Урок Машинобудування в Україні

Про матеріал
Урок "Машинобудування в Україні". Окремо додається презентація до уроку. Вміщені творчі завдання для розвитку економічних компетенцій учнів
Перегляд файлу

1

 

ТЕМА: МАШИНОБУДУВАННЯ В УКРАЇНІ

 

Мета уроку:

Освітня: сформувати поняття про територіальну структуру машинобудування України; розширити знання про форми територіальної організації машинобудівного комплексу України; проаналізувати регіональні відмінності розвитку машинобудування в Україні; забезпечити засвоєння основних понять, закономірностей і номенклатури за темою уроку.

Розвиваюча:  удосконалювати навички роботи з картами (показ основних центрів, вузлів, районів машинобудування), підручником, додатковим матеріалом; розвивати економічне, аналітичне мислення; розвивати дослідницькі навички, вміння порівнювати, узагальнювати, обґрунтовувати свою думку; продовжити формування навчально-пізнавальної, інформаційної компетентностей.

Виховна: сприяти формуванню основних ідей світогляду, виховувати зацікавленість до предмета, виховувати працелюбність, почуття колективізму, толерантності.

Місце уроку в системі уроків цього розділу:

9 клас. Р-ІІІ. «Вторинний сектор господарства». Т-4 «Виробництво машин та устаткування.  Урок 2 (34).

Тип уроку: комбінований.

Опорні поняття: загальне  машинобудування, сільськогосподарське машинобудування, транспортне, точне машинобудування.

Обладнання: підручник географії, атлас, настінна економічна карта, ТЗУ.

 

 

Структура уроку

І.Організаційний момент ……………………………………………1хв.

ІІ.  Перевірка домашнього завдання …………………………………5 хв.

ІІІ.Актуалізація опорних знань і умінь учнів ……………………….3 хв.

ІV.Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів………..2 хв.

V. Вивчення нового матеріалу……………………………………….27 хв.

VІ. Закріплення нових знань і умінь……………………………………..5хв.

VII. Підбиття підсумків уроку……………………………………………….1 хв.

VIII. Інформація про домашнє завдання………………………………..1хв.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Привітання, побажання гарного настрою, позитивного спілкування, активної роботи. Повідомлення про організацію роботи на уроці. Ознайомлення з опорними листами.

 ІІ. Перевірка домашнього завдання

  • Яку тему ви вичали на попередньму уроці? Що таке машинобудування?

Прийом «географічний марафон»

Завдання № 1. - Встановіть відповідність між продукцією МБ та структурною галуззю машинобудування. (питання до груп по черзі. Вірна відповідь – 1 бал)

  1. Виробництво столових приборів – металообробка
  2. Хімічне, нафтохімічне устаткування – важке МБ
  3. Виробництво Цвяхів – металообробка
  4. Комбайни, сівалки, машини для тваринництва, сіножатки- Сільськогосподарське МБ
  5. Штампування – мала металургія
  6. Мотоцикли, велосипедів, трамваї – Автомобільне МБ
  7. Побутових приладів. – Електротехнічне МБ
  8. Ракетна техніка- Авіаракетобудування

 

Прийом  «Інтелектуальна розминка»

Завдання № 2. 

(Питання до кожної із груп. Вірна відповідь 2 бали)

1 група. Назвіть форми організації виробництва у машинобудуванні. Чому вони мають вирішальне значення у машинобудуванні. (спеціалізація, кооперування, комбінування).

2 група. Назвіть технічні особливості машинобудування. Назвіть чинники розміщення підприємств. (металомісткість, працемісткість, наукомісткість). (споживач, сировина, кваліфіковані кадри, наукові кадри)

 

3 група. Що таке технопарки? Яка мета їх створення? Назвіть технопарки в України.

 

4 група. З’єднайте вірно стрілками міжгалузеві та внутрішньогалузеві зв’язки  (Дошка)

 

1. Паливна промисловість     ВГ   Енергетика   МГ  Енергетичне машинобудування

2. Сільське господарство  МГ    Виробництво комбайнів   МГ  Металургія

3. Транспортування вантажу   МГ Літакобудування     ВГ   Виробництво двигунів

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.

1. Які ви знаєте машини, що виробляють в Україні?

2. Країну у якій не розвивається галузь МБ не можна назвати розвинутою. Чому?

 

ІV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.

Вступне слово вчителя

Тема нашого уроку «Машинобудування в Україні. Мета нашого уроку розкрити роль машинобудування в господарстві України.

В давні часи найбагатшими країнами були ті, природа яких найбільш щедра; нині найбагатші країни - ті, в яких людина найбільш діяльна.

Генрі Бокаль

Українські машинобудівники, розробляють і проектують найскладніші системи і прилади: засоби радіозв’язку, устаткування для легкої і харчової промисловості, верстати і агропромислову техніку. Наше виробництво включає в себе хімічне та будівельне машинобудування, устаткування для видобутку корисних копалин та підприємств важкої промисловості. Українські фахівці авіакосмічної галузі мають високу репутацію на світовій арені, в Україні виробляється також чимало складної військової техніки, яка відповідає сучасним стандартам. Українські лікарні забезпечуються устаткуванням, що вироблено в Україні та дає змогу діагностувати і лікувати найскладніші захворювання. Фактично, існують цілі галузі промисловості, які можуть забезпечити українські машинобудівники.

V. Вивчення нового матеріалу.

Прийом «Робота з картами»

Завдання  № 3 (1 бал). Розгляньте уважно легенду карти машинобудування та :

  1. Визначте рівень розвитку машинобудування в різних регіонах України
  2. Назвіть найбільші центри машинобудування в Україні. Яка їх спеціалізація?

 

Прийом «Творча лабораторія»

Завдання № 4.

Перед вами лежать конверти в яких є листи із завданням. Вам необхідно перевтілитися в образ менеджерів, маркетологів, економістів задля кращого вирішення проблеми. Протягом 5 хв. вам необхідно опрацювати відповідний розділ в підручнику та розв’язати творчу задачу, після чого презентувати її біля карти та якомога краще пояснити суть питання та зробити висновок. Результати роботи оформіть у вигляді таблиці.

Виступ групи до 3-х хвилин

 

1 група  СПЕЦАЛІСТИ МІНІСТЕРСТВА ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ. Спеціалізація відділу: Важке машинобудування та електричне устаткування.

ЛИСТ 1

Ви молоді фахівці міністерства економічного розвитку та торгівлі. До міністерства приїхали іноземні інвестори які бажають вкласти інвестиції у розвиток важкого машинобудування України. Вони зацікавлені перспективами але не в повній мірі орієнтуються у можливостях та потужностях українських виробників. Дайте інвесторам чітке та логічне поясненням структури  розміщення центрів машинобудування та чинників які на них впливають. Розкажіть з якими ризиками в галузі вони можуть зіштовхнутися.

 

2 група  МЕНЕДЖЕРИ АГРОТЕХНІЧНОГО ХОЛДИНГУ «СЕЛО І ЛЮДИ»

Спеціалізація: виробництву машин для сільського господарства.

ЛИСТ 2

Ви працюєте менеджерами агротехнологічного холдингу (велика комерційна компанія, що включає в себе і менші за розміром підприємства). Вам поступило завдання від директора підприємства закупити різноманітну агротехніку для роботи в різних напрямках сільського господарства. Керівництво фірми підтримує   українського виробника тому до розгляду на виробничій нараді просить скласти список українських підприємств у яких можна закупити техніку. Поясніть, в які регіони України і чому саме туди потрібно виїхати за закупкою техніки. Яку сільськогосподарську техніку можна придбати в регіонах України.

 

3 група МЕНЕДЖЕРИ-МАРКЕТОЛОГИ. Підприємств «ЧЕТВЕРО КОЛІС»

Спеціалізація: Автомобілебудування

ЛИСТ 3

Ви менеджери-маркетологи які представляють свої автотранспортні виробництва на міжнародній виставці-ярмарку «Укравтопром». До вашого стенду з рекламною продукцією підійшли потенційні покупці. Допоможіть їм розібратися в переліку продукції українського виробника, чинниках розміщення та обрати необхідну техніку. Покупці бажають придбати автотранспортні засоби іноземних марок для особистого користування, а також  автотранспорт для перевезення вантажів і пасажирів.

 

4 група. СТАТИСТИЧНО-КАРТОГРАФІЧНА ЛАБАРАТОРІЯ «Значок, гачок та цифра»

І) Поступило замовлення на створення карти Залізничного машинобудування та Будування суден і човнів.

Необхідно: а) вказати великі центри підгалузі; б) створити легенду карти;

в) пояснити чинники розміщення. (Карту оформити у зошиті для практичних робіт. Практична № 7, с.25-26)

ІІ) Опрацювати дані Державного комітету статистики України. На нараді доповісти про деякі результати діяльності машинобудівної галузі в Україні.

1. Користуючись додатком №1 охарактеризуйте:

- темпи росту продукції МБ у 2017 році у порівнянні з 2016 роком у  відсотках (%);

- зробіть висновки про те, які види продукції показали найкращі результати (обведіть їх зеленим кольором) . Які найгірші(обведіть червоним кольором).

2. Користуючись додатком № 2 визначте:

-  Обсяги нових замовлень на продукцію МБ у 2017 році;

-Визначте, який відсоток із них склав  обсяг іноземних замовлень;

-Зробіть висновки про те, яка продукція найбільше зацікавила іноземних виробників.

 

Виступи груп учнів біля карти з повідомленнями.

 

Прийом «Випереджальне домашнє завдання»

 

  1. Ракетобудування предмет гордості українських машинобудівників.

 

 Україна - четверта в світі країна з розвитку космічної галузі.

та одна з небагатьох країн світу, яка має замкнутий цикл ракетобудування, Починаючи з ракетного палива, закінчуючи готовими корпусами, ракетами-носіями і космічними апаратами. Створенням космічного устаткування керує Державне космічне агентство України. У нашій країні виробляється різне космічне обладнання:

- двигуни,

- космічні апарати,

- окремі системи КА,

- ракетно-космічні комплекси,

- ракети-носії.

У портфоліо української космічної галузі входить три сімейства ракет-носіїв, які запускаються на чотирьох космодромах світу.

Конструюють ракети у конструкторського бюро "Південне" м. Дніпро. За час незалежності українськими ракетами було здійснено 148 пусків. На орбіту було виведено близько 300 космічних апаратів на замовлення різних країн світу.

За роки незалежності Україна запустила в космос три супутники для дистанційного зондування Землі власної розробки і виробництва-"Січ-1", "Січ-1М", "Січ-2".

В Україні були розроблені і вироблені перший ступінь для американської ракети-носія Antares призначена для відправки в космос вантажу вагою до 7 тонн.і двигун для європейської ракети-носія Vega.

 

Прийом «Дивуй»

 Розповідь вчителя про виробництва, що є предметом національної гордості. Виробництво повітряних літальних апаратів. АН-225 «Мрія», АН -124 «Руслан» , АН-132, АН-178.

Відео №1 Військово-транспортні літаки.

Відео № 2. АН-225 «Мрія»

 

2) Географія машинобудування в Києві

 

Машинобудування Києва представлене низкою підприємствами,. Але є серед них найвідоміші підприємства, продукція яких відома далеко за межами нашої держави. Так, на заводі «Авіант» виробляються літаки сімейства Ан, серед яких – найбільші в світі Ан-225 «Мрія», Ан-124 «Руслан» та Ан-70.

Завод «Кузня на рибальському» випускає різноманітні судна для рибної промисловості, науково-дослідних, геологорозвідувальних робіт, портові буксири тощо. Продукцією заводу АТЕК є екскаватори, дорожня техніка, а також машини й обладнання для сільського господарства.

 Продукцією науково-виробничого об’єднання «Електронмаш» є силова електроніка, медичне обладнання, вітроенергетика та ін.

Завод «Маяк» входить до концерну Укроборнопрому та випускає зброю різного калібру, завод «Артем» також  працює на Військово-промисловий комплекс та випускає обладнання для авіації, озброєння для танків та бронетехніки. Підприємство «Квазар» займається виробництвом та обслуговуванням сонячних енергосистем

 

  1. Навчальні заклади Києва де навчають на спеціальності для галузі машинобудування.

 

VІ. Закріплення нових знань і вмінь

Прийом «Мікрофон»

І. Учні ставлять підготовлені запитання до груп

ІІ. Запитання вчителя

  1. Чому в українському машинобудуванні поширилося «викруткове» виробництво, що ґрунтується на збиранні кінцевої продукції з  імпортних деталей та вузлів?
  2. Чи конкурентоспроможна продукція галузі на міжнародному ринку?
  3. Назвіть виробництва українського машинобудування, які є предметом національної гордості
  4. Вкажіть проблеми українського машинобудування та можливі шляхи їх подолання
  5. Як ви вважаєте чи розвинуте в Україні галузь МБ?

 

VІІ. Підбиття підсумків уроку

Виставлення оцінок.

VIII. Інформація про домашнє завдання.

Опрацювати §31. Виконати практичну роботу № 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ОПОРНИЙ ЛИСТОК  З ГЕОГРАФІЇ

 

Прізвище, ім’я ___________________________уч.__________9-Б класу СШ № 316

 

Тема уроку: ___________________________________________________________

C:\Users\User\Desktop\mechanic-153736_640.png
C:\Users\User\Desktop\Без названия.jpg
C:\Users\User\Desktop\Transport-Tractor-icon.png
C:\Users\User\Desktop\images.png
Підручник § 31. ст.. 184-191. Атлас ст. 21, Зошит для практичних робіт. Практична робота № 7

 

 

 

 

 

Група № 1. Завдання

МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ

Відділ «Важке машинобудування та електричне устаткування»

Промисловий район

Продукція та виробництва

Основні центри : -місто;

- назва підприємства

Чинники розміщення

Важке машинобудування (підручник с.185-186)

Донецький

 

 

 

Придніпровський

 

 

 

Прикарпатський

 

 

 

Електричне устаткування(підручник с.186)

Продукція та виробництва

Основні центр

Назва підприємства

Чинники розміщення

Енергетичне машинобудування

 

 

 

Виробництво металообробних машин та верстатів (підручник с.187)

Верстатобудування

 

 

 

 

Висновок: Поясніть причини відповідної спеціалізації важкого МБ у трьох промислових районах

  • Складіть  одне запитання до групи № 2

 

Завдання. Практична робота № 7 , зошит-практикум, с.25

За результатами виступу учнів розпочніть виконання поставлених в роботі завдань.

Підсумки _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Лист оцінювання

Завдання

№ 1

№ 2

№ 3

№ 4

№ 5

Додаткові

бали

Можлива к-ть балів

1

2

1

6

2

1

Кількість зароблених

балів

 

 

 

 

 

 

 

Всього за урок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Географія 9 клас (Кобернік С. Г.,Коваленко Р. Р.)
Додано
2 січня 2021
Переглядів
3498
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку