Урок. Лужноземельні метали. Твердість води та способи її усунення.

Про матеріал
Матеріал містить розробку уроків про лужноземельні метали та твердість води для учнів 11 класу. Властивості, застосування та біологічна роль металів.
Перегляд файлу

Тема. Лужноземельні елементи та Магній. Фізичні та хімічні властивості простих речовин, основний характер їх оксидів та гідроксидів, біологічна роль елементів.

 

Мета: вивчити властивості лужноземельних металів та їхніх оксидів, пояснити біологічну роль елементів, продемонструвати властивості експериментально.

 

Очікуваний результат:

Учень:

  • розпізнає лужноземельні метали та їхні сполуки,
  • називає сполуки лужноземельних металів,
  • пояснює хімічні та фізичні властивості лужноземельних металів,
  • характеризує та доводить експериментально характер оксидів та гідроксидів,
  • обґрунтовує біологічну роль лужноземельних елементів для організму,
  • робить висновки.

 

Тип уроку: комбінований урок.

Форми проведення: самостійна робота по варіантах, робота з підручником та опорною схемою про  лужноземельні метали, практичний експеримент, робота в парах.

 

Обладнання та реактиви: вода, лакмусовий папірець, фенолфталеїн, кислота, кальцій оксид.

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Самостійна робота на два варіанти.

І варіант

1. Напишіть рівняння реакцій, що лежать в основі схеми:

                                K → K2O → K3PO4                                                                

                                                                                                                                  

                                              KOH

2. Невідомий металічний елемент знаходиться у головній підгрупі І групи. Відносна молекулярна маса гідроксиду рівна 150. Визначте елемент.

ІІ варіант

1. Напишіть рівняння реакцій, що лежать в основі схеми:

                   NaOH ← Na → Na 2O → Na 2SO4

2. Невідомий металічний елемент знаходиться у І групі, відносна молекулярна маса вищого оксиду рівна 186. Визначте елемент.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Дуже близькі за хімічною активністю до лужних металів їхні сусіди по групі – металічні елементи головної підгрупи ІІ групи. Їх називають лужноземельними. Магній знаходиться у морській воді і надає їй гіркуватого присмаку. Магній та Кальцій були відкриті англійським хіміком Г. Деві у 1808 році. Яку роль вони відіграють у природі та які властивості мають – все це на сьогоднішньому уроці.

V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

Вчитель. Записуємо загальну характеристику лужноземельних металів.

  • На зовнішньому енергетичному рівні – два s-електрони.
  • Вища валентність в оксидах, гідроксидах, солях – ІІ.
  • Ступінь окиснення у сполуках: +2.
  • Подібно до лужних металів (крім магнію) є сильними відновниками.
  • Мають невисокі густини і твердість.
  • В природі знаходяться у вигляді сполук.

Біологічна роль. В середньому в організмі дорослої людини міститься близько 1 кг кальцію. Приблизно 99 % цієї кількості міститься у вигляді кальцій фосфату у кісткових та зубних тканинах. Без кальцію неможливе згортання крові, скорочення м’язів і функціонування нервової системи. Засвоєнню кальцію в організмі сприяє вітамін D, нестача якого у дитячому віці може викликати рахіт. Кальцій, як і натрій та калій, також відіграє важливу роль у гомеостазі.

Магній необхідний для правильного функціонування м'язів і нервової системи. В середньому у дорослої людини його є 25 г, більша частина якого сконцентрована у кістках. Ми засвоюємо магній, поїдаючи зелені листя овочів. Всі зелені рослини містять хлорофіл. Це комплексна сполука, центральним атомом якої є магній. Магній гідроксид, розчинений у воді, називається магнезія і використовується для нейтралізації надлишкової кислотності шлунка.

«Барієва каша» використовується для рентгеноскопічної діагностики хвороб шлунково-кишкового тракту.

Хімічні властивості вивчаємо за схемою:

Із зростанням протонного числа зверху вниз зростає радіус атома. Тому хімічна активність металів зростає від Mg до Ba.

 

 

               12                                                                  Ме

   Mg   24,305

                 3S2

      Магній

   2/8/2

 

                   20

      Са   40,08

  4S2

         Кальцій                  + Cl2         + S          + H2          + O2       + HCl       +HOH        

     2/8/8/2                               з галогенами                                                                          з кислотами

 

                    38

      Sr  87,62

 5S2

     Стронцій                  МеCl2         МеS        МеH2          МеО        МеCl2  Ме(OH)2

        2/8/18/8/2                                                                                                                             +              +

                56                                                                                                     H2­               H2­

 

      Ba   137,34

 6S2

      Барій                    З усіх металів ІІ групи головної підгрупи хімічна активність

        2/8/18/18/8/2                   магнію є найнижчою. Тому з водою магній реагує при

                                                 нагріванні, з утворенням магній оксиду, а не гідроксиду.

                                                                                 Mg + H2O → MgO + H2

                                   На відміну від металів ІІ групи, берилій не сполучається з 

                                         воднем і не утворює гідриду.

Вчитель. Використовуючи схему, запишіть властивості лужноземельних металів на прикладі магнію.

Експериментально проведемо демонстрацію досліду взаємодії магнію з хлоридної кислотою. Згадуємо правила безпеки під час роботи з хімічними речовинами.

Вчитель обирає учня-асистента, який проводитиме експеримент.

Асистент.

Дослід 1. У пробірку насипаємо невелику кількість магнієвої стружки. Доливаємо приблизно 2 мл розчину хлоридної кислоти. Спостерігаємо бурхливе виділення водню.

Mg + 2НСІ → МgСІ2 + Н2 

Вчитель. Експериментально доведемо основний характер оксидів та гідроксидів лужноземельних металів на прикладі кальцій оксиду.

Асистент.

Дослід 2. Маємо кальцій оксид. Насипаємо у пробірку невелику його кількість, розчиняємо у воді. Одержуємо кальцій гідроксид.

СаО + НОН → Са(ОН)2

Ця реакція називається у будівництві гасінням вапна. Спостерігаємо виділення великої кількості тепла. Перевіряємо отриману речовину індикатором. Лакмусовий папірець стає синього кольору.

VІ. Узагальнення та систематизація знань.

  1. Дайте характеристику Магнію та Кальцію згідно положення у періодичній системі та будовою атома.
  2. Напишіть рівняння реакцій взаємодії стронцію з речовинами, поданими у схемі. Поставте коефіцієнти.
  3. Як з карбонату кальцію можна добути кальцій оксид? Напишіть відповідні рівняння.
  4. У періодичній системі Кальцій знаходиться біля Калію, але його хімічні властивості подібні до властивостей Натрію, який міститься у ІІ періоді, чому?
  5. Метал із ступенем окиснення  +2 масою 8 г прореагував з водою. В результаті реакції виділився газ об’ємом 4,48 л (н.у.). Який це метал?

VІІ. Рефлексія.

  • Що нового ви довідалися про лужноземельні метали сьогодні?
  • Чи можете ви після сьогоднішнього уроку порівняти властивості лужних та лужноземельних металів?
  • В чому полягає різниця у класифікації металів на лужні та лужноземельні?
  • Чи задоволені ви результатом своєї роботи на уроці?
  • Складіть список практичних порад учням класу щодо підготовки та вивчення даного матеріалу.

 

VІІІ. Домашнє завдання: відповідні параграф у підручнику та сторінка у  друкованому робочому зошиті з хімії (автор М.М.Савчин).

 

 

Тема. Поняття про твердість води (постійну, тимчасову) і методи її усунення (зменшення).

 

Мета: вивчити матеріал про твердість води, показати експериментально методи її усунення.

 

Очікуваний результат:

Учень:

  • розпізнає карбонатну та некарбонатну твердість води,
  • називає карбонати та гідрогенкарбонати,
  • вміє писати рівняння реакцій, що характеризують способи усунення твердості води,
  • пояснює способи усунення твердості води,
  • обґрунтовує матеріал та робить висновки.

 

Тип уроку: комбінований урок.

Форми проведення: фронтальна бесіда, індивідуальні завдання біля дошки, робота з підручником та порівняльною таблицею твердості води, демонстраційний дослід, вправа «Мікрофон» з коментарем.

 

Обладнання та реактиви: вода, сода.

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Фронтальна бесіда:

  • Порівняйте положення натрію та магнію у періодичній системі.
  • Чи відрізняються властивості берилію від властивостей інших лужноземельних металів?
  • Яка речовина утвориться при взаємодії з водою кальцію?
  • Назвіть продукти взаємодії магнію з водою.
  • Яка біологічна роль кальцію?
  • Чи має значення для живого організму вміст магнію?
  • Де використовуються сполуки барію?

2. Індивідуальні завдання для учнів біля дошки:

А) Напишіть реакції, які характеризують хімічні властивості магнію.

Б) Напишіть реакції, які входять до схеми перетворень:

                          BaBaOBa(OH)2

                                      

                                         BaCO3                                

В) Напишіть реакції, які входять до схеми перетворень:

              Ca → CaO → Ca3(PO4)2

                           

                            Ca(OH)2                              

Г) Цинк кількістю речовини 0,8 моль повністю прореагував з розчином хлоридної кислоти. Який об'єм водню виділився?

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель. Лужноземельні метали містяться у багатьох природних сполуках: карбонатах. Їх ми вже вивчали, коли вчили карбонатну кислоту та карбонати. Частково природні карбонати та інші солі потрапляють у воду, спричиняючи твердість води. У природі вода, перед тим як потрапити до колодязя або водопровідної мережі, проходить крізь ґрунт і насичується в ньому розчинними солями. Сьогодні про цю твердість ми будемо говорити на уроці.

V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

Вчитель. Твердість води зумовлюється тим, що, взаємодіючи з карбон (ІV) оксидом, перетворює кальцій та магній карбонати на розчинні кислі солі – гідроген карбонати:

СО2↑ + НОН ↔ Н2СО3

СаСО3↓ + НОН + СО2↑ → Са(НСО3)2

МgСО3 + НОН + СО2↑ → Мg(НСО3)2

Твердість води буває двох типів: карбонатна (тимчасова) і некарбонатна (постійна або стала). Чим вищий вміст у воді цих йонів, тим більша твердість води. Загальна твердість складається з карбонатної та некарбонатної. Малюємо у зошитах порівняльну таблицю:

 

Карбонатна твердість

Некарбонатна твердість

Визначення

Спричиняється наявністю у воді кальцій та магній гідрогенкарбонатів.

Обумовлюється наявністю у воді сульфатів, хлоридів, нітратів кальцію та магнію.

Суть методів усунення твердості води

Полягає в тому, щоб пом’якшити воду – видалити з неї кальцієві та магнієві солі.

Методи (способи) усунення

Кип’ятіння води:

Са(НСО3)2 → СаСО3↓ + НОН + СО2

Мg(НСО3)2 → МgСО3↓ + НОН +СО2

Мg(НСО3)2 → Мg(ОН)2↓+ СО2

Фосфатний метод:

3СаСІ2+2Na3РО4→Са3(РО4)2↓+  +6NaСІ

gSО4+2Na3РО4→Мg3(РО4)2↓ +

+ 3Na2SО4

Додавання соди:

Са(НСО3)2+Na2СО3→ СаСО3↓+2NaНСО3

Мg(НСО3)2+Na2СО3→МgСО3↓+2NaНСО3

Додавання соди:

СаСІ2+Na2СО3→ СаСО3↓+2NaСІ

МgSО4+Na2СО3→МgСО3↓+Na2SО4

Додавання гашеного вапна

(у промислових умовах):

Са(НСО3)2+Са(ОН)2→ СаСО3↓+2НОН

Мg(НСО3)2+Са(ОН)2→СаСО3↓ +

gСО3↓ + 2НОН

Додавання мила:

R-СООNa + МgSО4

→ (R-СОО)2Мg ↓+ Na2SО4

В промисловості для пом’якшення води застосовують синтетичні смоли, що мають рухливі йони натрію.

 

Як бачимо, суть способів усунення твердості води полягає в тому, що солі кальцію та магнію осідають у вигляді осадів.

Відомо, що у твердій воді мило погано милиться. Розглянемо це явище на досліді.

Дослід.

Беремо для досліду розчин гіпсу. Він буде відігравати роль штучної твердої води. Наллємо його у хімічний стакан. В іншому стакані розведемо розчин мила і вливатимемо його потроху, порцію за порцією, до твердої води, добре струшуючи після кожного вливання стакан з твердою водою. Перші порції мила затрачуватимуться на утворення пластівчастого осаду, і піна від струшування не утворюватиметься. Тільки після того, як припиниться  утворення осаду, з’явиться піна.

Мила – це натрієві солі органічних кислот. З катіонами кальцію чи магнію вони утворюють солі. Зверніть увагу на пункт «Додавання мила» у таблиці. На утворення цих солей і витрачається марно мило. Таким чином, користуючись мильним розчином, можна оцінити загальну твердість води, загальний вміст у ній йонів кальцію та магнію.

Для господарсько-побутових потреб потрібна вода з незначною твердістю, бо від кип’ятіння твердої води утворюється накип. У твердій воді погано розварюються м'ясо, овочі, крупи. Під час прання тканин у такій воді утворюються нерозчинні сполуки, що осідають на поверхню ниток і поступово псують волокна.

У парових котлах вода утворює накип, який утруднює нагрівання води, збільшує витрати палива, прискорює спрацювання стінок котлів.

VІ. Узагальнення та систематизація вивченого.

«Мікрофон» з коментарем (один учень відповідає, другий коментує його відповідь):

  • Яку воду називають твердою?
  • Що таке карбонатна твердість води?
  • Які способи усунення карбонатної твердості води ви знаєте?
  • Що таке некарбонатна твердість води?
  • Які способи усунення некарбонатної твердості води ви знаєте?
  • Як ви розумієте поняття «загальної твердості води»?

VІІ. Рефлексія.

  • Чи дізналися ви сьогодні на уроці що-небудь, що би вас зацікавило?
  • Чим саме, ця інформація буде вам корисною у повсякденному житті?
  • Чи зміниться вигляд волосся після миття голови у твердій воді?
  • Які методи ви використовували для пом’якшення води раніше?

 

VІІІ. Домашнє завдання: відповідні параграф у підручнику та сторінка у  друкованому робочому зошиті з хімії (автор М.М.Савчин), провести домашній дослід «Усунення накипу з внутрішньої поверхні чайника», підготуватися до тестового контролю знань.

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
24 лютого 2020
Переглядів
1961
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку