Тема: «Льодовики – багаторічні природні скупчення льоду. Особливості утворення і поширення льодовиків.»
Очікувані результати:
Знаннєвий компонент: називає суттєві ознаки понять «льодовик», «багаторічна мерзлота»
Діяльнісний компонент: розрізняє покривні та гірські льодовики,
Ціннісний компонент: оцінює роль води для життєдіяльності людини вплив людини нарізні частини гідросфери;
робить висновки про вплив якості питної води на здоров’я людини
Обладнання: підручник, атлас, контурні карти.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Частина води в гідросфері перебуває у твердому стані. Сніг і лід покривають велику площу суходолу (11%). В льодовиках зосереджені великі запаси прісної води. Якби всі льодовики розтанули, то рівень Світового океану піднявся на 64 метри. Затопилися б величезні ділянки суходолу.
Що ж таке льодовик і багаторічна мерзлота?
Яке значення льодовиків?
Чи можливий на Землі новий льодовиковий період? На ці питання ми спробуємо дати сьогодні відповідь.
ІІІ Вивчення нового матеріалу
Льодовик – це скупчення льоду на суходолі. Льодовики утворюються в районах, де протягом року переважають низьку температури.
Межа, вище якої сніг протягом року не встигає розтанути, називається- сніговою лінією. Висота снігової лінії зменшується від екватора до полюсів.
Тому не всі гори покриті льодовиком.
Завдання:
Давайте спробуємо побачити чи утворюються льодовики на вершині гори Кіліманджаро (Африка), якщо біля підніжжя гори +25 градусів тепла.(діти розв’язують задачу знаючи, що температура змінюється з висотою на 1000 м – падає на 6 градусів) і роблять висновок, що на вершині гори утворюється льодовик і сніг танути не буде.
У будові льодовика виділяють дві частини:
Завдання:
Характеристика |
Гірський льодовик |
Покривний льодовик |
Місце утворення |
|
|
Розміри |
|
|
Результати руху |
|
|
Рекордсменом щодо довжини є льодовик Беринга на Алясці довжина 220 км.
Найдовший гірський льодовик Дарвін 350 км в Андах.
Покривні льодовики під силою тяжіння сповзають у навколишні води морів і океанів відколюються й утворюються величезні брили льоду – айсберги, що дрейфують в океані. Прийом «Домашня заготовка»(Діти готують розповідь про айсберги)
Перегляд відеоролика https://www.youtube.com/watch?v=StuaN8DoU_g
Льодовики, як і всі зовнішні сили землі виконують певну роботу. Давайте поговоримо яку роботу виконують льодовики. Прийом «Домашня заготовка»(випереджаюче завдання)
Друге питання нашого уроку це багаторічна мерзлота – шар мерзлої землі, що постійно має температуру нижчу від 0 градусів. Вона утворилась в льодовикову епоху, де територія земної поверхні не була вкрита льодом, а середньорічні температури, були дуже низькими і збереглися в тих районах де й нині середньорічні температури повітря від’ємні. Найбільш поширена багаторічна мерзлота в Північній півкулі. Вона сприяє утворенню боліт, оскільки відіграє роль водотривкої породи.
Завдання:
За допомогою підручника скажіть яке значення льодовиків у природі і житті людини.
ІV Узагальнення і систематизація знань
V. Підсумок уроку
Учні по черзі по одному реченні говорять що найбільше запам’яталось на уроці.
V. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний параграф у підручнику
2. Підготувати повідомлення про значення підземних вод для людини.
Список літератури: