережні: блог учителя
апаратні: комп’ютер із доступом до мережі Інтернет, девайси
наочні: листи для самооцінки (за кількістю учнів у класі)
Обладнання:
Перебіг уроку
I. Актуалізація суб’єктивного досвіду і опорних знань
Ми народилися і живемо в чудовому краї – найкращому куточку України. Наша земля багата і щедра талантами. Поети возвеличують її у віршах, композитори оспівують піснями, художники увіковічнюють в мистецьких полотнах… Кого з відомих особистостей Тернопільщини ви знаєте?( Відповіді учнів)
II. Цілепокладання. Мотивація навчальної діяльності
Що таке гумор? Як ви його сприймаєте?
Чи легко, на ваш погляд, бути письменником-гумористом? Творчість яких гумористів ви уже вивчали?
Використовуючи подані слова, в кінці уроку напишете висновок і свої враження словами і кольорами, які ви вважаєте найбільш вдалими, найбільш актуальними.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
Ці книги написав літератор Тернопільщини Богдан Бастюк, який посіяв на ниві красного письменства творчу квітку, один листок якої – поезія, другий – проза, а третій – гумор.
На сьогоднішньому уроці літератури рідного краю ми ознайомимося із життєвим і творчим шляхом Богдана Бастюка, доторкнемося серцем до його творчості , з’ясуємо роль митця-гумориста в житті людей.
Опис навчальних завдань
Групи |
Сутність завдання |
Місце виконання |
Засоби |
Спосіб виконання |
1. |
Прочитати статті: https://tobm.org.ua/bastyuk-bohdan/ http://zolotapektoral.te.ua/petro-soroka-bohdan-bastyuk-pyshe-yak-zhyve-zhyve-yak-pyshe/
Ознайомитися з творчою біографією Б.Бастюка. Підготувати запитання для інтерв’ю .
|
|
блог учителя |
on-line; |
2.
|
Загальна характеристика гумористичних збірок Б.Бастюка. Повторити літературознавчі поняття: гумор, сатира ; (робота в групах).
|
|
|
|
3. |
Прочитати гуморески Богдана Бастюка. Підготувати виразне декламування гуморески (робота в групах).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
Презентувати результати своєї роботи однокласникам.
|
|
|
|
5.
|
Виконати завдання «Після уроку»
|
|
|
|
Умовні позначення:
домашнє завдання навчальний заклад
Випереджувальні завдання Для виконання випереджувального домашнього завдання ви об’єдналися в групи. Під час уроку свою роботу презентують учасники творчих груп.
Час презентацій:
І група
(Як створити інтерв’ю ,восьмикласники вже вивчали на уроках української мови).
Вчителем у школі був мій батько- Іван Петрович. А в паралельному класі вчився тоді Петро Тимочко. Згодом ,був учнем Тернопільської СШ № 8. В юності співав у сільському хорі, грав у духовому оркестрі.
-Тараса Шевченка, Миколи Вінграновського, Ліни Костенко. Перечитую їх. І не маю чого додати. Це все так самодостатньо. З наших місцевих ще і ще раз звертаюсь до Осипа Маковея, Романа Андріяшика . Перечитав Ярослава Павуляка, Михайла Левицького. Я стільки життів прожив, читаючи ці твори! Вабить публіцистика Арсена Паламара, допомагає систематизувати власні думки, погляди, не витрачати часу на пусте, несуттєве. Бо його величності часу залишається все менше. І коли це усвідомлюєш, то відчуваєш, що мусиш встигнути зробити хоча б задумане.
- Що Вам подобається, а що не подобається в людях?
- Захоплююся людьми, які мають почуття гумору, тими , хто не вміє заздрити. Такі люди – скарб для суспільства, адже сміх лікує.
- Дуже Вам дякую за цю цікаву розмову.
ІІ група
Учні 2 групи дають загальну характеристику гумористичних збірок Басюка.
Для дорогої родини: сатира та гумор. Випуск 1 / Б. Бастюк. — Тернопіль: Джура, 1999. — 48 с.
До цієї невеличкої гумористично-сатиричної книжечки увійшли твори, у яких автор об'єктами критичного розвінчування обирає ті недоліки і явища, що заважають нам у житті: байдужість, пасивність, бездіяльність, брак єдності, теледурман, на який більшість із нас витрачають дорогоцінний час, безхребетність і захланність, схиляння перед чужими сумнівними цінностями.
Сміхомаргіналії: / Б. Бастюк. — Тернопіль: Джура,2001.—312с.
До вибраного віршованого гумору й сатири відомого в Україні (і не тільки) сміхованця Богдана Бастюка увійшли кращі твори з попередніх книжок: «Сільська аеробіка», «Сто мініатюр», «На кривому цвяшку», «Для дорогої родини», «Сертифікат на... кріп».
Від сатиричної мініатюри до літературної пародії, через байку, переспів, коломийку — такий творчий діапазон талановитого автора, який у переважній більшості своїх творів живиться невичерпними жартами неповторного галицького сміху.
Бастюк, Б. Любі сусіди або Сидимо собі з Янтошком...-
Тернопіль : Терно-граф.- 2007.80 с.
У цій книжці зустрічаємося з уже відомим Янтошком Процівим, його друзями і сусідами.
Гумор Богдана Бастюка має ту рідкісну якість, що змушує нас не тільки реготати, а й замислюватися над тим, що викликало сміх чи бодай усмішку. Бо розсмішити людину неважко, досить розказати якусь комічну історію чи анекдот, але змусити глянути на себе критично, побачити у світлі сміху власні чи суспільні вади – це під силу далеко не кожному.
А ще цей гумор має чисто галицьке забарвлення. Центральний персонаж більшості гумористичних збірок поета Антошко Проців – це корінний галичанин з характерною зовнішністю, хитринкою в примружених очах, трішки лукавий, але безмежно добродушний, словоохочий і ущипливий, нібито простакуватий, але насправді метикуватий. До всього має діло, скрізь устромить свого довгого носа, кожному дасть пораду і всяку неправду та зло виведе на чисту воду. Проців живе весело. Він з тої породи, що безсмертні Швейк, Тіль Уленшпігель, Кандід і Рудий Панько, то його брати духовні, а рідний старший брат – січовий стрілець Цяпка. Сам Антошко, мабуть, про це й не відає, хоча, як знати, бо хто спроможний достеменно сказати, що мудрий галичанин знає, а чого ні. Сам автор збірки вважав, що в образі Антошка Проціва вивів героя нашого часу, так би мовити, в усій його красі й силі. І, здається, вважав правильно.
ІІІ група
Учні, які працювали в групі з метою повторення засобів виразного читання гумористичних творів , презентують свою роботу.
Повторення основних відомостей про виразне читання.
Прийом «Кластер».
— Виразне читання гумористичних творів має свої особливості.
По-перше, треба врахувати, що гумористичні твори різноманітні за жанрами: усмішки, байки, співомовки, анекдоти, гуморески.
По-друге, одні з них написані віршованою мовою , а інші — прозовою. Тому, щоб правильно, виразно прочитати той чи інший гумористичний твір, треба пригадати основні правила виразного читання та визначити виконавське завдання: це допоможе знайти відповідні інтонації і темп читання, а також інші засоби виразності.
Виразне читання гуморесок Б. Бастюка
«Педагогічна таємниця», «Таємниця реклами», «Корида», «До крапки у дискусіях» та ін.
IV група
Учні, які працювали над теорією літератури, дадуть відповіді на запитання:
1.Які життєві явища стали предметом критики в гуморесках Б.Бастюка? . Які людські вади, на вашу думку, висміяно в гуморесках? Як ставиться автор до героїв своїх творів — доброзичливо чи з осудом?
2.Від чийого імені ведеться розповідь в гуморесках? Чому саме такий вибір зробив автор?
3.Усне малювання. Якими уявляєте образи героїв прослуханих гуморесок?
4.Наскільки актуальними є порушені у творах проблеми?
5.Доведіть ,що вивчений твір «Корида» - гумореска.
IV . Цей етап уроку ми назвемо «Коло ідей».
Вчитель. Дякую за презентовану роботу і пропоную об`єднатися в загальне коло та продовжити роботу всім разом.
Висловіть свою думку щодо написаного . Своє творче кредо автор висловив у таких рядках:
Повірте, з гілляки не вчора я зліз.
Тож знаю, що в нашій культурі
Була вже ідейність, був соцреалізм,
Партійність у літературі…
Розмови, дискусії, гасла-пташки…
Аби у словесному глеї
Не порпатися, припинить балачки,
Які ще потрібні ідеї?!
Аби побратимів не брати на сміх
І поїдом ближніх не жерти,
Аби поважати сусідів своїх, −
Потрібні які такі жертви?!
Аби не топити у ложці води
Знайомого, брата чи друга,
Аби не радіти з чужої біди, −
Яка тут потрібна потуга?!
V. Рефлексія.
Учитель. Ось і пробігло перед нами життя людини. Гумориста, патріота, правдошукача.. Прожиті роки були для митця вщерть виповнені важкою невтомною працею і щедрим творчим ужинком.
Колись на один із днів народження поет присвятив собі такі рядки:
З розвітрених вертаючись доріг,
Мені, коли обляже серце втома,
Ступити б на споришевий поріг,
найти себе і… не застати вдома.
15.11. 2014 року серце Богдана Бастюка зупинилося. Людина, на жаль, смертна… Але вічна душа. І невмируще талановите слово, осяяне світлом любові.
Завдання з елементами асоціативного мислення. Метод «Асоціативне гроно» (див.вище). Використовуючи подані слова, в кінці уроку напишете висновок і свої враження словами і кольорами, які ви вважаєте найбільш вдалими, найбільш актуальними.
Усна саморефлексія: Чи досягнуто цілі нашого уроку?- Чи задоволені ви результатом діяльності?
VI. Підсумок уроку. Домашнє завдання.
Обов’язкове: вивчити напам’ять одну з гуморесок Б.Бастюка (бути готовим обґрунтувати свій вибір);
за бажанням: написати твір – мініатюру « Сміх – це і здоров’я, і зброя»