урок літератури рідного краю "Остап Вишня. Оповідання для дітей "

Про матеріал

Урок літератури рідного краю познайомить учнів шостого класу з життєвим шляхом письменника-земляка Остапа Вишні, його яскравими творами для дітей; розвиватиме вміння та навички аналізувати художній твір, вміння визначати основні епізоди у творах, робити висновки про якості героя на основі його поведінки і вчинків, розвиватиме художній смак дітей у становленні їх як читачів; допоможе виховувати благородні людські почуття, вміння вести діалог, бесіду.

Перегляд файлу

Тема           Остап Вишня. Оповідання для дітей

Мета:

  • познайомити учнів шостого класу з життєвим шляхом письменника-земляка Остапа Вишні, його яскравими творами для дітей;
  • розвивати  вміння та  навички  аналізувати  художній твір,  вміння визначати основні епізоди у творах, робити висновки про якості героя на основі його поведінки і вчинків, розвивати художній смак дітей у становленні їх як читачів;
  • виховувати благородні людські почуття, вміння вести діалог, бесіду, допомогти розібратися у складному світі, змусити повірити у власні сили і своє благородне призначення на землі.

Тип  уроку: застосування знань і формування вмінь.

Обладнання: тексти, портрет письменника» ілюстрації.

 

Попередня підготовка до уроку

1. Поділити клас на групи:

а) група біографів;.

б) група кореспондентів;

в) група акторів;

г) група оповідачів.

  1. Біографи готують відомості про життя і творчість Остапа Вишні.
  2. Кореспонденти готують питання для віртуального інтерв'ю з Остапом Вишнею.
  3. Актори інсценують оповідання "Паралелепіпед".
  4. Оповідачі розказують оповідання "Геометрія".

 

Зміст уроку

 

І. Слово вчителя.

На сьогоднішньому уроці ми з вами познайомимося з життєвим шляхом українського письменника-гумориста, нашого земляка Остапа Вишні. Поговоримо про цікавих героїв дитячих оповідань письменника. Оцінимо вчинки та поведінку головних персонажів.

(Діти записують тему уроку в зошитах).

До сьогоднішнього дня пам'ятаю з дитинства, як голосно, довго і з якоюсь дивовижною насолодою я сміялася, коли вперше прочитала оповідання Остапа Вишні для дітей. Так довго і голосно, що навіть налякала маму, й вона кинулася мацати мого лоба, ще не знаючи істинної причини моєї поведінки. Та коли побачила у моїх руках книжечку оповідань Остапа Вишні, одразу відклала термометр і взяла збірочку. Ми почали гортати її удвох і сміялися вже разом... партійного лідера. Слідство тривало до березня, і Павла Губенка засудили до 10 років каторжних робіт.

Дружину письменника Варвару Маслюченко звільнили з роботи у драматичному театрі, де вона працювала артисткою, і заборонили проживати в Україні.

 

Учень.

Остапові Вишні в жахливих умовах виправного трудового табору вдалося вижити. Десять років каторги підірвали здоров'я, але не вбили таланту, бажання писати для свого народу.

До літературної роботи письменник повернувся тільки 1944 року.

Помер видатний майстер української сатири й гумору 28 вересня 1956 року.

"Правда ... Тільки вона була поводирем у моєму житті" - занотував письменник у своєму щоденнику.

 

ІІ. Вчитель

Нелегким було життя Остапа Вишні. Та попри всі негаразди він зберіг любов до людей. Група кореспондентів нашого класу вирішили узяти інтерв'ю з віртуальної реальності, як модно нині висловлюватись, скориставшися його щоденником. Від імені Остапа Вишні у нас буде говорити              . Давайте

подавимося, що з цього вийде...

 

І кореспондент

- Павле Михайловичу" А чи пам'ятаєте Ви свої перші доріжки в дитинстві? Може розкажете, як усе було?

 

Остап Вишня:

"Я такий собі Павлушка, селянський син, бігав без штанів по Груні (недалеко Чернеччина, недалеко Охтирщина, отам, де Монастирщина); бігав, швиряв картоплю, драв горобців, била мене мати віником і навіть горнятком череп'яним кидала в голову. Спасибі матері!.."

 

ІІ кореспондент

- Шановний Павле Михайловичу, хто був вашим першим вчителем?

 

Остап Вишня:

"Була у мене і освіта. Розірвана освіта.

Перший учитель Іван Максимович Мовчан, старий дід - і він бив нас лінійкою по руках, а я б тепер, коли б мав змогу знайти ту лінійку, я б її поцілував!

Потім з Павлушки вийшов Остап Вишня. Письменник.

Так як же ж я не буду вдячний за віник і за горнятка матері, за лінійку -вчителеві? І я - вдячний ..."

 

ІІІ кореспондент

- Павле Михайловичу! А що треба для того, аби з-під пера письменника з'явилася розумна книга?

Остап Вишня:

Виявилося, що для того, щоб письменник виявив свої глибокі дотепні думки на папері, треба:

а) по-перше - папір;

б) по-друге - думки.

Як нам переказували, - папір у нас єсть. І багато. Сподіваюся, що ось-ось у письменників, будуть і розумні думки ...

 

IV кореспондент

- Павле Михайловичу, чому Ви написали так мало дитячих оповідань?

 

Остап Вишня:

- Розумієте, завжди, коли берусь за дитяче оповідання, то якийсь острах заповзає в душу: а чи подужаю, я чи стачить таланту написати так, щоб схвилювати душу малого читача, щоб розумно розвеселити його? От у чім суть!...

 

Ш. Вчитель

Отож немає нічого дивного, що наш славнозвісний гуморист так натхненно і з глибокою насолодою писав веселі й мудрі оповідання для малих читачів. А тепер саме час звернутися до творів письменника. Наші актори розіргають у ролях гумористичне оповідання Остапа Вишні "Паралелепіпед".

(Діти розігрують у ролях оповідання )

Вчитель проводить бесіду.

  • Скажіть, а чи зустрічалися вам такі "персонажі" як Ігор і Олег у житті?
  • Чим похвалявся Олег і до чого призвела його самовпевненість?
  • Чим вам сподобався Ігор?
  • Яких рис характеру не вистачає. Олегові?
  • Яку пораду ви б дали цьому хлопчикові?

 

IV. Вчитель

Ще одне оповідання, подароване щедрим талантом Остапа Вишні. (Діти по черзі розповідають частини оповідання).

Запитання для бесіди:

  • Яким вам уявляється Васько Перепелиця?
  • Що вам сподобалося, а що ні в характері Васька?
  • Яка головна думка цього оповідання?

 

V. Підведення підсумків уроку

1. Оцінювання.

Слово вчителя.

Ось так непомітно сплинув час уроку. Запишіть домашнє завдання: Написати листа Ваську Перепелиці" Мої поради тобі, Васю".

А закінчу наш урок словами Остапа Вишні, які ви бачите кожного дня перед собою:

Треба любити людину більше, ніж самого себе.

 

docx
Додано
9 листопада 2018
Переглядів
1301
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку