Урок "Людські чесноти"

Про матеріал
Продовжити формувати в учнів уявлення про людські чесноти, дати поняття слів «мораль», «добро», «милосердя», «дружба»,навчати співвідносити свої вчинки зі ставленням до інших людей; розвивати вміння осмислювати духовні цінності, мораль, самосвідомість; спонукати до добрих справ; формувати морально-етичні основи дитячої особистості засобами слова; виховувати почуття гідності, чуйності, доброти, любові до ближнього; розвивати почуття відповідальності за свої вчинки і викликати бажання творити добро та бути милосердним.
Перегляд файлу

Тема: Людські чесноти

Мета: Продовжити формувати в учнів уявлення про людські чесноти, дати поняття слів «мораль», «добро», «милосердя», «дружба»,навчати співвідносити свої вчинки зі ставленням до інших людей; розвивати вміння осмислювати духовні цінності, мораль, самосвідомість; спонукати до добрих справ; формувати морально-етичні основи дитячої особистості засобами слова; виховувати почуття гідності, чуйності, доброти, любові до ближнього; розвивати почуття відповідальності за свої вчинки і викликати бажання творити добро та бути милосердним.

Обладнання: казкова скринька, «Серце класу», листівки у вигляді ангелів, таблиця людських чеснот, конверт з прислів’ями, запис пісні «Вірний друг», «Доброта», макет сонечка, «Квітка добра».

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Час уроку розпочатись,

Треба з вчителем вітатись

  • Добрий день!

Треба друзів привітати

  • Добрий день!

Дружно й радісно гостям сказати

  • Добрий день!

ІІ. Актуалізація життєвого досвіду учнів

  • Уявіть себе в казці…

А як відомо, казкові герої дуже часто постають перед вибором, якою дорогою йти.

Робота в парах. Метод «Обери позицію»

  • От і перед вами сьогодні три дороги.

Обирайте!

1.Ліворуч підеш – своє щастя знайдеш. Важко тобі доведеться. Друга втратиш, себе зламаєш, назад не повернешся.

2. Праворуч підеш – щасливим станеш, багато побачиш, чужі таємниці дізнаєшся, душею зачерствієш, до людей охолонеш, сміятися розучишся.

3. Прямо підеш – себе знайдеш, у дорозі змучишся, настраждаєшся.

 – У житті, діти, як у казці, ми завжди обираємо, яким шляхом простувати, як вчинити, і наш вибір характеризує нас самих.

(Вибір дороги дітьми.)

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

1.То ж давайте пригадаємо, яку із доріг вибрав Федько із оповідання «Зневага»

1. Читання тексту окремими учнями

2. Читання в ролях

3. Фронтальне опитування

– Знайдіть у тексті слова, які характеризують Федька.

  • Що люди про нього думали? Чому?
  • Чому оповідання має таку назву?

 (Відповіді дітей)

Так, діти, тих хто зневажатиме інших людей, немилосердний до ближнього, люди засуджують. Я думаю, що кожен із вас зробив відповідні висновки, щоб не бути схожим на Федька. Ну, а ми продовжуємо іти по обраній дорозі.

ІV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу. Повідомлення теми і мети.

Тему сьогоднішнього уроку, вам підкаже одна із букв алфавіту.

– Подивіться, будь-ласка, якої букви не вистачає в алфавіті? (Букви «Де»)

– А ось і вона!

Я хочу вас познайомити з нею ближче

Добра «Де» добру навчає,

Дружелюбність і дотепність проявляє.

Закликає нас усіх:

Треба добрим буть до всіх.

Достойно доброзичливість дарити,

Щоб давні друзі і нові

Могли у світі добре жити

Добросовісно виконуй ці добродушні поради,

І завжди люди будуть тобі раді.

– Дякуємо, тобі букво «Де», повертайся до своїх друзів

  • А чи здогадалися, ви, про що піде мова сьогодні на уроці

(Відповіді дітей) – Про добро.

  • А що таке добро? Яке воно? Чи можна його потримати його в руках? Чи можна побачити?
  • А ось прослухайте про це пісеньку.

 (Запис пісні «Що таке доброта?» )

Про це хоче дізнатися і дівчинка Валерія.

Сценка «Зорі»

Донечка. Мамо, люба, глянь, як сяють ясні зорі золоті

Мати. Кажуть люди: то не зорі, сяють душі то святі.

Кажуть: хто у нас на світі вік свій праведно прожив,

Хто умів людей любити, зла нікому не робив,

Бог послав того на небо ясно зіркою сіять…

Донечка. Правда, мамо, - то все душі, а не зорі там горять?

То навчи ж мене, голубко,

Щоб і я так прожила,

Щоб добро робити вміла

І робить не вміла зла

V. Вивчення нового матеріалу.

Погляньте діти у мене на столі стоїть свічка. Давайте запалимо її. Погляньте, яка в неї вогненна зачіска. Вам приємно дивитися на її полум’я? А якщо піднести руки ближче до вогника, що ми відчуємо? (Тепло).

Як ви гадаєте, чи може людина світися як свічка і дарувати світло і тепло? (Так). За якої умови це може статися? (Коли людина робить добрі справи, гарні вчинки).

А якщо накрити свічку ковпаком, що ми побачимо? (Свічка погасне).

Запалена свічка – добра, щира людина, а свічка накрита ковпаком – людина, яка дбає тільки про себе.

 Тож людині притаманні як чесноти, так і вади. Саме про це сьогодні ми будемо говорити.

Наука, яка вивчає людські чесноти і вади, яка вивчає моральність – це етика.

А що таке мораль, моральність?

Мораль – система норм і правил, які визначають обов’язки людини по відношенню до суспільства, включаючи у себе загальнолюдські норми: любов до Батьківщини, відданість, честь, доброту, гуманізм, милосердя, повагу до старших.

А наука, яка вивчає мораль – етика.

А щоб ми краще зрозуміли значення усіх слів, до ваших послуг Довідкове бюро «Мораль»

Робота в групах

  • Кожна група готувала для сьогоднішнього уроку «Вузлик слів – людські чесноти», який стане нам в пригоді.

Доброта – це чуйне, привітне, доброзичливе, дружнє ставлення до людей. «На зло здатний кожен, а добро може зробити лише справжня людина».

Милосердя – це добре, співчутливе ставлення до когось. Милосердна людина готова надати допомогу. Добре серце – лід розтопить.

Співчуття – вміння поставити себе на місце іншого, зрозуміти когось. «Чини так, як би ти хотів, щоб чинили з тобою».

Дружба – добрі, приязні стосунки на основі взаємної прихильності й відданості.

Тактовність – уміння відчувати людину, її настрій. «Слово - не горобець, вилетить – не впіймаєш».

Порядність – порядна людина – означає чесна, тямуща, варта довіри. Порядність дорожча за багатство. Шануйте людей, і вас шануватимуть.

Сумлінність – ця людина усвідомлює свою моральну відповідальність за власну поведінку, вчинки перед самим собою, людьми, суспільством. Втратити сумління – означає стати безсоромним, підлим. Сумління допоможе здолати все. В народі кажуть: «Совість гризе без зубів».

Гідність – це честь, достоїнство, повага. «Гідність людини визначають її вчинки».

Щедрий – це не скупий, не зажерливий, який охоче ділиться з усіма. «Щедрість душі словами не доводять».

Байдужість – риса характеру людини, яка не звертає уваги на кого-небудь, що-небудь, не виявляє зацікавлення; яка не виявляє співчуття, нечутлива, нечуйна. «Моя хата з краю, я нічого не знаю».

  • Тож тепер ми можемо працювати далі.

Гра «Мікрофон»

А зараз я б хотіла, щоб ви відповіли на декілька запитань:

  1. У вигляді чого ви б намалювали добро?(Сонечка)
  2. Яким кольором ви б зобразили добро?
  3. Чого більше є у світі – добра чи зла?
  4. Чи можна відчути добро?(Це ласка, добре ставлення, готовність допомогти у скрутну хвилину, це любов до ближнього, до навколишнього світу).
  5. Хто перший у вашому житті допомагає пізнати суть добра? (Мама).

Складання «Асоціативного куща»

 

 

 

 

Співчуття      повага   любов

 

 

       щедрість турбота

 

 

розуміння              милосердя              допомога

 

 

 

 

Хвилинка релаксації.

  • А тепер поверніться один до одного, торкніться долонями свого сусіда, усміхніться один одному й подаруйте чудовий настрій.

Коли ми даруємо добрі слова, чудовий настрій , тепло своїх долонь іншим, нам також стає добре, тепло і затишно на душі.

Розбір життєвих ситуацій

А зараз ви прослухаєте оповідання. І попробуєте з’ясувати, які з названих чеснот притаманні цим героям, а також з якими вадами їм треба боротися.

1). Читання оповідання В.Сухомлинського «Найважливіше – примусити себе відчути»(Додаток №1)

– Давайте охарактеризуємо героя

 

 

 

 

Чесноти Вади

Наполегливий Презирство

Трудолюбивий Високомірний

Ввічливий Задавака

Допитливий

 

  • Яким ви бачите цього хлопчика в майбутньому?

 (Я вважаю, що…)

  • Діти, а міг Генадій і надалі виставляти себе перед іншими. Але про цей варіант ви не сказали, бо, я думаю, що всі ви хочете щоб хлопчик став кращим. А це значить , що у ваших серцях живе доброта.

Фізхвилинка  (Пісня про добро)

  • Ви ще малі, як цей хлопчик Геннадій і у вас є ще час кожного дня робити гарні вчинки. Але, нажаль, є люди,  котрі самі стають батьками, а не позбуваються вад.
  • А тепер – увага! Шановні гості і учні. Вас вітає телепередача «Говорить Україна.» Сьогодні у програмі «Все про доброту». І з вами її ведуча – Петренко Ангеліна.
  •   Добрий день, шановні. Сьогодні я хочу познайомити вас з чудовою людиною, яка віддала своє «серце» дітям. Це чудовий педагог, письменник Василь Сухомлинський.

Герої його творів нас будуть навчати,

Як добрими і милосердними стати.

Тож часу не гаймо

Телепередачу переглядаймо.

До вашої уваги один із творів В.Сухомлинського «Бо я - людина». (Додаток 2)

  •   А зараз я запрошую в студію гостей: «тата, сина і дідуся і лікаря. Зустрічайте!»

(Діалог між «героями твору» і учнями)

 З древніх часів медицина твердить, що доброта приносить користь людині. Доброзичливі люди добре почуваються і довше живуть. Про добрих, чесних, співчутливих людей, кажуть, що у них «кришталево-чисті душі», «Золоті серця.»      Медики стверджують, що сварки, образи, приниження, негативно впливають на організм людини, що більшість захворювань серця спричинені саме шкідливим впливом неправильної поведінки. Нервування, неспокій руйнує серце, злість – печінку, заздрість – нирки. Тож з малку намагайтесь не заплямувати свою душу негативними вчинками, негативною поведінкою. Я бажаю вам спокою і добра. Будьте здорові!

А що означає бути людиною? (Творити добро)

А ось прослухайте, що думає про це Любов Забашта.

Робота з підручником.

Читання вірша Л.Забашти «Людина починається з добра, вчителем»

  • Так що ж сказав мудрець?

(Відповідь дітей)

  • Як ви розумієте останній рядок вірша?

 (Цей вірш ви вивчите вдома напам’ять)

Гра «І я…»

  • Дідусь захворів, і я…
  • Впав братик, і я…
  • Маленька сестричка не може заснути, і я…
  • Тато щось майструє у майстерні, і я…
  • Наближається День Матері, і я…
  • Уявіть, що попереду вас іде бабуся. В одній руці у неї важка сумка, у другій паличка. Старенька зупинилася відпочити, поставила сумку і паличку біля будинку. Раптом палиця упала. Ви проходите поруч і все це бачите, і я …
  • На подвір’ї грався маленький хлопчик. Його мама сиділа на лавці і в’язала шапочку. Хлопчик побіг за м’ячем, упав, забив коліно, лежить і плаче. Ви сидите навпроти, і я…

Висновок. Гарно, що вирішуючи різні життєві ситуації, ви надали перевагу добру й милосердю. Сподіваюсь, що і в житті ви не поступитесь своїми принципами.

VІ. Узагальнення і закріплення матеріалу. Робота з таблицею

Ось погляньте, будь ласка, на таблицю людських чеснот і вад.

 

Таблиця людських чеснот і вад

Любов

Жорстокість

Добро

Заздрість

Дружба

Злість

щедрість

Жадібність

 

У кожного із вас на парті лежить сердечко. Ви його розфарбовували вдома. Надіюсь ви подумали добре, перш, ніж розфарбувати його.

А ось це «велике серце» - це «серце» нашого класу. Давайте наклеїмо свої сердечка на нього, адже ми одне ціле.

Погляньте! У нас є і любов, і добро, і щедрість, і дружба, але є й жорстокість, і злість, і заздрість, і жадібність. Добре, що ви правдиво, через малюнок, нам розповіли про свої чесноти і вади. Але я впевнена, що кожен хоче позбутися вад, і виховати в собі більше чеснот.

Ось послухайте Вікторію. Вона не хоче жити поруч зі злом.

Читання вірша напам’ять «Хіба це клас».  (Додаток 3) 

Гра «Смітник» Викидаємо листочки з надписом вад, яких ми хотіли б позбутися.

Гра «Квітка добра»

У вас на партах лежать «долоньки». Запишіть на них, які чесноти ви б хотіли виховати у собі. І ми з вами складемо «Квітку добра»

 

Ознайомлення з правилами Доброти

Діти, ви не помітили, звідки взявся цей лист у мене на столі? Хто його приніс?

А давайте разом прочитаємо від кого він і кому адресований.

 Лист адресований нам, учням четвертого класу Вільнекнської ЗОШ, а прислала його Фея Добра. Давайте прочитаємо його:

  • Любі діти! Людина починається з добра,

З уміння співчувати, захистити –

Це зрозуміти всім давно пора,

Бо ми прийшли у світ добро творити.

А ще вона передала нам правила Доброти:

  • Допомагай слабким, маленьким, хворим.
  • Жалій інших.
  • Ніколи не заздри.
  • Бережи природу та охороняй її.
  • Шануй працю інших людей.
  • Допомагай друзям в біді.
  • Прощай іншим помилки.
  • Не будь жадібним.
  • Люби своїх батьків та близьких.

Правила доброти дуже прості, треба тільки навчитися їх виконувати.

 

VІІ. Підсумок уроку

Ось і підійшов наш урок до кінця.

Метод «Прес»

1) Чим наповнилось твоє серце на уроці?

2) Що я візьму з цього уроку для себе?

3) Гра «Мікрофон»

Якби я була Феєю Доброти, то…

Якби я був Чарівником, то…

4) Гра «Оціни себе»

 

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader11\media\image3.jpeg 

  • працював ефективно, творчо, активно;

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader11\media\image1.jpeg 

 

  • старався,  але не все отримувалося;

 

 

C:\WINDOWS\Temp\FineReader11\media\image2.jpeg 

 

  • працював нижче своїх можливостей.

 

 

 

Чарівна хвилинка

 У мене для вас є чарівна скринька. Правда ж цікаво, що там? Хто з вас хоче побачити, що там, чи хто, може зазирнути, але обов’язково треба посміхнутися. (На дні скриньки дзеркало).

Ви щойно посміхнулися найголовнішій людині на Землі, найціннішому скарбу, самому собі. За легендою, коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитини Ангела-охоронця, який охороняє її від біди. Уві сні Ангел цілує дитину тричі: в чоло – аби вона зростала розумною; в личко – щоб була красивою; в груди – аби здоров’я, любов та доброта вселилася в її тіло, серце та душу.

 Коли людина робить добрі справи, Ангел радіє, а якщо злі – плаче, тужить, утрачає свої сили. Я бажаю вам, щоб ви робили тільки добро, щоб ваш Ангел-охоронець радів і завжди допомагав вам у скрутні хвилини.

 Вірте в силу доброти,

Добро завжди сильніше злого,

Дає на снагу, щоб цвісти

І світлу обирать дорогу.

Повірте  в силу доброти,

Що має долю роботящу.

Що хоче, щоб і я, і ти,

І все було у світі кращим.

 Дарую вам цих Ангелів на щастя. І запам’ятайте!

 Людина починається з добра.

Звучить продовження пісні «Доброта»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Найважливіше — примусити себе відчувати

 Вчився в одній школі хлопець Геннадій. Яке б запитання не поставила вчителька, він одразу ж піднімає руку, дає повну відповідь і отримує п'ятірку. Писав Геннадій краще за всіх, розв'язував задачі швидше від усіх.

 Але не любили товариші Геннадія: занадто вже виставляв він напоказ свій розум. Відповість на запитання вчительки і так подивиться на клас, наче каже: «Я — найрозумніший».

 Напровесні клас зібрався у похід. Раділи діти — скільки задоволення принесуть їм мандрівка та ночівля в лісі!

 Думали-гадали, які речі у похід брати, як обід варити, як на ніч влаштуватися. І вирішили: треба брати одну ковдру, одну миску на двох. Швидко розібрались по парах. А з Геннадієм ніхто не хоче ні під однією ковдрою спати, ні з однієї миски їсти.

 Заплакав хлопець, підійшов до вчительки й каже:

 Я ж нікому й слова поганого не сказав... За що мене не злюбили?

 Нелегка справа — примусити себе говорити, — відповіла вчителька. — Ще важче — примусити себе мовчати. І ще важче — примусити себе думати. А найважливіше — примусити себе відчувати.

 Як же мені примусити себе відчувати?

 Треба дивитися на людей іншими очима. Ти радієш, що ти найрозумніший за всіх. А треба сумувати, що нема розумнішого за тебе. Тому що кожний, хто вважає себе най-най... стає, врешті-решт, самотнім.

— Дякую за науку,— сказав Геннадій.—А в похід як же мені — йти чи не йти?

 Іди. Бери свою ковдру, свою миску і починай нове життя. Відкривай очі на людей і вчись їх бачити по-іншому.

           (В.Сухомлинський)

 

 

 

Додаток 2

Бо я — людина

 Вечоріло. Битим шляхом ішли двоє подорожніх — батько й семирічний син. Посеред шляху лежав камінь. Батько не помітив його, спіткнувся, забив

ногу. Крекчучи, він обійшов камінь і, взявши дитину за руку, пішов далі.

 Наступного дня батько із сином ішли тією ж дорогою назад. Знову батько не помітив каменя, знову спіткнувся і забив ногу.

 Третього дня батько й син пішли тією самою дорогою. До каменя було ще далеко. Батько каже синові:

 Дивись уважно, синку, треба обійти камінь.

Ось і те місце, де батько спіткнувся й забив ногу.

 Подорожні сповільнюють кроки, але каменя немає. Бачать, обабіч дороги сидить сивий старий дід.

 Дідусю, — запитав хлопчик, — ви не бачили тут каменя?

 Я прибрав його з дороги.

 Ви також спіткнулися й забили ногу?

 Ні, я не спіткнувся й не забив ногу.

 Чому ж ви прибрали камінь?

 Бо я — людина.

Хлопчик зупинився у задумі.

 Тату, — запитав він, — а ви хіба не людина?

(В.Сухомлинський)

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
10 березня 2020
Переглядів
4832
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку