Урок № Тема: Ніна Бічуя «Чотири руді лисиці»
(підручник «Українська мова та читання»
Олександри Савченко, Ірини Красуцької с.69-70)
Мета: формування предметних компетентностей: удосконалювати навичку правильного, виразного, свідомого читання; учити визначати тему твору, орієнтуватися в структурі тексту, знаходити в тексті яскраві образні слова; сприяти формуванню культури мовлення, збагаченню словникового запасу учнів;
формування ключових компетентностей: уміння вчитися, формувати здатність розуміти мету навчальної діяльності; дотримуватися певної послідовності виконання завдань; здатність перевіряти свої результати праці;
здоров’язбережувальної: учити дбати про своє здоров’я під час роботи за партою; соціальної: удосконалювати уміння висловлювати власні думки, робити висновки; громадянської: виховувати любов та повагу до рідного краю та збереження природи .
Хід уроку:
І.Організація учнів до уроку.
-Уроки бувають різні: цікаві і не дуже, сумні й веселі. А сьогодні ми з вами постараємося провести добрий урок. Урок, який буде вчити нас жити за законами краси, за законами добра.
1. Вправа «Очікування».
- Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
- А я очікую, щоб ви були на уроці активними, кмітливими, правильно, виразно і швидко читали.
( Таблиця на дошці.) «Самооцінка»
Активність
Уважність
Кмітливість
Правильність
Швидкість
Виразність
2. Девіз уроку (на дошці).
Не просто слухати а чути,
Не просто дивитися, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати
1.Вправи для розвитку мовленнєвого апарату
А)Чергування швидкого видиху через ніс і повільного видиху ротом.
Б)Вимова скоромовки у заданному темпі (пошепки, голосно, повільно). Робити наголос кожного разу на іншому слові.(За вибором)
Обережний хитрий лис
До нори вечерю ніс.
Біг додому лісом лис,
Шелестів над лисом ліс.
***
Лис малий і більший лис
По гриби ходили в ліс.
Заздрить білка в лісі лису –
Лис лисички ніс із лісу.
***
Край узлісся на осичці –
Листя шелестіло,
Лисенятам і лисичці –
Стежинку золотило.
ІІ.Перевірка домашнього завдання.
Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
1. Робота в групах.( Гра «Скласти пазли», використовуючи вірш Максима Рильського «Зима». Група, яка перша виконала завдання, допомагає іншим. Виразне читання вірша.
2. Гра «Квітка – семиквітка» жанри літературного читання:
Вірш– невеличкий поетичний твір, у якому слова в кінці рядків римуються.
Байка -невеликий, найчастіше віршований твір повчального змісту. У байках в образах тварин, рослин, різних предметів зображено людей.
Пісня - словесно-музичний твір, призначений для співу.
Казка - це народний або літературний твір про вигадані, часто фантастичні події.
Оповідання - невеликий прозовий твір, сюжет якого ґрунтується на певному (рідко кількох) епізоді з життя одного (іноді кількох) персонажу.
Легенда - невеликий за обсягом прозовий твір усної народної творчості, в якому йдеться про чудесні події й уславлюється головний персонаж.
П’єса - це твір, який призначений для театральної вистави. Читається за ролями. У тексті автор подає описи місць, де відбувається дія, слова ведучого. А дійові особи говорять діалогами, тобто по кілька осіб, монологами, одноосібно.
ІІІ.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Повідомлення тети і мети уроку.
ІV.Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.
1. «Довідкове бюро» (інформація про письменницю)
Ніна Леонідівна Бічуя народилася 24 серпня 1937 р. у місті Києві. Навчалась у СШ № 5. Закінчила факультет журналістики Львівського університету. Була на журналістській роботі. З 1975 по 1985 — працювала у Львівському театрі юного глядача. У 1989-1997 – працювала редактором газети «Просвіта». Живе у Львові, пише твори та перекладає з польської. Останні двадцять років Ніна Бічуя займається перекладами з польської. Читає лекції з театрознавчих дисциплін у Львівському національному університеті ім. Івана Франка.
Ніна Бічуя: твори «Дрогобицький звіздар» (1970),
«Повісті», «Квітень у човні» (1981),
«Родовід», «Бенефіс», «Десять слів поета» (1986)
«Канікули у Світлогорську» (1967),
«Шпага Славка Беркути» (1968),
«Звичайний шкільний тиждень» (1973),
«Яблуня і зернятко» (1983)
«Землі роменські», «Великі королівські лови» (2011),
«Три театральні повісті» (2015)
Ніна Бічуя має честь носити Орден Усмішки. Це міжнародна нагорода, яку присуджують діти.
2. Робота над оповіданням Н. Бічуя «Чотири руді лисиці»
3. «Довідкове бюро» (інформація про лисицю)
Лисиця – одна з найпопулярніших героїнь казок, в яких вона завжди розумна та хитра. Ця тварина – найменший представник сімейства вовчих. У роді лисиць налічується 11видів. Найбільш розповсюджена і відома звичайна, або руда лисиця. Її можна зустріти на території Європи, Азії, Північної Америки.
Лисиця – симпатична невелика тварина. Довжина тіла 50-90 см, маса – 5-10 кг, довжина пухнастого хвоста 40-60 см. В Україні руда лисиця зустрічається по всій території.
Люди помилково вважають, що основну їжу лисиці становлять зайці. Звичайно, «косий» - бажана здобич, але лисиці спіймати його дуже важко. Основний раціон лисиці – миші, птахи та падлина. Вони охоче ласують соковитими плодами та ягодами – суницями, вишнями, виноградом, яблуками. Майже всюди вони поїдають масу жуків та інших комах.
Лисиця добре бігає, стрибає та плаває. Живе лисиця в норах, куди ховається від негоди та ворогів. Добувати їжу лисиці допомагають дуже добрі нюх і слух. Лапи в лисиці на зиму обростають густою пухнастою шерстю. З неї видно лише кінчики пазурів. Лисиця взимку, ніби у валянках, і лапки їй не мерзнуть навіть у сильні морози.
а) Первинне сприйняття тексту Н. Бічуя «Чотири руді лисиці»
б) словникова робота «Стіна слів» (Ярко, гостинець, придалася)
в) читання оповідання вчителем
г) читання оповідання учнями «Естафета»
V.Фізкультхвилинка
VІ. Творче застосування знань, умінь і способів діяльності
1. Самостійне читання з позначенням незрозумілих слів та виразів.
2. Вибіркове читання.
- Якою була погода?
-Чому шофер спинив автобус?
-Чому Ярко з шофером перезирнулися?
3. Знайдіть опис лисиць.
4. Знайдіть у цьому опису порівняння.
5.Самостійне читання. Поділ тексту на частини.
6.Робота в групах (четвірках). Побудова «Логічного ланцюжка» (Розташувати події у логічній послідовності)
7. Робота над прислів’ям
Перший крок до добра – не роби зла.
VI. Підсумок уроку. Робота з таблицею «Самооцінка»
Гра « Закінчи речення…»
-Я дізнався (дізналася) …
- Я навчився (навчилася)...
- Я зрозумів (зрозуміла), що можу ...
- Я зумів (зуміла) ...
- Мені сподобалося ...
- Мене зацікавило…
- Для мене стало новим ...
- Здійснилися мої очікування щодо…
Домашнє завдання.
Читати і переказувати текст с.69-70. Підготувати відповіді на питання.