Географія 6 клас.
Тема уроку: “Літосферні плити”.
О. В. Третяк, учитель біології та географії вищої категорії, учитель — методист Зорянського ліцею, Нікопольського району, Дніпропетровської області.
Цілі уроку:
- освітня: сформувати поняття “літосферні плити”, види і наслідки їхніх рухів,
ознайомити з основними положеннями теорії континентів;
- розвивальна: розвивати вміння працювати з тематичними картами та схемами, формувати просторове уявлення, вміння робити висновки, логічне мислення;
-виховна: виховувати повагу до людських знань, допитливість, самостійність. Обладнання: підручники, атласи, карти, електронна презентація уроку, відеоматеріали, схеми руху літосферних плит. Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь і навичок.
Опорні та базові поняття: літосфера, земна кора, мантія, астеносфера, літосферна плита, Серединно-океанічний хребет, Пангея, Гондвана, Лавразія,
Євразійська, Індо-Австролійська, Північноамериканська,
Південноамериканська, Африканська,Тихоокеанська літосферні плити, платформи, пояси складчастості, рифт.
Хід уроку І. Організаційний момент.
Добрий день.
Рада вас бачити усміхненими і задоволеними. Дав годинник нам дзвінок, Починається урок.
Дивимось на план і тему
Формулюємо проблему
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Гра “Морський бій”
(повторення опорних термінів і понять)
|
А |
Б |
В |
1 |
Літосфера |
Земна кора |
Астеносфера |
2 |
Материк |
Мантія |
Океан |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Земна кора ніколи не була в стані спокою, вона перебуває в постійному русі. Одні ділянки земної кори піднімаються, а інші опускаються. Наслідками цих рухів є розломи,жолоби, гори...
Сьогодні ви переконаєтесь у бурхливій діяльності літосфери і знайдете цьому пояснення.
Оголошується тема і мета уроку.
План вивчення нового матеріалу
І. Утворення материків і океанічних западин
ІІ. Літосферні плити
ІІІ. Рухи літосферних плит і їх наслідки
ІV. Вивчення нового
Утворення материків і океанічних западин
(Демонструється карта півкуль, діти згадують кількість, назви і розташування материків)
Учених-географів здавна хвилювало питання про кількість і походження материків нашої планети.
Перший учений, що науково обґрунтував відповідь на це питання був німецький учений Альфред Вегенер, який у 1912 році висунув гіпотезу руху материків у книзі “Походження континентів і океанів”.
В своїй гіпотезі говорить про дрейф материків. Вважав цьому доказами те, що обриси материків збігаються, на різних материках знайдені рештки подібних рослин, тварин і корисних копалин. Це наводить на думку, що колись вони були одним цілим.
(Учень, за типом гри в пазли з шаблонами материків, відтворює вигляд нашої планети 225 млн років тому )
Згодом учені дійшли висновку, що літосфера не суцільна, її утворюють окремі блоки — літосферні плити. Це можна уявити, розглянувши яйце з розтрісканою шкарлупкою. (учень демонструє заздалегідь ним приготовлений наочний матеріал - варене яйце з розтрісканою шкарлупою). Літосферні плит — це величезні блоки літосфери, що розділені глибинними розломами.
Вони складаються як з материкової, так і з океанічної кори.
Чим вони відрізняються? (океанічна тонша ,так як в ній відсутній гранітний прошарок )
Робота з картою “Літосферні плити”
Вчитель показуємо і називаємо найбільші літосферні плити:
- Північноамериканська
- Південноамериканська
- Африканська
- Тихоокеанська
- Індо-Австролійська
- Антарктична
Фізхвилинка “У класі немає нікого”
Горизонтальний рухи літосферних плит та їх наслідки
Літосфера перебуває в постійному русі (демонструється анімація).
Літосферні плити повільно рухаються астеносферою, здійснюючи вертикальні і горизонтальні рухи. Вони ніби ковзають по в'язкій астеносфері. Їх швидкість від 1 до 10 см/рік.
Робота з картою “Літосферні плити”.
По карті можна визначити напрямок і швидкість руху літосферних плит. Різновиди рухів:
- зближуються
- розсуваються
- зміщуються одна відносно одної.
(Один з учнів демонструє ці рухи, використовуючи прозору посудину і пінопласт).
Робота з підручником С. Коберніка §17 ст.86, розділ “Що сприяє руху літосферних плит”
Які сили переміщують літосферні плити? (внутрішні сили Землі)
Вони виникають при розпаді радіоактивних речовин і переміщення розплаву у верхній частині мантії.
Учні читають карту.
Якщо літосферні плити зближуються, то внаслідок зіткнення їх краї зминаються в складки і на поверхні утворюються — гори.
Якщо плити розсуваються, то утворюються розломи (рифти). Найбільше їх виникає на дні океану, де земна кора тонша. Через розломи мантія піднімається з надр, виливається на поверхню, нагромаджується, утворюючи підводні гірські споруди — серединно-океанічні хребти, улоговини тектонічних озер.
Якщо ж стикаються материкова й океанічна плити, то океанічна занурюється під материкову. Тоді на материку виникають гори, а вздовж узбережжя, там, де занурилася плита, утворюються глибоководні западини ( жолоби), вулканічні острови.
Ці рухи дуже повільні і для людини непомітні. Їх виявляють завдяки порівнювання космічних знімків, зроблених у різні роки зі штучних супутників Землі.
Вертикальні рухи літосферних плит
Вертикальні рухи — це повільні піднімання й опускання окремих ділянок земної кори.
Наприклад, північна частина Скандинавського півострова піднімається на
1см/рік. Унаслідок цього море на узбережжі відступає. Про це свідчать залізні кільця, до яких більш як 100 років тому на березі прив'язували човни,що нині опинилися на висоті понад 150 м над рівнем моря. Отже, ця територія колись була берегом,а потім піднялася на таку висоту.
А узбережжя Нідерландів, навпаки опускається зі швидкістю 3 мм/рік. Там Північне море наступає на суходіл. Жителі захищають від моря обжиті землі, споруджуючи високі дамби й греблі вздовж узбережжя.
В Україні найбільші підняття зафіксовано на сході Кіровоградської і півночі Житомирської області — майже 9 мм/рік.
А узбережжя Чорного моря в районі Одеси опускається зі швидкістю майже 1см/рік.
На поверхні літосферних плит не буває сильних землетрусів та вивержень вулканів. На них формуються стійкі ділянки літосфери — платформи. На межах сусідніх літосферних плит, навпаки, відчувається значна рухливість:
виверження вулканів, землетруси. Ці рухомі частини літосфери називають поясами складчастості.
V. Узагальнення та систематизація знань
Прийом “Стежинка у Батьківщину”
(учні відповідають на запитання, використовуючи карту “Літосферні плити”) 1. На якій літосферній плиті знаходиться Україна, наша область, район?
(Євразійська)
2. Куди ми пливемо? (на південь)
3. Яка швидкість руху Євразійської плити? (1 см на рік)
4. Чому ми не відчуваємо зіткнення нашої, Євразійської плити, з
Африканською? (процес відбувається дуже повільно)
5. Які процеси відбуваються в результаті зіткнення нашої, Євразійської плити, з
Африканською та з Індо-Австралійською? (горотворення)
VІ. Підсумок уроку.
1. З якими питаннями літосфери ми ознайомилися?
2. Чи був новий матеріал для вас зрозумілим?
VІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний параграф підручника.
2. За картою літосферних плит та матеріалами підручника з'ясувати всі можливі дані про літосферну плиту, на території якої ми мешкаємо. Список використаних джерел
1. Кобернік С.Г. підручник “Географія” (рівень стандарт) для 6 класу закладів загальної середньої освіти.
2. Бойко В. М. підручник “Географія” (рівень стандарт) для 6 класу закладів загальної середньої освіти.
3. Науково-методичний журнал “Географія” № 23-24 (243-244), грудень 2013 р.4. Байназарова О. О. дидактичні матеріали до уроку “Загальна географія”, видавництво “Ранок” 2006 р.
5. Довгань Г. Д. посібник з географії у визначеннях, таблицях, схемах, видавництво “Ранок” 2016 р.