Тема: Картини довколишнього світу, природи в поезіях Т. Шевченка − художня реальність, створена уявою митця за допомогою засобів образної мови. «За сонцем хмаронька пливе». ТЛ: персоніфікація, ліричний твір.
Мета уроку: допомогти учням усвідомити ідейно-художню цінність поезій Т.Шевченка, проаналізувати програмовий твір, навчити учнів відтворювати настрої пейзажної поезії, описувати власні відчуття, викликані художнім словом, розпізнавати емоції людей, виразно читати поезії, знаходити в них художні засоби, сортувати ілюстративний матеріал; розвивати навички критичного та логічного мислення, творчої уяви, вміння описувати власні відчуття; порівнювати, узагальнювати навчальний матеріал; сприяти вихованню почуття поваги до творчої спадщини Т.Шевченка, культури взаємин, оптимістичного погляду на світ.
Тип уроку: комбінований, інтегрований
Форма уроку: урок-галерея
Обладнання: портрет Шевченка, виставка книжок, репродукцій картин, підручник, робочі зошити, мультимедійний проектор, екран, відеоролик, олівці кольорові, ілюстрації, мультфільм, роздатковий матеріал
Хід уроку:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕМОЦІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО УРОКУ
- Добрий день! Привітайте один одного та подаруйте посмішки. Нехай теплішою стане атмосфера в класі.
Елементи самонавіювання
- Перед тим як добре попрацювати, треба себе налаштувати. Заплющіть очі, покладіть руки на коліна та пошепки повторюйте:
— Я почуваюся спокійним, впевненим…
— Я легко дихаю...
— У класі сонце, промінці…
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
У літературі кожного народу, серед її великих творців, є поети, імена яких оповиті невмирущою любов’ю і славою. Таким поетом для українського народу є Тарас Шевченко, чия безсмертна спадщина — одна з найбільших вершин людського генія.
На минулому уроці ми розглянули найважливіші сторінки біографії великого генія українського народу – Т.Г. Шевченка, опрацювали уривки з повісті Степана Васильченка «В бур’янах» як один з найкращих художніх творів про дитинство Шевченка. І зараз перевіримо, як ви засвоїли матеріал.
Конверт питань
1) Коли народився Т. Шевченко? (9 березня 1814)
2) У якому селі з'явився на світ великий поет? (c. Моринці)
3) У якій сім’ї народився Кобзар? (сім’ї кріпаків)
4) Прізвище пана, у якого Шевченко служив козачком? (Енгельгардт)
5) Як називається перша збірка Т.Г. Шевченка? («Кобзар»)
6) Укажіть відомий твір про дитинство поета («У бур'янах»).
7) Назвіть автора цього твору (С. Васильченко).
8) Назвіть героїв повісті «В бур'янах» (батько, мати, Тарас, Катерина, чумаки, бабуся).
9) Яке велике горе спіткало Тараса в дитинстві? (став сиротою)
10) Як звали сестру Тараса? (Катерина)
11) Хто привіз Тараса в село після дитячих мандрів? (чумаки)
12) З ким порівняв батько свого сина? (з Кармелюком)
IІI. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
- Коли читаєш вірші Тараса Шевченка або чуєш, як їх декламують інші, одразу оживає в уяві все, що в них змальовується. Немов бачиш світ очима поета... Зуміти художнім словом так передати власні враження, що читач і через століття бачить те, що побачив автор — справжній талант письменника.
Ліричний твір – це …
Малюнки із зображеннями людських емоцій
- Та чи лише майстер слова Шевченко?
- Який ще він мав талант?
Тарас Шевченко як художник займає одне з найпочесніших місць в українському образотворчому мистецтві. Він прекрасно володів всіма відомими на той час засобами графічного зображення. Талант художника проявився в Шевченка значно раніше, ніж талант поета. Відомо понад 1000 його творів образотворчого мистецтва. Художній талант виявився в портретному, жанровому, пейзажному та релігійному малярстві. Пропоную переглянути деякі картини митця.
Відеоролик
- Більшість картин, що ви переглянули у відео, були намальовані під час перебування Шевченка в науковій експедиції на берегах Аральського моря в 1848 — 1849 рр. Метою експедиції було вивчення Аральського моря. Під час подорожі митець дуже сумував за Батьківщиною. І саме там одного вечора народилась поезія «За сонцем хмаронька пливе».
- Сьогодні на уроці ви познайомитесь із поезією «За сонцем хмаронька пливе», ми визначимо за допомогою яких засобів образної мови поет малює в нашій уяві картини довколишнього світу, природи. Навчимося відтворювати настрої пейзажних поезій, описувати власні відчуття, викликані художнім словом; виразно читати вірш.
IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Виразне читання поезії
- Скажіть, а ви коли-небудь спостерігали захід сонця?
- Які почуття викликало у вас це явище?
Словникова робота.
Поли — крайні передні частини верхнього одягу;
Пелена — передня частина спідниці; тканина; щось суцільне;
Оповиє — обволікає, оповиває.
Бесіда
- Які зорові образи постають у вашій уяві?
Аналітична робота з ілюстраціями
Малюнки пейзажів (знайти зайве, розмістити у правильній послідовності)
Самостійне читання вірша
- За допомогою яких слів автор передає настрій у першій частині вірша? (За допомогою пестливих, зменшувальних форм іменників, дієслів: „хмаронька“, „спатоньки“, „годиночку“.)
- Якими образними словами передано сумну картину надвечір'я?
(„Туман сивий“, „тьма німа“, „туман, наче ворог“)
- Прочитайте уважно ще раз перші шість рядків вірша і скажіть, як поводиться хмарка. (Як істота)
- А чи є вона живою? Які дії, характерні для істот, робить у вірші хмарка? (Пливе, поли розстилає, кличе спати сонце, покриває його рожевою пеленою)
- Письменники дуже часто надають предметам, явищам (неживій природі) ознаки й властивості неживої природи. Такий художній засіб називається метафорою.
Метафора (з грецьк. „перенесення“) — слово чи словосполучення, яке переносить ознаки одного предмета або явища на інші на основі подібності чи протиставлення.
Персоніфікація — зображення предметів чи явищ природи як живих істот.
Робота з підручником
Прочитати статтю в підручнику (с. 196)
Робота в групах
У друкованих текстах вірша підкреслити художні засоби
1 група – метафора (персоніфікація)
2 – епітет
3 – порівняння
(Епітети: червоні поли, синє море, рожевою пеленою, малую годину, хмароньку рожевую, туман сивий, тьмою німою.
Порівняння: «покриває рожевою пеленою, мов мати дитину», «ніби серце одпочине», «ждеш його, того світу, мов матері діти», «туман, неначе ворог».
Метафора: «за сонцем хмаронька пливе», «червоні поли розстилає», «тьмою німою оповиє тобі душу».
Персоніфікація: «сонце спатоньки зове», «серце одпочине, з Богом заговорить».
Зменшувальні суфікси: хмаронька, спатоньки, годиночку.)
Театралізоване читання в парах (2 композиційні частини )
Емоційне малювання в парах (кольори, без сюжету)
- Як ви вважаєте, чим спричинено такий стан душі ліричного героя з огляду на те, що Т. Шевченко в цей час перебував на засланні, далеко від улюбленої України? (Він згадував, мабуть, рідний, дорогий серцю вечірній пейзаж в Україні. Потім туман заступив сонце — поет повертається в реальність, і його охоплює сум, туга, розпач.)
- Як називають почуття туги за Батьківщиною? (Ностальгія)
-Про що поезія?
Тема: змалювання вечірньої пори та очікування нового дня.
Ідея: туга за рідним краєм, його чарівною природою, сподівання на краще майбутнє.
- Людина може опинитися в різних життєвих ситуаціях, а природа допоможе знайти внутрішню рівновагу, навчить любити світ, людей, цінувати кожну мить життя, підтримувати інших
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ.
Мультфільм “Скарлет”
https://www.youtube.com/watch?time_continue=115&v=qz3tIa-pn3I&feature=emb_logo
- Поезія робить нас чуттєвішими.
- Бажаю вам, аби у ваших серцях жила любов до людей, природи!
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Опрацювати матеріал у підручнику.
Вірш Т.Г. Шевченка «За сонцем хмаронька пливе» вивчити напам’ять,
Завдання підвищеної складності - написати власний вірш.
1