Урок "Масова частка елемента в речовині"

Про матеріал

Розробка уроку для 7 класу «Масова частка елемента в речовині» включає мету розширити знання про речовини, їх хімічні формули, вивчити що таке масова частка елемента в речовині, навчити обчислювати масові частки за їх формулами, розвивати вміння логічно мислити, аналізувати, робити висновки про властивості речовин на основі вивченого, використовувати набуті теоретичні знання під час розв'язування практичних завдань, виховувати уважність, працелюбність, кмітливість, життєві компетентності.

Перегляд файлу

Тема: Масова частка елемента в речовині.

Цілі уроку:

  • освітня: розширити знання про речовини,їх хімічні формули, вивчити що таке масова частка елемента в речовині, навчити обчислювати  масові частки за їх формулами
  • розвивальна: розвивати вміння  логічно мислити, аналізувати, робити висновки про властивості речовин на основі вивченого, використовувати набуті теоретичні знання під час розв’язування практичних завдань
  • виховна: виховувати уважність, працелюбність, кмітливість, життєві компетентності

Обладнання і матеріали: Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, кухонна сіль NaCl , крейда CaCO3, цукор C12H22O11 та оцтова кислота CH3COOH, проектор.

 .

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

І. Бесіда

1. Що вивчає наука «хімія»?

2. Які явища речовин вам відомі? Наведіть приклади фізичних явищ.

3. За яким принципом розташовані хімічні елементи у періодичній системі?

4. Що таке відносна атомна маса елемента?

Ми, друзі, дуже раді вітати вас усіх.

В загадках і відгадках -  дотепність і знань міх…

А зараз починаємо, настав науки час.

Нові знання сьогодні хай надихають вас!

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Шановні, друзі, ми продовжуємо мандрувати по стежках чудової науки – хімії, сьогодні на нашому уроці ми пригадаємо вивчений матеріал і навчимося розв`язувати вправи на визначення масової частки елемента в речовині.

Знайдіть відносну молекулярну масу речовин, відгадавши загадки.

Загадка для І групи учнів

Я – газ без кольору і смаку. Я непомітний в вишині.

Та жити просто неможливо без мене людям на Землі.

Я вам будинок обігрію і швидко вилікую вас.

І взаємодіючи із воднем, вода утворюється враз. (Кисень, О2)

Загадка для ІІ групи учнів

Елемент я молодець. Звуть мене усі вуглець.

Досить є мене в природі, є у газах і у соді,

Як згадаєш олівець, теж присутній тут вуглець.

Фотосинтез речовин теж проходить разом з ним.

Знає формулу весь клас: СО2 – це …(вуглекислий газ)

І група: Мr2)=16 2=32

ІІ група: Мr (СО2)=12+16 2=44

Завдання пізнавального характеру: групам роздають речовини кухонну сіль NaCl , крейду CaCO3, цукор C12H22O11 та оцтову кислоту CH3COOH.

Учні розпізнають дані речовини і розказують про кожну із них, зазделегідь підготувавши цікаву інформацію

NaCl – звичайна кухонна сіль, без якої неможливе життя будь – якого живого організму. В організмі дорослої людини міститься близько 200г солі. Масова загибель наполеонівських солдат пів час їх відступу з Москви була умовлена нестачею солі в їх їжі.

У багатьох народів сіль заміняла гроші. Римські легіонери часів Цезаря частину платні отримували сіллю. У Китаї у ХІІІ столітті із кам`яної солі виготовляли монети.

За давнім повір`ям розсипати сіль – на нещастя.

У всі народів сіль – символ гостинності.

CaCO3- крейда, кальцій карбонат, вапняк, мармур, кальцит, арагоніт.

У харчовій промисловості кальцій карбонат використовують як добавку до їжі Е170. Це білий харчовий барвник, розпушувач, регулятор кислотного балансу.

Побутова хімія (взуттєві засоби, матеріали для очищення сантехніки), засоби гігієни (зубні пасти).

Відбілювання паперу та картону, відбілювання цукру.

Виступає головним компонентом при виготовленні скляних виробів. Кальцій карбонат використовують у будівництві.

У медицині додають до препаратів, призначених для лікування кісткових хвороб.

Цукор C12H22O11   – ласощі і цінна поживна речовина, яка є необхідним матеріалом для побудови клітин тканин. Особливо чутливими до нестачі вуглеводів є нервові і м`язові клітини. Навіть невелике зниження концентрації цукру в крові викликає відчуття голоду, м`язову слабкість, розумову втому. Із цукру організм людини отримує глюкозу, що є джерелом енергії для нервової тканини.

 Його  додають у пігулки, порошки, він є основою лікарських сиропів, мікстур для дітей. Цукор в організмі людини викликає викид речовини серотоніну, яка гальмує психічне збудження, заспокоює, знімає напруження.

Ще за три тисячоліття до нашої ери індійські лікарі використовули солодкий сік і порошок із цукрової тростини як важливий лікарський засіб. У давньоіндійській мові є слово «сахара», що означає шматочок цукру. У Греції «сакхар», латинською «сахаруш»,російський «сахар», чеський «цукр», німецькою «цукер» і український «цукор»

  На базарах Індії торгували солодощами із сахарози  це був сік тростини. У цукрових буряках цукор був виявлений лише у XVIII ст.

Єгептяни використовували цукор для виготовлення папірусу.

Нині в деяких країнах цукор застосовують як пальне у двигунах автомобілів, похідні сахарози є пластифікаторами у виробництві пластмас. Деякі сучасні умільці.

Оцтова кислоту CH3COOH входить до різних медичних препаратів: фенацитину, аспірину.

Ця речовина є розчинником, його використовують для виробництва ацетону.

Ця кислота служить натуральною добавкою до їжі Е260, яка необхідна для регулювання кислотного балансу продуктів.

У побуті оцтова кислота допомагає видаляти накип з посуду, побутової техніки, має пом`якшувальні властивості при пранні одягу.

Але ця кислота може бути небезпечною, її пари можуть нашкодити слизовій оболонці, потрапляння на шкіру небезпечне хімічними опіками, всмоктування в організм у збільшених дозах – шкодою для кровоносної системи, печінки і нирок.

Учні, ви збагатили свої знання про хімічні речовини, їх властивості та значення. А тепер група  «Хлориди» обчислюють відносну молекулярну масу NaCl  ( Mr (NaCl))=58,5

Група «Карбонати» обчислюють відносну молекулярну масу CaCO3 ( Mr(CaCO3 )=100

Група «Вуглеводи» обчислюють відносну молекулярну масу  C12H22O11 (Mr(C12H22O11)=342

Група «Карбонові кислоти»   обчислюють відносну молекулярну масу  CH3COOH Mr(CH3COOH)=60

Після обчислення відносної молекулярної маси переходимо до обчислення масової частки елементів у речовині за формулою:

 

Wел=n Ar (ел) / Mr (реч)  100% , де n – число атомів даного елемента

                                                     Ar (ел)  - відносна атомна маса елемента

                                                     Mr (реч)  - відносна молекулярна маса речовини

Обчислюємо масову частку елементів у кухонній солі:

W(Na)=1 23/58,5=0,39, або 39%

W(Cl)=1 35,5/58,5=0,61, або 61%

Обчислюємо масову частку елементів у сахарозі (цукрі) C12H22O11:

W(С)=12 12/342=0,42, або 42%

W(Н)=22 1/342=0,06, або 6%

W(О)= 11 16/342=0,51, або 51%

Обчисліть у якій із сполук Н3РО4 чи Н2SO4 масова частка Оксигену є більшою?

ІV. Підведення підсумків.

Вправа «Мікрофон»

  • За якою формулою обчислюють масову частку елементів в речовині?
  • Які знання, отриманні на попередніх уроках вам знадобилися для визначення масової частки елемента в речовині?
  • Що вам сподобалося на сьогоднішньому уроці?
  • Що не сподобалося?
  • Чи хотіли б ще повторити якийсь фрагмент сьогоднішнього уроку?

V. Домашнє завдання.

1. Сполука складається з двох атомів Гідрогену, одного атома Силіцію, трьох атомів Оксигену. Складіть формулу сполуки та обчисліть масові частки елементів у ній.

2. Елемент знаходиться у V групі Періодичної системи хімічних елементів. Порядковий номер цього елемента 7. Він утворює вищий оксид Е2О5. Знайдіть формулу сполуки та обчисліть масову частку невідомого елемента у даній сполуці.

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
22 грудня 2018
Переглядів
1631
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку