Остап’євський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів
Урок літературного читання
вчительки початкових класів
Дем’яненко Наталії Борисівни
Остап’є 2024 рік
Тема. Василь Сухомлинський «Не забувай про джерело»
Очікувані результати: здобувачі освіти продовжують знайомство з життям і творчістю В.О.Сухомлинського, його творами; вміють свідомо виразно читання прозові твори; виділяють головне, аналізують, висловлюють своє міркування, інтонацією передають настрій твору; прагнуть критично мислити, розвивають зв’язне мовлення, розуміють, що обов'язком кожної людини є турботливе ставлення до природи, розумне використання природних багатств; усвідомлюють відповідальне ставлення до збереження довкілля, висловлюють любов до Батьківщини.
Формування ключових компетентностей:
уміння вчитися: приймати мету, яку ставить вчитель; створити умови, що сприяють появі інтересу до навчальної книги, бажання вчитися; контролювати й оцінювати свої результати; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, аналізувати; розвивати критичне мислення, уміння висловлювати свою думку; самоорганізовуватися до навчальної діяльності, виконувати завдання за зразком та самостійно, співпрацювати в парі, виконувати розумові операції й практичні дії;
комунікативної: розвивати мовленнєві вміння (говорити чітко, повільно, виразно, витримувати паузи);
соціальної: розвивати здатність продуктивно співпрацювати з однокласниками в парі, групі; виховувати толерантність, повагу до однокласників;
здоров’язберігаючої: формувати основи культури здоров’я під час уроку;
інформаційної: удосконалювати вміння добувати й опрацьовувати інформацію із Інтернет-ресурсів.
громадянської та лідерської: формувати патріотичні почуття, прагнення рости свідомими громадянами своєї країни.
Обладнання: ілюстрації, фотографії краєвидів природи, таблиця «Взаємозв'язки в природі», сигнальні картки білого і чорного кольору, макет мікрофона, онлайн-завдання із сайту «На урок» за посиланням https://naurok.com.ua/test/v-suhomlinskiy-ne-zabuvay-pro-dzherelo-1804981.html
Хід уроку
І. Організаційний момент. Емоційне налаштування.
Слайд 2. Вправа «Дружнє коло»
Красивий, щедрий,
рідний край
І мова наша солов’їна
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься
Україна!
–Посміхніться один одному, подаруйте чудовий настрій на весь урок.
– Кому дозволимо сісти першими?
– Так, спочатку краса, а потім сила.
ІІ. Мотивація навчання
- Чи може людина все знати? А вчитель? А діти?
- Коли я приходжу до вас на урок, я думаю, що не тільки я навчу вас чогось нового,а й ви зможете мене навчити. Сьогодні ми будемо вчити один одного. Ми всі будемо в ролі і вчителів і учнів. Якщо ви мені не допоможете, урок не вдасться.
Закриємо очі і подумки скажемо: «Учителю, я допоможу тобі, і урок відбудеться.»
Мені дуже потрібна ваша допомога.
- У мене в руках насіння рослини. Як ви гадаєте, з якої рослини це насіння? ( Соняшник )
- Що потрібно для того, щоб проросло насіння? (Сонце, вода, тепло…)
- Якщо всього цього не буде, що станеться з насінням?
- Сьогодні ми з вами посіємо зерна доброти в класі. І від нас залежить, проростуть вони чи ні.
Психологічне налаштування на урок.
Слайд 3. Вправа «Подорож».
- Виберіть колір свого вагона.
ІІІ. Актуалізація знань. Мовна розминка.
Яку людину називають доброю?
Чи хотіли б ви, щоб вас оточували добрі люди?
Чи хочете ви бути добрими людьми?
Як ви гадаєте, чи легко бути добрим і приносити радість іншим?
ІV. Повідомлення теми уроку ( Слайд 5)
- Сьогодні ми з вами прочитаємо оповідання «Не забувай про джерело»
- Які твори В. О. Сухомлинського читали? Чим він відомий?
Вправа «Ваші очікування»
-А допоможуть нам дізнатися про Сухомлинського наші кореспонденти із газет.
1. Вправа «Крісло автора» (діти по-черзі сідають на крісло та розповідають фрагмент з біографії) –слайд 6
Першою запрошуємо кореспондентку газети «Сім´я і школа» Сенчук Євгенію.
Народився Василь Сухомлинський у селі Василівка Кіровоградського району в незаможній сім’ї.
Батько, Олександр Омелянович, працював столярем і теслярем, майстрував колеса і музичні інструменти.
Мама, Оксана Юдівна, працювала у колгоспі, а зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом і розказувала дітям казки.
Надаємо слово кореспонденту газети «Початкова школа» Богю Руслану.
Василь ріс жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Але зошити, фарби і пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини. Та бажання малювати було таке сильне, що хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержував два зошити. Одного разу Василь із товаришами пішки пройшли 45 кілометрів, аби купити фарби.
Наступну сторінку розкриє нам кореспондентка журналу «Все для вчителя» Захаренко Анна.
Навчався у Василівській семирічній школі, де був одним з кращих учнів.
Після закінчення школи вступив на підготовчі курси при Кременчуцькому вчительському інституті й став студентом філологічного факультету.
Запрошуємо до слова кореспондента газети «Освітянське слово» Кохан Ольга
З 1938 по 1941 рік працював в Онуфріївській середній школі спочатку вчителем, а через деякий час – завідувачем навчальною частиною.
Вітаємо газету «Історія в школі», кореспондент Яновський Максим.
Мирна праця була перервана війною. Під час Другої світової війни був на фронті. Двічі пережив поранення. Особливо постраждала рука. Хірурги боялися, що її доведеться ампутувати.
Перед операцією повідомили про це Василя Олександровича. "Ой ні, руку будь-що треба залишити!” "Навіщо тобі рука? Ти що, артист?” – запитав старенький хірург. "Ні, я вчитель”.
Операція була складною, хірурги зробили усе можливе. Рука залишилася, але після операції стала на шість сантиметрів коротшою.
Важким було й поранення в груди, але вчитель повернувся до школи.
Доповнення повідомлень вчителем
У липні 1948 року Василя Олександровича призначили директором Павлиської середньої школи, якій він присвятив 22 роки свого життя.
Це була звичайна школа, майже зруйнована за роки війни, знаменитою її зробив Сухомлинський.
Помер Василь Сухомлинський 2 вересня 1970 року.
Похований на кладовищі всього за 300 метрів від школи, якій віддав усе своє життя.
V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
1. Передбачення.
- Перш ніж читати оповідання "Не забувай про джерело" скажіть, про що, на вашу думку, буде йти мова у оповіданні.
2. Читання твору В. О. Сухомлинського «Не забувай про джерело».
Учень читає оповідання (слайди 7-14)
3.Бесіда.
Чи здійснилось ваше передбачення?
- Яким був ставок у давнину, як селяни берегли його?
- Чому і як зник ставок?
Знайдіть слова, які передають головну думку твору. Як ви їх розумієте?
Головна думка твору: Напившись води, не забувайте про джерело, з якого вона витікає.
4. Словникова робота. Стіна слів (слайд 15)
Читання колонок слів спочатку повільно, а потім все швидше і швидше.
мулу призвід
балку чистіший
підлітків нинішньої
задоволення неприкаяними
Призвід – приклад для наслідування.
- Прочитайте :
1. прикметники,
2. іменники,
3. дієслова;
4. слова з наголосом на першому складі,
5. слова з наголосом на другому складі,
6. слова з наголосом на третьому складі.
Фізкультхвилинка (відео)
Читання тексту учнями «ланцюжком».
- Від чийого імені ведеться розповідь?
Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання (слайд 16)
- Що показав учитель дітям?
- Що було на місці пустиря багато років тому?
- Яким був ставок?
- Що росло біля нього?
- Хто викопав ставок?
- Що ухвалили селяни на своїй раді?
- Як люди дотримували цієї ухвали?
- Хто приїхав до села?
- Як прозвали сім’ю? Чому?
- Що стали помічати старі люди?
- Як ви розумієте вислів «лихий призвід – людям заохота»?
- Що сталося зі ставком?
- У яких словах виражена головна думка твору?
5.Робота в групах (слайд 17)
Наш народ склав багато прислів’їв про працю та про ледарів.
І зараз за кінцем прислів’я вам потрібно поділитися на групи (на столах початок прислів’я, а дітям роздаю закінчення. Вони добирають початок і сідають за столи)
Прислів’я : Не плюй у криницю, /бо доведеться з неї ще води напитися.
Хто полю годить, /тому жито родить.
Не моє просо, не мої горобці, /не буду відганяти.
Як ви розумієте ці прислів’я ?
Робота з таблицею.
Метод шести капелюхів (слайд 18)
Білий колір. Яку інформацію отримано?
Виконання онлайн-завдання із сайту «На урок» за посиланням https://naurok.com.ua/test/v-suhomlinskiy-ne-zabuvay-pro-dzherelo-1804981.html
Жовтий колір. Що в ній є позитивним?
Чорний колір. Що в ній є негативним?
Червоний колір. Які виникли емоції, почуття?
Зелений колір. Які творчі ідеї можна винести?
Синій колір. Які можна зробити висновки?
VI. Підсумок уроку. Рефлексія (слайд21)
- Чи сподобалося вам оповідання?
- Про що дізналися, прочитавши оповідання?
- Якою людиною бути легше, доброю чи байдужою?
- Чи легко приносити радість іншим?
Творча лабораторія. Робота в групах
У житті не байдикуй,
а багато ти ______________(працюй).
Розумом ти не хвались,
А знаннями ___________(поділись).
Вкрасти – значить нагрішити,
Люди! Так не можна __________(жити).
Хліб й до хліба зароби,
І не матимеш ________________(біди).
Не хвалися ти пихатістю,
А ділися з іншим _______________(радістю).
Усім, хто просить, – допомагай,
І носа вверх не _________________ (задирай)
Не будь ніколи ти байдужим,
А краще стань сміливим й ____________ (дужим).
Якщо попросять – помагай,
І правил цих __________(не забувай)
Самооцінювання дітей (слайди 22-25)
VII. Домашнє завдання (Слайд 26)
– Відкрийте щоденники, запишіть завдання на вибір
Середній рівень: виразно читати оповідання, вміти ставити запитання до змісту та давати відповіді на них.
Достатній рівень: проілюструвати план оповідання, стисло переказувати за малюнковим планом.
Високий рівень: написати невеличкий твір-міркування на тему «Чого навчило мене це оповідання?» Пам’ятайте, що у тексті-міркуванні обов’язково повинні бути його складові: твердження, доказ, висновок.
Список використаних джерел: