Українська література, 7 клас Дата:
Урок №
Тема. Життєпис Т.Шевченка. Вірш «Мені тринадцятий минало»
Мета: відновити в пам’яті здобувачів освіти матеріал про життя поета; поглибити знання про життя і творчість; розкрити значення його творчості для українського народу; ознайомити з поезією-роздумом про сирітське дитинство «Мені тринадцятий минало»; ознайомити з контрастом як з художнім прийомом; розвивати навички вдумливого та виразного читання, спостереження за художнім текстом, культурою зв’язного мовлення, пам’ять, увагу; виховувати почуття уваги до творчості Т. Шевченка; прищеплювати риси доброти, співчуття, інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет Т.Шевченка, міні-бібліотечка його творів, слайди, аудіо запис пісні на слова Т.Шевченка «Зоре моя вечірняя», репродукція картини І Їжакевича «Тарас-пастух»..
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Продовжте речення.
Для мене Т.Шевченко – це…
ІІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Налаштуйтеся на ліричний і в той же час серйозний лад, бо ми будемо працювати над темою, пов’язаною з творчістю величної людини, про яку без трепету говорити не можна. Найкращий і найцінніший скарб дала йому доля лише по смерті – славу й розквітаючу радість, яку в людських серцях будять його твори. Його вірші знає кожен, книги, я впевнена, є в більшості сімей, і не тільки як окраса домашніх бібліотек, а і як настільні книжки.
Прослуховування пісні.
Пісні на слова віршів Т. Шевченка стали істинно народними. Прослухайте одну із них. Які почуття вона у вас викликає?
(звучить пісня «Зоре моя вечірняя»)
Бесіда
ІV. Вивчення нового матеріалу
Виразне читання вірша підготовленим учнем.
Бесіда
Індивідуальне завдання.
Скласти ланцюжок змін душевного стану маленького пастуха. (Спокій, лагідність, приязнь, розчарування, образа, відчай, утіха, радість, добро.)
Визначення контрасту в поезії
Для змалювання зміни емоційного стану героя поезії автор використовує прийом контрасту. Що таке контраст? Визначте його в поезії. Прийом контрасту передбачає вживання антонімів. Знайдіть їх у тексті.
Індивідуальне завдання.
Знайдіть у поезії рядки, де згадуються кольори. Зробіть відповідний висновок.
Робота в парах.
Знайдіть і випишіть з вірша епітети, метафори, порівняння. Визначте тему, головну думкую. За літературознавчим словником визначте, що таке мотив.
Робота з репродукцією картини.
Розгляньте картину І. Їжакевича «Тарас-пастух». Порівняйте її із сюжетом вірша. Що спільного в ній і поезії?
V. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу
Розгадування кросворда.
Розгадайте кросворд. У виділеному рядку прочитайте назву найвідомішої книги Т. Шевченка.
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
3 |
|
|
|
|||||
|
4 |
|
|
|
|
|
|||
|
5 |
|
|
||||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
||
(У виділеному рядку прочитайте назву «Кобзар».)
VІ. Підсумок уроку.
Бесіда
VІІ. Домашнє завдання
Виразно читати, аналізувати вірш.
Скласти тестові завдання для перевірки теми.