Конкурс «Вчительська десятка». Розробки додавай – подарунки вигравай!
Ви додали 0 з 10 розробок у період з 11 по 20 серпня для участі у розіграші, який відбудеться 21 серпня.

Урок літературного читання в 3 класі "Не роби іншому того, чого сам не любиш. Іван Франко "Лисичка і Журавель"

Про матеріал

Ознайомити учнів із поняттям «літературна казка»; вчити виразно інтонувати казку, правильно читати в особах, аналізувати казкові сюжети, розкривати мотиви вчинків дійових осіб, риси їх характерів. Розвивати зв'язне мовлення учнів, критичне мислення, збагачувати словниковий запас. Виховувати почуття дружби, доброзичливого ставлення до людей.


Перегляд файлу

Тема: Не роби іншому того, чого сам не любиш. Іван Франко "Лисичка і Журавель".
Мета. Ознайомити учнів із поняттям «літературна казка»; вчити виразно інтонувати казку, правильно читати в особах, аналізувати казкові сюжети, розкривати мотиви вчинків дійових осіб, риси їх характерів. Розвивати зв’язне мовлення учнів, критичне мислення, збагачувати словниковий запас. Виховувати почуття дружби, доброзичливого ставлення до людей.
 Очікувані результати:
пояснює, що літературна казка – це авторський твір;
визначає, правильно називає героїв казки;
на основі спостережень за поведінкою та вчинками персонажів розповідає про домінуючі риси їх характерів;
висловлює елементарні узагальнені судження;
уміє знаходити в тексті найважливіші слова, речення, що характеризують певні якості дійових осіб;
вміє читати в особах;
 Обладнання: мультимедійний проектор,демонстраційні картки, таблиці слів, портрет І.Я.Франка, зображення лисички і журавля, ілюстрації до казки «Лисичка і Журавель», маски лисички і журавля, картки із завданнями для роботи в групах.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення уроку: урок-подорож
Хід уроку:
І. Організація класу

Пролунав уже дзвінок,
починається урок.
Він незвичний і цікавий,
до нас гості завітали.
Повернемось обличчям до гостей
І лагідно промовим; «Добрий день».
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні ми помандруємо у незвичайну країну, а що це за країна
ви дізнаєтесь коли відгадаєте загадку.
Це дивна країна, довкола – чудеса. 
І все там чарівне,скрізь – диво-краса. 
Подумайте, друзі,промовте, будь ласка, 
Яка це країна?Згадали? Це ж …. (казка) 
- Отже, вирушаємо до чудової країни Казколяндіїї. щоб нам не заблукати, будемо користуватися картою. Кожна зупинка позначена зірочкою. Саме таку зірочку ми будемо отримувати за правильну відповідь. Одна зірочка - це 2 бали.
Казок країна чарівна

 У гості нас чека вона,
Отож, часу не гайте,
У подорож рушайте!
- Перша наша зупинка –"Мовленнєва зарядка.
ІII. Мовна розминка
Гра “Слово навпаки ”. ( Слайд 1)
- Я читаю слово зліва направо, а ви мені - справа наліво:
Куж, куж куж - ... (жук, жук, жук).
Жув, жув, жув - … (вуж, вуж, вуж).
Риж, риж, риж - ... (жир, жир, жир).
Абаж, абаж, абаж - ... (жаба, жаба, жаба).
- Який звук є у кожному слові? 

Розучування скоромовки (Слайд 2, різним кольором)

На болоті журавель цілий день збирав щавель.

Назбирав собі на борщ, та якраз вперіщив дощ.

ІV. Уточнення, розширення читацького досвіду учнів
Наступна наша зупинка - " Місто Загадок". 
- Відгадайте загадку у якій сховалась казка.  (Слайд 3)
1. Що втекло від баби з дідом —
Не сиділо на вікні,
А зустрілось з зайченятком 
Й ну співать йому пісні?("Колобок")
2. Я бичок-третячок,
Смоляний в мене бочок,
- Із соломи дід зробив,
Бік смолою засмолив. ("Солом'яний бичок ") , (Слайд 4)

3. Сидить півник на печі,
Їсть смачненькі калачі.
Тут лисичка прибігає,
Півника мерщій хапає.
Біжить котик рятувати, 
В лиски півника забрати. (Котик і півник). (Слайд 5)
4. Що за хатка на узліссі?
Так вже тісно їм усім —
Вся ворушиться, дрижить.
Ось-ось-ось порветься дім.
Де не взявсь, кабан біжить.
Що за дім такий лежить —
Тут і вовк іде, й ведмідь.
І ворушиться, й дрижить? 
Й кожен в хатці хоче жить. ("Рукавичка'), (Слайд 6).
Яка тваринка проживає у кожній казці-відгадці? (Лисиця) 
Хто автор цих казок? (народ) 
-Казка народилась у сиву давнину. Вона виникла значно раніше, ніж люди навчилися писати. Тому їх не могли записувати, а переказували один одному. Згодом ім'я автора забувалось. Казка ставала народною. На відміну від народних, є казки, автори яких відомі. Тому ці казки називати авторськими, або літературними. (Слайд 7)
Тому сьогодні на уроці ми почнемо знайомство з літературною казкою. Читатимемо казку І. Я.Франка «Лисичка та Журавель». ( Слайд 8 )
V. Робота над казкою “ Лисичка і Журавель ”
1. Підготовка до сприймання тексту.
Наступна зупинка - "Пізнавальна"
На цій зупинці ми познайомимось з життям і творчістю відомого українського письменника Івана Франка. А допоможуть нам у цьому наші учні - біографи. ( Слайд 9)
Біограф 1. - Іван Якович Франко народився в с. Нагуєвичі у Львівській області 27 серпня 1856р. в родині коваля Якова Франка і Марії Кульчицької.
Великою мрією неписьменних батьків було дати освіту своїй дитині. У 6 років Івася віддають до школи у сусіднє село. Вчився хлопчик легко, оскільки від природи був здібним, мав надзвичайну пам'ять. Навчився читати українською мовою за 10 днів. Закінчив школу при монастирі, а згодом і гімназію. Після навчання в університеті здобув ступінь доктора філософії.
Біограф 2. - В університеті почав писати і друкувати свої твори.
Слайд ( 10 )У літературній спадщині Франка помітне місце посідають казки для дітей. Це казки “Коли ще звірі говорили”, “Осел і лев”, “Фарбований лис” , “Лис і дрізд”, “Заєць і ведмідь”, “Заєць і їжак”, “Ворона і гадюка”. 
А ми познайомимось із казкою “Лисичка і журавель”. 
2. Первинне ознайомлення з казкою.( Картинки лисички і журавля).
Читання казки вчителем.
- Куди запрошували Лисичка і Журавель один одного?
3. Словникова робота.
- Давайте разом розберемо значення окремих слів, які зустрічаються у казці.
У кожного з вас на парті лежать картки, вам треба знайти пояснення до кожного слова і зєднати слово з його поясненням.
1) призволяйся -пригощайся
2) приятелі - друзі
3) страва - їжа
4) нюшити - нюхати
5) запросини - гостини
6) розгнівалася – розсердилася

-Як ви розумієте вираз   « спіймати облизня»?
4.Читання казки учнями «ланцюжком».
- Які страви готували приятелі один одному? Чому саме ці страви?
5. Перевірка сприймання змісту казки. 
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
- А тепер я перевірю, як уважно ви читали казку. Прошу, дайте відповіді на такі питання.
- Чому розсердилася Лисичка на Журавля?(бо думала, що гарно поїсть).
- Як ви розумієте цей вислів «не йде голова»? (не заходить).
- Як Журавель називає Лисичку? (кумонько, любонько, люба моя).
- Як ці слова називаються? (слова - звертання).
6. Фізкультхвилинка

Унадився журавель, журавель                                

До бабиних конопель, конопель.

Сякий, такий, журавель,

Сякий, такий, довгоногий,

Сякий, такий, виступає,

Конопельки все щипає
VІ. Робота над текстом
1. Аналіз тексту з елементами вибіркового читання.
- Зачитайте, як лисичка запрошувала журавля до себе в гості?
- Яку посудину вибрала лисичка для частування гостя? 
- Уявіть себе на місці журавлика, як він почувався в гостях у лисички? (Ображено, негостинно)
- Прочитайте, як відреагував журавлик на лисиччине частування? 
- Прочитайте, яку посудину обрав журавлик? 
- Прочитайте, як відреагувала лисичка на журавлине частування? 
- Чи приятелюють від того часу лисичка з журавлем? 
- Від чого застерігає народ у цій казці?
2. Характеристика дійових осіб.
- Діти, наступна наша зупинка - "Творча".
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ» (робота в групах).
- Діти, об’єднайтеся у дві групи

. 1 група повинна створити «асоціативний кущ» до образу лисички,

 2 група – до образу журавля, використовуючи слова: нещира, підступна, винахідливий, добрий, довірливий, щирий, хитра, улеслива, чемний, ввічливий. 
«Асоціативний кущ» до образу лисички.
нещира                                                                                підступна
хитра                                               Л И С И Ч К А 
улеслива
«Асоціативний кущ» до образу журавля.
винахідливий добрий 
довірливий                                  Ж У Р А В Е Л Ь         щирий
чемний ввічливий
3. Робота з прислів’ями. ( на дощці)
З’єднати частини прислів’я так, щоб можна було його прочитати.
Яке частування -                                                    так і їстимеш.
Як посолиш чого                                                  сам не любиш.
Не роби іншому того,                                          таке дякування.
VІІ. Читання казки в особах
- Наступна зупинка - "Театральна". 
- Перед тим як виступати, артисти обов’язково проводять репетиції, щоб знати, коли, хто і як говорить. Подумайте, яким голосом говорить лисичка. А яким — журавель? 
Автором буде..., Лисичкою ..., Журавлем... .
VІIІ. Підсумок уроку.
- Наступна наша зупинка - "Підсумкова".
Інтерактивна вправа»Мікрофон».
- Отже, наш урок добіг кінця. Що ж нового на ньому ми дізналися? (Казки бувають не тільки народними, а й літературними, або авторськими.)
- З якою казкою ми ознайомилися?
- Чого вона нас навчила?

  Чи знайома була вам ця казка? Коли ви її читали?

Порівняйте українську народну казку "Лисичка і Журавель" і казку з такою ж назвою І. Франка

. Робота в парах «Послідовність подій» (слайд 10)

Я вам роздала картки одну на парту. Пронумеруйте малюнки у правильній послідовності.http://abetkaland.in.ua/wp-content/uploads/2017/09/17-496-1.jpg

 

- Які ви  знаєте приказки до цієї казки?Яке з прислівїв найбільш вдало розкриває зміст казки Івана Франка «Лисичка і Журавель»?

● Наварив каші, тепер їж.

● Їж сама, мила, коли таке зварила.

● Як посолиш, так і їстимеш.

● Сама собі зварила, сама і поїм.

 ● Не роби іншому того, чого сам не любиш»

● Уміла готувати та не вміла подавати.

●Зварив кашу, то не жалій масла.

●З ними каші не звариш

VІIІ. Домашнє завдання.
Переказувати казку від імені Лисички або Журавля.
ІX. Оцінювання учнів. 
- Діти, ми вже пройшли всі зупинки і можемо потрапити в чудову країну Казколяндію. На уроці всі плідно працювали. У вас на партах лежать зірочки, які ви отримали за урок, порахуйте їх і самостійно оцініть свою роботу. Подякуйте один одному за співпрацю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комунальна установа Сумський навчально – виховний комплекс «дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І ступеня № 41 «Райдуга» м. Суми, Сумської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Урок літературного читання

Хочеш мати друга, будь з ним щирим.

І.Франко «Лисичка і Журавель»

 

 

 

 

 

 

 

                                                                              Підготувала

                                                                             Вчитель початкових класів

                                                                             Кухта  І.М.

 

 

 

 

 

                                                    2017 рік

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
27 січня
Переглядів
115
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку