Урок "Марія Морозенко. Коротко про життя і творчість письменниці. Тема дружби людини й тварини. "

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу з використанням комбінованого читання твору "Хатіко".
Перегляд файлу

Тема уроку. Марія Морозенко. «Вірність Хатіко». Коротко про життя і творчість письменниці. Тема дружби людини й тварини.

Мета:

         ознайомитеся з життям і творчістю Марії Морозенко;

         дізнаєтесь про незвичайну вірність Хатіко;

         знатимете про такі поняття з теорії літератури, як анімалістичне оповідання;

         будете вчитися працювати з прозовим твором, виділяючи деталі  для глибшого розуміння;

         висловите своє ставлення, думки та міркування з приводу змісту оповідання;

         будете навчатися аналізувати твір у мистецькому контексті.

 

МЗ: зарубіжна література – анімалістичні твори зарубіжних письменників (Р.Кіплінг, Е. Сетон-Томпсон)

Теорія літератури (ТЛ): оповідання про тварин (анімалістичне)

Очікувані результати: учень/учениця уважно слухає оповідання, виразно його читає; інформацію про життя та творчість Марії Морозенко; вичерпно відповідає на запитання за змістом почутого повідомлення; розрізняє пейзажні та анімалістичні твори; унаочнює та візуалізує почуте повідомлення (самостійно або з допомогою вчителя), використовуючи різні засоби (схеми, таблиці, тощо) для структурування навчальної інформації; формулює тему та ідею твору; характеризує емоційний стан персонажів творів, їхню поведінку та вчинки, виявляючи толерантність; ефективно використовує інформаційні ресурси (бібліотеки, сайти тощо) для задоволення власних читацьких потреб і розширення кола читацьких інтересів

Види навчальної діяльності: виразне читання оповідання; бесіда за запитаннями; постановка проблемних запитань, пов’язаних із вирішенням життєвих ситуацій як автора, так і героя оповідання; аналітико-синтетична робота над текстом оповідання: визначення теми, ідеї оповідання.

Тип уроку: засвоєння знань

Обладнання до уроку: покликання на аудіотекст оповідання «Вірність Хатіко» покликання на відеоролик ;

ілюстрації-кадри з фільму «Хатіко: Найвірніший друг»; зображення: світлини Хатіко, пам’ятник Хатіко в Токіо, могила Хатіко, палітурки книг; мультимедійна презентація.

Перебіг уроку

І. Емоційне налаштування класу.

ІІ. Перевірка знань учнів.

 Учні представляють роботи, виконані вдома.

 

ІІІ. Актуалізація суб’єктивного досвіду учнів.

 Чи маєш ти домашнього улюбленця?

 Що ти знаєш про відомого у світі собаку Хатіко?

 

Довідка. Хатіко — пес породи Акіта-іну, який народився на фермі неподалік японського міста Одате. Символ вірності і відданості в Японії.

Хатіко з'явився на світ 10 листопада 1923 в японській префектурі Акіта. Фермер, який колись навчався в сільськогосподарській школі при Імператорському університеті (нині — Токійський університет), вирішив подарувати песика своєму колишньому професору Хідесабуро Уено. Той завжди тримав вдома собак, віддаючи перевагу великим псам. Уено назвав нового чотириногого вихованця Хаті (японською — Восьмий), тому що це був його восьмий за рахунком собака.

Коли Хаті підріс, він став постійно супроводжувати господаря. Той щоденно їхав у місто в справах. Тому Хаті проводжав професора до входу на залізничну станцію Сібуя, а о 15 годині знову приходив до станції, щоб зустріти його.

Але одного разу, це було 21 травня 1925 року, у професора прямо на роботі трапився інфаркт. Викликані лікарі не зуміли врятувати його. Додому пан Уено вже не повернувся. Але як це було пояснити собаці? Хаті щодня приходив до станції й терпляче до пізнього вечора чекав господаря. Ночувати собака йшов на ґанок професорського будинку. Знайомі спробували прилаштувати Хаті в інший будинок, але все було марно. Хаті щоденно ходив на станцію, де чекав на свого улюбленого господаря. Місцеві торговці підгодовували охлялого собаку, захоплюючись його наполегливістю. А залізничники стежили за тим, аби собаку, що став неодмінним атрибутом пристанційної площі, ніхто не ображав.

Пес став відомим на всю Японію в 1932 після публікації в одній з найбільших газет Токіо статті «Відданий старий пес чекає повернення свого господаря, який помер сім років тому». Історія підкорила серця японців, і на станцію Сібуя стали приїжджати зацікавлені з метою подивитися на пса.

Хатіко приходив на станцію протягом 9 років, 9 місяців і 15 днів аж до своєї смерті 8 березня 1935 року. Мертвого Хатіко знайшли на вулиці, неподалік від станції.

Звістка про смерть знаменитого собаки рознеслася досить швидко, і в країні був оголошений день жалоби! Хатіко був похований на токійському кладовищі Аояма в районі Мінато-ку, поруч з могилою його колишнього господаря.

ІV. Оголошення теми уроку. Цілевизначення і планування.

1. Оголошення теми уроку.

2. Очікування.

 Продовж речення:

- Ми говоритимемо про…

- Ми міркуватимемо…

- Я дізнаюся…

Мотивація: слова для роздумів

Кожна з історій Марії Морозенко буквально заряджає читачів емоційними смислами добра, співчутливості та людяності.

Георгій Клочек

V. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Знайомство з авторкою.

 Поділися враженнями від прочитаного про письменницю.

Асоціативний кущ

Марія Морозенко

2. Комбіноване читання.

 Перейди за покликанням і прослухай початок історії про Хатіко (до 2 хв 57 сек).

Бесіда за прослханим:

 Чому фермер зробив професору такий подарунок?

 Як ти вважаєш, за що учні зазвичай вдячні вчителю?

 Розглянь перше зображення на стор. 184 (кадр із фільму «Хатіко: Найвірніший друг»). Знайди у тексті твору відповідь на питання: як Хатіко потрапив до Токійського університету, де працював професор? Самостійно прочитай цей епізод. Розглянь у підручнику зображення університету.

 

Одного разу йому навіть пощастило побувати разом із господарем в Токійському університеті, де той викладав. Щоправда, це сталося через його неслухняність. Трішки підрісши, він якось подався слідом за професором на станцію Сібуя. Той, кваплячись, не помітив свого улюбленця, що поспіхом ішов слідом. Так уперше Хатіко подолав дорогу до залізниці. Коли ж господар сів у потяг до Токіо, угледів свого песика на пероні. Спохватившись, узяв його із собою, але в подальшому, після ранкового супроводу, наказував чотирилапому другові йти додому або ж сумирно чекати свого повернення на пероні. — Я певен — ти все розумієш, Хатіко, — лагідно говорив усміхнений професор, невміло картаючи свого улюбленця, коли той ішов слідом. — Ні, не можу більше брати тебе із собою. Ти бачив минулого разу й сам, що заняття всі звелись до гри з тобою. Ти настільки чудовий пес, що не можеш будь-кого залишити байдужим. Мої студенти так захопились тобою, що їм було не до занять. А це зовсім не годиться, друже. Гра — це чудово, але у визначений час і у визначеному місці. Коли я повернусь, ми неодмінно пограємось у саду. Розумієш?

 

 Чи хотів / хотіла б ти, привести на урок свого улюбленця? Пофантазуй, як би він поводився в школі. Можливо, разом із домашнім улюбленцем ти навчаєшся вдома?

 Розглянь наступні зображення, прокоментуй їх.

 Прочитай наступний епізод на стор. 185 уголос.

 Яким собакою був Хатіко?

 Розглянь наступні зображення. Чому, на твою думку, сумує Хатіко?

 Знайди відповідь на це питання на сторінці 186 (читання вголос ланцюжком).

 

 Розглянь наступне зображення. Як, на твою думку, будуть розвиватися події далі? Як учинить Хатіко?

 Прочитай продовження історії на стор. 185-186 (продовження читання ланцюжком).

 

 Про яку рису собаки свідчить така його поведінка?

 Які почуття викликає в тебе Хатіко? Добери музику до цього епізоду. Яка вона? Чому?

 Прочитай завершення твору на стор. 186-187 самостійно.

 

 Які емоції викликало в тебе прочитане?

 Зверни увагу на останній абзац. Біля Токійського вокзалу Сібуя стоїть бронзовий пам’ятник Хатіко. Щодня тисячі людей проходять повз нього, фотографуються, призначають побачення.

 

3. Це цікаво.

 Розглянь світлини з Хатіко. Ось такий вигляд мав насправді найвідданіший у світі пес.

4.Поміркуй.

 Яка тема твору «Вірність Хатіко»? Чого навчає твір? Сформулюй ідею. Чого може навчитися людина у тварин?

 Поміркуй, якими особливостями твір «Вірність Хатіко» різниться від казки. Запиши висновок у зошит у вигляді схеми або порівняльної таблиці. Зачитай учителеві / учительці ті особливості, які відрізняють твір Марії Морозенко від казки. Порівняй свої міркування з інформацією в підручнику на стор. 187.

 

Твір «Вірність Хатіко» має такі особливості:

невеликий за обсягом прозовий твір;

описано невеликий період із життя героїв;

невелика кількість персонажів, про яких розповідає автор.

 

Саме такі особливості притаманні оповіданню. Отже, твір «Вірність Хатіко» за жанром — оповідання.

5. Літературний словничок.

Оповідання — це невеликий прозовий твір, у якому йдеться про одну або кілька подій із життя одного чи кількох головних персонажів протягом обмеженого проміжку часу.

 

Оповідання про тварин називають анімалістичним.

6. Книжкова виставка.

 Завітай на виставку книг. Це твори про тварин українських письменниць Марії Морозенко, Вікторії Борзової, Зоряни Живки, Лариси Ніцой.

 Розглянь зображення. Можливо, тобі відомі якісь із цих творів про тварин зарубіжних письменників?

VІ. Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Рефлексія. Самооцінювання.

 Повернися  до епіграфу уроку – слова Григорія Клочека. Чи погоджуєшся ти з цим висловом? Аргументуй.

Кожна з історій Марії Морозенко буквально заряджає читачів емоційними смислами добра, співчутливості та людяності.

 Поділися враженнями від прочитаного оповідання.

 Що ти візьмеш із собою із сьогоднішнього уроку?

2. Оцінювання.

VІІ. Оголошення та коментар домашнього завдання.

 Виконай одне із завдань.

1. Переглянь із родиною фільм «Хатіко: Найвірніший друг» (режисер Л. Галльстрем). Зістав сюжети фільму й оповідання. Що в них спільного? Що змінив режисер фільму?

2. Склади план до твору.

3. Чи траплялась якась цікава історія з твоїм домашнім улюбленцем? Підготуй розповідь про це, супроводжуй її світлинами тваринки.

docx
Додав(-ла)
Репетюк Ольга
Додано
12 травня
Переглядів
173
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку