Математика 3 клас
(за підручником М. В. Богдановича)
ТЕМА: Перевірка дії множення дією ділення (Урок критичного мислення)
Мета: пояснити спосіб перевірки дії множення;
– опрацювати розв’язування задачі, оберненої до задачі на знаходження суми двох добутків;
– закріпити вміння розв’язувати рівняння;
– удосконалювати обчислювальні навички;
– розвивати логічне мислення та вміння мислити критично;
– створити умови для формування позитивної мотивації до навчання учнів;
– надати можливість для інтелектуального розвитку і рефлексії, засвоєння певного соціального досвіду;
– розвивати комунікативні якості учнів.
Тип уроку: комбінований (набуття навичок і вмінь; узагальнення та систематизація знань) за структурою уроку розвитку критичного мислення.
Методично-дидактичне забезпечення: проєктор, дошка, картки для усних обчислень та самостійної роботи, таблиці «Галявина кульбабок» і «Математичні дії та їх компоненти», малюнки кульбабок чисті, таблиця «Девіз уроку», квіти з прикладами на множення та ділення для гри, підручник математики.
Методи інтерактивного навчання:
Слайд 1 ( Тема уроку, яка з’явиться згодом)
Хід уроку
I. Розминка
1) Учитель: Пропоную розгадати «Інтригу» нашого уроку. Перед вами таблиця з пронумерованими словами. Розташуйте слова згідно з нумерацією й отримаєте девіз уроку:
1 міркуємо |
8 гарно |
2 швидко |
5 лічимо |
3 відповідаємо |
7 пишемо |
4 точно |
6 правильно |
|
Справді, наш девіз звучить саме так: Слайд 2 (Девіз уроку)
Міркуємо — швидко!
Відповідаємо — точно!
Лічимо — правильно!
Пишемо — гарно!
Тож налаштуймося на урок.
2) Вправа «Очікування» Слайд 3 («Галявина кульбабок»)
– Діти, прогуляймося «Галявиною кульбабок». Запишіть на квіточках конкретні очікувані результати від сьогоднішнього уроку, тобто продовжте мою думку: «Сьогоднішній урок навчить мене…», «Я очікую від уроку…», «Я сподіваюсь…» (У кожного учня на парті квіточка, на якій він записує очікувані результати).
– Усі квіточки прикріпіть на «Галявині», а наприкінці уроку ми побачимо, чи досягли очікуваного результату.
– Подивіться, якою яскравою, сонячною стала наша галявина! Почнемо втілювати наші сподівання.
II. Обґрунтування навчання
1) Метод «Логічні ланцюжки». Хвилинка каліграфії.
Слайд 4 («Логічні ланцюжки»)
– Знайдіть закономірність і назвіть числа, які дадуть ключ до нашого уроку. 6, 9, 12, 15,… 20, 40, 60, 80,… Запишіть ці ланцюжки в зошит. А тепер знайдіть додані числа 18 та 100 на квіточках нашої галявини і прочитайте, що на них написано (2 учнів на дошці знаходять квіточки з написами «ділення» та «множення»).
– Що ви знаєте про ці дії? (Повторення правил, компонентів).
2) Робота в парах. Слайд 5 («Робота в парах»)
Знайдіть добуток чисел 5 та 12.
5х12=60. Як перевірити правильність цього розв’язання? Що одержимо, якщо добуток поділимо на перший множник? А якщо добуток поділимо на другий множник? Сформулюйте висновок: дію множення можна перевірити дією……….
Отже, сьогодні на уроці ми будемо…(діти називають тему уроку).
Зараз кожна пара отримає квіточку з прикладом на множення і швидко назве приклади, які перевірять цю дію.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. Слайд 6 (Перевірка домашнього завдання)
1) Перевірка домашнього завдання.
• Задача № 944. На скільки кілограмів більше посіяли пшениці, ніж кукурудзи?
• Прочитати приклади, що є перевірними для прикладів на ділення (№ 945).
2) Усні обчислення. Слайд 7 (гра «Чарівні знаки»)
Гра «Чарівні знаки». Вставте знаки: «•», «:».
50□2 = 100 20□4 = 80 30□2 = 60
60□3 = 20 400□2 = 200 100□2 = 50
20□2 =10 800□4 =200 600□2 = 300
200□4 =800
3) Розв’язування мінізадач. Слайд 8 (Мінізадачі)
• Шість апельсинів важать стільки ж, скільки дві дині. Скільки важить одна диня, якщо вимірювати її масу в апельсинах? (1 диня = 3 апельсини);
• У кожному під’їзді п’ятиповерхового будинку на кожному поверсі по 4 квартири. У якому під’їзді й на якому поверсі розташована квартира № 52? (3-й під’їзд, 3-й поверх).
4) Прийом «Лови помилку». Слайд 9 («Лови помилку»)
Знайдіть і виправте помилку:
(300+500): 2 = 400
(900–500): 4: 5 = 2
100•5: 5 = 15
70:7–10 = 4
26+6•13 = 104
80:2:4 = 20.
5) Розв’язати рівняння, у яких є невідомий дільник. Слайд 10 («Рівняння з секретом»)
34–x = 7
x:4 = 16
24:x = 8
x•3 = 27
x–7 = 29
48:x = 12
6) Фізкультхвилинка «Математична». Слайд 11 (Фізкультхвилинка «Математична»)
Учні мають розв’язати приклади й стати в кола залежно від відповіді: 2х3 =…(встати в кола по 6 учнів), 12:6 =…(встати по 2), 5х1 =…(встати по 5); 9:3 =…(встати по 3).
IV. Усвідомлення змісту
1) Пояснення нового матеріалу на прикладі вправи № 946. Слайд 12 («Дайте лад»)
Вправа «Дайте лад». З’ясувати, що при діленні добутку на один із множників дістають другий множник. Взаємозв’язок множення і ділення використовують для перевірки дії множення дією ділення. Якщо після ділення добутку на один із множників не дістають другий множник, то в обчисленні допущено помилку.
V. Закріплення на практиці здобутих знань
1) Первинне закріплення нового матеріалу. Слайд 13 («Розв’язання задач»)
Задачі № 947 і 948 (завдання № 947 – з коментуванням, завдання
№ 948 – самостійно).
2) Робота над задачею № 949.
За записом скласти задачу, розв’язати її.
3. Фізкультхвилинка «Геометрична». Слайд 14 (Фізкультхвилинка «Геометрична»).
Учитель називає фігуру, діти її показують, узявшись за руки.
4. Розв’язування задач № 950 за схемою:
6 ящиків по 9 кг}90 кг
3 ящики по ? кг
5. Самостійна робота. Слайд 15 («Самостійна робота»)
Розв’язування рівнянь (№ 951).
6. Задача з логічним навантаженням № 952. Слайд 16 («Логічне завдання»)
28 29 33
– Чи можна було розмістити учнів в автобусах порівну?
VІ. Рефлексія. Слайд 17 (Таблиця «Х-Д-З»)
1) Прийом «Х-Д-З» (На дошці заздалегідь готується місце для таблиці)
Таблиця заповнюється поступово протягом уроку
ЗНАЄМО |
ХОЧЕМО ДІЗНАТИСЯ |
ДІЗНАЛИСЯ |
– дії множення та ділення; – компоненти цих дій; – це взаємопов’язані дії; – з таблиць множення можна скласти таблиці ділення. |
– якщо після ділення добутку на один із множників не дістають другий множник, то значить в обчисленні допущено помилку? – що одержимо, якщо добуток поділимо на перший множник? – а якщо добуток поділимо на другий множник? – як швидко знаходити відповіді виразів на множення та ділення?
|
– дію ділення можна перевірити дією множення і навпаки; – щоб перевірити один з множників, потрібно добуток поділити на інший множник. |
– Яким способом можна перевірити дію множення?
2) Прийом «Гронування». Слайд 18 («Гронування»)
Що ви робили на уроці математики і для чого?
3) Вправа «Очікування». Слайд 19 (Чи справдилися «Очікування»?)
– Наш урок наближається до завершення. Саме час подивитися, чи справдилися ваші очікування?
(Учитель читає сподівання учнів, а учні коментують).
Добре того навчати, хто хоче все знати!
Дійсно, ми дотрималися девізу нашого сьогоднішнього уроку:
Міркуємо – швидко!
Відповідаємо – точно!
Лічимо – правильно!
Пишемо – гарно!
VІІ Домашнє завдання. Слайд 20 (Домашнє завдання)
Знайдіть на галявині кульбабки з трицифровими числами (953, 954). Запишіть їх у щоденник. Це і є ваше домашнє завдання.
– Чи сподобався вам урок? Ми сьогодні….(молодці)! Поаплодуємо один одному. Слайд 21 («Молодці!»)