Урок "Літературні герої - наші ровесники. Які вони? Повість Б. Комара « Диваки»

Про матеріал
ознайомити учнів із твором письменника, викликати у них інтерес до самостійного читання художньої літератури; розкрити ідейно – тематичне спрямування, охарактеризувати образи юних друзів Сашка та Миколи; простежити поведінку персонажів, висловлюючи власну думку щодо її оцінки; розвивати культуру зв’язного мовлення, вміння уважно і осмислено читати художні твори, грамотно висловлювати почуття, спостереження, логічно мислити ; виховувати допитливість, наполегливість, негативне ставлення до зла, несправедливості, любов до ближніх.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок  позакласного  читання  з  елементами  рольової  гри  за  повістю                  Б. Комара  « Диваки»

 

 

 

Тема.  Літературні  герої  -  наші  ровесники.  Які  вони?  Повість  Б. Комара                                « Диваки»

Мета:  ознайомити  учнів  із  твором  письменника,  викликати  у них  інтерес до  самостійного  читання  художньої  літератури;  розкрити  ідейно – тематичне спрямування,  охарактеризувати  образи  юних  друзів Сашка  та  Миколи;  простежити  поведінку персонажів,  висловлюючи  власну  думку  щодо  її  оцінки;  розвивати  культуру  зв’язного  мовлення,  вміння  уважно і  осмислено  читати  художні  твори,  грамотно  висловлювати  почуття,  спостереження,  логічно  мислити ; виховувати  допитливість,  наполегливість,  негативне  ставлення  до  зла,  несправедливості,  любов  до  ближніх. 

Цілі:

після  уроку  учні

знатимуть: 

  • зміст  повісті;
  • тему  й  основну  думку  повісті;
  • коло  проблем,  порушених  у  творі;
  • 2 – 3 факти  з  біографії  письменника.

вмітимуть:

  •     висловлювати власне  ставлення   до  прочитаного,  давати  оцінку  подіям  і героям твору;
  •     переказувати  уривки,  які  найбільше  вразили;
  •     добирати  цитати  для  характеристики  та  підтвердження  власних  думок;
  •     виявляти  проблеми,  порушені  у  творі;
  •     порівнювати  героїв  твору.

Тип  уроку:  урок  позакласного  читання

Методи,  прийоми  і  форми  роботи:  робота  в групах,  технології                               « Світлофор»,  « Незакінчене  речення»,  асоціювання,  коло  Вена (  таблиця                 « Порівняльна  характеристика  героїв»),  рольова  гра,  міні – дискусія.

Обладнання:  портрет  Б. Комара,  тексти  повісті « Диваки»,  малюнки  до  твору.

Випереджувальні  завдання: 

  • індивідуальна  робота  - прочитати  повість  Б. Комара  « Диваки»;
  • групова  проектна  діяльність:

І група -  створити  рекламу  творів  Б. Комара;

ІІ  група  -  намалювати  головних  героїв  такими,  якими  ви  їх  уявляєте;

ІІІ  група – користуючись  додатковою  літературою, знайти відомості  про  письменника  і  підготувати  зв’язну  розповідь  про  нього;

  •   завдання  для  вчителя -  підготувати  учня  до  виступу  у  ролі  письменника.

                                                  Хід  уроку

І.  З’ясування   емоційної  готовності  учнів  до уроку

     Технологія  « Світлофор» 

ІІ.  Мотивація  навчальної  діяльності

      Технологія  « Незакінчене речення – 1»

       Від  зустрічі  з  творчістю  Б. Комара  я  очікую 

ІІІ.  Ступінь  актуалізації  суб’єктивного  досвіду

      Вступне  слово  вчителя.  Про  своїх  ровесників  у  цьому  навчальному  році  ви  прочитали  багато.  Це  твори  « Маленький  горбань»  Спиридона  Черкасенка,  « Федько – халамидник» Володимира  Винниченка,  « Тореадори  з  Васюківки»  В. Нестайка.  Про  дітей  вашого  віку  написана   і  повість  Бориса  Комара  « Диваки».  Дитинство -  найпрекрасніша  пора.  Воно  дається  тільки  один  раз,  як  і  саме життя,  в  цьому  його  неповторність  і  вічна  привабливість.  Але  затримуватись  в  дитинстві  не  хоче  ніхто,  кожен  рветься  далі,  в  глибини  життя.  Проте  ніхто  не  може  забути  найбезтурботнішої,  найкращої   в  житті  пори,  тому  в  спогадах  повертається  до  неї  не  раз.  Тож  давайте   поринемо  у  світ  пригод  юних друзів  Сашка  та  Миколи.

  •  Бесіда
    • Що  ви  знаєте  про  письменника.  Що  можете  розповісти  про  нього?

Учень.  Борис  Панасович  Комар  народився  5   червня  1928  року  в  селі  Хвощівці   Полтавської  області  в  сім’ї  хлібороба.  Рано  втратив  маму,  вона  не  встигла  наспівати  йому  вдосталь  пісень,   яких  знала  багато.  Війна  ще  більше  затьмарила  йому  дитинство.  Закінчив  Хорольську  середню  школу,   вчився  в  Харківському  університеті,  потім  у  Київському.  З  1959  року  Б. Комар  працював  редактором  видавництва  « Молодь»,  в  редакціях  журналів                      

« Зміна»  і  « Дніпро»,  старшим  редактором  видання  « Романи  і  повісті»,  літконсультантом Кабінету  молодого  автора  СПУ. Письменник  нагороджений  медалями  та  грамотами  за  свою  літературно – громадську  діяльність.                        Б. Комар  пише  переважно  для  дітей  та  юнацтва.  Б. Комар  виступає  також  як  перекладач  з  російської  і  білоруської  мов. Його  твори,  в  свою  чергу,  теж  перекладалися  багатьма  мовами  світу.  За  твори  « Бджолиний  мед» і  «Мандрівний  вулкан»   автор  удостоєний  премії  Лесі  Українки.

Учитель.  А  хотіли  б  дізнатися  про  письменника  більше?  У  вас  є  можливість  взяти  уявне  інтерв’ю  у  письменника,  задайте йому  запитання,  які  вас  цікавлять.

Словникова  робота

Інтерв’ю – призначена  для  опублікування  в  пресі,  передачі  по  радіо,  розмова  журналіста  з  політичним,  громадським або  яким–небудь  діячем.

Учні.  Шановний  Борисе  Панасовичу,  як  для  Вас  починалося  все  те,  що  називається  літературною  творчістю?

Автор.  Коли  навчався  у  Хорольській    середній  школі  брав  участь  у  випуску  стінгазети.  Любов  до  художнього слова  прищепила  мати,  яка  знала  безліч пісень.  Співала,  коли  топила  в  печі  та  варила  їсти,  пряла,  доїла  корову,  полола  город.  А  скільки  казок  знала!

Учні.  Скажіть,  будь  ласка,  а  з  Вами  в  дитинстві  траплялись  якісь  пригоди?

Автор.  Так.  Одного  разу  в  роки  війни  з  друзями  викрали  чимало  книжок  з  підводи,  якою  німці  перевозили  шкільну  бібліотеку  до  місця  спалення.  Звичайно,  якби  фашисти  зловили,  не  помилували  б.  Іншого  разу  двоюрідний  брат  дав  подивитися  гарну  запальничку,  а  вона  вибухнула,  адже  була  виготовлена  німцями  для  того,  щоб  убивати  і  калічити.  На  щастя,  обійшлося  лише  втратою  двох  пальців.

Учні.  Скажіть,  будь  ласка,  в  якому  році  вийшла  Ваша  перша  книжка?

Автор.  Перша  книжка  «  Незвичайне  полювання»  вийшла  в 1965  році.

Учні.  Назвіть,  будь  ласка,  твори,  які  вийшли  з – під  Вашого   пера?

Автор.  Пізніше  були  опубліковані  твори:  « Босонога  ватага»,  «Векша»,  «Весела  дорога»,  « Диваки»,  « Мандрівний  вулкан»  та  інші.

Учні.  Дякуємо  за  цікаву  розповідь, відверті  відповіді на  запитання.  Бажаємо  нових  творчих  успіхів!

Вчитель.  Дякуємо  і  запрошуємо  Вас  бути  присутнім  на  нашому  уроці.

ІV.  Підготовка  до  роботи  над  твором

  • Діти,  яким  було  ваше  домашнє  завдання?  (  Прочитати  повість                       Б. Комара  « Диваки»,  підготувати  індивідуальні  та  групові  завдання).
  • Чи  всі  прочитали  повість?
  • Чи  сподобалась  вона  вам?
  • А  чим  саме  сподобалась?
  • Чи  легко  було  читати  твір?
  • Запишіть  2 – 3 запитання,  які  виникли  у  вас  під  час  читання  твору.  Якщо  протягом  уроку  ви  не  почуєте  на  них  \відповіді,  то  задасте  їх  в  кінці  уроку.

     « Незакінчене  речення – 2» 

Прочитавши  назву  твору,  я

      Подумав …   

      зрозумів…      

      відчув                                                                                            

  • Чому  автор  назвав  свою  повість  саме  так?
  • Як  ви  зрозуміли  назву  твору?
  • А  як  би  ви  назвали  цей  твір?
    •        Робота  в  групах

Перша  група  ( методика  « Асоціативне  мислення»).

Які  асоціації  викликає  у  вас  слово  « диваки»?

Обговоріть  їх  з  одногрупниками.

Занесіть  асоціації  до  асоціативної  схем

 

                                                                                                                                              

                                                                                                                                           

                                                                                                                                         

                                                                                                                    Жжоо         

                                                                                                                                          

                                                                                                                                           

                                                                                                                                          

 

 Друга  група  ( метод  «Мозковий  штурм»)

Визначити  коло  серйозних   « дорослих»  проблем,  які  порушує  автор  у  повісті  « Диваки».

Орієнтовні  відповіді:

  • пияцтво  дорослих;
  • крадіжки;
  • паління  малолітніх;
  • бідність.
  1. Робота  над  текстом  твору
    • Літературна  вікторина
  1. На  яке  дерево  була схожа  яблуня,  що  росла  на  косогорі?
  2. Як  звали  собаку  Миколи?
  3. Де  вирішили  сховатися  хлопці  від  сторожа?
  4. Чим  обіцяв  почастувати  злодіїв  сторож   Шморгун?
  5. З  яким  літературними  героями  порівняла  хлопців  незнайомка?
  6. Що  трапилось   із  Сашком  після  втечі  від  сторожа?
  7. До  якого  класу  перейшли  хлопці?
  8. Назва  села,  в  якому  живуть  товариші?
  9. Ким  працював  батько  Сашка?
  10.  Як  звали  колишню  класну  керівницю  хлопців?
  11.  На  кого  була  схожа  нова  вчителька?
  12.  Який  події  був  присвячений  недільник?
  13.  Як  називався  сорт  яблук,  виведений  дідом  Артемом?
  14.  Хто  допоміг  віднайти  Сашка,  який  потрапив  до  ями?
  15.  Що  нагадувала  собою  сушарня?
    • Гра  « Склади  психологічний    портрет  героя»

Перевіримо,  які  ви  уважні  читачі  й  психологи:  складіть  психологічні  портрети  героїв  твору Б. Комара  « Диваки»,  відповівши  на  запитання:

  1. Які  імена  та  прізвища  персонажів?
  2. Хто  з  них  високий,  худий,  довгоногий,  а  хто  низенький,  кругленький?
  3. Хто  завжди  допомагав  іншому?
  4. Хто  з  хлопців  любить  курити?
  5. Хто  може  спересердя  натерти  класній  керівниці  стола  часником  або  принести  кота  в  клас?
  6. Хто  любить  поспати?
  7. Хто  не  захотів  залишити  батька  самого  і  як  це  його  характеризує?
  8. Хто  з  хлопців  був  вправніший  на  турніку?
  9. Хто не належав ні до сильних, ні до соньків, ні до забіяк?
  10.  Хто з хлопців прагне до лідерства?
  11.  Хто з хлопців, рятуючи звірятко, потрапив до ями?
  12.  Хто з хлопців вдався до витівки, щоб налякали вчительку?
    • Коло   Вена

На  основі  психологічного  портрета  скласти  порівняльну  характеристику  героїв.

 

                              Микола               Сашко                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

Спільне :  однолітки, друзі,  схильні  до  пригод,  працьовиті,  добрі

  •        Міні - дискусія

Проблемне  запитання

« Чи  завжди  вчителі  діють  «педагогічно»,  а  учні -  як  належить  учням?»

  • Таємничий  запис

Розшифруйте  цей  таємничий  запис.  Кому  він  належить  і  про  кого  в  ньому  йдеться  мова?

СLПGРWАQВUА  СVЕJРDЙNОVЗDНSА.

ТZРUЕYБVА    ПNІDДSІGБLРVАRТSИ   ДGО

КSОFЖLНNОVГDО  З   НGИLХ

ЯDКZОLГGОFСDЬ   ОYСRОWБLЛNИVВZОFГDО   КSЛWЮRЧGА.

  • Перегляд  малюнків  учнів
    •  Який  малюнок  ви  вважаєте   найвдалішим?  Чому?

VІ.  Підсумок  уроку

  •     Чи  справдилися  ваші  очікування  від  знайомства  з  творчістю  Бориса  Комара?
  •     Чи  змінювався  характер,  манера  поведінки  хлопців  протягом  твору?  Як  саме?
  •     Чим  Сашко  і  Микола  схожі  на  героїв  із  уже  вивчених  вами  творів?
  •     Яке  навчальне  та  виховне  значення  має  цей  твір?

VІІ.  Самооцінювання

VІІІ.  Домашнє  завдання

( Завдання  за  вибором)  Скласти  кросворд  ( ключове  слово  « диваки»)  або  підготувати  усний  переказ  уривка,  який  найбільше  вразив,   або  написати  продовження    пригод  літературних  героїв.

 

doc
Додав(-ла)
Курило Татьяна
Додано
16 березня 2020
Переглядів
1336
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку