УРОК-УСНИЙ ЖУРНАЛ З ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ У 4 КЛАСІ
Тема: Настрій твору. Василь Сухомлинський «Восени пахне яблуками». Опис картини Катерини Білокур «Богданівські яблука»
УРОК-УСНИЙ ЖУРНАЛ З ЛІТЕРАТУРНОГО ЧИТАННЯ У 4 КЛАСІ
Тема: Настрій твору. Василь Сухомлинський «Восени пахне яблуками». Опис картини Катерини Білокур «Богданівські яблука»
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання художніх творів, вміння розрізняти засоби художньої виразності, застосовані художницею; вчити аналізувати прочитане, висловлювати враження від картин художників; розвивати мовлення, образне мислення, життєві та предметні компетентності; збагачувати словниковий запас; виховувати почуття любові до рідного краю, естетичне сприймання навколишнього, зацікавленість життям славетних земляків.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, мультимедійний пристрій, виставка дитячих малюнків, ілюстрації.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Видумуй, пробуй, твори! Слайд 1
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
- Розпочинаємо урок і сьогодні на уроці ми будемо:
У – уважні Слайд 2
Р – розумні
О – організовані
К – кмітливі.
- А ще дисципліновані та активні.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою Слайд 3
Гра «Дощик»
Діти читають хором.
- Накрапає дощ (тихо).
- Дощ пускається сильніше (голосніше).
- Злива (голосно).
- Дощ слабшає (тихіше).
- Дощ припинився (читання припиняється).
Скоромовка зі скриньки:
Яків яблука трусив,
Яків яблука носив,
А бабусенька Явдоха
Яблук всім дала потроху.
2. Артикуляційна гімнастика
«Гойдалки».
Посміхнутися; відкрити рот; кінчик язика за верхні зуби; кінчик язика за нижні зуби.
«Годинник».
Посміхнутися; відкрити рот; кінчик язика (як годинникову стрілку) переводити з одного куточка рота в інший.
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «Хто краще?»
Конкурс на краще виразне читання вірша, розглядання малюнків.
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
1. Відгадування загадки Слайд 4
— Відгадайте загадку.
Сумно у гаях блукає,
Жовті шати одягає.
Золотисту стелить постіль —
Жде сестрицю білу в гості. (Осінь)
— Сьогодні наш урок присвячений порі року, яку, мабуть, чи не найбільше оспівано і художниками, і композиторами, і, звісно ж, майстрами художнього слова. На уроці ми поринемо у чарівну красу осені за допомогою твору художньої літератури, живопису та музики. А проведемо наш урок у формі усного журналу.
- Отже, тема уроку: «Настрій твору. Василь Сухомлинський «Восени пахне яблуками». Опис картини Катерини Білокур «Богданівські яблука» Слайд 5
- Перша сторінка нашого журналу має назву «Асоціації» Слайд 6
2. Асоціативний кущ.
- Що ви уявляєте, коли чуєте слово «осінь»? З чим воно асоціюється?
Осінь – це…
ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Твори В.О. Сухомлинського нам дуже подобаються своєю повчальністю. Сьогодні ми ознайомимося ще з одним оповіданням, що має назву «Восени пахне яблуками».
1. Коротка біографічна довідка (Сторінка «Біографічна») Слайд 7
- Що ви знаєте про життя і творчість В.О. Сухомлинського?
- Де і ким він працював?
- А знаєте чому він обрав саме цю професію?
Вчився добре, старанно, любив читати, гарно малював. Щоб зібрати гроші на книги, фарби, зошити, разом з однолітками та братами ходили на Новий рік посівати та щедрувати, а літом працював у колгоспі. У дитячому садку, який діяв в колгоспі на період літніх канікул йому доручали бути помічником вихователя. Він доглядав малюків, розповідав їм казки, читав книжки, проводив веселі ігри. Тому і вибір професії був не випадковий. Він став вчителем і всі свої сили своє серце віддав дітям. Багато написав оповідань для дітей. Одне із них ми сьогодні прочитаємо.
2. Читання оповідання учителем.
- Послухайте і скажіть чому це оповідання має саме таку назву?
3. Перевірка перших вражень
- Чи сподобалося вам оповідання?
- Що ви уявляли, читаючи його?
- Який настрій воно у вас створило?
- Які почуття викликало?
4. Гра «Рибки». Читання оповідання учнями мовчки.
5. Словникова робота (сторінка «Словникова») Слайд 8
- Які слова в тексті виявилися для вас незрозумілими?
- Читання колонок слів «луною» за вчителем
День тече
джмелі замовк
цвіркун заспівав
сполоханий спалахнула
- Прочитайте іменники; прикметники; дієслова.
6. Підготовка до виразного читання оповідання
- У якому темпі, з якою силою голосу будете читати оповідання?
- Де зробите найдовшу паузу?
- Які слова виділите голосом при читанні?
7. Виразне читання оповідання учнями
- Про яких мешканців осіннього саду розповідається в оповіданні?
- Хто ласував солодким яблуком?
- Чому злякався цвіркун?
- Чим на вашу думку може ще пахнути осінній сад?
- Чи доводилося вам відчувати подібні запахи?
8. Робота в групах. (Сторінка «Ігрова») Слайд 9
Гра «Утвори пару»
Джмелі пролетів
яблуко тече
сік пахнуть
цвіркун літають
птах впало
зірка виплив
місяць заспівав
яблука спалахнула
9. Фізкультхвилинка (сторінка «Релаксаційна») Слайд 10
10. Гра "Уяви собі"
- Уявіть, що ви прийшли в сад.
- Які звуки можна почути в саду? (щебет пташок, шарудіння трави, лопотіння листя, гупання падаючих яблук, капання роси, поскрипування обважнілих гілок, сюрчання коників.)
- Які кольори можна побачити, які запахи можна відчути ви знайдете серед запропонованих вам слів.
11. Робота в групах (сторінка Практична) Слайд 11
Завдання для 1-ї групи: відібрати кольори саду.
(зелений, жовтий, червоний, смарагдовий, голубий, коричневий, брунатний, сірий, блакитний, жовтогарячий.)
Завдання для 2-ї групи: відібрати запахи саду.
(солодкий, терпкий, кислий, прілий, свіжий, трав'яний, духмяний, ароматний, квітковий, медовий, смачний, приємний, стиглих фруктів.)
Завдання для 3-ї групи: відібрати звуки саду.
(щебет пташок, шарудіння трави, лопотіння листя, гупання падаючих яблук, капання роси, поскрипування обважнілих гілок, сюрчання коників.)
12. Розглядання – милування зображенням саду в різні пори року. Слайд 12
- Погляньте, яким буває сад у різні пори року.
- Саме такими садами милувалася художниця Катерина Білокур.
- А що ми про неї знаємо?
- Сьогодні у нас є унікальна можливість дізнатися про Катерину Білокур більше, адже вона погодилася дати нам інтерв’ю.
13. Метод «Інтерв’ю з гостем» Слайд 13
- Де ви народилися? (Народилася в селі Богданівка, Пирятинського повіту, Полтавська губернії)
- Чим найбільше захоплювалися в дитинстві? (З раннього дитинства по-особливому сприймала красу навколишнього світу і дуже любила малювати)
- Якою була ваша сім’я? (Жила в бідній сільській сім'ї, де бракувало коштів, щоб придбати фарби)
- А як же тоді ви навчилися малювати? (Я сама виготовляла фарби з природного матеріалу: бузини, буряка, сажі, хвої)
- Нині її картини відомі всьому світові. Вони зачаровують вже не одне покоління глядачів.
14. Ознайомлення з картиною К. Білокур" Богданівські яблука" (сторінка Мистецька) Слайд 14
- Перед вами зображення картини відомої української художниці Катерини Білокур "Богданівські яблука". На картині поєднуються два жанри - натюрморт і пейзаж. Перший план - це натюрморт. На селянській хустці розкладено достиглі яблука. Вони налиті соком, немов справжні. Виглядають дуже гарними та смачними. Хочеться попробувати їх. Хустка схожа на крило голубого птаха. Фоном для натюрморту є розквітлі яблуневі віти.
- Розгляньте картину. Як ви гадаєте, чому саме таку назву дістала ця картина?
15. Поетична сторінка Слайд 15
Читання вірша А. Малишка" Яблука"
Я люблю, як буває осінню
Пахне яблуками у хаті.
Он лежать вони повні просині,
Повні сонця, немов на святі;
Крутобокі і вітром точені,
На весілля десь приурочені,
Повисають на гільце зрубане
І самі бубонять, як бубони…
Звуться зорями і ранетами,
Повні пахощів, соком гожі,
Доспівали попід планетами,
І планети на них же схожі.
Мились росами десь під тучею,
В землю падали в добрім літі,
І ставала земля пахучою,
Ніби яблуко на орбіті…
- Чи перегукуються слова з вірша А. Малишка з картиною К. Білокур?
- Як саме?
V. ПІДСУМОК УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ
- Чим схожі твори літературного мистецтва та образотворчого?
- Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
- Що вас найбільше зацікавило?
- З яким настроєм завершуєте урок?
- Як оцінюєте свою роботу на уроці?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Слайд 16
1) Скласти коротку розповідь за одним із прислів’їв, поданих у підручнику (с. 62–63).
Вересень пахне яблуками, а жовтень – капустою.
Який сад, такі і яблука.
2) Виразно читати оповідання (с. 62–63). Створити власний осінній натюрморт.
Джерела:
1