Компетентності, що формуються на уроці:предметні — уміння давати визначення поняттю «жанр», називати жанри, які належать до різних родів (епосу, лірики, драми), а також міжродові утворення (балада, поема);
ключові — спілкування державною мовою (уміння сприймати, розуміти інформацію державною мовою; уміння письмово тлумачити поняття, висловлювати думки), математична компетентність (уміння перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (складати схему)), інформаційно-цифрова компетентність (уміння діяти за алгоритмом).
Тема уроку: Літературні жанри і стилі. Перехідні явища в літературі
Мета: допомогти учням пригадати вивчені жанри літератури, поглибити уявлення про літературні роди та жанри, узагальнити знання учнів за допомогою схеми; розвивати критичне й аналітичне мислення, усне мовлення, вміння працювати в парах і групах; прищеплювати любов до мистецтва слова.
Компетентності, що формуються:предметні — уміння давати визначення поняттю «жанр», називати жанри, які належать до різних родів (епосу, лірики, драми), а також міжродові утворення (балада, поема);
ключові — спілкування державною мовою (уміння сприймати, розуміти інформацію державною мовою; уміння письмово тлумачити поняття, висловлювати думки), математична компетентність (уміння перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (складати схему)), інформаційно-цифрова компетентність (уміння діяти за алгоритмом).
Обладнання: літературознавчий словник, підручник, портрет Вольтера (відео презентація )
Основні терміни й поняття: літературні роди і стилі, загальне та національне.
Міжпредметні зв’язки: історія, етика, українська література.
Тип уроку:урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь, навичок.
Епіграф:
Усі жанри мистецтва добрі, окрім нудного...
(Вольтер, французький філософ XVIII ст.)
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація начальної діяльності
Міні-дискусія
Учитель: «Є два найбільших винаходи в історії: друкарство,що привчило нас читати книги, і телебачення, що відірвало нас від них»,— стверджував французький літератор Жорж Елґозі. Заслужений працівник культури України Марія Михайлівна Мах так висловлюється з цього приводу: «Сьогодні проблема читання існує по всій Україні та, мабуть, у всьому світі. І що збило юнацтво із цього звичного ритму читати книги? Інтернет. Діти беруть готову інформацію, без переживань, аналітики, і це начебто замінює їм книгу. І в суспільстві це видно: ми спостерігаємо, що молодь перетворюється на пасивного споживача інформації, а пасивність упливає на розвиток духовності й моральності. Коли читаєш літературу, ти сам собі режисер прочитаного — те, що хотів передати автор, краса слова відчуваються як згусток енергії. Це розвиває уяву, людина виховується через книгу… Якщо немає інтересу до книги через задоволення, потрібно виховувати це через потребу».
Чи згодні ви з цими твердженнями?
Висловлювання учнів.
ІІІ. Емоційне налаштування на роботу над темою уроку
1. Слово вчителя
— Громадське опитування в багатьох країнах свідчить, що більшість наших сучасників мало читає, надаючи перевагу телебаченню та інтернету, спілкуванню в соціальних мережах. Дехто навіть вважає, що читання художньої літератури несумісне з орієнтуванням на успіх: адже в успішних людей вільного часу взагалі немає.
Звернімося до класики. Французький філософ ХVІІІ століття Дені Дідро вважав, що люди припиняють мислити, лише коли перестають читати. На думку Франческо Петрарки, книги мають особливу чарівність, вони викликають у людини почуття насолоди. Хороша книга здатна підтримати, дати ділову пораду, стати живим другом. Адже художня література крім своїх основних функцій (естетичної, комунікативної та пізнавальної) дає нам можливість розвиватися як особистості, розвивати свій інтелект і мислення. Завдяки чому це відбувається? Що ми бачимо на сторінці книги? Сукупність символів, яка вибудовується в образи, характери, створює настрій, викликає почуття, тобто розум бере активну участь у цьому процесі. Знаходячи інформацію в інтернеті, ми лише фіксуємо, завантажуємо її, але не осмислюємо. Отже, читання розвиває образне мислення, яке відповідає за творчу складову нашого розвитку.
Чи можна передати почуття, відчуття словами? Так, але це складно. Можна описати картину природи, свої пригоди, але описати почуття, які пережили тієї миті, нелегко. Проте можна передати власні почуття, ідеї, думки через персонажів твору. Якщо книга вразила читача, заполонила його уяву, то він відчуває те саме, що й герої цієї книги.
Звідси випливає висновок: завдяки читанню ми переживаємо події разом із персонажами, як у реальному житті, отримуємо певні відчуття в ситуаціях, у яких опиняються улюблені герої. Іноді це просто перевертає уявлення читача, і він змінює своє ставлення до життя, краще розуміє ситуацію, у якій сам опинився, або причини вчинків оточуючих.
Художня література формує наш світогляд, причому не примусово: оцінюючи поведінку персонажів, зіставляючи різні погляди на життя, ми робимо усвідомлений вибір, а це — спосіб пізнати себе.
Читання розширює світогляд, збагачує словниковий запас, розвиває мовлення людини. На цьому наголошував іще Вольтер: «Читаючи авторів, які добре пишуть, ми звикаємо правильно говорити». Сьогоденне розмовне мовлення дуже спрощене й захаращене іноземними словами та суржиком або одвертою лайкою, а читання допомагає виправити ці вади, навіть дозволяє розсунути межі звичного життя: це і процес пізнання світу, і спосіб поспілкуватися з автором завдяки книзі, і можливість поліпшити свій настрій або віднайти відповіді на нагальні запитання. Отже, читають не тільки для задоволення або щоб заповнити час: читання — це прекрасний різновид дозвілля, а також відмінний інструмент підтримання фізичного і психічного здоров’я, розвинення особистості.
2.Заповніть таблицю «Переваги й недоліки читання книг і перегляду кінофільмів, телепередач», зробіть висновки.
Очікувана відповідь
Переваги й недоліки читання книг і перегляду кінофільмів, телепередач
Книги |
Телебачення |
||
Переваги |
Недоліки |
Переваги |
Недоліки |
Допомагають пізнати світ, розвивають емпатію (здатність до співпереживання), сприяють моральному та психічному здоров’ю, за деякими даними — навіть подовжують життя |
Потрібно багато часу, може спричинити вади зору, постави |
Яскраве, наочне, образне; не перевантажує розум, тому що швидко забувається |
Не сприяє розвитку інтелекту, творчої уяви; усе подано в готовому вигляді |
Висновки |
Висновки |
3.Експрес-анкетування
1.Назвіть літературні твори, які ви прочитали влітку.
2.Які ідеї, герої, описані в книгах ситуації та почуття допомогли вам по-іншому поглянути на те, що відбувається з вами чи у світі?
3.Що ви плануєте прочитати в майбутньому? Назвіть теми, жанри, персоналії.
IV. Оголошення теми уроку, формулювання разом з учнями мети уроку.
1.Робота з презентацією.
2.Словникова робота (запис до зошитів)
V. Застосування знань, умінь і навичок
1.Виконання завдань з презентації
2.Робота з епіграфом
VI. Підведення підсумків уроку
VIІ. Домашнє завдання
Для всіх: уміти пояснювати поняття літературні жанри та стилі, наводити приклади.
Творче:скласти пам’ятку «Як обрати книжку, щоб полюбити читання».
Індивідуальне:Користуючись літературознавчим словником та мережею Інтернет, підготувати стисле повідомлення (5—7 речень) про історію виникнення та розвитку будь-якого жанру (на вибір)