Кшимінська Ірина Володимирівна,
спеціаліст І категорії,
вчитель початкових класів
Дем’янівської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів
Урок літературного читання, 4 клас
Тема: Урок позакласного читання. Барви осені
Мета: вчити учнів красиво висловлювати свою думку; удосконалювати навички виразного читання; розширити знання учнів про пору року осінь; вчити орієнтуватися у книжках різних авторів на тему «Осінь»; збагачувати уявлення молодших школярів про красу рідної природи; розвивати спостережливість, допитливість, творчу уяву дітей; прищеплювати їм любов до природи, до книги, здатність сприймати красу природи; виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання: виставка різножанрових книжок з теми; дитячі малюнки та творчі роботи до теми «Щедрість рідного краю», репродукція картини І.Левітана «Золота осінь», аудіо запис композиції А.Вівальді «Пори року. Осінь», гірлянди із сухого листя, запис теми уроку на дошці, сторінки усного журналу.
Хід уроку
І. Організація класу
Я хочу урок розпочати
І від душі вам побажати:
Знання з цікавих книг черпати,
З бажанням вчитись і все знати.
У – уважні
Р – розумні,
О – організовані,
К – кмітливі.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Передбачення теми уроку. Анаграма
(Відповіді дітей)
Б И Е І В С Р О А Н
(Барви осені)
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Діти, відгадайте загадку.
Хто там тихо ходить гаєм,
Всі дерева роздягає,
Дощем часто моросить,
Зранку може й морозить.
Сонечком нас вже не гріє, а холодним вітром віє?
Цим нагадує вона,
Що за нею йде зима.
Ви здогадалися, хто це «вона»? (Осінь)
Складіть слово із літер, не відводячи погляду від крапочки
н і с О ь . |
Ж ь н е т в о . |
т о п а д Л и с т . |
ь н е с е р е В . |
(стук у двері, звучить музика, входить дівчинка у костюмі осені)
Осінь. Я чарівна і загадкова пора року. Щоразу неповторна у своїй красі й витівках. Я така непостійна! То ніжна і лагідна, то похмура і непривітна. Я буваю весела, життєрадісна, мрійлива, плаксива, дуже-дуже різна…
У садках, гаях блукаю,
Жовті шати одягаю,
Золотисту стелю постіль,
Жду сестрицю білу в гості.
Я з нетерпінням чекала зустрічі з вами. Я часто чула крізь відкрите віконце, як ви розповідаєте про мене, і нарешті вирішила зайти до вас у клас.
НАРОД ПИСЬМЕННИКИ
ПОЕТИ ОСІНЬ ХУДОЖНИКИ
КОМПОЗИТОРИ
ІV . Робота над темою уроку
Ми сьогодні спробуємо доторкнутися до осінньої краси, яку розкрили нам поети, письменники, композитори та художники, послухаємо народні легенди про осінь
Можливо, саме через її красу осінь не оминули увагою поети і композитори, письменники і художники. І ми серцем спробуємо доторкнутися до її краси, до краси природи. Чому саме серцем? Ви зрозумієте, коли прочитаєте слова Петра Гніздилова:
Сторінка «Рання осінь»
- Які з прочитаних вами творів описують ранню осінь?
(Іван Нечуй – Левицький «Осінній день»)
Сторінка «Золота осінь»
Сторінка нової інформації
Сторінка «Пізня осінь» (Довідкове бюро)
Перед тим, як ви почнете читати проведемо вправи для очей.
Метод «Навчаючи вчуся»
Робота над текстом «Чому дерева скидають листя?» (інформаційне бюро»
Фізкультхвилинка
Сьогодні ми проведемо незвичайну фізкультхвилинку, яка називається «Ланцюжок»
Масаж голови сусідові, який стоїть попереду в ланцюжку, легкими постукуваннями пальцями. Обернувшись на 180 градусів, повторити масаж для іншого сусіда ланцюжка.
Масаж голови покращує кровообіг. Допомагає позбутися головного болю, розслабитися, впорядкувати думки. Під час масажу голови «відпочиває» мозок, а отже, і весь організм.
У світі немає механізму досконалішого, ніж рука людини. Руки все вміють. Кант писав: « Рука є головним мозком, який вийшов назовні». Є стародавня легенда, яка розповідає, що раніше у людини були очі в кінчиках пальців рук.
Руки не тільки роблять – вони, втішають, схвалюють, лікують. Через руки, через кінчики пальців проходять меридіани, тобто канали, якими тече енергія, переходячи з одного каналу в інший. Багато каналів нашого тіла закінчуються в кінчиках пальців, тому ця вправа дуже важлива саме для того, щоб енергія на стиках одного каналу з іншим не застоювалася, а текла вільно. Коли ми робимо «Дощик», масажуємо не тільки волосяну частину голови, а й кінчики пальців, оздоровляючи весь організм.
Долонями обхопити вуха сусіда. Потягнути легенько 8 разів вгору, 8 разів вниз, 8 разів покрутити і розтерти вуха. Обернувшись на 180 градусів, повторити масаж вух для сусіда, який до цього був за спиною.
Масаж вух рекомендує китайська медицина. На вухах знаходиться безліч біологічно активних точок, пов’язаних з усім організмом. Вуха – це наш організм у мініатюрі, тому, масажуючи вуха, ми активізуємо діяльність всього організму. При цьому поліпшується кровообіг в органах, стимулюється кора головного мозку. Досить хвилинку долонями потерти вуха – і відчується прилив сили, зніметься втома, зменшиться головний біль.
Розминка – стискання м’язів плечей, щоб розслабити їх. Розтирання – щоб м’язи стимулювали кровообіг. Обернувшись на 180градусів, повторити масаж для сусіда. Масаж розслаблює м’язи, покращує кровообіг і зменшує стрес. Усім подобається, коли їм роблять навіть швидкий масаж плечей.
Ударні прийоми – це ніжні удари, які розслабляють м’язову тканину. Руки мають легко ковзати по спині. Постукування – легкі удари ребрами долонь.
Обернувшись на 180 градусів, повторити масаж спини для іншого сусіда ланцюжка. Доведено, що дотик знижує рівень стресу. Цей факт має наукове підтвердження. Дотик підвищує вироблення в організмі гормону, який називається окситоцин. Цей гормон знижує рівень кортизолу – гормону стресу й піднімає рівень серотоніну та дофаміну – антистресових гормонів. Дотик має прекрасний оздоровлюючий ефект, він значно прискорює процес одужання й підвищує опірність організму хворобі.
Діти вимовляють звук «ааааааа» і водночас кулачком легко постукують себе в груди так, щоб вийшла вібрація, як у Мауглі. У верхній частині грудей розташована вилочкова залоза – тимус. Вона належить до органів імунної системи. Причому не до другорядних, а центральних. Вилочкова залоза – дуже вразлива, вона чутливо реагує на стреси (шум, температурні перепади). Тому в людини , яка часто ризикує і нервує, вилочкова залоза зношується і старіє швидше. А за допомогою масажу «Мауглі» ми стимулюємо тимус.
Є велика кількість досліджень про важливість дотику. Вони показали, що, потримавши людину за руку або погладивши її по спині, можна знизити рівень стресу, зменшити тривожність та інші фізичні розлади.
Робіть фізкультхвилинку «Ланцюжок» і будьте здорові.
«Сторінка творчості»
Творче завдання
Серпень страву готує…
Жовтень ходить по краю …
Листопад не лютий, проте …
спитає, чи вдягнутий ти та взутий
та виганяє птахів з гаю
вересень до столу подає
V. Підсумок уроку
Робота у групах. Складання сенкану
Осінь
Жовтень
Листочки
Журавлі
Дощ
Діти зачитують свої роботи.
V І. Домашнє завдання
На ваших картках план підготовки до наступного уроку позакласного читання:
Тема. Люби і знай свій рідний край.
Дізнайтеся:
Що таке Батьківщина?
Державні символи України.
Народні символи України (рушник, калина, віночок, інші символи).
Осінь пригощає всіх яблуками.
Телеграма
Домашнє завдання:
Підсумок: 1) Підрахування замків і жетонів
2) Чому навчилися?(Мікрофон по колу.)
1