Урок "Любов як найвище почуття"

Про матеріал
Уміння любити і відчувати любов оточуючих. Вступний урок по темі "Любов і дружба" 9 клас
Перегляд файлу

 

                                    Любов як найвище почуття

 

  Мета:           довести, що любов є найвищим почуттям людини, показати приклади

                       різних виявів любові; обґрунтувати відподальність, повагу, щирість, 

                        здатність до самопожертви як моральне підґрунтя любові; вчити 

                        любити і відчувати любов оточуючих.

 

Тип уроку: урок – роздум

 

Обладнання:  Біблія, зображення серця, картки із прислів’ями, фонограми ліричних

                          пісень, репродукції картин Рафаеля, зображення християнських 

                         храмів та іконостасів, портрет Матері Терези, малюнки учнів «Квітка 

                         любові».

( Парти в класі поставлені півколом із метою створення   атмосфери відкритості)

                                                  

 

                                              Хід уроку

                                                        Немає на світі сили більш могучої, аніж любов.

                                                                                                            І. Стравинський

                                                        Любов – це світильник, що освітлює Всесвіт; без 

                                                    світла любові земля перетворилася б на безплідну

                                                    пустелю, а людина – в пригорщу пилу.

                                                                                                              М. Бреддон

І. Створення емоційно – позитивної атмосфери у класі.

     (Учитель читає фрагмент поезії Н. Красоткіної під мелодійну легку музику)

Любов – найбільше в світі почуття,

Вона не має меж – безкрая!

З любові починається життя,

Вона усе найкраще починає.

І крила для польоту нам дає,

І доброту народжує, і ласку,

Пустіть любов у  серденько своє,

                                 Вона народить дивну казку.

 

    ІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Учитель:    Колись давно великий поет епохи Відродження поставив за мету відповісти на запитання: що рухає Всесвітом, сонцем,світилами, життям людини. Відповідь на нього Данте дав у своїй поемі «Божественна комедія». Перший гуманіст в історії людства зробив велике відкриття: виявляється, світом керує ЛЮБОВ.

     Сьогодні ми з вами поговоримо  про це почуття.

  Почати наше заняття я хочу із прохання. Назвіть, будь ласка, символ любові, її знак. ( Серце). Саме це стане символом і нашого з вами заняття.

   (Учитель показує учням схематичне зображення серця, прикріплене до дошки)

ІІІ. Робота над темою уроку

Учитель:    Серце – загальновизнаний символ любові. Як ви гадаєте, чому? ( Бо почуття любові виникає у душі, у серці людини)

    Любов – дуже загадкове почуття. Давайте зараз спробуємо з’ясувати, які емоції та інші почуття пов’язані з любов’ю.

               Складання асоціативного ланцюжка

( Учні записують слова – асоціації в зошит, а потім зачитують їх, доповнюючи один одного. ( Вірність, відповідальність, кохання, почуття, щирість, святість, самопожертва, радість, сум, тривога, піклування, життя, віра, зцілення, потреба) Учитель прикріплює відповідні картки з написаними у центр схематичного серця, заповнюючи його.)

                                           Евристична бесіда

Учитель:    Чи можна стверджувати, що із любов’ю пов’язане найкраще, найсвітліше, що має людина? Спробуйте своїми словами пояснити, що таке любов.

                            ( Відповіді учнів)

Учитель: Жоден з вас не помилився, бо любов – це почуття, яке кожна людина сприймає і розуміє по – своєму. Підтвердженням цього є малюнки, які ви підготували на сьогоднішній урок. Давайте розглянемо їх.

                  ( Учні показують свої роботи)

Учитель:  У кожного з вас квітка любові вийшла  неповторною, не схожа на інші, і найгарнішою, бо це – ваша квітка, яка показує ваші почуття. А почуття людей, як ви вже знаєте, різні, як і самі люди. І це дуже добре. Бо так має бути.

   Любов – найвище моральне почуття людини. Воно полягає у здатності сприймати світ, природу, життя, конкретних людей, певні предмети як умови свого існування. Якщо є щось, без чого людина просто « не може жити» , це означає, що вона це любить.

     Сьогодні ми говоримо про любов, тож нам потрібно з’ясувати, що може любити людина.

                      Метод « Мозковий штурм»

   (Учні називають, а вчитель фіксує на дошці картки з написами Бог, життя, мама, сім'я, Батьківщина, людина, заняття ( читання книг, слухання музики, танці, співи, спорт), природа(рослини, тварини)).

                Постановка і вирішення проблемного запитання

  • Чи добре, коли людина відчуває любов до багатьох об’єктів?
  • Як можна охарактеризувати таку людину? (Духовно багатою, мудрою).
  • Чому?

    ( Відповідно до золотого правила етики, людина, яка любить весь світ, буде відчувати любов стосовно себе. Тому, чим більше ми проявляємо любові до оточуючих, тим більше уваги і тепла отримуємо натомість).

Учитель: Любов буває різною попри все, тому що вона направлена на різні об’єкти.

    (Розповідь учителя  в супроводі органної музики).

     У нашому переліку з вами недаремно перше місце займає  любов до Бога. Запишіть у зошит цю фразу, позначте її першим номером.

                  (  Діти записують фразу в зошит)

Учитель:  Любов - глибоке почуття, складова духовного світу людини. Ми всі з вами християни, а це значить, що своє життя пов’язуємо зі служінням Єдиному Богу.

   Для християн віра в Бога є надзвичайно важливою, бо це є впевненість у вищих силах, у перемозі добра над злом, у любові до ближнього, до всього прекрасного. Людина, яка вірить в Єдиного Бога, вшановує його сина Ісуса Христа, живе за Божими заповідями, в основі яких – заклики любові ( « Люби ближнього як самого себе», « Не бажай зла ближньому»…)

                                     Метод « Мозковий штурм»

             (Учні перераховують відомі їм християнські заповіді)

Учитель:  Християнські вірування стали джерелом створення величних витворів мистецтва. Перш за все - це церкви ( « будинок Бога»), ікони ( святі образи)

            ( Показ  репродукцій християнських храмів та їх іконостасів)

Вони вражають своєю красою і величністю. Над створенням таких шедеврів працюють кращі мулярі, різьбярі, художники, скульптори. Своєю працею вони возвеличують могутнього Бога, утверджують віру в його справедливість, всепрощення.

        Хвилинка поезії В. Крищенка « Слово Боже»

         ( див. матеріали презентації уроку)

Учитель:  А тепер ми поговоримо про любов до життя. ( Вказує на картку з написом, прикріплену до дошки) Найцінніше, що є у людини – це життя. Воно дається тільки один раз, і кожній – своє. Довге чи коротке, неповторне чи звичне, радісне і сумне, солодке, як мед, і гірке, як полин. Життя триває від народження до смерті, і його не можна прожити двічі. Великий митець Відродження Леонардо да Вінчі говорив: « Життя є дар, великий дар. І той, хто його не цінує, цього дарунка  не заслуговує »

   На весь світ відоме ім’я Матері  Терези.

                    (Показ портрета Матері Терези)

Учитель:  Лауреат Нобелівської премії миру, громадянка світу, найвищому розумінні цього слова. Черниця, що присвятила своє життя піклуванню про знедолених і вмираючих, засновниця ордену місіонерів милосердя. Вона відкрила понад 60 шкіл, сирітських притулків будинків для вмираючих по всьому світу. Мати Тереза залишала тим, хто вступає на життєвий шлях, духовний заповіт. Прислухайтесь до її слів і візьміть їх за життєвий орієнтир.

  • Життя – це шанс. Скористайтесь ним.
  • Життя – це краса. Милуйся нею.
  • Життя – мрія. Здійсни її.
  • Життя – це виклик. Прийми його.
  • Життя – це обов’язок. Виконай його.
  • Життя – це гра. Стань гравцем.
  • Життя – це цінність. Цінуй його.
  • Життя – це скарб. Бережи його.
  • Життя – це любов. Насолоджуйся нею
  • Життя – це таїна. Пізнай її.
  • Життя – юдоль бід. Перебори все.
  • Життя – це пісня. Доспівай її.
  • Життя – це боротьба. Розпочни її.
  • Життя – це безодня невідомого – не бійся вступати в неї.
  • Життя – це удача. Шукай цю мить.
  • Життя таке чудове – не марнуй його.
  • Це твоє життя. Борони його.
  •  

(Звучить фонозапис «Аве Марія» Ф. Шуберта. )

   (Зачитується вірш про маму.( див. презентацію уроку))

Учитель: Є любов, яку у нас здавна називають  святою. Це любов між матір’ю і дитиною. Зразком безмежної і величної, чистої і святої любові материнської є для нас почуття Матері Божої до її сина Ісуса Христа.

(  Перегляд репродукцій картин Рафаеля та коментар учителя до них;

 див. матеріали презентації уроку)

Учитель: Одним із наймайстерніших живописців, які зуміли відтворити на полотні Святу материнську любов, був Рафаель. Мадонна Рафаеля - одна із найсуттєвіших сторінок світового живопису. Полотна художника є безцінним скарбом світової культури.

   Найперше слово, яке висловлює дитина, – це  слово  «мама». Адже без матері не може жити жодне дитя. Про ці ніжні почуття говориться у жартівливому вірші Олексія Полосіна « Мамині дітки» ( Див. матеріали презентації уроку.)

                       Гра  « Я люблю свою матусю»

 (Учні підбирають письмово синоніми до слова мама).

 ( Матінка, матуся, ненька, рідненька, люба…)

Учитель:  Український народний етикет завжди починався з поваги і любові до родини, сім’ї ( вказує на картку, прикріплену до дошки)

   Сім'я – святиня людського духу, благородних почуттів кохання, вірності, любові, піклування. Носій звичаїв і традицій предків. Сім'я – основа життя людини, її минуле, теперішнє, майбутнє, першоджерело наук, чеснот і моралі.

    В українців, як і у всіх народів світу, здавна живе добра і благородна традиція підтримувати теплі родинні взаємини, разом долати незгоди. І все це робиться, насамперед, заради дітей.

                               Бесіда з учнями:

  • Навіщо людині потрібна сім'я?
  • Чи добре ви знаєте свою родину?
  • Що таке родинне дерево?

Учитель:  Зараз ми легко перевіримо, як добре ви знаєте свою родину. У зошитах укажіть на схематичних деревах свого роду прізвища та по батькові членів родини, починаючи з себе.

                  ( Діти виконують роботу)

Учитель: Я бачу, що не всі учні легко справилися із цим завданням. То ж до наступного уроку ви закінчите його вдома.

Учитель:  Як не може жити рослина без кореня, так не буде і людини без  роду, сім'ї. Українці добре знають цю істину, тому тема родини часто зустрічається у прислів’ях.

                           Навчальна гра

       (Діти складають частини прислів’я і пояснюють їх зміст)

Уся сім'я разом, так і душа на місці.

Чоловік та жінка – одна спілка.

Для чого лад, коли в сім'ї лад.

До свого роду – хоч через воду.

Всяка пташка своє гніздо знає

Які  мамка й татко, таке й дитятко.

  Учитель:  Родина і Батьківщина є нероздільними поняттями ( звертає увагу на відповідну картку) Вітчизну, як і батьків, не вибирають. Вона, як і мати ,– наша доля. Святе місце, де ми народилися, живемо, де вперше почули мамину пісню і мудре батьківське слово. Тут поховані наші предки. Отчий край – найрідніший, найдорожчий, святий. Тому і зветься іменем батьків – Батьківщиною. Любов до рідного краю зберігається у серці впродовж усього життя.

                              Бесіда

 ( під звуки мелодії « Ностальгія»)

  • Чи відчували ви коли – небудь сум за рідною домівкою?
  • Коли це було?
  • Чи раділи ви, коли поверталися додому із далекої подорожі?
  • Чи складалося у вас враження, що місце, де ви живете, – найкраще на Землі?
  • Чи знаєте ви, що таке ностальгія?

Учитель:  Ностальгія – це почуття суму за рідним краєм, тим, що людина втратила. Саме вона змушує мандрівників згадувати домівку і повертатися до неї, куди б не закидала їх доля. Композитор, що написав музику, яка лунає в класі, написав свій твір під впливом цього почуття. Мабуть, тому ця мелодія така зворушлива…

    Хвилина роздумів і читання поезії

(див. матеріали презентації уроку)

Учитель:   Дивовижно багата наша рідна  українська мова. Серед її скарбів є слово, що дуже влучно передає особливу любов – любов інтимну, особисту, що виникає  між людьми, щоб підняти їх дух, возвеличити, зробити сильнішими, щедрішими.

                           Гра « Ерудит»

    (Діти називають відомі їм імена закоханих, що увійшли в світову літературу)

Учитель:  Сила кохання здавна керувала вчинками людей. Кохання Паріса до Єлени Прекрасної стало причиною падіння Трої за часів Античності, в епоху Середньовіччя хоробрі лицарі влаштовували кровопролитні турніри, аби отримати право наректи свою кохану їх королевою та присвятити їй свої перемоги. Кохання надихало талановитих музикантів, скульпторів, письменників і поетів на створення вічних шедеврів мистецтва, які чарують нас і по цей день.

                  Читання поезії про кохання

               Вона прийшла непрохана й неждана,

І я її зустріти не зумів.

Вона до мене випливла з туману

Моїх юнацьких несміливих снів.

Вона прийшла, заквітчана і мила,

І руки лагідно до мене простягла,

І так чарівно кликала й манила,

Такою ніжною і доброю була.

І я не чув, як жайвір в небі стогне,

Кого застерігає з висоти…

Прийшла любов непрохана й неждана

               Ну, як мені за нею не піти?

Учитель:  Кожна людина мріє  знайти своє кохання єдине і неповторне. Я впевнена, що кожен із вас мріє колись знайти  свого принца чи принцесу. Тому дуже важливо, щоб ви зрозуміли, що кохання – почуття витончене, тендітне. Кохати треба вчитися. Адже в основі цього почуття – висока культура стосунків. Тому зараз я пропоную вам взяти участь у цікавій вікторині, щоб перевірити, чи схожі ви на принців і принцес, у яких колись закохаються.

 ( Учні відповідають на запитання вікторини « Культура зовнішнього вигляду»)

( див. матеріали презентації уроку)

ІV. Підсумки уроку.

Учитель:  Свій урок ми почали із розмови про серце. Якщо символом любові є червоне серце, то , мабуть, недаремно  це почуття пов’язують із вогнищем, світлом, сонцем.  Зверніть увагу на епіграф нашого уроку. Як ви розумієте слова, написані на дошці?

     (  Діти висловлюють свої судження)

Учитель:  Я рада, що ви зрозуміли : любов – велика сила, здатна змінити людину і світ навколо неї. Тому на закінчення уроку давайте пограємо в гру.

                      Гра «Рецепти любові»

                     (робота у парах)

(Усі діти -  добрі лікарі, які повинні виписати рецепт ліків від « моральних хвороб».Кожна пара витягує картку із « моральною хворобою» (злість, грубість, егоїзм тощо). Перемагає та пара, яка пропонує найцікавіший рецепт – засіб, який допоможе людям позбутися цієї негативної якості назавжди і зробить їх добрими у ставленні один до одного)

Учитель: (Під музику « Слався, любове»;  фінал опери Рибнікова «Юнона і Авось»)

Поспішайте творити добро, нести радість і щастя усім навколо. Є такий вислів:                   «Любов – не що інше, як бажання щастя іншій людині». Тож нехай у вашому серці завжди живе це світле почуття, живуть доброта, щирість, співчуття, людяність і щедрість.

 Любов – найбільше в світі почуття,

Вона не має меж – безкрая!

З любові починається життя,

Вона усе найкраще починає.

І крила для польоту нам дає,

І доброту народжує, і ласку,

Пустіть любов у серденько своє,

Вона народить дивну казку.

 

 

 

1

 

Завантаження...
doc
Додано
16 березня 2020
Переглядів
5111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку