Урок: "Утворення числа 13. Десятковий склад. Креслення відрізка, більшого за даний (" на око")"

Про матеріал
Мета: формувати в учнів поняття десятка як лічильної одиниці; актуалізувати усвідомлення, що 1 десяток містить 10 одиниць; ознайомити з утворенням числа 13; закріпити вивчені числа; формувати вміння порівнювати числа; розвивати й коригувати навички лічби; просторову орієнтацію; виховувати самостійність, бажання працювати на уроці.
Перегляд файлу

Урок математики  (5 клас)

Тема: Утворення числа 13. Десятковий склад. Креслення відрізка, більшого за даний («на око»).

Мета: формувати в учнів поняття десятка як лічильної одиниці; актуалізувати усвідомлення, що 1 десяток містить 10 одиниць; ознайомити з утворенням числа 13; закріпити вивчені числа; формувати вміння порівнювати числа; розвивати й коригувати навички лічби;  просторову орієнтацію; виховувати самостійність, бажання працювати на уроці.

Обладнання: зображення сумного і веселого сонечка, палички для лічби, розсипні кубики, геометричний матеріал, картки з індивідуальним завданням, альбомні аркуші, кольорові олівці, коробка з об’ємними цифрами, педагогічна пісочниця, вологі серветки.

 

Хід уроку

І. Загально-корекційний етап.

1. Організація підготовки учнів до праці.

 Ось і все! Дзвенить дзвінок,

 В гості йде до нас урок.

 Сядьте зручно! Усміхніться!

 І на мене подивіться!

 2. Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку.

Вправа «Намисто» (робота на окремих аркушах паперу).

Учням роздаємо альбомні аркуші, кольорові олівці та пропонуємо намалювати намисто за інструкцією вчителя.

 - Намалюйте 4 намистинки, з них: 2 жовтого кольору,  2 – червоного.

 - Намалюйте 3 намистинки і розфарбуйте їх різними кольорами.

 -Намалюйте 2 намистинки: одну велику, другу – маленьку, розфарбуйте їх за бажанням.

ІІ. Основний етап.

1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

 - Сьогодні ми відправимося в цікаву мандрівку і познайомимося з новим числом.             

2. Підготовча частина.

2.1. На дошку вивішуємо зображення сумного Сонечка (Рис.2.1.1.).

сумне сонечко картинка

Рис. 2.1.1. Сумне сонечко

 - Жило на світі сумне Сонечко.  Через це на вулиці завжди було похмуро і всі дуже сумували. Давайте сядемо в потяг, та поїдемо до нього в гості. По дорозі постараємося виконати всі завдання, щоб порадувати Сонечко та розвеселити його.

 Готові! Наш потяг відправляється. Шлях, по якому ми поїдемо, дізнаємося, виконавши наступне завдання.

2.2. Робота з геометричними фігурами.

На дошку вивішуємо фігури: трикутник, прямокутник та круг.

 - Подивіться на ці фігури. Спочатку ми поїдемо по горах, потім – полями і навіть через озеро.

 - Які це фігури? Якою фігурою позначено гори; якою – поля; якою – озеро? Що міняється під час переїзду з однієї місцевості в іншу? (Форма фігури).

 - Перевіримо вашу готовність до мандрівки: чи гарно ви запам’ятали наш шлях?

Пропонуємо учням закрити очі. В цей час міняємо фігури місцями. Учні мають їх виставити на свої місця.

 

3. Формуюча частина.

3.1. Перша зупинка - «Порахуй»

 - Діти, ось і перша зупинка. Та що це: у нашого потяга розчепилися усі вагони. Щоб далі вирушити в дорогу нам потрібно їх розмістити в порядку зростання (Рис.3.1.1.).

 

1

 

3

 

2

 

4

 

6

 

5

 

10

 

8

 

9

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис.3.1.1. Розмісти числа в порядку зростання

3.2. Друга зупинка – «Пригадай»

 Робота з лічильними паличками.

 Учням пропонуємо відрахувати 10 паличок і зв’язати їх в пучок. Пригадуємо, що 10 одиниць утворюють нову лічильну одиницю – десяток. Вчитель пише на дошці відповідний вираз: 10 од. – 1 дес. Десятками можна рахувати яйця, ґудзики, горіхи, моркву, курчаток та інші предмети.

 Вчитель викладає учням на парти ще пучок  паличок. Рахуємо, скільки десятків паличок у нас вийшло.

 - Діти,  візьміть десяток паличок. Як нам утворити наступне число? (Покласти на десяток ще одну паличку).

 - На що ми поклали одну паличку? ( На десяток).

 - Слово «десяток» замінюємо на «дцять» і отримуємо: «один на дцять» - нове число 11.

 - Скільки в ньому десятків? Скільки окремих одиниць? Пригадуємо на дошці написання цифри 11.

 Далі пропонуємо утворити число, наступне за числом 11. (Додаємо до 11 ще 1 паличку). Називаємо число (12), визначаємо в ньому кількість десятків і окремих одиниць. Пишемо дане число на дошці.

Фізкультхвилинка «Потяг»

Учні рухаються по класу, імітуючи рух потягу.

 Їде поїзд через гай,

 Стукають колеса.

 Аж захоплює всім дух:

 Тільки й чути: чух-чух-чух.

3.3. Вивчення нового матеріалу. Зупинка – «Новинка»

3.3.1. Знайомство з утворенням числа 13.

Практична діяльність із розсипними кубиками.

 Пропонуємо учням відрахувати 10 кубиків і викласти їх у брусочок. Рахуємо з кількох кубиків складається наш брусочок (1 десяток). Пригадуємо, яким чином утворити число 11, 12 (накладаємо зверху відповідну кількість кубиків).

 - Як із числа 12 утворити наступне число (добавити 1) ?

  На брусочок зверху до 2-х кубиків пропонуємо учням покласти ще 1. Називаємо число, що утворилося (13).  Вчитель повідомляє дітям, що так утворилося нове число – 13. Повторюємо декілька разів, по складах: три-на-дцять.  Рахуємо, скільки в ньому  десятків і скільки окремих одиниць. Вчитель на дошці демонструє число 13, звертаємо увагу на те, що воно – двоцифрове.

Пальчикова гімнастика. Вправа «Горобчик»

 Долоні розгорнуті на себе, великі пальці пе­реплетені - голівка птаха. Інші зімкнені паль­ці - крила. Швидко помахати ними.

Горобцю казала кішка:

- Понявчи зі

мною трішки.

Та він знай собі -

Цвірінь!

А нявчати йому лінь.

https://naurok.com.ua/uploads/blog/vprava4.jpg

 

 

 

Робота в зошитах.

 Вчитель пояснює написання цифри 13 на дошці. Діти прописують цифру пальчиками в повітрі, на партах. Потім  пишуть у робочих зошитах 3 рядочки цифри 13 за зразком учителя. Слабші учні – за наведенням зразка вчителя. Звертаємо увагу на те, що число займає дві клітинки.

3.3.2. Зупинка – «Цікавинка»

 В народі говорять, що 13 – нещасливе число. Воно стало непопулярним з тих пір, як людина навчилася рахувати. Використовуючи 10 пальців рук і 2 ноги, як окремі одиниці, людині вдавалося рахувати лише до 12. А далі слідувало невідоме число, яке дуже лякало людину. Тому і вважали число 13 нещасливим.

 А от у народів майя, які були відомими завдяки своїй писемності, архітектурі, математичній та астрономічній системі, число 13 вважали священним. В календарі майя 13 місяців.

3.4. Використання елементів педагогічної пісочниці. Зупинка «У гості до Піщинки».

 - Діти, нас запрошує на гостину Піщинка. Вона також хоче допомогти нам розвеселити Сонечко. Бо без нього стало сумно і в їхньому королівстві.

 Пригадуємо правила поведінки з пісочком.

 Вітаємося з пісочком:

 Наш пісочок! Добрий день!

 Ми тебе вітаємо!

 І погратися з тобою

 Всі дуже бажаємо!

 Діти гладять пісочок долоньками, перебирають пальчиками та діляться своїми враженнями від дотику з ним.

 Розповідь Піщиночці.

 - Розповімо Піщиночці, що ж у нас трапилося?

 Щось сумує наше Сонце,

 Не загляне у віконце.

 Все навколо потемніло,

 Друзі, це уже не діло!

 

 Треба Сонце рятувати:

 Радити, розвеселяти.

 Щоби Сонце пораділо

 Всі беремося за діло!

 Вправа «Пісочна буря»

 У пісочній країні, поки сумувало Сонечко, сталася пригода. Вітерець вирішив попустувати трішки, та так розгулявся, що утворилася пісочна буря.

Розгулявся наш вітрисько:

Сильно подуває.

У пісочному царстві

Бурю здіймає.

Діти повільно, а потім швидко сиплють пісок зі свого кулачка в пісочницю, на долоню вчителя, друзів, свою долоню.  Потім міняються ролями: учні заплющують очі, кладуть на пісок свої долоньки, а вчитель сипле пісочок на певну долоньку дитини (вони повинні назвати права ця долонька, чи ліва), сипле на який - небудь палець, а учень має назвати його (великий,  вказівний, середній, безіменний, мізинчик).

Дидактична гра «Цікаві цифри»

- Діти, Піщинка нам приготували подарунок (показуємо учням коробку). Що ж у цій коробці?

Дістаємо із коробки об’ємні цифри 0, 1, 2, 3. Учні повинні назвати дані числа, викласти їх у порядку зростання.

- Діти, Піщинка почула, що ми вивчили нові цифри, та не звичайні, а двоцифрові. Давайте покажемо їй, які двоцифрові числа ми вивчили і складемо їх з даних цифр. По черзі викладаємо на піску цифру 10, 11, 12, 13. Прописуємо дані цифри пальчиками на пісочку за наведенням зразка учителя, самостійно.

Під час проведення гри визначаємо в числах  кількість десятків та окремих одиниць.

Дидактична гра «Числа – сусіди»

Вчитель викладає із об’ємних цифр число на поверхні пісочку, а учні мають написати пальчиками попереднє та наступне число (11, 12).

Дидактична гра «Порівняй»

Для проведення гри нам потрібний набір геометричних фігур.

- Щоб показати Сонечку, які ми вправні школярі, маємо виконати наступне завдання Піщинки.

Учням пропонуємо завдання: викласти в ряд 11 кружечків, записати відповідну цифру праворуч олівчиком на поверхні пісочку; а під ними – 10 квадратиків і також записати відповідну цифру, що вказує на їх кількість. Діти мають порівняти  кількість геометричних фігур. Таким чином порівнюємо числа 11 і 12, 12 і 13. Нерівності записуємо на поверхні пісочку, читаємо їх всі разом, а потім – окремо кожен учень.

Вправа «Сонячні промінчики» (Креслення відрізка, більшого за даний («на око»)).

- Діти, щоб зраділо наше сонечко, давайте намалюємо йому промінчики. Вчитель малює олівцем у верхньому лівому куті пісочниці півколо. На лінії ставить точку, знизу ставить ще одну і з’єднує їх прямою. Пригадуємо, яку фігуру нагадує промінчик. (Відрізок, бо має позначений початок і кінець).

Учні мають повторити за вчителем, але їх промінці (відрізки) мають бути більші за попередні. Малюємо відрізки за допомогою олівчиків. Під час проведення вправи вчитель здійснює індивідуальну допомогу дітям.

- Діти, мабуть наше Сонечко побачило, як гарно ми працюємо та зраділо нашим успіхам. А ми дякуємо Піщиночці і самим собі за старання, прощаємося з пісочком до наступних, цікавих зустрічей.

3.5. Зупинка «Кінцева». Закріплення вивченого матеріалу. Завдання на індивідуальних картках «Напиши місце одиниць і десятків у числі» (Рис. 3.5.1.).

12

Десятки

Одиниці

 

 

 

13

Десятки

Одиниці

 

 

 

 

 

 

 

 

Рис. 3.5.1. «Напиши місце одиниць і десятків у числі»

ІІІ. Заключний етап.

1. Підведення підсумків і оцінювання.

 - Подивіться, діти, як зраділо нашим успіхам і старанням Сонечко. (Вивішуємо на дошку малюнок усміхненого сонечка (Рис. 1.1.)).

Пов’язане зображення

Рис. 1.1. Усміхнене сонечко

 - Які завдання нам довелося виконати, аби наше Сонечко мало гарний настрій ?

3. Релаксація. Вправа «Кошенята».

 Уявіть собі, що ви – ледачі малі кошенята. Вам хочеться потягнутися. Витягніть руки вперед. Підніміть їх високо над головою. Тепер відкиньте назад. Відчуйте, як напружилися ваші плечі. Тягніться якомога сильніше. А зараз – швидко опустіть руки донизу, або хай вони впадуть самі. Давайте, кошенятка, ще раз потягнемося (виконуємо ту ж саму послідовність рухів, що і попередньо). Повторюємо дану вправу тричі.

 Як же добре відчувати розслаблення, чи не так? Ви почуваєтеся добре, затишно, тепло і ліниво, як кошенята.

4. Приведення в порядок робочих місць.

5. Створення установки на відпочинок. Пригадуємо правила поведінки учнів на перерві.

 На перерві будем грати,

 Дружно всі відпочивати.

 Ось дзвінок вже кличе нас,

 Відпочити, друзі, час!

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 5 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
19 вересня
Переглядів
484
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку