Урок з літературного читання для 3 класу "Петро Єршов “Горбоконик”"

Про матеріал
Конспект уроку з літературного читання для учнів 3 класу на тему "Петро Єршов “Горбоконик”" Метою уроку є удосконалювати навички виразного читання віршованої казки, уміння визначити характер дійових осіб; розвивати пам'ять, мислення, увагу, уяву; виховувати інтерес до книги, бажання читати.
Перегляд файлу

Тема Петро Єршов “Горбоконик”

Мета:

удосконалювати навички виразного читання віршованої казки, уміння визначити характер дійових осіб; розвивати пам'ять, мислення, увагу, уяву; виховувати інтерес до книги, бажання читати.

Дидактичні засоби навчання: мовна таблиця, скоромовка, скарбничка, слова на словникову роботу, портрет Петра Єршова.

Хід уроку

І. Організаційна частина

1. Привітання

Встаньте, діти, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться ви до мене,

Посміхніться і до себе,

Привітайтесь: “Добрий, день!”

2. Перевірка готовності до уроку

Всі сідайте тихо, діти,

Домовляємося не шуміти,

Руку гарно підіймати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати.

Щоб не було нам мороки –

Всі готові до уроку?

То ж гаразд, часу не гаєм

І урок вже починаємо.

ІІ. Мовленнєва розминка

1.Робота з таблицею.

ПТА

СТО

АВІ

ІРМ

ПТИ

СТІ

АВУ

АРМ

ПТУ

СТУ

АВЄ

ЕРМ

ПТІ

СТЄ

АВО

ИРМ

2. Робота зі скоромовкою

Жовте жито жук жував,

Із Женею жартував.

Жартом-жартом — і у Жені

Живий жук живе у жмені.

(Перший раз читає повільно вчитель; хорове читання в повільному темпі; мовчазне читання скоромовки; читання за бажанням)

3. Вправи для розвитку дихання

«Задмухування свічки». (Діти уявляють, що задмухують свічку.)

«Гра на сопілці». ( Діти уявляють, що грають на сопілці і ритмічно роблять вдих-видих.)

 «Вітер». (Діти роблять «легенький вітерець» - легенько дмухають, «сильний» - сильніше дмухають і «бурю» - дмухають ще сильніше. Після цього обов'язково передихають - «декілька хвилин вітру немає».)

4. Вправи для очей.

А зараз подивіться вгору, вниз, вліво, вправо, повторіть 3 рази. Часто-часто поплескайте віями, тобто моргніть; опишіть уявну вісімку.  Зведіть очі до «точки на носі». Повторіть 5 разів. З’єднайте пальці «в замок», покладіть на закриті очі теплі долоні. Розслабтеся.

  • А тепер всі уважно подивіться на скриньку. Відкриваємо…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  • Я прийшла до вас зі скарбничкою, в якій знаходяться всі казки світу. Але ми сьогодні познайомимося з однією з казок. А якою, ви дізнаєтеся, коли відкриєте скарбничку.  Для того, щоб її відкрити, нам потрібно перевірити ваше домашнє завдання.

ІV. Перевірка домашнього завдання

  • Вашим домашнім завданням було прочитати казку Карла Коллоді “Пригоди Піноккіо”. Отже, зараз проведемо тест і з’ясуємо, як уважно ви прочитали казку. Я зачитуватиму запитання та варіанти відповідей – ви повинні записати лише правильний варіант відповіді.

К. Коллоді "Пригоди Піноккіо"

1. Карло Коллоді – псевдонім відомого:

а) італійського письменника;

б) російського письменника;

в) японського казкаря.

2. Коллоді – автор збірки комічних оповідань:

а) "Пригоди хлопчика";

б) "Веселі розповіді";

в) "Смішний буквар".

3. На головного героя казки схожий:

а) російський Буратіно;

б) французький Хлопчик-мізинчик;

в) український Котигорошко.

4. Яке прізвище було у столяра, який першим побачив поліно, що говорило?

а) Верба;

б) Вишня;

в) Груша.

5. Куди поспішив Піноккіо замість того, щоб піти до школи?

а) на роботу;

б) в ляльковий театр;

в) до магазину.

6. Де взяв гроші Піноккіо?

а) продав свою куртку;

б) отримав зарплатню;

в) продав "Буквар".

7. Як зустріли ляльки свого друга?

а) їм було байдуже до нього;

б) вороже;

в) з радістю.

8. Хто був хазяїном театру?

а) Жеривогонь;

б) Джеппето;

в) Арлекін.

9. Навіщо хазяїн наказав принести Піноккіо?

а) щоб дати йому прочухана;

б) щоб кинути його у вогонь;

в) щоб навчити читати і писати.

10. Чи потрібно, на вашу думку, читати казки? Чому?

V. Опрацювання Павло Єршов “Горбоконик”

  1. Підготовча робота
  • Ми продовжуємо з вами знайомитися з літературними казками, тобто казками, які мають автора. Петро Павлович Єршов народився в Росії у 1815 році. Ще будучи студентом Петербурзького університету, в 19 років він написав казку «Горбоконик». Спочатку її було надруковано в журналі, а потім видано окремою книжкою. Пізніше П. Єршов працював учителем, писав інші твори, але ця казка назавжди уславила його ім’я. Навіть великий російський поет О. С. Пушкін високо оцінив «Горбоконика». Казка багато разів перевидавалася, була перекладена іншими мовами. Видання ілюстрували талановиті художники.
  1. Словникова робота

Середульший – середній.

Толочить -  надломлювати трав'янисті рослини, пошкоджувати посіви, городину і т. ін.

Ізроду -  ніколи.

Лан -  безліса рівнина, рівний, широкий простір.

Оборонить – захищати.

Лиходійник – людина або тварина, яка чинить або несе з собою лихо.

Смеркатись – темніє на подвір’ї.

Почвалав -  повільно йти.

Непогожа – хмарний і дощовий день.

Боясть

Кошара – загорода або хлів для для великої рогатої худоби.

Ізнов – знову.

Туга – почуття глибокого жалю; переживання, спричинені якимсь горем, невдачею і т. ін.; журба, сум.

Навтьоки – бігом від кого-, чого-небудь, швидко тікаючи.

Лучче – краще.

Повартувати – охороняти, стерегти кого-, що-небудь.

Дозор – наглядати.

Обнов – щось нове.

Кваші – страва з гречаного або житнього борошна.

Кобеняк – верхній одяг, різновид чоловічого плаща.

Опівніч – середина ночі.

Заржав   почати іржати, ржати (про коней).

Стрепенулась – сильно здригнутися всім тілом.

Хист – уміння що-небудь робити, поводити себе певним чином; здібності.

Цупко – міцно.

Гривань – кінь із великою гривою.

Аршин  давня міра довжини, дорівнює приблизно 70 см.

Вершок – давня міра довжини, дорівнює приблизно 4 см.

Ушами – вухами.

Яхонт – дорогоцінний камінь.

Ясен – ясний день.

Зогріє – зігріє.

Медом – напій.

  1. Виразне читання твору вчителем.
  2. Перевірка первинного сприйняття
  • Як кожен з братів поставився до нічного вартування?
  • Якою зображено кобилицю?
  • Чому кобилиця підкорилася Івану?
  1. Словникова робота

Фізкультхвилинка

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки

І зроби чотири кроки.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз.

За роботу — все гаразд!

  1. Повторне читання тексту
  • Ланцюжком, індивідуальне.
  1. Вибіркове читання казки, відповіді на запитання.

Прочитати частину тексту де:

  • Які слова засвідчують незвичайну силу і красу кобилиці?
  • Які епізоди казки зображено на малюнках? Зачитай їх.
  • Зачитай, як готувалися сини до вартування.
  • Зачитай слова, які промовила кобилиця Іванові.
  1. Тести
  • Зараз я зачитуватиму вам запитання та варіанти відповідей. Вам потрібно вказати правильну відповідь. Варіанти відповідей записуємо  у зошити.

П. Єршов "Горбоконик"


1. Петро Єршов:

а) французький письменник;

м) російський письменник;

г) німецький письменник.

2. Казку "Горбоконик" він написав:

о) будучи студентом;

б) коли вчився у школі;

д) як став дідусем.

3. Хто переклав казку "Горбоконик" на українську мову?

а) Шарль Перро;

л) Максим Рильський;

ф) Олександр Пушкін.

4. Де жив старий зі своїми синами у казці "Горбоконик"?

д) у лісі;

л) у горах;

о) у селі.

5. Чому брати були змушені чатувати своє поле вночі?

д) хтось толочив їхню пшеницю;

п) хтось збирав їхній врожай;

в) їм не хотілося спати.

6. Кого побачив менший брат на своєму полі?

г) красиву дівчину;

о) коника – горбунка;

е) чистобілу кобилицю.

7. Який подарунок отримав Іван від злодія?

а) золоту каблучку;

ц) конятко-малюка;

п) царівну-дівицю.

8. Хто обіцяв Іванові купити обнови ще й дати киселю?

л) кобилиця;

ь) батько;

к) старший брат.


  • Отже, яке у нас вийшло слово?

МОЛОДЕЦЬ

  1. Складання плану
  1. Три сина.
  2. Сини готуються до вартування.
  3. Вартування найменшого сина Івана.
  1. Переказ тексту
  2. Узагальнююча бесіда
  • Уявіть, що у вас з'явився Горбоконик. Які пригоди, подорожі трапилися б у вашому житті?

VІ. Підсумок уроку

  • З якою казкою ми сьогодні познайомилися?
  • Що найбільше сподобалося в казці?
  • Що найбільше запам’яталося з уроку?

VІІ. Домашнє завдання

  • Прочитати вдома казку Петра Єршова “Горбоконик” на ст.. 110-114 та бути готовими її переказувати.

 


 

doc
Додано
23 липня 2018
Переглядів
4150
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку