Урок літератури рідного краю на тему «Осінь – це інший вимір. Інша якась галактика» за творчістю поетес Запорізького краю»

Про матеріал
Урок літератури рідного краю на тему «Осінь – це інший вимір. Інша якась галактика» за творчістю поетес Запорізького краю» знайомить учнів старших класів із життям та творчим доробком поетес Запорізького краю Олени Музики та Вікторії Сироватко. Урок можна провести також для учнів 8-9-10 класів.
Перегляд файлу

Конспект уроку літератури рідного краю на тему

 «Осінь – це інший вимір. Інша якась галактика» за творчістю поетес Запорізького краю»

Клас: 10-11

Мета: познайомити учнів із життям та творчим доробком поетес Запорізького краю Олени Музики та Вікторії Сироватко; розвивати читацьку активність, культуру читання, зв»язне, логічне мовлення, образне мислення учнів, творчі здібності;  удосконалювати навички виразного читання та аналізу поетичних творів; виховувати почуття патріотизму до рідної землі, людей свого краю, любов і шанобливе ставлення до краси природи, поезії, , української мови; сприяти розвитку естетичних і художніх смаків учнів.

Ключові компетентності:

Спілкування державною мовою;

Уміння вчитися: формувати вміння висловлювати власні судження, навички роботи в групах; удосконалювати навички виразного читання та аналізу поетичних творів; комунікативна: розвивати зв»язне, логічне мовлення учнів;   інформаційна: уміння працювати з пошуковою системою, знаходити необхідну інформацію, узагальнювати її, виокремлювати головне ; загальнокультурна: естетичний смак, любов до художнього слова; емоційна: шанобливе ставлення до творчості письменників-земляків, милування красою природи, виразне читання поетичних творів; екологічна грамотність: усвідомлення взаємозв’язку людини і природи;

Предметні компетентності:

Літературознавча: ознайомити учнів з творчістю письменниць рідного краю В. Сироватко та О. Музики, розкрити непересічність їхніх талантів; удосконалювати навички виразного читання та аналізу поетичних творів, розвивати культуру читання; сприяти розвитку естетичних і художніх смаків учнів.

Наскрізні лінії: «Громадянська відповідальність», «Екологічна безпека та сталий розвиток»

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування, застосування,  закріплення умінь і навичок

Форма проведення: урок-спілкування, літературне читання за круглим столом

Обладнання: портрети поетес Олени Музики та Вікторії Сироватко, збірка поезій О.Музики «Так просто», тексти віршів, відеозапис поезій В.Сироватко, схема аналізу поетичного твору, добірка фото про осінь.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

(На початку уроку для продуктивної і творчої роботи учитель ділить клас на групи)

ІІ. Мотивація учнів

Слово вчителя.

Осінь – дивовижна пора! Вона надихає на творчість, філософські роздуми та загалом допомагає усвідомлювати сутність життя. Оголені душі поетів дуже чутливі до неї, як і загалом до всього значущого та важливого у нашому житті. Хай осінь буде натхненною!

(Учитель читає поезію Любові Шемет «Запорізький край»)

            Запорізький край

Степові запорізькі простори,

Золоті неосяжні поля,

Від Дніпра до Азовського моря

Найрідніша у світі земля.

Наймиліший для серця куточок,

Батьківщина маленька моя -

Рідна хата, вишневий садочок,

Цвіт калини і спів солов'я.

Свою землю завжди цінувати

Нас з дитинства навчили батьки,

В Запоріжжі найкращі дівчата,

А всі хлопці - ще ті козаки!

І у спадщину кожен з нас має

Дух свободи в козацькій душі,

Від краси запорізького краю

Моє серце складає вірші.

 

Бесіда з учнями:

 -Чи сподобалася Вам поезія? Чим саме?

 -До якого виду лірики вона належить?

- Яку пору року полюбляєте ви? Розкажіть про своє ставлення до осені.

Інтерактивна вправа «Асоціативне гроно»

На минулому уроці у Вас було завдання дібрати фото чи картинки про осінь. Подивіться на них і складіть  асоціативний ряд  до слова «осінь».

А тепер доберіть до словосполучення «рідний край». (Відповіді учнів)

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

 Сьогодні на уроці ми знову поринемо в чарівний світ поетичного слова. Будемо говорити про зображення осені у творчості сучасних письменниць Запорізького краю. Ознайомимося з життям і творчістю Вікторії Сироватко та Олени Музики. Будемо читати й аналізувати, слухати й міркувати, закохуватись у поезію і осінь, виконувати творчі завдання

ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

  1. Вступне слово вчителя

Яскрава і затишна, романтична і журлива, щедра і мінлива. Осінь. Невичерпне джерело поетичного натхнення. Певне, у доробку кожного поета знайдеться хоч один вірш про цю неповторну пору. Сьогодні у поетичній добірці – вірші з присмаком яблук, різнобарв’ям айстр та жоржин, ошатністю дерев, шурхотом опалого листя та стукотом дощу. Ділюся з вами улюбленими віршами від майстрів слова.

Напередодні уроку двоє учнів отримали завдання «Підготувати  повідомлення про письменниць нашого краю Вікторію Сироватко та Олену Музику. Послухаємо їх.

(Розповіді учнів) Учень №1.

Вікторія Сироватко

Вікторія Євгенівна Сироватко народилася 30 травня 1951р. у м. Запоріжжя. Закінчила Запорізький  педагогічний інститут. З 29 травня 1997 р. член Запорізької обласної організації НСПУ. Лауреат премії М. Нагнибіди. Автор книг «Зустріч», «Острів бажань», «Віддам в хороші руки».

У 2016 році поетеса Вікторія Сироватко – постійна учасниця концертів «Поетичного травня» була членом комісії із розгляду творчих робіт, поданих на конкурс імені Петра Ребра. 

У 2018 році на День Незалежності виступала зі своєю поезією перед бійцями на передовій. Приймала участь у створенні календаря «Ніжні і непереможні – 2019». Вірші, які розміщені  в календарі, ліричні, романтичні і дуже жіночі. Вони передають п’янкий космічний настрій і тонку атмосферу щастя, яке пережили всі учасники даного проекту.

Заміжня, має двох синів та онуку.

Її називають „поетесою однієї струни”, бо основна тема її поезії – це стосунки між чоловіком і жінкою. Давайте послухаємо деякі з поезій у виконанні автора.

(Поетичне слово 3. Вірші Вікторії Сироватко

https://www.youtube.com/watch?v=Gys75CfYYAU )

Учень №2

Олена Музика

Народилася у Запоріжжі. З дитинства мріяла стати вчителем. Запорізьке педагогічне училище №1 та Запорізький державний університет (зараз ЗНУ) допомогли здійснити дитячу мрію. Читати любила завжди, але ніколи не думала, що буде й писати. Перші спроби були ще в студентські роки, повернулася до цього заняття у зрілому віці. Джерелом її натхнення є саме життя – багатогранне і таке прекрасне!

Перша збірка віршів Олени Музики під назвою «Так просто» нещодавно вийшла в світ і була презентована на фестивалі  «Толока-2020» у місті Запоріжжя. Це ще одна поетична перлина, яка поповнила віршовані надбання поетів Василівщини. У її збірці прихильники поезії можуть знайти вірші на будь-який смак: чуттєві — про кохання, ліричні — про мальовничі пейзажі і навіть зустрінуть тут філософські роздуми, вірші-фантазії та жартівливі пародії.

Також у неї є спільний творчий проєкт - збірка "Сонячний дощ"  з Оленою Музичук (вірші Олени Музики, а проза - Олени Музичук).

Сама ж Олена нині проживає у с. Верхня Криниця, за фахом — вчитель української мови та літератури. Поети, які разом з Оленою входять до складу літературного об’єднання «Ліра», щиро підтримують свою колегу і радіють її успіхам.

  • Дякуємо учням за розповідь. А зараз я пропоную Вам перейти до читання й аналізу віршованих творів наших поетес. Перед Вами лежать тексти поезій. 1 і 3 групи обирають для аналізу одну з поезій Вікторії Сироватко, тільки щоб були різні, а 2 і 4 групи – по одному поетичному твору Олени Музики, теж різні. Ті вірші, що залишаться, ми почитаємо вголос, удосконалюючи навички виразного читання.

 

Запропоновані тексти

 

 

Вікторія Сироватко

 *   *    *

Рань вереснева. Яблук щічки свіжі.

Забутий сад край неба і села.

Росте на кронах молодильна їжа,

Щоб я в собі здитиніти могла.

Собі я дозволяю самочинство

І залишаю крихітні сліди.

Я не впадаю - падаю в дитинство,

Бо кроками земними не дійти.

Ношу дитяче вранішнє одіння,

Уявою пошите нашвидку.

Не подолати яблучне тяжіння

Коли зоря цілує у щоку.

                        16.09.2018

ДОЩОВЕ

Шепоче дощ осінній вірш так тихо,

Що не розчуть його неточну риму.

Стікає час із капілярів стріхи

І листопад не залишає гриму.

Втім і без нього сад такий красивий…

А ти по лікті закотив рукава –

Вогонь у грубці вже не має сили,

Щоб скип'ятити нам води для кави.

Дровець підкинеш, наче слів у спомин.

Від осені запне вікно фіранка,

А дощ у вірш накапа зайві коми,

Щоб з ними нам морочитись до ранку.

  *    *   *

Осінь з ранку свої

поробила діла -

Застелила хмарки,

журавлів провела.

Нанизала калину.

З легкої руки

Павутинок розплутала

срібні нитки.

Розпрямила травинку.

На краплі води

Залишила свої

непомітні сліди.

Так надворі волого,

аж в думці - вода.

Це тому, що мій дощ

Цілу ніч набридав.

Олена Музика

             НАЛИЙ МЕНІ, ОСЕНЕ...

Налий мені, Осене, суму свого аж по вінця –

настою гіркого, як сон на семи вітрах.

Вділи від щедрот своїх жменю кленових червінців

і поруч присядь, жовтокоса моя сестра.

Не треба розмов. І втішань твоїх щирих не хочу.

Намарно не трать ні зітхань, ні порад, ні сліз.

Хай ляже рука твоя – різьблений жовтий листочок –

мені на плече. І повільно сповзе униз…

Все буде як буде. Все буде як треба. Я знаю.

Кленові червінці віддам як платню вітрам

за тишу і спокій – ілюзію власного раю,

і в осінь ввійду, як святкового дня у храм…

                                              2020 р

               ОСІННІЙ ВІРШ

Старий горіх віддав останнє листя –

Усе, що є (плодів давно нема!).

Калинонька красується в намисті:

Уже недовго – знає ж бо сама.

Останні айстри тихі і несмілі,

А хризантеми – буйні і гінкі.

Неначе наречені на весіллі,

От тільки поцілунки їх гіркі.

І присмак диму у нічної тиші.

І запах смутку у коротких днів.

…А на горищі хазяйнують миші,

І гусне сум у келиху на дні…

 

              ОСІННЄ

Вже тягнуться на південь дикі гуси,

Святково закалинилось в гаю,

Каштан під ноги людям листя трусить,

А я мов зачарована стою.

В калюжі віддзеркалюється вітер.

Кудись чимдуж мураха поспіша.

На розі продають осінні квіти,

І кожна квітка – то чиясь душа.

Спішать авто, трамваї, перехожі.

Повітря пахне сумом і дощем.

Осінній день із щедрістю вельможі

В осінні душі ллє солодкий щем.

Моя ж душа уже наскрізь печальна.

Бо знаю, що, коли не стане тем

Для віршів, для розмов і для мовчання,

Я стану однією з хризантем…

                                      10.10.2017

 

        НЕ ТВОЇ ЖУРАВЛІ

Осінь – це інший вимір.

Інша якась галактика.

Мрії, що не здійснились,

в інші світи летять.

Логіка тут не діє.

Зайві теорія й практика.

Всі перед нею рівні –

старець ти чи дитя.

Осінь загляне в душу –

і побіжиш босоніж

за журавлиним клином

ген аж на край землі,

де полохливі айстри

гріються на осонні.

І не важливо зовсім,

що не твої журавлі…

                            09.09.2019

 

Учитель. Кожна група по черзі вголос виразно читає тексти віршів і робить вибір одного із запропонованих. Коли вибір зробили всі – учні починають працювати над аналізом поезії.

 Схема аналізу поетичного твору

  1. Назва твору, ім»я автора
  2. Поштовх до створення вірша
  3. Жанр лірики
  4. Тема, ідея
  5. Рима, вид римування, розмір вірша
  6. Художні засоби, тропи.

Виступ груп по черзі . Спочатку читають вірш - потім його аналіз. Учні з інших груп можуть доповнювати відповіді своїх однокласників.

V. Поетичний практикум

 Інтеракивна вправа «Я поет». Доберіть рими до слів:

Листя – (обійстя), земля – (корабля), почуття – (буття), осінь -  (зустрінь/володінь), шурхіт – (скрегіт/хіт), душа – (межа/вируша) , спомин – (комин), небокрай – (поспішай), кохання – (зрання), тяжіння – (шарудіння/сопіння), край – (зустрічай), краса – (небеса), блакить  - (кипить), птахи – (шляхи).

VІ. Підумок уроку. Рефлексія.

Учитель. Я хочу зачитати Вам один з віршів Олени Музики, який мені сподобався. Послухайте і скажіть, які кольори ви в ньому побачили, які емоції, настрій?

               Осінь – це красиво

Над містом небо, як вселенський сум,

а під ногами шурхіт падолисту.

Я оберемок хризантем несу –

квітучу радість, запашну і чисту.

 

І не важливо, що грядуть дощі

і шо туман розвісив пасма сиві

на голі руки знічених кущів.

Я точно знаю: осінь – це красиво!

                                        12.11.2019

Відповіді учнів.

  • Чи сподобалися Вам поезії, які звучали на уроці? Чим саме?
  • Які враження у вас залишилися від сьогоднішнього уроку? З яким настроєм ви вийдете? Відповідь охарактеризуйте одним –трьома словами (вправа «Мікрофон». Учні по черзі висловлюють свої думки).

VІІ Оцінювання роботи учнів на уроці.

VІІ Домашнє завдання

Дібрати вірші про осінь, які вам подобаються, написати есе «За що я люблю осінь», скласти власну поезію про осінь (виконати одне на вибір).

 

 

docx
Додано
8 лютого 2021
Переглядів
648
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку