Урок математики 5 клас "Ділення на десятковий дріб"

Про матеріал
Урок з елементами проблемної ситуації на засвоєння правила ділення десяткового дробу чи натурального числа на десятковий дріб.
Перегляд файлу

Ділення на десятковий дріб

Мета: сформулювати правило ділення десяткового дробу чи натурального числа на десятковий дріб; виробити вміння застосовувати вивчене правило до розв’язування вправ; розвивати алгоритмічне мислення; формувати комунікативну, соціальну компетентність; сприяти вихованню наполегливості в досягненні навчальної мети. Тип уроку: засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Етап орієнтації

Привітання з класом

(на дошці епіграф: «Найкращий спосіб вивчити що-небудь – це відкрити самому». Д. Пойа)

Організація і налаштування учнів на роботу

Індійський філософ і поет ХІХ століття Тагор писав: «Ми радіємо, пізнаючи істину. Якщо не радіємо, то з істиною тільки знайомимося, але не пізнали її». Я б хотіла, щоб на уроці ви відчули радість від того, що пізнали істину міркувань.

Отож, я бажаю вам наполегливості, гарного настрою.


Розпочати наш урок я пропоную з розгадування кросворда (на дошці побудований кросворд).

години.

Яке ключове слово ми отримали? (Дроби). Так, дійсно, ми з вами знаходимося в царстві дробів. 

А скажіть мені, будь ласка, які дроби ми вже знаємо? (звичайні, десяткові). Уже кілька тисячоліть людство використовує дробові числа, а ось записувати їх дробовими десятковими знаками воно навчилося значно пізніше. (Випереджальне домашнє завдання: учні готують повідомлення з історії десяткових дробів).

Які дії з десятковими дробами ми вміємо виконувати? (додавання, віднімання, множення, ділення на натуральне число). Пропоную вам попрацювати усно (завдання на дошці):

1) 5,4+1,6=            2) 0,43-0,25=           3) 1-0,36=                   4) 2,5*0,4=    5) 10*0,74=           6) 32,5*0,1=             7) 4,8:2=                     8) 5,6:10= Розв’язати рівняння:

1) 7*х=7,49           2) 9,6:х=8                3) 6,4:х=0,8

Постановка проблеми

Як у останньому рівнянні знайти невідоме х? (треба 6,4 поділити на 0,8).

Чи бачите ви відмінність між розв’язками другого та третього рівнянь?

(У другому розв’язку поділено на десятковий дріб).

А чи вміємо ми виконувати ділення на десятковий дріб?(ні, ми вміємо ділити тільки на натуральне число).

ІІ. Етап визначення мети

Отож, давайте разом сформулюємо тему нашого уроку (ділення на десятковий дріб).

Ще за старих часів на Русі говорили, що множення – це мука, а з поділом – біда. Той, хто вмів швидко і безпомилково множити і ділити, вважався великим математиком. Скажіть, будь ласка, які цілі ви ставите перед собою? (учні висловлюють власні думки)

Я очікую від уроку злагодженої роботи, взаємодопомоги, взаємоповаги, гарних результатів.

ІІІ. Етап проектування

Учні обирають з запропонованого переліку форм проведення уроку та методів роботи найоптимальніший варіант.

ІV. Етап організації виконання плану діяльності

Отож, перед нами постала проблема: виконати ділення десяткового дробу на десятковий дріб. 

Використаємо на уроці пам’ятку:

1.     Відшукай версію розв’язання проблеми.

2.     Міркуй, дій наполегливо.

3.     Експериментуй та виправляй невдалі помилки!

Починаємо шукати шляхи розв’язання цієї проблеми. Давайте спробуємо використати отримані раніше знання про способи виконання ділення і повторимо основну властивість частки. Скажіть, будь ласка, чи можемо ми цей випадок звести до відомого вам ділення на натуральне число?

(треба дільник зробити натуральним числом).

Яким же чином ми з десяткового дробу 0,8 можемо зробити натуральне число? (треба помножити його на 10: 0,8*10=8).

Так! А тепер згадаємо основну властивість ділення (якщо ділене і дільник помножити на одне і те ж натуральне число, то частка не зміниться). Ми можемо застосувати дану властивість для десяткових дробів? (можемо). Давайте застосуємо (треба помножити і ділене, і дільник на 10:     (6,4*10):(0,8*10)=64:8)

В який бік ми перенесли кому в діленому і дільнику?(вправо).

На скільки знаків? (на один).

Тобто, на стільки, що у дільнику утворилося натуральне число. Ми вже можемо виконати ділення? (так. У результаті ділення 64 на 8 отримали 8). Отож, ми знайшли розв’язання проблеми. Яким чином? (ми звели ділення на десятковий дріб до ділення на натуральне число).

А тепер давайте спробуємо колективно сформулювати правило ділення на десятковий дріб.

(учні формулюють правило)

Щоб поділити десятковий дріб на десятковий , треба у діленому і дільнику перенести кому вправо на стільки цифр, скільки їх міститься після коми у дільнику. Потім виконати ділення на натуральне число.

 

 

 

Працюємо усно

Виконати ділення:

1)    2,4:0,3= 4) 0,48:0,12=

2)    2:0,5=                    5) 3,6:0,06=

3)    12,5:0,5= 6) 64:0,8=

Гра «Знайди помилку»

Перед вами приклади на множення десяткових дробів. Знайдіть помилки та виправте їх.

1)    0,0027*1000=0,27 (2,7)

2)    0,01*10=1 (0,1)

3)    107,77*1000=10777 (107770)

4)    55,7*100=5570 (вірно)

Фізкультхвилинка (учні підводяться)

Я зачитую приклади. Якщо в результаті отримуємо ціле число, ви присідаєте і підводитеся. Якщо отримуємо число, більше 5, повертаємося наліво, а якщо менше, – направо.

1)  0,3*10=3

2)  2,7:3=0,9

3)  7,8*100=780

4)  4,5:3=1,5

5)  6,1-0,1=6

Зробили глибокий вдих, видих. Сідайте, будь ласка, на свої місця, продовжуємо працювати.

Зараз я пропоную вам попрацювати в парах (поділ учнів на пари). Вам необхідно переглянути всі приклади, виявити помилки, обговорити їх зі своїм сусідом, доказово розмірковуючи, виправити їх справа від прикладу на картці. Завдання на картках: 1) 3,6:0,04=9   (90)

2) 18:0,9=200   (20) 3) 57,5:0,5=115 (вірно) 4) 8:0,002=400  (4000) Запитання до пар:

1.     В яких прикладах допущені помилки?

2.     Чому, на вашу думку, помилки допущені?

3.     Якого правила я не знала при розв’язуванні прикладів? Сформулюйте його.

4.     Як треба зробити правильно? V. Етап контрольно-оцінювальний Запитання до класу:

1.     Як зміниться частка двох чисел, якщо ділене і дільник збільшити у 10 разів?

2.     На які розрядні одиниці слід помножити дані числа, щоб отримати натуральні числа?

1) 0,16;          2) 1,7         3) 0,3328

3.   Як поділити десятковий дріб на десятковий дріб? 

4.   Чи всі приклади ви змогли розв’язати впродовж уроку?

5.   Чи досягли ми мети уроку? Чи вдалося нам розв’язати проблему, яка постала перед нами?

6.   Поділіться своїми враженнями від уроку.

Я щиро вдячна вам за плідну співпрацю на уроці!

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Горик Руслана Миколаївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
14 вересня 2019
Переглядів
5449
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку