8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Урок "Людина і біосфера"

Про матеріал
формувати уявлення про людину як частину живої природи, що здійснює суттєвий вплив на біосферу; визначити особливості взаємодії людини з біосферою; розглянути сучасні екологічні проблеми планети; формувати екологічну свідомість й мислення учнів; ознайомити з негативними впливами антропогенного фактора на стан біосфери; охарактеризувати практичні заходи людини щодо збереження довкілля; розвивати навички спілкування, мислення; виховувати небайдужість до проблем екології, відповідальність за майбутнє планети.
Перегляд файлу

 

Тема: Людина і біосфера

Мета: формувати уявлення про людину як частину живої природи, що

            здійснює суттєвий вплив на біосферу;

             визначити особливості взаємодії людини з біосферою;

             розглянути сучасні екологічні проблеми  планети;

             формувати екологічну свідомість й мислення учнів;

             ознайомити з негативними впливами антропогенного фактора на стан біосфери;

             охарактеризувати практичні заходи людини щодо збереження довкілля;

            розвивати навички спілкування, мислення;

             виховувати небайдужість до проблем екології, відповідальність за майбутнє планети.

Обладнання: картки, квітка з запитаннями, фотопазли, «павучок», рейтингові картки, колба з водою, олія, серветки, прислів’я, порізане на частинки.

Тип уроку:  урок – судове засідання

 

ХІД УРОКУ

 Організаційний етап.

Добрий день, діти. Скажіть, будь ласка, коли у вас справи, якими ви займаєтесь отримуються краще, коли ви в гарному чи в поганому настрої?( у гарному). Тож давайте посміхнемось і подумки побажаємо всім успіхів на уроці.

 Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вчитель. На минулому уроці ми почали з вами вивчати складові біосфери. Сьогодні продовжимо знайомитись з цією оболонкою Землі. Тема нашого уроку: « Людина і біосфера». Запишіть, будь ласка, в зошитах число і тему уроку.

Ви вже знаєте про те, що людина – це частина біосфери, так само, як і тварини та рослини, або, інакше кажучи, частина екосистеми. Усі ми любимо природу, милуємося її чарівною красою. Нас приваблюють   родючі ґрунти,  і чисте повітря, і чиста джерельна вода. З’явившись на Землі, людина отримала від природи все необхідне для життя: повітря, воду, їжу, грунт, придатний для землеробства , природні матеріали для виготовлення знарядь праці та побутових предметів. За час свого існування на Землі людина дуже довго була споживачем природних благ. Їй вистачало чистої води, чистого повітря. Родючого ґрунту, риби у водоймах, звірів у лісах і степах – природних матеріалів було достатньо для задоволення потреб.  Але, мабуть, не всі  ми задумуємося над тим, що природа – це наша домівка і не все в ній гаразд. З розвитком цивілізації та науково – технічного прогресу, бурхливим зростанням кількості населення на Землі, обсягів виробництва та його відходів, проблеми стосунків між природою та суспільством подалі загострюються. Страшною дійсністю стали голод, отруєнні річки та моря, задушливе, шкідливе повітря у великих промислових центрах, загублені ліси, сотні зниклих видів тварин і рослин, загроза кліматичних аномалій, ерозія та майже повсюдне повне виснаження ґрунтів у аграрних районах. Розгляньте в підручнику малюнки 127, 128, 129. Що зображено на пешому, другому, третьому ? ( робота з підручником)  

Вчені дійшли до висновку, що вже в наступному столітті наша Земля може обернутися на безлюдну пустелю, а ресурсів біосфери вистачить усього на кілька століть.

Діти, вам потрібно було принести малюнки, на яких зображена природа. Ви всі їх принесли, дуже добре, підніміть їх, а тепер помніть їх або ще якось пошкодьте… так, так пошкодьте. Шкода? Але я наполягаю. ( Діти мнуть свої малюнки). А тепер попробуйте їх відновити. Складно це зробити, правда? Ось так складно відновити наше забруднене середовище. 

Ось чому сьогодні, поки ще не пізно, важливо зміни­ти відношення людини до природи, зрозуміти, що взає­мовідносини природи і людини не можуть лишитися не­змінними, вони мають стати розумними.

На уроці ви будете оцінювати один одного по рейтинговим карткам, які лежать у вас на столах.

Сьогодні у нас з вами не звичайний урок, ми з вами станемо свідками судового засідання, на якому розглядається скарга Біосфери про забруднення навколишнього середовища і у скоєнні суспільством чисельних злочинів, які ведуть до знищення життя на Землі.

Повторення, вивчення нового матеріалу.

Судове засідання

Секретар: Встати! Суд іде!

   Головний суддя: Сьогодні ми слухаємо справу про забруднення навколишнього середовища і про екологічні проблеми суспільства. В нашій справі Біосфера звинувачує суспільство у скоєнні ним чисельних злочинів, які ведуть до знищення життя на Землі.

Секретар. Слово надається потерпілій .

Суддя. Потерпіла, скажіть, будь ласка, своє ім’я та повну адресу.

Біосфера. Шановний суд, моя адреса: Сонячна система, планета Земля.  Шановний суд, повсюди розгулялася замурзана братва робить все, для того щоб знищити все живе на мені. Я не можу подихати свіжим повітрям. Я вся закидана сміттям, яке вони розкидають де попало. Вони кроплять мене хімікатами, спалюють опале листя. Я скоро цього не витримаю.

Секретар. До слова запрошуються свідки.(виходить Літосфера чується спів пташок, шелест листя) ( в руках квітка і рослинка під колбою)

Суддя: Ваше ім’я , свідок?

 Літосфера.  Шановний суд, я не пам’ятаю свого імені. Я знаю, що наділена родючими ґрунтами,  гарними рослинами і цікавими тваринами, на моїй поверхні живе більшість живих організмів, пам’ятаю, що повинна приносити користь людям, але я не розумію, що зі мною, у мене таке відчуття, що я гину. Допоможіть пригадати хто я? Ця рослинка, якій я створила спеціальні умови, щоб вижити і ця квітка все, що в мене залишилось. На квітці є пелюстки з запитаннями про мене, якщо ви відгадаєте, я можу пригадати своє ім’я.

(Прийом «Інтелектуальна розминка»)

Суддя. В цьому нам допоможуть наші помічники.

Літосфера. ( Підносить квітку , команди відривають пелюстки з запитаннями, дають відповіді на питання. Запитання на квітці:

- З чого складається материкова земна кора? ( з різноманітних мінералів і осадових порід)

- Що таке грунт? ( родючий шар земної кори)

- Я включаю  в себе … ? ( астеносферу і земну кору)

- Що таке літосферна плит? ( велика частина літосфери)

- Які основні форми рельєфу я маю? ( гори, височини, рівнини, низовини)

- Внаслідок чого утворюються унікальні форми рельєфу? ( внаслідок внутрішніх і зовнішніх процесів Землі)

Літосфера. Так хто я? Яке моє ім’я?

Помічники. Літосфера – це земна кора і верхній шар мантії.

Літосфера. Дуже вам дякую. Тепер я знову пам’ятаю своє ім’я!

Суддя. Літосфера, будь ласка, присядьте, а речовий доказ - екологічно чисту рослину, залиште на столі. 

Секретар. До слова запрошується інший свідок.

Суддя. Ваше ім’я, свідок.

Гідросфера. ( чути шум моря, шелест дощу) Пам’ятаю, колись, я була голуба і прозора, мене вважали найціннішим багатством, без якого не можливе життя на планеті, я складова всіх живих організмів і основний кліматотвірний фактор, але тепер мене забруднили побутовими відходами, стічними водами промисловості, пестицидами, добривами ще й нафтою. І зараз в мені гинуть водні організми, зменшується вміст кисню, відбувається деградація річок, морів і нестача прісної води. Допоможіть мені пригадати якою я повинна бути! Я принесла з собою залишки чистої води та фотографії – докази. Але вони пошкоджені, складіть їх, будь ласка!

(дає помічникам пошкоджені фотографії – пазли, які треба зібрати)

(Робота в парах.  Прийом  « Естафета»)

Суддя. Шановні присяжні, так яке ім’я свідка?

Присяжні. Гідросфера – водна оболонка Землі.

 ( Гідросфера  дякує присяжним)

Суддя. Дякую, Гідросфера, можете присісти, а речовий доказ – залиште на столі.

Секретар. До слова запрошується ще один свідок.

Суддя. Ваше ім’я, свідок.

Атмосфера. ( виходить під шум вітру, в руках посудина з чистим повітрям)  Мене постійно підігрівають спалюванням великої кількості вугілля, нафти, газу, мінерального палива, після чого я втрачаю свої властивості, на планеті постійно посилюється «парниковий ефект», руйнується озоновий шар, випадають кислотні опади. Шановний суд, цікаво, чи пам’ятає хтось, про мене хоч що – небудь?  Складіть, будь ласка, павучка про мене і поясніть, що кожна лапка означає. ( лапки: тропосфера, стратосфера, мезосфера -  будова атмосфери, озоновий шар – зберігає живі організми від ультрафіолетової радіації, азот, кисень, вуглекислий газ, інші гази – склад атмосфери;атмосферний тиск – це сила, з якою тисне на кожну одиницю земної поверхні стовп повітря; вітер – це рух повітря в горизонтальному або близькому до нього напрямку; повітряна маса – великий об’єм повітря тропосфери з певною температурою, вологістю, запиленістю) 

( Прийом «Склади павучка»)

Секретар. До слова запрошуються обвинувачені.

Обвинувачені. Шановний суд,  я отаман своїх помічників брудовиків! Я тут господар! Я отут живу! Цукерки їм, а фантики - в траву! Захочу – все отут розкидаю довкола: і папірці і пляшки з кока – коли! Бо я господар! Я головний, і це моя Земля!

Секретар. До слова запрошуються помічники – брудовики.

Брудовики. 1. Шановний суд, я помічник нашого отаману, щоб заслужити похвалу його я атмосферу завжди забруднюю, від чистого повітря задихаюсь. Чим більше нагрівають атмосферу,  тим краще я себе почуваю. Люблю гуляти під кислотними дощами й спостерігати за озоновими дірками.

2. А я люблю коли в повітрі мало кисню, коли вирубують ліси, забруднюють, засолюють ґрунти. І велика кількість рослин і тварин мене роздратовує. Тому мені подобається коли порушуються екосистеми і тварини, і рослини відмирають.

3. А я живлюсь забрудненою водою і все роблю для того, щоб її було більше - закидаю водойми побутовими і хімічними відходами із заводів, фабрик і полів, замулюю джерела, розливаю у водойми нафту.

( мелодія пісні « Остров невезения»)

Вся покрита копоттю

Атмосфера в нас.

Люблю я цим дихати

Та це ж вищий «клас».

Тут ідуть кислотнії

Тепленькі дощі

Й промені проходять

В озонові дірки.

А я люблю засолені

Й кислі всі ґрунти.

Мене роздратовують

Тварини і жуки.

Не люблю рослинності

Й багато кисню я

Тому ліси вирубую

Й мене це звеселя.

Мене так часто нудить

Від чистої води,

Треба хоч трішки «хімії»

Добавити сюди.

Люблю води напитися

З стічними водами.

Джерела я замулюю

Всіма відходами

 ( сідають на місце)

Суддя. ( показ слайдів) Суть конфлікту Землі і обвинувачених полягає в тому, що людство прагне взяти від природи значно більше, ніж вона може їй дати. Для  того, щоб зрозуміти масштаби наступу людини на природу, можна привести наступні співставлення. Біосфера нашої планети -оболонка Землі, що заселена живими істотами і перетворена ними. - це тісний зв'язок між атмосферою, літосферою та гідросферою. Він об’єднує всі сфери Землі в єдину систему і створює умови, необхідні для життя на планеті. Біосфера  існує біля 3.5-4.4 млрд. років, вона починала формуватися з моменту утворення планети Земля. Перші живі істоти виникли у воді і були набагато простіші порівняно із самими примітивними, що існують нині. Проходили мільйони років, і живі організми ставали складнішими та різноманітнішими. Водорості збагатили воду киснем. Поступово, виходячи на сушу у вологих місцях, бактерії, одноклітинні тварини і рослини брали участь у створенні ґрунту. Таким чином створювались умови для життя рослин на суходолі. Рослини збагатили повітря киснем, сприяли створенню озонового екрана, використовуючи сонячне проміння, створювали органічні речовини, необхідні для тварин. Поступово живі організми опанували всі оболонки Землі. Вони суттєво змінили вигляд планети: перетворили верхню частину літосфери, створивши грунт, сприяли зміні складу атмосфери та гідросфери. Сучасна людина існує на Землі 100 тис.років. Якщо взяти під увагу тривалість життя одного покоління людей за 60 років, то нашу цивілізацію можна вмістити в 800 поколінь, причому 600 з них одягалися в звірячі шкури і користувались кам’яними знаряддями, 100 володіли писемністю, 4 – використовували силу пари, 2- електроенергію. І тільки наше покоління поставило на службу авіацію, космонавтику, радіо, телебачення. Це означає, що людина скачком вийшла у рівність з біосферою. Чи усвідомлює людина свої помилки? Невже нема на всій Землі людини з доброю душею? Нема нікого, хто зупинив би цих негідників – брудовиків? Нема нікого з розумом господаря!?

Адвокат. Шановний суд, дозвольте мені показати відеоматеріали на захист людини?

- Учні нашої школи не залишаються байдужими до екологічних проблем. Вони постійно підтримують у порядку територію школи і території біля пам’ятних місць села. Ми насаджуємо дерева, квіти біля шкільного подвір’я і на території села. Діти завжди проводять озеленення класів для покращення повітря в приміщенні школи. Учні нашої школи створили взимку «пташину їдальню», для того, щоб привернути увагу птахів до дерев школи для боротьби зі шкідниками. За околицею села діти розчистили джерело, яке майже замулилося. В школі постійно проводять «суботники» та «чисті четверги», на яких учні прибирають територію школи від засмічення, перекопують шкільні ділянки, прибирають опале листя.

( Презентація « Врятуємо наше довкілля»)

В школі був проведений конкурс плакатів – закликів « Збережи природу!» Кращі роботи ви можете розглянути на нашому вернісажі. Я дуже прошу великий суд допомогти обвинуваченим зрозуміти свої помилки і винести правильне рішення. 

  (Суддя виносить рішення ).

  Головний суддя: - Високий суд признав, що сьогодні людство відчуває на собі тиск проблем: екологічних, демографічних, продовольчих. Якщо ці проблеми досягнуть критичного рівня, то людство може спіткати їх загибель; дуже серйозні потрясіння, які приведуть до знищення її чисельності, якості життя і рівня потреб.

 Я закликаю людство! Творіть добро, садіть ліси, очищайте джерела і ріки, любіть свою матінку – Землю, і вона відповість вам любов’ю й щедрістю, та й буде на нашій Землі мир і злагода

Зупинись, людино, озирнись

І подумай, що тебе чекає?

Якщо ти вже не зможеш як колись.

Босоніж іти веселим гаєм;

Якщо ти вже не зможеш до озер,

Ніби до люстерка нахилитись,

Якщо ти вже не зможеш відтепер

Із криниці жодної напитись.

Якщо вже раптом, звідки не візьмись,

Газ страшний почне тебе душити…

Зупинись, людино, озирнись

І подумай, як нам далі жити?

Суддя. Громадяни обвинувачені, великий суд признав вас виновними і через це вам потрібно виконати мої завдання. Отаману потрібно скласти розрізане прислів’я про природу ( Ми всі господарі природи, тож збережемо її вроду), 1 Брудовику – пояснити біля дошки, що дає людині Біосфера, 2 Брудовику – пояснити позитивний вплив людини на природу (Приклади позитивної діяльності людини.

Кар'єри, що утворилися після відкритої розробки родовищ ко­рисних копалин, суттєво впливають на зміни рельєфу. Але якщо засипати їх спочатку шлаком, що залишається після згорання вугілля і на електростанціях, зверху вкрити пустою шахтною породою і засипати тонким шаром ґрунту, змішаним із золою від фільтрів електростан­цій, то на такому місті можна вирощувати різні культурні рослини.

Очищення води в океані від забруднення нафтою можна проводити  використанням бактерій, що зменшує шкідливий вплив.

Для очищення прісних водойм використовують рослини-санітари: водяний гіацинт, рогіз, хвощ болотяний та інші.

Будівництво очисних споруд на виробництвах зі шкідливими ви­кидами в атмосферу.

Створення парків, лісопарків, садів, скверів).

 3 Брудовику – виконати дослід по очищенню забрудненої води.( у колбу з водою капнути соняшникової олії, потім серветками вибрати жирні плями) А зараз  хай кожен із вас спробує речових доказів, які принесли нам потерпілі  ( Брудовики пробують чисту воду, повітря, нюхають рослинку і перетворюються на охайних дітей).

Брудовики. Яке ж це диво все на світі! Ще тільки вчора я не бачив краси, не чув співу пташок, не прислухався до чарівного голосу дерева, а сьогодні світ відкрився мені!  Я можу вести з природою діалог. Ніби полуда з очей упала! Пішли хлопці на ту галявину. Здається це найкрасивіше місце в нашому селі. Гляньте як там весело.

(Вибігають метелики чути спів пташок сміх дітей, лине музика, навколо хлопчиків кружляють дівчатка – метелики)

Виходить Земля зі своїми подругами – Літосферою, Гідросферою та Атмосферою, співають  на мелодію пісні « Маленькая страна»

 Мене бережіть, про мене дбайте,

Я відплачу сповна

Морями, озерами, птахами.

Природа в нас чарівна.

В душі зразу сонечко засяє

Й доброта забринить.

Світ нас як мати обіймає,

Треба добро творить.

Планета у нас одна, планета у нас одна,

І ліс, і струмок, і промінь чистий,

І чарівна весна.

Планета у нас одна, планета у нас одна,

Тут на душі і тепло й ясно.

Хай завжди цвіте вона.

Закріплення, систематизація, узагальнення.

Вчитель. Людство протягом ХХ століття заподіяло значну шкоду природі. Ось чому сьогодні, поки ще не пізно, важливо змінити відношення людини до природи, зрозуміти, що взаємовідносини природи і людини не можуть лишитися незмінними, вони мають стати розумними. Висновок один – потрібно весь час добиватись, щоб масовий рух на захист природи зростав і поширювався з кожним днем, щоб ніхто не стояв осторонь, щоб всі ми брали участь в охороні лісів, рік, озер. Кожна людина повинна знати і розуміти, що вона в постійному боргу перед природою. Не можливо зберегти красу природи, не вивчивши її самої. Ми – частинка природи, і наше здоров’я залежить від неї. Дружіть з природою, з чистою водою, цілющим повітрям, духмяними травами.

А зараз я прошу вас стати в коло. ( діти стають в коло). Слово сказане в добру хвилину, з добрим наміром має магічну силу. У багатьох  казках нашого народу герої часто знаходять правильне рішення за допомогою ниточки, яка змотана в клубочок, давайте і ми спробуємо, передаючи по колу ниточку і промовляючи правила поведінки в природі складемо план нашої допомоги природі. ( Приблизні правила, які промовляють діти:

  1. У лісі, на луках, у полі ви — гос­ті. Менше турбуйте птахів і зві­рів, особливо в період гніздуван­ня і виведення потомства.
  2. Залишайте після відпочинку на природі багато сміття – це корисно!
  3. Бережливо ставтеся до рослин: збираючи квіти, ми позбавляє­мо природу краси.
  4. Ходіть тільки стежками. Одна людина залишає в лісі слід, сто — стежку, а тисячі — пустелю.
  5. Витоптуйте й виривайте рослини, вони шкідливі для здоров’я.
  6. У природі дотримуйтеся тиші. Шум лякає тварин і шкідливо впливає на рослини.
  7. Використовуйте побільше хімічних засобів на своїх городах.
  8. Шість років засівай землю і зби­рай урожай, а на сьомий дай їй спокій. (Біблія)
  9. Садіть дерева й квіти. Вони зба­гачують повітря корисними ре­човинами і киснем. Одне дерево адсорбує за день 1 кг пилу.
  10.       Не використовуйте на своїх го­родах хімічні засоби боротьби, віддайте перевагу біологічним методам.
  11.       Всі побутові відходи старайтеся викинути у водойми. 
  12.       Не спалюйте опале листя. Взим­ку воно захищає дерева від мо­розу, влітку від спеки, а розкла­даючись, дає перегній.
  13.       Вирощуйте кімнатні рослини. Вони поглинають бактерії, віру­си, шкідливі речовини.
  1.          Щільно закривайте водопровід­ні крани. Одна крапля, що падає з крана, за рік перетворюється на 3 т марно витраченої води.
  2.         Пам'ятайте, що найчастіше по­миляється той, хто взагалі нічого не робить, вважаючи, що може зробити занадто мало.

А я бажаю вам пам’ятати: навіть найменше втручання в неповторну природу Землі призводить до порушення її рівноваги, тому дотримуйтесь цих правил і вносьте свою часточку допомоги по збереженню навколишнього середовища.

Народне прислів’я говорить « Добра мати для своїх дітей, а Земля для своїх людей». Але на добро потрібно відповідати добром. Так будьмо ж усі добрими, уважними й турботливими до землі.

Підсумок уроку.

  • Чи затронула вас наша сьогоднішня тема?
  • Чи змінились ваші погляди на проблему використання природних ресурсів людиною?

Зараз здайте мені свої рейтингові картки, оцінки ви отримаєте відповідно до своїх балів в картках.

Домашнє завдання.  Опрацювати текст параграфа 24, знайти вірші, українські прислів’я та приказки про природу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Щоб запобігти катастрофі, необхідно:

а) будувати очисні споруди, використовувати малозернисте паливо, проводити утилізацію відходів;

б) раціонально розміщувати підприємства чорної і кольорової металургії, хімічної і целюлозно-паперової промисловості;

в) промисловим підприємствам проводити чистку води (механічну, хімічну, біологічну);

г) зменшувати в розумних межах використання мінеральних добрив і пестицидів;

д) бережно, раціонально використовувати природні багатства; є) приймати терміново міри по захисту тварин, рослин.

Е) сортувати сміття, економити енергію, воду, садити дерева.

Наші екологічні поради

 

 

Крім того діти провели опитування мешканців села.

Де ви любите відпочивати в селі чи на природі?

Що ви робите з побутовим сміттям, що збирається в хаті та на подвір’ї?

Що ви робите з опалим листям?

Вам подобається центр вашого села? Що б ви хотіли змінити?

Як зробити наше село чистішим?

 

 

Загадки:

В морях й річках завжди буває.

Та й часто в небі пропливає,

Коли набридне їй  літати

На землю хоче повертатись.  ( вода)

 

Прислів’я: Ліс і вода - брат і сестра.

Нема – лісу – посади, мало лісу – не рубай, багато лісу – бережи!

Без лісу не життя, а виття.

Землю губити і себе не жаліти.

На ліс не піднімай руку, він буде служити і сину, і онуку. 

 

doc
Додав(-ла)
Ткаченко Анна
Додано
22 квітня
Переглядів
170
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку