Нестандартний урок. Подорож сторінками відомої казки. Підсумковий урок за темою "Ділення десяткових дробів на натуральні числа". Узагальнення та систематизація знань і вмінь учнів за темою.
Урок №
Математика 5 клас
Дата:
Тема уроку: Ділення десяткових дробів на натуральні числа.
Мета уроку:
НАВЧАЛЬНА: закріплення знань, умінь, навичок множити і ділити десяткові дроби на натуральні числа; формування умінь розв’язувати рівняння, завдання з десятковими дробами; вміння пізнавати героїв знайомих казок, вчити дітей оцінювати вчинки героїв
РОЗВИВАЛЬНА: розвиток інтересу до предмета, пам'ять, увагу;
ВИХОВНА: виховувати любов до казки, допитливість і кмітливість, охайність, почуття товариськості, взаємодопомоги, до української народної творчості, народного фольклору, України.
Тип уроку: систематизація та узагальнення знань і вмінь учнів .
Обладнання: екран, мультимедійний проектор, комп'ютерна презентація, виконана за допомогою програми Microsoft Power Point, зразки смайликів, маска кози.
Хід уроку
Ι. Організаційний етап
Перевірити готовністьу учнів до уроку, налаштувати на роботу.
Прислівя говорить: «Казка вчить, як на світі жить»
Вчитель. Благословенна для кожної людини та мить, коли вона вперше почула з маминих уст казку. Від «Курочки рябої» починається наша мандрівка в країну рідної словесності, яка творилася впродовж тисячоліть невтомним генієм українського народу. Діти, ви любите слухати казки? А читати? А складати їх? (відповіді дітей). Сьогодні ми з вами помандруємо чудовою країною казок. Вибрала я казку, яку ви, мабуть, усі добре знаєте. А щоб потрапити на сторінки цієї казки нам допоможе математика. Я бажаю вам чудового настрою, хороших оцінок, творчості.
Діти, а що таке казка? (відповіді дітей)
Вчитель. Казка – фольклорний розповідний твір про вигадані, а часто й фантастичні події. За своїм змістом і поетикою казки близько стоять до сказань, легенд, билин і баладних пісень. Вони широко використовують пісні, приказки й прислів’я, загадки й замовляння. Термін “казка” походить від слова казати (казки розказуються). За часом виникнення казки належать до найдавніших форм народної творчості. Вони дуже популярні серед усіх народів світу й відзначаються захоплюючим сюжетом.
А щоб успішно мандрувати казкою нам потрібно нагадати те, що ми вивчили за темою «Ділення десяткових дробів на натуральні числа».
II. Перевірка домашнього завдання
Учні перевіряють д/з у свого товариша по парті за записами чергового учня за дошкою. Виправити помилки та проаналізувати їх.
III. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.
Вчитель. Урок, діти, сьогодні незвичайний, ми будемо з вами виручати одного з героїв відомої казки , а тому повинні показати, що ми готові до такого вчинку. Наш урок останній за темою «Ділення десяткового дробу на натуральне число». Розпочнемо з цікавого. Гра.
Усні вправи. Гра «Хто швидше». Учні виходять до дошки по черзі і виконують завдання.
Вправа «Світлофор»
43+27 10 - 5,9
+ 0,5 + 0,4
: 5 × 0,1
? ?
- Діти, а хто знає українські народні казки? Чому вони так називаються? Українські казки є надбанням фольклору. А хто може сказати, що це? (Народна творчість, що зародилася в далекій давнині, — історична основа усієї світової художньої культури, джерело національних художніх традицій, виразник народної самосвідомості.)
Сьогодні ми з вами помандруємо казкою, але не просто помандруємо а будемо допомагати героям цієї казки. А знаєте що це за казка? А давайте відгадаємо?
Робота в групах. Розв’язати приклади, вписати в таблицю відповіді і отримаєте назву казки.
0,507∙39 261,6:8 0,48:64
32,16:67 57,9:3 1,23∙3
5:16 9,3∙4 10,2∙8
33,06:95
О |
К |
З |
Р |
Д |
Е |
А |
З |
Е |
А |
0,48 |
19,773 |
0,3125 |
0,348 |
19,3 |
0,0075 |
32,7 |
3,69 |
37,2 |
81,6 |
Хто може почати цю казочку? (Жили собі дід та баба. Поїхав дід на ярмарок та й купив собі козу. Привіз її додому, а рано на другий день посилає дід старшого сина ту козу пасти. Пас, пас хлопець її аж до вечора та й став гнати додому. Тільки до воріт став доганяти, а дід став на воротях у червоних чоботях та й питається:
— Кізонько моя мила, кізонько моя люба! Чи ти пила, чи ти їла?
— Ні, дідусю, я й не пила, я й не їла: тільки бігла через місточок та вхопила кленовий листочок, тільки бігла через гребельку та вхопила водиці крапельку,— тільки пила, тільки й їла!
От дід розсердився на сина, що він погано худоби доглядає, та й прогнав його.
На другий день посилає другого сина — меншого. Пас, пас хлопець козу аж до вечора та й став гонити додому. Тільки став до воріт доганяти, а дід став на воротях у червоних чоботях та й питається:
— Кізонько моя мила, кізонько моя люба! Чи ти пила, чи ти їла?
— Ні, дідусю, я не пила, я й не їла: тільки бігла через місточок та вхопила кленовий листочок, бігла через гребельку та вхопила водиці крапельку,— тільки пила, тільки й їла!
От дід і того сина прогнав. А давайте, діти, наступну сценку розіграємо з вами. Я буду автором, а ви актори. (З дітей вибрати героїв).
На третій день посилає вже жінку. От вона погнала козу, пасла весь день; ввечері стала доганяти до двору, а дід уже стоїть на воротях у червоних чоботях та й питається:
— Кізонько моя мила, кізонько моя люба! Чи ти пила, чи ти їла?
— Ні дідусю, я й не пила, я й не їла: бігла через місточок, ухопила кленовий листочок, бігла через гребельку, вхопила водиці крапельку,— тільки пила, тільки й їла!
От дід прогнав і бабу.
Вчитель. Молодці, діти, ви чудові актори.
На четвертий день погнав він уже сам козу, пас увесь день, а ввечері погнав додому і тільки надігнав на дорогу, а сам навпростець пішов; став на воротях у червоних чоботях та й питається:
— Кізонько моя мила, кізонько моя люба! Чи ти пила, чи ти їла?
— Ні, дідусю, я не пила, я й не їла: бігла через місточок та вхопила кленовий листочок, бігла через гребельку, вхопила водиці крапельку,— тільки пила, тільки й їла!
От тоді дід розсердився, пішов до коваля, висталив ніж, став козу різати, а вона вирвалась та й утекла в ліс.
Вигнав дід Козу із хати,
Та й пішла вона блукати.
Довго лісом Кізка йшла,
Там хатиноньку знайшла.
В тій хатинці Зайчик жив.
Довго плакав він, тужив,
Бо Коза хатинку вкрала
І сіренького прогнала…
У лісі бачить коза зайчикову хатку,— вона туди вбігла та й заховалась на печі. А далі що? (Відповіді дітей). А давайте ми свою казочку напишемо. Я почну. А ви продовжите. Добре? А тим лісом мандрували учні 5 класу , вивчали природу та тваринний світ рідного краю. А в лісі можна все побачити, а тут до них прилетіфла Сорока – білобока, яка на хвості принесла сумну звістку, про Зайчика. А так як діти знали погано ліс, то вони подумали і вирішили звернутися, до його жителів за допомогою. Не довго прийшлося чекати, як їм назустріч ішов Вовк – сіроманець до нього вони і звернулися з проханням, розповіли ту пригоду, про Зайчика та Козу - Дерезу, а Вовк і говорить, я піду допомагати зайчику, якщо ви виконаєте моє завдання. Бо це ключ від зайчикового будиночка. Діти погодилися. Завдання від Вовка.
Вчитель. Вовк був неуважним і не розставив коми, тому це прийдеться зробити вам.
Робота в парах.
Прочитати рівність, розставляючи коми.
32 + 18 = 5 63 – 27 = 603
736 – 336 = 4 3 + 108 = 408
14 × 5 = 7 12 : 50 = 24.
Вчитель. Молодці, діти, а хто ж продовжить казочку? Як ви гадаєте, такий неуважний Вовк справився із такою важливою справою? (Відповіді дітей). Так, звісно що ні, тому діти вирішили пошукати ще якихось лісових звірів, які б змогли зайчикові допомогти. Хто хоче продовжити казочку? Пішли вони далі і побачили, що назустріч їм іде Ведмідь. Розговорилися вони, розповіли неприємну пригоду, в яку потрапив Зайчик і попросили його вигнати Козу, але він теж просто так не міг потрапити в будиночок, потрібний і йому ключ від будинка Зайчика. Завдання від Ведмедя. Розгадати код.
Обчислити значення виразу: 40 – 24 ∙ (40,6 : 29)
Хто перший розв’яже, зачитує відповідь.
Вчитель. Молодці діти і з цим завданням ви справилися. Але і Ведмідь не зміг вигнати Козу. А в чому ж тут справа? Чого вони всі злякалися? Хто може мені сказати? (Вірно, вони злякалися того, що їм говорила Коза). А що ж говорила коза?
Коза. Я Коза-Дереза,
За три копи куплена,
На півбока луплена,
Тупу-тупу ногами,
Сколю вас рогами,
Ніжками затопчу,
Хвостиком замету,
Тут вам і смерть.
Вчитель. Але Зайчикові потрібно ж допомогти. Пішли учні далі і побачили Лисичку, яка мандрувала лісом. Учні і до неї звернулися по допомогу, думали, що Лисиця хитра та розумна і допоможе йому. Але і Лисичці потрібно ключа від будиночка. Тому Лисичка попросила ій допомогти і знайти код від ключа.
Розв`язати рівняння.
9х+3,9=31,8 (у+4,5) :7=1,2 (у- 1,8) :8 = 0,7
Вчитель. Діти, а чи вигнала Лисичка Козу –Дерезу? А хто ж допоміг Зайчику вигнати Козу – Дерезу? (Відповіді дітей). А як це зробив Рак – Неборак?
Вчитель. Вірно. Діти, поряд з хатинкою Зайчика проповзав Рак – Неборак, та й побачив, що Зайчик плаче. Запитав його, що трапилося. Зайчик йому розповів. Рак і вирішив Козу вигнати.
Всі Козу ту виганяли,
Від страховиська втікали,
Та знайшовся там і Рак,
На прізвисько Неборак.
Він Козу ту ущипнув –
Зайцю хатку повернув!
Дітям Сорока принесла на хвості цю новину, вони дуже були раді тай пішли привітати Зайчика, а там уже були лісові звірі.
Розмістилися вони в кімнатах і вирішили відсвяткувати цю подію.
Завдання. Зайчик купив 5 пакунків пряників і 3 торта. Разом пряники і торт важать 5,1кг. Скільки важить пакунок пряників, якщо торт важить 0,9кг?
ΙΙΙ. Рефлексія. Підсумок уроку.
У кожного учня на парті лежить зразок смайлика. Вони піднімають і показують той смайлик, який виражає їх відношення до уроку.
Вчитель. Підведемо підсумок уроку віршем.
Красоткіна Надія Григорівна
Вірш «Казка»
Казка — вигадка, всяк знає,
Але казка — дивина.
В ній усе не так буває
І потрібна нам вона!
Нас вона навчає жити
І поради нам дає.
Все в ній вміє говорити
І у казці — правда є.
До роботи нас привчає
І гостинності нас вчить.
Той, хто казочки читає,
Потім буде добре жить.
Бо умітиме радіти
І сміятись в добрий час.
Вмітиме добро творити.
Казка мудрим робить нас.
IV. Творче домашнє завдання.
Придумати і виконати завдання на тему «Ділення десяткових дробів на натуральні числа» і скласти казочку про країну дробів у якій жили десяткові дроби.