Урок позакласного читання з елементами рольової гри за повістю Б. Комара « Диваки»
Тема. Літературні герої - наші ровесники. Які вони? Повість Б. Комара « Диваки»
Мета: ознайомити учнів із твором письменника, викликати у них інтерес до самостійного читання художньої літератури; розкрити ідейно – тематичне спрямування, охарактеризувати образи юних друзів Сашка та Миколи; простежити поведінку персонажів, висловлюючи власну думку щодо її оцінки; розвивати культуру зв’язного мовлення, вміння уважно і осмислено читати художні твори, грамотно висловлювати почуття, спостереження, логічно мислити ; виховувати допитливість, наполегливість, негативне ставлення до зла, несправедливості, любов до ближніх.
Цілі:
після уроку учні
знатимуть:
вмітимуть:
Тип уроку: урок позакласного читання
Методи, прийоми і форми роботи: робота в групах, технології « Світлофор», « Незакінчене речення», асоціювання, коло Вена ( таблиця « Порівняльна характеристика героїв»), рольова гра, міні – дискусія.
Обладнання: портрет Б. Комара, тексти повісті « Диваки», малюнки до твору.
Випереджувальні завдання:
І група - створити рекламу творів Б. Комара;
ІІ група - намалювати головних героїв такими, якими ви їх уявляєте;
ІІІ група – користуючись додатковою літературою, знайти відомості про письменника і підготувати зв’язну розповідь про нього;
Хід уроку
І. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку
Технологія « Світлофор»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Технологія « Незакінчене речення – 1»
Від зустрічі з творчістю Б. Комара я очікую …
ІІІ. Ступінь актуалізації суб’єктивного досвіду
Вступне слово вчителя. Про своїх ровесників у цьому навчальному році ви прочитали багато. Це твори « Маленький горбань» Спиридона Черкасенка, « Федько – халамидник» Володимира Винниченка, « Тореадори з Васюківки» В. Нестайка. Про дітей вашого віку написана і повість Бориса Комара « Диваки». Дитинство - найпрекрасніша пора. Воно дається тільки один раз, як і саме життя, в цьому його неповторність і вічна привабливість. Але затримуватись в дитинстві не хоче ніхто, кожен рветься далі, в глибини життя. Проте ніхто не може забути найбезтурботнішої, найкращої в житті пори, тому в спогадах повертається до неї не раз. Тож давайте поринемо у світ пригод юних друзів Сашка та Миколи.
Учень. Борис Панасович Комар народився 5 червня 1928 року в селі Хвощівці Полтавської області в сім’ї хлібороба. Рано втратив маму, вона не встигла наспівати йому вдосталь пісень, яких знала багато. Війна ще більше затьмарила йому дитинство. Закінчив Хорольську середню школу, вчився в Харківському університеті, потім у Київському. З 1959 року Б. Комар працював редактором видавництва « Молодь», в редакціях журналів
« Зміна» і « Дніпро», старшим редактором видання « Романи і повісті», літконсультантом Кабінету молодого автора СПУ. Письменник нагороджений медалями та грамотами за свою літературно – громадську діяльність. Б. Комар пише переважно для дітей та юнацтва. Б. Комар виступає також як перекладач з російської і білоруської мов. Його твори, в свою чергу, теж перекладалися багатьма мовами світу. За твори « Бджолиний мед» і «Мандрівний вулкан» автор удостоєний премії Лесі Українки.
Учитель. А хотіли б дізнатися про письменника більше? У вас є можливість взяти уявне інтерв’ю у письменника, задайте йому запитання, які вас цікавлять.
Словникова робота
Інтерв’ю – призначена для опублікування в пресі, передачі по радіо, розмова журналіста з політичним, громадським або яким–небудь діячем.
Учні. Шановний Борисе Панасовичу, як для Вас починалося все те, що називається літературною творчістю?
Автор. Коли навчався у Хорольській середній школі брав участь у випуску стінгазети. Любов до художнього слова прищепила мати, яка знала безліч пісень. Співала, коли топила в печі та варила їсти, пряла, доїла корову, полола город. А скільки казок знала!
Учні. Скажіть, будь ласка, а з Вами в дитинстві траплялись якісь пригоди?
Автор. Так. Одного разу в роки війни з друзями викрали чимало книжок з підводи, якою німці перевозили шкільну бібліотеку до місця спалення. Звичайно, якби фашисти зловили, не помилували б. Іншого разу двоюрідний брат дав подивитися гарну запальничку, а вона вибухнула, адже була виготовлена німцями для того, щоб убивати і калічити. На щастя, обійшлося лише втратою двох пальців.
Учні. Скажіть, будь ласка, в якому році вийшла Ваша перша книжка?
Автор. Перша книжка « Незвичайне полювання» вийшла в 1965 році.
Учні. Назвіть, будь ласка, твори, які вийшли з – під Вашого пера?
Автор. Пізніше були опубліковані твори: « Босонога ватага», «Векша», «Весела дорога», « Диваки», « Мандрівний вулкан» та інші.
Учні. Дякуємо за цікаву розповідь, відверті відповіді на запитання. Бажаємо нових творчих успіхів!
Вчитель. Дякуємо і запрошуємо Вас бути присутнім на нашому уроці.
ІV. Підготовка до роботи над твором
« Незакінчене речення – 2»
Прочитавши назву твору, я
Подумав …
зрозумів…
відчув …
Перша група ( методика « Асоціативне мислення»).
Які асоціації викликає у вас слово « диваки»?
Обговоріть їх з одногрупниками.
Занесіть асоціації до асоціативної схем
Жжоо
Друга група ( метод «Мозковий штурм»)
Визначити коло серйозних « дорослих» проблем, які порушує автор у повісті « Диваки».
Орієнтовні відповіді:
Перевіримо, які ви уважні читачі й психологи: складіть психологічні портрети героїв твору Б. Комара « Диваки», відповівши на запитання:
На основі психологічного портрета скласти порівняльну характеристику героїв.
Микола Сашко
Спільне : однолітки, друзі, схильні до пригод, працьовиті, добрі
Проблемне запитання
« Чи завжди вчителі діють «педагогічно», а учні - як належить учням?»
Розшифруйте цей таємничий запис. Кому він належить і про кого в ньому йдеться мова?
СLПGРWАQВUА СVЕJРDЙNОVЗDНSА.
ТZРUЕYБVА ПNІDДSІGБLРVАRТSИ ДGО
КSОFЖLНNОVГDО З НGИLХ
ЯDКZОLГGОFСDЬ ОYСRОWБLЛNИVВZОFГDО КSЛWЮRЧGА.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Самооцінювання
VІІІ. Домашнє завдання
( Завдання за вибором) Скласти кросворд ( ключове слово « диваки») або підготувати усний переказ уривка, який найбільше вразив, або написати продовження пригод літературних героїв.