Урок літературного читання, 4 клас

Про матеріал
Урок літературного читання, 4 клас Тема: Урок позакласного читання. Барви осені Мета: вчити учнів красиво висловлювати свою думку; удосконалювати навички виразного читання; розширити знання учнів про пору року осінь; вчити орієнтуватися у книжках різних авторів на тему «Осінь»; збагачувати уявлення молодших школярів про красу рідної природи; розвивати спостережливість, допитливість, творчу уяву дітей; прищеплювати їм любов до природи, до книги, здатність сприймати красу природи; виховувати бережливе ставлення до природи.
Перегляд файлу

 

 

 

D:\Мои Документы\открытые уроки 2015-16\открытый урок 15.10\DSC01144.JPG

 

 

Кшимінська Ірина Володимирівна,

спеціаліст І категорії,

вчитель початкових класів

 Дем’янівської загальноосвітньої школи

І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

Урок літературного читання, 4 клас

Тема: Урок позакласного читання. Барви осені

Мета: вчити учнів красиво висловлювати свою думку; удосконалювати навички виразного читання; розширити знання учнів про пору року осінь; вчити орієнтуватися у книжках різних авторів на тему «Осінь»; збагачувати уявлення молодших школярів про красу рідної природи; розвивати спостережливість, допитливість, творчу уяву дітей; прищеплювати їм любов до природи, до книги, здатність сприймати красу природи; виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: виставка різножанрових книжок з теми; дитячі малюнки та творчі роботи до теми «Щедрість рідного краю», репродукція картини І.Левітана «Золота осінь», аудіо запис композиції А.Вівальді «Пори року. Осінь», гірлянди із сухого листя, запис теми уроку на дошці, сторінки усного журналу.

Хід уроку

І. Організація класу

Я хочу урок розпочати

І від душі вам побажати:

Знання з цікавих книг черпати,

З бажанням вчитись і все знати.

  • Ми починаємо урок, а на уроці ми:

У – уважні

Р – розумні,

О – організовані,

К – кмітливі.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Передбачення теми уроку. Анаграма

  • Як ви гадаєте, чому наш клас сьогодні такий незвичайний? Хто прикрасив його, чиї це подарунки?

(Відповіді дітей)

  • Спробуйте прочитати на кленових листочках тему нашого уроку позакласного читання.

 

Б   И   Е   І   В   С      Р   О  А  Н

(Барви осені)

  • Кожна пора року має свої барви. Треба тільки вміти бачити і відчувати цю казкову красу.

 

 

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Розгадування загадки

      Діти, відгадайте загадку.

Хто там тихо ходить гаєм,

Всі дерева роздягає,

Дощем часто моросить,

Зранку може й морозить.

Сонечком нас вже не гріє, а холодним вітром віє?

Цим нагадує вона,

Що за нею йде зима.

Ви здогадалися, хто це «вона»? (Осінь)

  1. Вправи для тренування зорової пам’яті

Складіть слово із літер, не відводячи погляду від  крапочки

 

н і с О ь

.

Ж ь н е т в о

.

т о п а д Л и с т

.

ь н е с е р е В

.

 

 

  1. Гронування (асоціативний кущ)
  • Що спадає вам на думку, коли ви чуєте або промовляєте слово «Осінь»?

 

 

                                                                           

 

 

 

 

                                                                                                                                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Ви назвали багато ознак осені і, мабуть, цим  запросили  до нас гостю

(стук у двері, звучить музика, входить дівчинка у костюмі осені)

 

 

D:\Мои Документы\открытые уроки 2015-16\открыт урок барвы осени\DSC01160.JPG

Осінь. Я чарівна і загадкова пора року. Щоразу неповторна у своїй красі й витівках. Я така непостійна! То ніжна і лагідна, то похмура і непривітна. Я буваю весела, життєрадісна, мрійлива, плаксива, дуже-дуже різна…

У садках, гаях блукаю,

Жовті шати одягаю,

Золотисту стелю постіль,

Жду сестрицю білу в гості.

Я з нетерпінням чекала зустрічі з вами. Я часто чула крізь відкрите віконце, як ви розповідаєте про мене, і нарешті вирішила зайти до вас у клас.

 

  • Ми раді, що ти завітала до нас, і діти сьогодні з радістю розкажуть тобі й гостям все, що вони узнали про твою красу і щедрість. Залишайся з нами на уроці. А поки що, діти, скажіть, хто розповідає нам про осінь, які майстри помічають і розкривають нам її таємниці.

 

НАРОД                                                            ПИСЬМЕННИКИ

 

 

ПОЕТИ                  ОСІНЬ                      ХУДОЖНИКИ

 

 

                       КОМПОЗИТОРИ

ІV . Робота над темою уроку

Ми сьогодні спробуємо доторкнутися до осінньої краси, яку розкрили нам поети, письменники, композитори та художники, послухаємо народні легенди про осінь

  • Скажіть, коли до нас приходить осінь за календарем?
  • З ким приходить осінь? Назвіть трьох її синів.
  • Яка буває осінь? (Рання, золота, пізня)
  • Яка вам найбільше подобається?
  • А звідки в осені стільки золота? Відповідь на це запитання доповнить сторінка усного журналу «Народні казки»

 Можливо, саме через її красу осінь не оминули увагою поети і композитори, письменники і художники. І ми серцем спробуємо доторкнутися до її краси, до краси природи. Чому саме серцем? Ви зрозумієте, коли прочитаєте слова Петра Гніздилова:

  • Я зірвав квітку – і вона загинула.
  • Я спіймав метелика – і він помер у мене на долоні
  • І тоді я зрозумів, що торкнутись до краси можна тільки серцем.
  • Як ви розумієте ці слова?
  • Тож давайте впустимо красу у свої серця, бо саме з неї починається любов до природи, до рідного краю.

Сторінка «Рання осінь»

- Які з прочитаних вами творів описують ранню осінь?

(Іван Нечуй – Левицький «Осінній день»)

  • Які ознаки ранньої осені там описані?

 

Сторінка «Золота осінь»

  • Які твори ви прочитали про золоту осінь? Хто їх автор? («Осінній господар» Ю. Старостенко)
  • Кого Ю. Старостенко називає осіннім господарем? (Жовтень)
  • У кожної пори року – своя вершина. В осені це жовтень. Лебедина пісня року. Багряні жовтневі райдуги, золотінь листя й дали десятому місяцеві року таку чудову назву – жовтень

Сторінка нової інформації

  • Скажіть, будь ласка, діти, як художники і музиканти відображають красу природи?
  • Розгляньте репродукцію картини відомого російського художника І.Левітана «Золота осінь» і послухайте музичний твір  італійського композитора Антоніо Вівальді «Пори року. Осінь»
  • Який період осені зображено на картині? Чому?
  • Які барви на ній переважають? Чому?
  • Який колір має небо?
  • Яке ваше перше враження від картини?
  • Який настрій викликає у вас ця музика?
  • Які звуки природи ви почули?

Сторінка «Пізня осінь»  (Довідкове бюро)

D:\Мои Документы\открытые уроки 2015-16\открыт урок барвы осени\DSC01169.JPG

  • Як називається останній місяць осені?
  • Послухайте, які описи пізньої осені для вас приготували учні.
  1. Українська назва останнього осіннього місяця походить від словосполучення «падає лист». Скромна краса пізньої осені. Листопад найчастіше сумний. Зникли яскраві барви, віддзвеніли пташині голоси. Стало тихо в садках і парках. Природа ніби причаїлася, чекаючи зимових холодів. Спохмурніло, насупилось, стало свинцево-сірим небо. Потекли з нього ниточки осіннього дощу. Він може йти день, два, цілий тиждень і більше.
  2. Холодно і непривітно. День сірий і вологий. Пізньої осені сім погод на дворі: сіє, віє, крутить, каламутить, завиває, зверху ллє і знизу мете. Ось через це листопад строкатий: то дощ, то мороз, то відлига. Де сніжком земля вкрита, а де ще гола. Зима з осінню бореться.

Перед тим, як ви почнете читати проведемо вправи для очей.

Метод «Навчаючи вчуся»

 Робота над текстом «Чому дерева скидають листя?» (інформаційне бюро»

D:\Мои Документы\открытые уроки 2015-16\открыт урок барвы осени\DSC01170.JPG

  • На ваших партах лежать картки. На них надрукована інформація. Часу в нас мало, тому  кожен з вас прочитає лише 1 абзац  і ми почуємо чому дерева скидають листя.
  1.    Листопад необхідний для життя дерев і кущів. Листя випаровує велику кількість води. Скинувши листя, дерева зменшують кількість вологи, що випаровується
  2.    Скидаючи листя, дерева захищають себе від механічних пошкоджень під час великих снігопадів. 1959 року в Києві вже 4 жовтня, коли дерева ще не скинули листя, випав сніг. Сніговий покрив сягнув у цей день понад 20 сантиметрів. Тоді постраждало дуже багато дерев.
  3.    Листопад сприяє видаленню мінеральних солей, які накопичуються в листі. Перегниваючи, листя збагачує мінеральними речовинами грунт.
  4.    До листопаду дерева готуються ще влітку. В місці, де черешок листа з’єднується із деревом, зароджується нова брунька. Прийде весна, і за рахунок цих запасів виросте новий пагінець і листочок. На осінь в основі листового черешка утворюється корковий шар клітин, він і відокремлює листок від гілки. Листочок може випасти додолу навіть від власної ваги.
  5.    У сосни, ялини листочки у вигляді голочок, вони дуже вузенькі, голчасті й називаються хвоєю. Голки зменшують кількість випаровуваної  води і покриті воском. Тримається хвоя на дереві 2 – 5 років. Восени вона жовкне й опадає. Та, на відміну від листя, опадає потроху, а не вся одразу. Тому хвойні рослини зеленіють протягом усього року, і ми називаємо їх вічнозеленими.

Фізкультхвилинка

Сьогодні ми проведемо незвичайну фізкультхвилинку, яка називається «Ланцюжок»

D:\Мои Документы\открытые уроки 2015-16\открыт урок барвы осени\DSC01173.JPG

  1.  «Дощик»

Масаж голови сусідові, який стоїть попереду в ланцюжку, легкими постукуваннями пальцями. Обернувшись на 180 градусів, повторити масаж для іншого сусіда ланцюжка.

    Масаж голови покращує кровообіг. Допомагає позбутися головного болю, розслабитися, впорядкувати думки. Під час масажу голови «відпочиває» мозок, а отже, і весь організм.

   У світі немає механізму досконалішого, ніж рука людини. Руки все вміють. Кант писав: « Рука є головним мозком, який вийшов назовні». Є стародавня легенда, яка розповідає, що раніше у людини були очі в кінчиках пальців рук.

   Руки не тільки роблять – вони, втішають, схвалюють, лікують. Через руки, через кінчики пальців проходять меридіани, тобто канали, якими тече енергія, переходячи з одного каналу в інший. Багато каналів нашого тіла закінчуються в кінчиках пальців, тому ця вправа дуже важлива саме для того, щоб енергія на стиках одного каналу з іншим не застоювалася, а текла вільно. Коли ми робимо «Дощик», масажуємо не тільки волосяну частину голови, а й кінчики пальців, оздоровляючи весь організм.

 

  1. «Вушка»

   Долонями обхопити вуха сусіда. Потягнути легенько 8 разів вгору, 8 разів вниз, 8 разів покрутити і розтерти вуха. Обернувшись на 180 градусів, повторити масаж вух  для сусіда, який до цього був за спиною.

   Масаж вух рекомендує китайська медицина. На вухах знаходиться безліч біологічно активних точок, пов’язаних з усім організмом. Вуха – це наш організм у мініатюрі, тому, масажуючи вуха, ми активізуємо діяльність всього організму. При цьому поліпшується кровообіг в органах, стимулюється кора головного мозку. Досить хвилинку долонями потерти вуха – і відчується прилив сили, зніметься втома, зменшиться головний біль.

 

  1. «Плечі»

   Розминка – стискання м’язів плечей, щоб розслабити їх. Розтирання – щоб м’язи стимулювали кровообіг. Обернувшись на 180градусів, повторити масаж для сусіда. Масаж розслаблює м’язи, покращує кровообіг і зменшує стрес. Усім подобається, коли їм роблять навіть швидкий масаж плечей.

 

  1. «Спинка» (Рубаємо капусту)

   Ударні прийоми – це ніжні удари, які розслабляють м’язову тканину. Руки мають легко ковзати по спині. Постукування – легкі удари ребрами долонь.

   Обернувшись на 180 градусів, повторити масаж спини для іншого сусіда ланцюжка. Доведено, що дотик знижує рівень стресу. Цей факт має наукове підтвердження. Дотик підвищує вироблення в організмі гормону, який називається окситоцин. Цей гормон знижує рівень кортизолу – гормону стресу й піднімає рівень серотоніну та дофаміну – антистресових гормонів. Дотик має прекрасний оздоровлюючий ефект, він значно прискорює процес одужання й підвищує опірність організму хворобі.

 

  1. «Мауглі»

   Діти вимовляють звук «ааааааа» і водночас кулачком легко постукують себе в груди так, щоб вийшла вібрація, як у Мауглі. У верхній частині грудей розташована вилочкова залоза – тимус. Вона належить до органів імунної системи. Причому не до другорядних, а центральних. Вилочкова залоза – дуже вразлива, вона чутливо реагує на стреси (шум, температурні перепади). Тому в людини , яка часто ризикує і нервує, вилочкова залоза зношується і старіє швидше. А за допомогою масажу «Мауглі» ми стимулюємо тимус.

 

   Є велика кількість досліджень про важливість дотику. Вони показали, що, потримавши людину за руку або погладивши її по спині, можна знизити рівень стресу, зменшити тривожність та інші фізичні розлади.

   Робіть фізкультхвилинку «Ланцюжок» і будьте здорові.

 

«Сторінка творчості»

D:\Мои Документы\открытые уроки 2015-16\открыт урок барвы осени\DSC01174.JPG

Творче завдання

  • Об’єднайте частини  прислів’я.

Серпень страву готує…

Жовтень ходить по краю …

Листопад не лютий, проте …

спитає, чи вдягнутий ти та взутий

та виганяє птахів з гаю

вересень до столу подає


 

V. Підсумок уроку

Робота у групах. Складання сенкану

Осінь

Жовтень

Листочки

Журавлі

Дощ

Діти зачитують свої роботи.

  • Які завдання сьогодні на уроці вам було цікаво виконувати?
  • Що нового ви дізналися про осінь?

V І. Домашнє завдання

На ваших картках план підготовки до наступного уроку позакласного читання:

Тема. Люби і знай свій рідний край.

Дізнайтеся:

Що таке Батьківщина?

Державні символи України.

Народні символи України (рушник, калина, віночок, інші символи).

 

D:\Мои Документы\открытые уроки 2015-16\открыт урок барвы осени\DSC01177.JPG

 

Осінь пригощає всіх  яблуками.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\Мои Документы\открытые уроки 2015-16\открытый урок 15.10\DSC01145.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Телеграма

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Домашнє завдання:

 

 

Підсумок: 1) Підрахування замків і жетонів

                    2) Чому навчилися?(Мікрофон по колу.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
1 лютого 2021
Переглядів
1006
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку