Урок літератури рідного краю. Олександра Бурбело "Я лиш струна на арфі України"

Про матеріал
Урок літератури рідного краю знайомить учнів зтворчістю Олександри Бурбело, дівчинки, яка була справжнім маленьким Генієм і добрим Ангелом, бо попри біль і страждання раділа кожній миті життя і дарувала цю радість іншим.Змагаючись із важкою невиліковною недугою, кожну хвилину життя намагалась прожити з максимальною користю, неначе відчуваючи, що на землі їй відведено надто мало часу.За своє коротке життя створила величезний творчий доробок. Поезії О. Бурбело формують морально - етичні почуття доброти, совісті, любові до рідної землі, виховують справжні життєві цінності.
Перегляд файлу

   Тема: Література рідного краю. Олександра Бурбело. «Я лиш струна
           на арфі  України»

Мета:

Навчальна: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом поетеси – землячки Олександри Бурбело; через художнє слово ввести учнів у чарівний світ поезій; вдосконалювати навички аналізу поетичних творів.

Розвивальна: розвивати індивідуальні та пізнавальні інтереси, творчу активність та здібності, вміння логічно мислити, виразно читати та аналізувати поезію.

Виховна: на матеріалі поезій О. Бурбело формувати морально-етичні почуття доброти, совісті, любові до рідної землі і краю,виховувати справжні життєві цінності.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: презентація, відео про О. Бурбело, роздруківки поезій

 

                                    Епіграф:            Не в тому справа, мало, чи багато,

                                                               А в тому суть,як ти життя прожив.

                                                                                                Т. Артем’єва

                                            Перебіг уроку

 

І. Психологічно-мотиваційне налаштування

  Рада вітати вас! Гадаю, що кожен із вас пережив сьогоднішнього ранку якісь приємні відчуття. А якщо вони були і не дуже приємні, давайте згадаємо Полліанну – дівчинку, яка в усьому намагалась бачити радість і позитив, а також навчала цього інших. Тож посміхніться один одному, і як би не почався для вас сьогоднішній ранок, знайдіть у цьому позитив, адже нічого в нашому житті не стається просто так.

     Послухайте, будь ласка, притчу.

  Один бізнесмен назбирав великий капітал – три мільйони доларів. Він вирішив, що візьме собі рік відпустки, щоб удосталь відпочити. Але не встиг прийняти це рішення, як його відвідав Ангел Смерті.

  Бізнесмен дуже злякався і вирішив відкупитися.  «Продай мені три тижні життя, і я віддам тобі мільйон», - запропонував він . Але Ангел Смерті відмовив. «Гаразд, продай тільки один день, і я віддам усе, що маю».

Янгол відмовив.

Тоді чоловік запитав, чи може Янгол Смерті дати йому кілька хвилин, щоб написати прощального листа. Янгол погодився.

  Бізнесмен написав: «Правильно використовуйте час, який вам відведено для життя. Я не зміг купити навіть години за  3 мільйони доларів. Перевірте, чи все, що вас оточує, справді має цінність»

Учитель: Дорогі діти, як ви зрозуміли зміст цієї притчі?Що таке цінність часу, як ви це розумієте? (відповіді дітей)

Учитель: Так, ми маємо цінувати кожну мить свого життя, адже вона ніколи не повернеться.

                                                       

А ми з вами сьогодні на уроці познайомимося з дівчинкою, яка була нашою маленькою українською Полліанною, бо попри біль і страждання раділа кожній миті життя і дарувала цю радість іншим. Ця дитина Геній і Ангел. Це наша сучасна маленька Леся Українка, бо виборювала кожен день життя, змагаючись з невиліковною хворобою. Кожну хвилину намагалась прожити з максимальною користю, неначе відчувала, що на цій землі їй відведено так мало часу. Але за своє коротке життя залишила величезний творчий доробок.

 

ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

 

ІІІ. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

 

1.Розповідь про життєвий і творчий шлях Олександри Бурбело

   Олександра була незвичайною дівчинкою. Відмінно навчалася, захоплювалась біологією, математикою, астрономією, була неодноразовою переможницею обласних та республіканських олімпіад з різних предметів.

   Любила людей, любила все живе навколо себе, дбала про тварин і птахів, взимку навіть розвозила їжу по годівничках для птахів. Це неймовірно, але, за словами матері, після смерті дівчинки на її могилі пташки звили гніздо, де народились пташенята. Дівчинка мала надзвичайно потужну енергетику і сильний дух.

   Справжнім покликанням дівчинки стала літературна творчість. Олександра – авторка кількох книг поезії і прози українською та російською мовами:

Первоцвіт: казки, легенди, вірші  і загадки. – Вінниця: ФОП

 Рогальська І. О., 2011.

Первоцвіт: казки, легенди, вірші, смішинки та загадки. Вид. друге, змінене і доповнене. – Вінниця: Консоль, 2012.

Зимова Україна: поезії. _ Вінниця: Діло, 2013

Я лиш струна на арфі України. – Київ: Антологія, 2013.

Золота росинка: поезія, казки. – Вінниця  Консоль, 2014

Перемога під Синіми Водами: поема, сонети, роман, повісті. – Вінниця: Консоль, 2015

Рідній Україні: вибране, поезія. – Вінниця: Консоль, 2016.

Свої пісні дарую всім на радість: збірник пісень. – Вінниця:Діло, 2017

Гармония: стихотворения, песни, письма. – Вінниця Діло, 2016.

Білі вітрила: казки, фантастичні оповідання, вірші. – Краснодар: Новація, 2012.

  За життя вийшло друком чотири книги автора, решта – посмертні видання. Незавершеними залишилися роман в стилі фентезі «Тутанхамон» та детектив. Численні публікації в українській та російській періодиці.

  Твори О. Бурбело вивчають не тільки у Вінниці, а й далеко за її межами.

                                                   

 

Про її геніальність пишуть  журналісти, відомі українські літератори.

 

2. Перегляд уривка документального фільму Ганни Секрет «Я лиш струна на арфі України»

3. Знайомство з поезією Олександри Бурбело. Ідейно-художній аналіз віршів (для виразного читання та аналізу обираю вірші «Земля прекрасна», «Осінні радощі»,  «Стежинка», «Березневе капотіння», «Подільське село»)

 

Гра «Асоціації» : учні отримують картинки, які могли б стати ілюстраціями до віршів. Слухають вірші у виконанні інших учнів і обирають вірш, у якому описане співпадає з зображеним на картинці. Таким чином кожен учень обирає собі вірш для читання і аналізу.

 

Самостійне читання  віршів. Учні  отримують завдання: визначити зорові образи (картини, які малює уява під час читання вірша), художні засоби виразності, поетичні неологізми, тему та ідею вірша, вид лірики.

 

Колективна робота з зоровими образами віршів. Створення на дошці інформаційного грона «Образ України в поезіях Олександри»

 

                                          гори Криму і Карпати       дерева у вишиванках

                      берізка над водою                                                                         осінній гай                                                                                                                                             

                                                                                                                                                                                підсніжники

              вусате жито                                                                                                листків осінніх 

                                                                                                                                                                                                    
                                                                                                                                                    каруселі

                 шум колось                                     Україна                                                                    

                                                                                                                             хмарки    у небі                                               

     хатинка край села

                                                                                                                        

                                                                                                                       волошки в житі

         малинова зоря над полями

                                      золотий пшеничний лан                                неба синій океан                     

 

 

 

Робота з художніми засобами виразності

   Вчитель: Олександра Бурбело – справжній майстер поетичного слова, її вірші щирі, проникнуті любов’ю до рідного краю, до всього живого, що оточує дівчинку. Надзвичайно багаті художні засоби виразності, елементи поетичного синтаксису, яким можуть позаздрити імениті майстри поетичного слова. А ще поетеса сміливо творить авторські поетичні неологізми.

     Учні визначають у віршах епітети, порівняння, метафори, авторські поетичні неологізми.

Учитель: Якщо говорити про тему, ідею  віршів, з якими ми сьогодні

                                                 

познайомились, що їх об’єднує?

 (зображення неповторності української природи через яскраві зорові образи, захоплення красою рідної землі, але воно невіддільне від заклику любити рідну Україну, бути її гідними дітьми).

    Учні визначають вид лірики, до якої належать вірші: пейзажна, громадянська.

Учитель: патріотизм поетеси –  щирий, він іде від самого серця дівчинки, у ньому немає фальші.

 

Перегляд відео (інтерв’ю з матір’ю О. Бурбело про патріотизм доньки).

 

Учитель: А зараз ми з вами попрацюємо творчо. Ще раз пропоную вам послухати вірш О. Бурбело «Стежина», який став піснею. Центральний  образ цього вірша – стежина.

Творче завдання: Напишіть уявний діалог між дівчинкою і стежечкою, по якій вона біжить. Про що вони можуть розмовляти? 

Або: уявіть стежину живою істотою. Вона може думати, переживати, розмовляти. По стежині щодня проходить багато людей. І ось на ній з’являється незвичайна дівчинка – Саша. Про що думає стежечка, спостерігаючи за нею?

 

Написання  учнями невеличкого фанфіку

 

Презентація виконаних робіт

 

Учитель: Понад тридцять віршів О. Бурбело покладено на музику , вони стали піснями. Олександра писала українською і російською мовами, друкувалась в українських і російських періодичних виданнях.

 

ІY. Хвилинка релаксації.

 Прослуховування пісні «Казка осені»

 

  Складання сенкану  до образу поетеси

 

V. Підсумок уроку.

Учитель: А зараз ще раз давайте повернемось до притчі, яку ви слухали на початку уроку. Чому я розпочала урок притчею про цінність часу?

(Неважливо, скільки ти прожив на цій землі, а важливо -  як. Можна прожити вісімдесят років, не принісши нікому ніякої користі. А можна прожити лишень п'ятнадцять років і стати для інших взірцем того, як треба цінувати кожну хвилину життя і проживати її з користю для себе та інших людей. І залишити по собі яскравий слід на цій землі.

    Створення «Дерева емоцій»: на ньому мають з’явитися ваші відчуття від

                                                    

 

почутого, побаченого на уроці у вигляді квітів, плодів і листя, якщо урок

пройшов для вас плідно, залишив у серці слід, подарував хвилини радості і задоволення.

Учні прикрашають дерево квітами, плодами і листям.

                     Створення «Дерева емоцій»

VІ. Домашнє завдання: написати невеличку пейзажну замальовку «Земля

прекрасна…»

                                                       

 

 

docx
Додано
4 січня
Переглядів
11
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку