Ознайомлення учнів з о особистістю І. Франка, розвиток вміння виділяти основну думку твору, давати характеристики дійовим особам, виховання почуття дружби.
Урок читання
Тема: Літературні казки
Meта: продовжити знайомити учнів з особистістю та творчістю Івана Франка, розвивати вміння виділяти в тексті головне, визначати основну думку твору; учити дітей давати характеристику дійовим особам; виховувати почуття дружби i товариськості.
Обладнання:портрет Івана Франка та збірка його творів, таблиці до вправ з читання, запис на дошці, картки для уточнення значень висловів, для складання характеристик дійових осіб, для роботи з деформованим прислів’ям, малюнки вовка, лисиці.
Матеріал до уроку: тексти творів В.Бичко «Казка, друзі, не на сміх...», І. Франка «Лисичка-кума».
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Х1Д УРОКУ
I. Організація класу.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
Казка — вигадка, та в ній — в шкаралупці золотій
Зерня сховане смачне.
Хто дастане, той почне думу думать про життя,
Збудить в серці почуття, мов торкнеться до вогню —
Вийде сміло на борню за добро i проти зла!
В казці — сила немала!
В.Бичко
- Із чим поет порівнює казку?
III. Мотивація навчальної діяльності.
На дошці записано зашифровану назву розділу.
Лжіжтжежржажтжужржнжі кжажзжкжи.
— Розшифруйте назву розділу, закресливши букви, які повторюються.
— Отже, ми сьогодні починаємо вивчення нової теми — «Літературні казки».
«Мозковий штурм».
- Чи є співзвучною тема розділу до теми вірша, що прозвучав?
Д1ти намагаються визначити, про що йтиметься в розділі, з 'ясовують, як можна класифікувати казки.
ІV. Сприймання та засвоєння матеріалу уроку.
— Діти, я вас запрошую в мандрівку до чарівної Країни Казок. Давайте ознайомимось з картою нашого маршруту:
План
1. Галявина знайомств.
2. Мовна доріжка.
3. Казковий гай.
4. Озеро відпочинку.
5. Стежинка дружби.
6. Брама країни Казок.
Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом I. Франка.
« Інтерв’ю» ( інтерактивна технологія )
— Упізнай вірш.
Надійшла весна прекрасна, многоцвітна, тепла, ясна... («Надійшла весна».)
А в тій кузні коваль клепле,
А в коваля серце тепле... («Коваль».)
Плакала киця на кухні, аж їй очиці попухли... («Киця».)
Читання слів-блискавок із зайвими літерами, що позначають голосні звуки.
Куема
Бооратик
Вовчуик
Лоисичука
Опрацювання казки I. Франка «Лисичка-кума».
кума хитра
сестричка лисичка руда
спритна підступна
На дошці записані колонки cлiв, учні читаютъ i пояснюють їх значення
Корч чудернацькі схрупала
Полуденок досягну злостивий
Горнятко згамкаю лячно
Завдання:
Накивала п'ятами не знайти спільної мови,
бути недружними
Ані пари з вуст страшно, лячно
Мурашки поза плечами бігали втекла
Не мати ніякої спілки мовчати
- Читання вчителем, потім учнями.
- Фізкультхвилинка.
На дошці записані гepoї різних казок, учні мають вибрати, «посіяти» в правильне поле відповідних героїв.
Матеріал для гри: лисичка, дід, баба, вовк, ведмідь, глечик, жито, копати, похресник, початочок, гай, хрестини.
- Повторне читання учнями.
- Вибіркове читання.
- Читання в особах.
Робота в групах. Вправа «Обери позицію».
Завдання: оберіть прислів'я, яке, на вашу думку, відповідає змісту казки. Обгрунтуйте свій вибір.
• Праця годує, а лінь марнує.
• Неправдою світ пройдеш, та назад не вернешся.
• Доля карає тих, у кого очі завидющі, а руки загребущі.
Учні займають позицію, працюють в утворених парах. Творчий переказ казки.
— Як би ви змінили зачин казки? Основну частину? Кінцівку?
— Зачитайте, який ривок вас найбільше вразив.
V. Підсумок
— Доведіть, що твір «Лисичка-кума» — казка.
— До кого з гepoїв казки можна віднести прислів'я:
Сл..в..м, як л..ст..м ст.л.., а д..л..м, як г..лк..м.. к..л.. .
— Складіть сім побажань вовчикові.
- Що вам сподобалось на уроці?
- Який висновок ви зробили?
- Закріпіть свої знання, доповнивши речення
ПРИЄМНО ЖИТИ З… ЛЮДЬМИ
VІ. Домашнє завдання.
Мовознавці: підібрати прислів'я, що характеризують головних героїв казки, оформити прислів'я у власні книжечки.
Художники: підготувати ілюстрації до казки.