Тема. Лужноземельні елементи та Магній. Фізичні та хімічні властивості простих речовин, основний характер їх оксидів та гідроксидів, біологічна роль елементів.
Мета: вивчити властивості лужноземельних металів та їхніх оксидів, пояснити біологічну роль елементів, продемонструвати властивості експериментально.
Очікуваний результат:
Учень:
Тип уроку: комбінований урок.
Форми проведення: самостійна робота по варіантах, робота з підручником та опорною схемою про лужноземельні метали, практичний експеримент, робота в парах.
Обладнання та реактиви: вода, лакмусовий папірець, фенолфталеїн, кислота, кальцій оксид.
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Самостійна робота на два варіанти.
І варіант
1. Напишіть рівняння реакцій, що лежать в основі схеми:
K → K2O → K3PO4
↓
KOH
2. Невідомий металічний елемент знаходиться у головній підгрупі І групи. Відносна молекулярна маса гідроксиду рівна 150. Визначте елемент.
ІІ варіант
1. Напишіть рівняння реакцій, що лежать в основі схеми:
NaOH ← Na → Na 2O → Na 2SO4
2. Невідомий металічний елемент знаходиться у І групі, відносна молекулярна маса вищого оксиду рівна 186. Визначте елемент.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. Дуже близькі за хімічною активністю до лужних металів їхні сусіди по групі – металічні елементи головної підгрупи ІІ групи. Їх називають лужноземельними. Магній знаходиться у морській воді і надає їй гіркуватого присмаку. Магній та Кальцій були відкриті англійським хіміком Г. Деві у 1808 році. Яку роль вони відіграють у природі та які властивості мають – все це на сьогоднішньому уроці.
V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
Вчитель. Записуємо загальну характеристику лужноземельних металів.
Біологічна роль. В середньому в організмі дорослої людини міститься близько 1 кг кальцію. Приблизно 99 % цієї кількості міститься у вигляді кальцій фосфату у кісткових та зубних тканинах. Без кальцію неможливе згортання крові, скорочення м’язів і функціонування нервової системи. Засвоєнню кальцію в організмі сприяє вітамін D, нестача якого у дитячому віці може викликати рахіт. Кальцій, як і натрій та калій, також відіграє важливу роль у гомеостазі.
Магній необхідний для правильного функціонування м'язів і нервової системи. В середньому у дорослої людини його є 25 г, більша частина якого сконцентрована у кістках. Ми засвоюємо магній, поїдаючи зелені листя овочів. Всі зелені рослини містять хлорофіл. Це комплексна сполука, центральним атомом якої є магній. Магній гідроксид, розчинений у воді, називається магнезія і використовується для нейтралізації надлишкової кислотності шлунка.
«Барієва каша» використовується для рентгеноскопічної діагностики хвороб шлунково-кишкового тракту.
Хімічні властивості вивчаємо за схемою:
Із зростанням протонного числа зверху вниз зростає радіус атома. Тому хімічна активність металів зростає від Mg до Ba.
12 Ме
Mg 24,305
3S2
Магній
2/8/2
20
Са 40,08
4S2
Кальцій + Cl2 + S + H2 + O2 + HCl +HOH
2/8/8/2 з галогенами з кислотами
38
Sr 87,62
5S2
Стронцій МеCl2 МеS МеH2 МеО МеCl2 Ме(OH)2
2/8/18/8/2 + +
56 H2 H2
Ba 137,34
6S2
Барій З усіх металів ІІ групи головної підгрупи хімічна активність
2/8/18/18/8/2 магнію є найнижчою. Тому з водою магній реагує при
нагріванні, з утворенням магній оксиду, а не гідроксиду.
Mg + H2O → MgO + H2↑
На відміну від металів ІІ групи, берилій не сполучається з
воднем і не утворює гідриду.
Вчитель. Використовуючи схему, запишіть властивості лужноземельних металів на прикладі магнію.
Експериментально проведемо демонстрацію досліду взаємодії магнію з хлоридної кислотою. Згадуємо правила безпеки під час роботи з хімічними речовинами.
Вчитель обирає учня-асистента, який проводитиме експеримент.
Асистент.
Дослід 1. У пробірку насипаємо невелику кількість магнієвої стружки. Доливаємо приблизно 2 мл розчину хлоридної кислоти. Спостерігаємо бурхливе виділення водню.
Mg + 2НСІ → МgСІ2 + Н2↑
Вчитель. Експериментально доведемо основний характер оксидів та гідроксидів лужноземельних металів на прикладі кальцій оксиду.
Асистент.
Дослід 2. Маємо кальцій оксид. Насипаємо у пробірку невелику його кількість, розчиняємо у воді. Одержуємо кальцій гідроксид.
СаО + НОН → Са(ОН)2↓
Ця реакція називається у будівництві гасінням вапна. Спостерігаємо виділення великої кількості тепла. Перевіряємо отриману речовину індикатором. Лакмусовий папірець стає синього кольору.
VІ. Узагальнення та систематизація знань.
VІІ. Рефлексія.
VІІІ. Домашнє завдання: відповідні параграф у підручнику та сторінка у друкованому робочому зошиті з хімії (автор М.М.Савчин).
Тема. Поняття про твердість води (постійну, тимчасову) і методи її усунення (зменшення).
Мета: вивчити матеріал про твердість води, показати експериментально методи її усунення.
Очікуваний результат:
Учень:
Тип уроку: комбінований урок.
Форми проведення: фронтальна бесіда, індивідуальні завдання біля дошки, робота з підручником та порівняльною таблицею твердості води, демонстраційний дослід, вправа «Мікрофон» з коментарем.
Обладнання та реактиви: вода, сода.
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Фронтальна бесіда:
2. Індивідуальні завдання для учнів біля дошки:
А) Напишіть реакції, які характеризують хімічні властивості магнію.
Б) Напишіть реакції, які входять до схеми перетворень:
Ba → BaO → Ba(OH)2
↓
BaCO3
В) Напишіть реакції, які входять до схеми перетворень:
Ca → CaO → Ca3(PO4)2
↓
Ca(OH)2
Г) Цинк кількістю речовини 0,8 моль повністю прореагував з розчином хлоридної кислоти. Який об'єм водню виділився?
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. Лужноземельні метали містяться у багатьох природних сполуках: карбонатах. Їх ми вже вивчали, коли вчили карбонатну кислоту та карбонати. Частково природні карбонати та інші солі потрапляють у воду, спричиняючи твердість води. У природі вода, перед тим як потрапити до колодязя або водопровідної мережі, проходить крізь ґрунт і насичується в ньому розчинними солями. Сьогодні про цю твердість ми будемо говорити на уроці.
V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
Вчитель. Твердість води зумовлюється тим, що, взаємодіючи з карбон (ІV) оксидом, перетворює кальцій та магній карбонати на розчинні кислі солі – гідроген карбонати:
СО2↑ + НОН ↔ Н2СО3
СаСО3↓ + НОН + СО2↑ → Са(НСО3)2
МgСО3 + НОН + СО2↑ → Мg(НСО3)2
Твердість води буває двох типів: карбонатна (тимчасова) і некарбонатна (постійна або стала). Чим вищий вміст у воді цих йонів, тим більша твердість води. Загальна твердість складається з карбонатної та некарбонатної. Малюємо у зошитах порівняльну таблицю:
|
Карбонатна твердість |
Некарбонатна твердість |
Визначення |
Спричиняється наявністю у воді кальцій та магній гідрогенкарбонатів. |
Обумовлюється наявністю у воді сульфатів, хлоридів, нітратів кальцію та магнію. |
Суть методів усунення твердості води |
Полягає в тому, щоб пом’якшити воду – видалити з неї кальцієві та магнієві солі. |
|
Методи (способи) усунення |
Кип’ятіння води: Са(НСО3)2 → СаСО3↓ + НОН + СО2↑ Мg(НСО3)2 → МgСО3↓ + НОН +СО2↑ Мg(НСО3)2 → Мg(ОН)2↓+ СО2↑ |
Фосфатний метод: 3СаСІ2+2Na3РО4→Са3(РО4)2↓+ +6NaСІ 3МgSО4+2Na3РО4→Мg3(РО4)2↓ + + 3Na2SО4 |
Додавання соди: Са(НСО3)2+Na2СО3→ СаСО3↓+2NaНСО3 Мg(НСО3)2+Na2СО3→МgСО3↓+2NaНСО3 |
Додавання соди: СаСІ2+Na2СО3→ СаСО3↓+2NaСІ МgSО4+Na2СО3→МgСО3↓+Na2SО4 |
|
Додавання гашеного вапна (у промислових умовах): Са(НСО3)2+Са(ОН)2→ СаСО3↓+2НОН Мg(НСО3)2+Са(ОН)2→СаСО3↓ + +МgСО3↓ + 2НОН |
Додавання мила: R-СООNa + МgSО4 → → (R-СОО)2Мg ↓+ Na2SО4 |
|
В промисловості для пом’якшення води застосовують синтетичні смоли, що мають рухливі йони натрію. |
Як бачимо, суть способів усунення твердості води полягає в тому, що солі кальцію та магнію осідають у вигляді осадів.
Відомо, що у твердій воді мило погано милиться. Розглянемо це явище на досліді.
Дослід.
Беремо для досліду розчин гіпсу. Він буде відігравати роль штучної твердої води. Наллємо його у хімічний стакан. В іншому стакані розведемо розчин мила і вливатимемо його потроху, порцію за порцією, до твердої води, добре струшуючи після кожного вливання стакан з твердою водою. Перші порції мила затрачуватимуться на утворення пластівчастого осаду, і піна від струшування не утворюватиметься. Тільки після того, як припиниться утворення осаду, з’явиться піна.
Мила – це натрієві солі органічних кислот. З катіонами кальцію чи магнію вони утворюють солі. Зверніть увагу на пункт «Додавання мила» у таблиці. На утворення цих солей і витрачається марно мило. Таким чином, користуючись мильним розчином, можна оцінити загальну твердість води, загальний вміст у ній йонів кальцію та магнію.
Для господарсько-побутових потреб потрібна вода з незначною твердістю, бо від кип’ятіння твердої води утворюється накип. У твердій воді погано розварюються м'ясо, овочі, крупи. Під час прання тканин у такій воді утворюються нерозчинні сполуки, що осідають на поверхню ниток і поступово псують волокна.
У парових котлах вода утворює накип, який утруднює нагрівання води, збільшує витрати палива, прискорює спрацювання стінок котлів.
VІ. Узагальнення та систематизація вивченого.
«Мікрофон» з коментарем (один учень відповідає, другий коментує його відповідь):
VІІ. Рефлексія.
VІІІ. Домашнє завдання: відповідні параграф у підручнику та сторінка у друкованому робочому зошиті з хімії (автор М.М.Савчин), провести домашній дослід «Усунення накипу з внутрішньої поверхні чайника», підготуватися до тестового контролю знань.