Багатогранність образу Гобсека (як соціального типу доби, як філософа та ін.), засоби його створення

Про матеріал
Багатогранність образу Гобсека (як соціального типу доби, як філософа та ін.), засоби його створення (портрет, психологічна деталь, монолог, вчинки, філософське ставлення до життя та ін.)
Перегляд файлу

Тема: Багатогранність образу Гобсека (як соціального типу доби, як філософа та ін.), засоби його створення (портрет, психологічна деталь, монолог, вчинки, філософське ставлення до життя та ін.)

Мета: 

навчальна: допомогти учням зрозуміти складний і неоднозначний образ Гобсека як головного героя повісті, показати наявність у ньому романтичних і реалістичних рис; допомогти розкрити філософські питання твору;

розвивальна: поглиблювати вміння учнів аналізувати прозовий твір; розвивати навички аналізу художнього образу, переказу тексту, зв'язного мовлення, логічного мислення;

виховна: виховувати негативне ставлення до жадібності й скнарості, здатність критично ставитися до влади грошей, сприяти формуванню справжніх цінностей.

Обладнання: підручник, текст твору. портрет письменника, ілюстрації до твору, роздатковий матеріал, відеосюжети.

Тип уроку: урок поглибленої роботи над текстом твору.

Очікувані результати: учні розуміють складний і неоднозначний образ Гобсека; знають зміст тексту, вміють розкривати філософські питання твору, відповідають на поставлені запитання.

Золото вбило більше душ, ніж залізо.

В.Скотт

І.  Актуалізація опорних знань учнів.

Літературний диктант

 

          1) Якою була юність Гобсека? (До тридцяти років плавав на кораблі, мандрував Вест-Індією, був в Америці.)

2) Яким було життя Гобсека? (Своє життя лихвар присвятив накопиченню грошей.)

3) Яку суму податків спалачує мільйонер Гобсек і пишається цим? (7 франків.)

4) Що одержав Гобсек від графині де Ресто за вексель? (Діамант.)

5) Яка угода була укладена між Гобсеком і Дервілем? (Гобсек позичив Дервілю гроші для купівлі адвокатської контори під 15 % річних.)

6) Про що думав в останні години Гобсек, що радив Дервілю? (Як і де вигідніше продати твори, що були у нього в будинку.)

7) У який момент свого життя Гобсек відчув, «ніби опинився в атмосфері щирості, душевної чистоти»? (Під час відвідин швачки Фанні Мальво.)

8) Що знайшов Дервіль у кімнатах Гобсека після його смерті? (Зіпсовану їжу, коштовності, посуд, зброю, книги, картини, меблі.)

9) Що вражає в помешканні Гобсека? (Надзвичайна убогість)

10) За яких умов Дервіль і віконтеса де Гранльє потоваришували? (Дервіль допоміг їй повернути маєтки)

11) Як склалася доля Фанні Мальво? (Вона одружилася з Дервілем.)

 

ІІ. Оголошення теми, мети та епіграфу уроку.

1. Слово вчителя.

     Складно уявити людське життя без грошей. Вони є невід’ємною складовою історії людства. Та водночас саме із грошима пов’язано все найстрашніше, що є в людському житті: горе, ненависть, зради, вбивства. Не можна не погодитися зі словами одного мудреця, який сказав, що «золота доба людства була тоді, коли золото ще не панувало». Тема золота відбилася на сторінках творів письменників різних епох. Уже античний драматург Плавт у комедії «Скарб» викриває золото як сліпу стихійну силу, що калічить людей, спричиняє розбрат і нерівність. Мольєр у комедії «Скнара» в образі Гарпагона висміяв нестримну жагу до збагачення. Скупий лицар Пушкіна прагне влади, а гроші для нього є засобом її досягнення. Плюшкін Гоголя – дріб’язковий скнара, якого жадібність позбавила будь-яких моральних якостей. Герасим Калитка й Терентій Пузир у Карпенка-Карого вважають гроші дорожчими за життя, заради них багатії ладні скоїти злочин. У повісті «Гобсек» Бальзак показав процес накопичення багатства у буржуазному суспільстві, що стає рушійною силою не лише цього суспільства, а й людських взаємин. Крок за кроком у цьому творі автор досліджує вплив грошей на людську особистість. Із життєвого досвіду ми помічаємо, як на формування характеру людини впливають гроші, багатство. Ця тема була і є актуальною в усі часи.  Тому доречними є слова  Вальтера Скотта: « Золото вбило більше душ, ніж залізо», які і є епіграфом до нашого уроку.

  • Як ви розумієте ці слова?
  • Гроші – благо чи зло для людини?

Протягом уроку спробуємо дати відповідь на запитання. 

2. Словникова робота.

Вексель (від німецького wechsel) - письмове боргове забов'язання встановленої форми (грошовий документ).

Дисконт ( від англ. Discount - знижка) - купівля банками векселя до закінчення їхнього терміну; відсоток, який стягають банки за цю операцію.

Опротестування - засвідчення посадовою особою (нотаріусом) факту несплати за векселем або відмова платника від акцепту векселя.

Акцепт (від лат. acceptus - прийнятий) - згода на оплату грошових і товарних документів, оформлена відповідним записом на них.

Застава - віддача майна для забезпечення позики.

ІІІ.  Робота над темою уроку

1. Спостереження над текстом та образом героя.

 

1 група. Знайдіть у тексті портрет Гобсека і дайте відповіді на запитання :

Яким постає перед читачем цей герой?

Які кольори та відтінки використовує автор у змалюванні зовнішності героя? Чому?

З чим порівнюється зовнішність Гобсека? Чому?

Які деталі портрета героя є визначальними?

Як такий опис характеризує героя, показує ставлення до нього автора?

 

Висновок. Портрет лихваря виразний і багато в чому розкриває внутрішню його сутність. У зовнішності Гобсека є вказівки на соціальні та моральні прикмети героя. Портретні деталі нагадують нам хижого звіра - хитрого, обережного, який боїться яскравого світла. Довгий ніс винюхує здобич, жертву. Лагідність голосу удавана, це лицемірство, яке покликано приспати пильність.

Кольорова гамма - золота, срібна, бронзова, викликає в уяві образ ідола, якому поклоняється герой. Ця гамма нагадує істинну сутність персонажа - заглибленість у світ грошей. Складається враження, що він сам нагадує злиток золота.

Герой приборкує всі людські почуття.

Провідні деталі портрета персонажа (блідість, металевість, гострота, тонкість, холодність, нерухомість, безшумність, безпристрасність).

 

2 група. Знайдіть  опис помешкання Гобсека,  дайте відповіді на запитання :

На яких деталях помешкання зосереджується увага читача? Чому?

Чи можна за описом житла визначити рівень статків героя, його характер, ставлення до нього автора?

Висновок. Житло Гобсека несе на собі відбиток особистості господаря, є невід'ємною частиною його характеристики. Персонаж зростається з навколишнім предметним світом. Його неможливо уявити без речей, що навколо нього. Вони виявляють його індивідуальність і соціальний стан.

Інтер'єр ще більше підкреслює холодність героя, його жадібність, адже все в його кімнаті старе і потерте. Від усього віє холодом, там ніби немає життя.

 

3 група. Знайдіть  згадки у тексті про родинні взаємини і дайте відповіді на запитання:

Що ми знаємо про родину Гобсека?

Чи має він родичів? Як до них ставиться?

Як це його характеризує?

Висновок. Бальзак постійно підкреслює паталогічну скупість Гобсека. Він «ненавидить своїх спадкоємців і навіть гадки не мав, що хтось заволодіє його майном, хоч і після його смерті».

Гобсек живе з глибокою недовірою до людей у повній самотності, не відчуває жодного бажання побачити своїх родичів, він байдужий навіть до їхніх трагедій.

Коли Дервіль розповів йому про вбивство жінки, яку звали «Чарівна Голландка», Гобсек не виявив жодного здивування чи інтересу: «Це моя двоюрідна онука». Тільки ці слова і викликали у нього смерть його єдиної спадкоємиці, онуки його сестри.

Від родини він відмовився, свою сім'ю не створив.

 

  1. Група. Дослідіть життєву філософію Гобсека і прокоментуйте  висловлювання:

«Що таке життя? Машина, яку приводять у рух гроші»;

«Влада і втіха — хіба не основи нашого нового суспільного ладу?»;

«Я досить багатий, щоб купувати людську совість»;

«У золоті зосереджені всі сили людства»;

«Найтривкіша з усіх насолод - марнославство. Марнославство - це наше «я»;

«Щастя або в сильних емоціях, які підточують наше життя, або в розмірених заняттях»;

«Краще самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе утискували інші»;

«Я володію світом… а світ не має наді мною ані найменшої влади»;

«У мене погляд, як у Господа Бога, я зазираю в душі. Від мого пильного ока ніщо не сховається».

Висновок

Золото дає Гобсеку впевненість у завтрашньому дні, тому він може жити спокійно. Він вважає, що володіє світом, може все купити за свої гроші. Але герой сам стає рабом своєї скнарості, дивиться на світ крізь призму золотої монети.

Гобсек дуже боїться втратити своє багатство, тому позбавився усіх людських почуттів. Він стає символом влади золота.

 

 Слово вчителя.

     Постать головного героя Гобсека неоднозначна. Реаліст Бальзак не міг не відобразити і не засудити пристрасть Гобсека до збагачення будь-яким шляхом. Але поряд з його негативними рисами, є чимало позитивного.

2. Складіть таблицю «суперечностей» характеру Гобсека.

Гобсек надзвичайно багата людина (усього п’ятеро осіб у Парижі можуть дорівнятися до нього за багатством)

Ставши лихварем, збагачується. З часом його

 ощадливість переходить у надмірну скупість,

тому він і живе, як злидар, знаходячи втіху в

усвідомленні себе володарем світу, здатним купити

все, навіть совість людську

 

 

 

Мізантроп. Ненавидить свою родину.

Підтримує приятельські стосунки з Дервілем

Зосередив у своїх руках владу над світом

Сам ходить до клієнтів й власноруч збирає борги

Позбавлений будь-яких людських почуттів: «людина-вексель», «золотий кумир»

Відчуває співчуття до графині де Ресто, милується

 її красою; розчулився, побачивши кімнату швачки Фанні Мальво

«Дикун» (відчував захват дикуна, що заволодів блискучими камінчиками)

Освічена людина: знає тонкощі юриспруденції,

добре розбирається в політиці, мистецтві

Лихвар

Чесна людина

Працелюбний, має гострий розум, передбачливий, чудово розбирається в людях та їхній психології, енергійний, вміє цінувати прекрасне, дотримує слова, об’єктивний, з почуттям справедливості, філософ, романтик

Жадібний, скнара, байдужий, жорстокий,

безпринципний, владолюбний, надмірно любить

золото, безжалісний, замкнутий, з черствою душею

Висновок. У Гобсека все підкорено одній пристрасті — гроші. Перемогли темні сили його натури. У фіналі повісті ми бачимо, як він остаточно деградує. Багатство не принесло щастя ні йому, ні іншим, життя пройшло марно. У ньому живе «скнара і філософ», «нице й шляхетне створіння», він «старий малюк»

 

 

3. ПЕРЕГЛЯД  ВІДЕОФРАГМЕНТУ (https://www.youtube.com/watch?v=qKeDum0wYUA)

 

4. Метод "Дискусія".  Завершуючи наш урок, ми повинні відповісти на найголовніше питання:

Чи можна залишатися людиною, маючи гроші?

Чи є образ Гобсека сучасним? (Відповіді учнів)

       Слово вчителя:  Гобсеки живут і в наш час, не зважаючи на те, що люди розуміють, усвідомлюють тлінність багатств. Людство знову ж таки повторює власні помилки, думаючи про насичення, збагачення, накопичення грошей, скарбів. Мабуть, якщо без грошей не можна обійтися, то слід чітко визначити своє ставлення до них: це життєва необхідність чи сенс буття і мірило усіх цінностей? Залежно від розв'язання цього питання, кожна особистість і обирає свій шлях. Багатьом вдається жити повним духовним життям, сповненим справжньої свободи і щастя. 

 5.  Інтерактивна вправа «Мікрофон». Продовжте речення:

• Найбільше мені сподобалося (запам’яталося)…

• Я хотіла б з’ясувати…

• Гобсек — це…

ІV. Домашнє завдання         Написати есе на тему:  «Які думки Гобсека ви вважаєте актуальними і цікавими сьогодні?».

 

doc
Додано
21 березня 2020
Переглядів
10382
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку