Урок математики (5 клас)
Тема: Утворення числа 13. Десятковий склад. Креслення відрізка, більшого за даний («на око»).
Мета: формувати в учнів поняття десятка як лічильної одиниці; актуалізувати усвідомлення, що 1 десяток містить 10 одиниць; ознайомити з утворенням числа 13; закріпити вивчені числа; формувати вміння порівнювати числа; розвивати й коригувати навички лічби; просторову орієнтацію; виховувати самостійність, бажання працювати на уроці.
Обладнання: зображення сумного і веселого сонечка, палички для лічби, розсипні кубики, геометричний матеріал, картки з індивідуальним завданням, альбомні аркуші, кольорові олівці, коробка з об’ємними цифрами, педагогічна пісочниця, вологі серветки.
Хід уроку
І. Загально-корекційний етап.
1. Організація підготовки учнів до праці.
Ось і все! Дзвенить дзвінок,
В гості йде до нас урок.
Сядьте зручно! Усміхніться!
І на мене подивіться!
2. Нервово-психологічна підготовка учнів до уроку.
Вправа «Намисто» (робота на окремих аркушах паперу).
Учням роздаємо альбомні аркуші, кольорові олівці та пропонуємо намалювати намисто за інструкцією вчителя.
- Намалюйте 4 намистинки, з них: 2 жовтого кольору, 2 – червоного.
- Намалюйте 3 намистинки і розфарбуйте їх різними кольорами.
-Намалюйте 2 намистинки: одну велику, другу – маленьку, розфарбуйте їх за бажанням.
ІІ. Основний етап.
1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
- Сьогодні ми відправимося в цікаву мандрівку і познайомимося з новим числом.
2. Підготовча частина.
2.1. На дошку вивішуємо зображення сумного Сонечка (Рис.2.1.1.).
Рис. 2.1.1. Сумне сонечко
- Жило на світі сумне Сонечко. Через це на вулиці завжди було похмуро і всі дуже сумували. Давайте сядемо в потяг, та поїдемо до нього в гості. По дорозі постараємося виконати всі завдання, щоб порадувати Сонечко та розвеселити його.
Готові! Наш потяг відправляється. Шлях, по якому ми поїдемо, дізнаємося, виконавши наступне завдання.
2.2. Робота з геометричними фігурами.
На дошку вивішуємо фігури: трикутник, прямокутник та круг.
- Подивіться на ці фігури. Спочатку ми поїдемо по горах, потім – полями і навіть через озеро.
- Які це фігури? Якою фігурою позначено гори; якою – поля; якою – озеро? Що міняється під час переїзду з однієї місцевості в іншу? (Форма фігури).
- Перевіримо вашу готовність до мандрівки: чи гарно ви запам’ятали наш шлях?
Пропонуємо учням закрити очі. В цей час міняємо фігури місцями. Учні мають їх виставити на свої місця.
3. Формуюча частина.
3.1. Перша зупинка - «Порахуй»
- Діти, ось і перша зупинка. Та що це: у нашого потяга розчепилися усі вагони. Щоб далі вирушити в дорогу нам потрібно їх розмістити в порядку зростання (Рис.3.1.1.).
1 |
3 |
2 |
4 |
6 |
5 |
10 |
8 |
9 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Рис.3.1.1. Розмісти числа в порядку зростання
3.2. Друга зупинка – «Пригадай»
Робота з лічильними паличками.
Учням пропонуємо відрахувати 10 паличок і зв’язати їх в пучок. Пригадуємо, що 10 одиниць утворюють нову лічильну одиницю – десяток. Вчитель пише на дошці відповідний вираз: 10 од. – 1 дес. Десятками можна рахувати яйця, ґудзики, горіхи, моркву, курчаток та інші предмети.
Вчитель викладає учням на парти ще пучок паличок. Рахуємо, скільки десятків паличок у нас вийшло.
- Діти, візьміть десяток паличок. Як нам утворити наступне число? (Покласти на десяток ще одну паличку).
- На що ми поклали одну паличку? ( На десяток).
- Слово «десяток» замінюємо на «дцять» і отримуємо: «один на дцять» - нове число 11.
- Скільки в ньому десятків? Скільки окремих одиниць? Пригадуємо на дошці написання цифри 11.
Далі пропонуємо утворити число, наступне за числом 11. (Додаємо до 11 ще 1 паличку). Називаємо число (12), визначаємо в ньому кількість десятків і окремих одиниць. Пишемо дане число на дошці.
Фізкультхвилинка «Потяг»
Учні рухаються по класу, імітуючи рух потягу.
Їде поїзд через гай,
Стукають колеса.
Аж захоплює всім дух:
Тільки й чути: чух-чух-чух.
3.3. Вивчення нового матеріалу. Зупинка – «Новинка»
3.3.1. Знайомство з утворенням числа 13.
Практична діяльність із розсипними кубиками.
Пропонуємо учням відрахувати 10 кубиків і викласти їх у брусочок. Рахуємо з кількох кубиків складається наш брусочок (1 десяток). Пригадуємо, яким чином утворити число 11, 12 (накладаємо зверху відповідну кількість кубиків).
- Як із числа 12 утворити наступне число (добавити 1) ?
На брусочок зверху до 2-х кубиків пропонуємо учням покласти ще 1. Називаємо число, що утворилося (13). Вчитель повідомляє дітям, що так утворилося нове число – 13. Повторюємо декілька разів, по складах: три-на-дцять. Рахуємо, скільки в ньому десятків і скільки окремих одиниць. Вчитель на дошці демонструє число 13, звертаємо увагу на те, що воно – двоцифрове.
Пальчикова гімнастика. Вправа «Горобчик»
Долоні розгорнуті на себе, великі пальці переплетені - голівка птаха. Інші зімкнені пальці - крила. Швидко помахати ними.
Горобцю казала кішка: - Понявчи зі мною трішки. Та він знай собі - Цвірінь! А нявчати йому лінь. |
|
Робота в зошитах.
Вчитель пояснює написання цифри 13 на дошці. Діти прописують цифру пальчиками в повітрі, на партах. Потім пишуть у робочих зошитах 3 рядочки цифри 13 за зразком учителя. Слабші учні – за наведенням зразка вчителя. Звертаємо увагу на те, що число займає дві клітинки.
3.3.2. Зупинка – «Цікавинка»
В народі говорять, що 13 – нещасливе число. Воно стало непопулярним з тих пір, як людина навчилася рахувати. Використовуючи 10 пальців рук і 2 ноги, як окремі одиниці, людині вдавалося рахувати лише до 12. А далі слідувало невідоме число, яке дуже лякало людину. Тому і вважали число 13 нещасливим.
А от у народів майя, які були відомими завдяки своїй писемності, архітектурі, математичній та астрономічній системі, число 13 вважали священним. В календарі майя 13 місяців.
3.4. Використання елементів педагогічної пісочниці. Зупинка «У гості до Піщинки».
- Діти, нас запрошує на гостину Піщинка. Вона також хоче допомогти нам розвеселити Сонечко. Бо без нього стало сумно і в їхньому королівстві.
Пригадуємо правила поведінки з пісочком.
Вітаємося з пісочком:
Наш пісочок! Добрий день!
Ми тебе вітаємо!
І погратися з тобою
Всі дуже бажаємо!
Діти гладять пісочок долоньками, перебирають пальчиками та діляться своїми враженнями від дотику з ним.
Розповідь Піщиночці.
- Розповімо Піщиночці, що ж у нас трапилося?
Щось сумує наше Сонце,
Не загляне у віконце.
Все навколо потемніло,
Друзі, це уже не діло!
Треба Сонце рятувати:
Радити, розвеселяти.
Щоби Сонце пораділо
Всі беремося за діло!
Вправа «Пісочна буря»
У пісочній країні, поки сумувало Сонечко, сталася пригода. Вітерець вирішив попустувати трішки, та так розгулявся, що утворилася пісочна буря.
Розгулявся наш вітрисько:
Сильно подуває.
У пісочному царстві
Бурю здіймає.
Діти повільно, а потім швидко сиплють пісок зі свого кулачка в пісочницю, на долоню вчителя, друзів, свою долоню. Потім міняються ролями: учні заплющують очі, кладуть на пісок свої долоньки, а вчитель сипле пісочок на певну долоньку дитини (вони повинні назвати права ця долонька, чи ліва), сипле на який - небудь палець, а учень має назвати його (великий, вказівний, середній, безіменний, мізинчик).
Дидактична гра «Цікаві цифри»
- Діти, Піщинка нам приготували подарунок (показуємо учням коробку). Що ж у цій коробці?
Дістаємо із коробки об’ємні цифри 0, 1, 2, 3. Учні повинні назвати дані числа, викласти їх у порядку зростання.
- Діти, Піщинка почула, що ми вивчили нові цифри, та не звичайні, а двоцифрові. Давайте покажемо їй, які двоцифрові числа ми вивчили і складемо їх з даних цифр. По черзі викладаємо на піску цифру 10, 11, 12, 13. Прописуємо дані цифри пальчиками на пісочку за наведенням зразка учителя, самостійно.
Під час проведення гри визначаємо в числах кількість десятків та окремих одиниць.
Дидактична гра «Числа – сусіди»
Вчитель викладає із об’ємних цифр число на поверхні пісочку, а учні мають написати пальчиками попереднє та наступне число (11, 12).
Дидактична гра «Порівняй»
Для проведення гри нам потрібний набір геометричних фігур.
- Щоб показати Сонечку, які ми вправні школярі, маємо виконати наступне завдання Піщинки.
Учням пропонуємо завдання: викласти в ряд 11 кружечків, записати відповідну цифру праворуч олівчиком на поверхні пісочку; а під ними – 10 квадратиків і також записати відповідну цифру, що вказує на їх кількість. Діти мають порівняти кількість геометричних фігур. Таким чином порівнюємо числа 11 і 12, 12 і 13. Нерівності записуємо на поверхні пісочку, читаємо їх всі разом, а потім – окремо кожен учень.
Вправа «Сонячні промінчики» (Креслення відрізка, більшого за даний («на око»)).
- Діти, щоб зраділо наше сонечко, давайте намалюємо йому промінчики. Вчитель малює олівцем у верхньому лівому куті пісочниці півколо. На лінії ставить точку, знизу ставить ще одну і з’єднує їх прямою. Пригадуємо, яку фігуру нагадує промінчик. (Відрізок, бо має позначений початок і кінець).
Учні мають повторити за вчителем, але їх промінці (відрізки) мають бути більші за попередні. Малюємо відрізки за допомогою олівчиків. Під час проведення вправи вчитель здійснює індивідуальну допомогу дітям.
- Діти, мабуть наше Сонечко побачило, як гарно ми працюємо та зраділо нашим успіхам. А ми дякуємо Піщиночці і самим собі за старання, прощаємося з пісочком до наступних, цікавих зустрічей.
3.5. Зупинка «Кінцева». Закріплення вивченого матеріалу. Завдання на індивідуальних картках «Напиши місце одиниць і десятків у числі» (Рис. 3.5.1.).
|
|
Рис. 3.5.1. «Напиши місце одиниць і десятків у числі»
ІІІ. Заключний етап.
1. Підведення підсумків і оцінювання.
- Подивіться, діти, як зраділо нашим успіхам і старанням Сонечко. (Вивішуємо на дошку малюнок усміхненого сонечка (Рис. 1.1.)).
Рис. 1.1. Усміхнене сонечко
- Які завдання нам довелося виконати, аби наше Сонечко мало гарний настрій ?
3. Релаксація. Вправа «Кошенята».
Уявіть собі, що ви – ледачі малі кошенята. Вам хочеться потягнутися. Витягніть руки вперед. Підніміть їх високо над головою. Тепер відкиньте назад. Відчуйте, як напружилися ваші плечі. Тягніться якомога сильніше. А зараз – швидко опустіть руки донизу, або хай вони впадуть самі. Давайте, кошенятка, ще раз потягнемося (виконуємо ту ж саму послідовність рухів, що і попередньо). Повторюємо дану вправу тричі.
Як же добре відчувати розслаблення, чи не так? Ви почуваєтеся добре, затишно, тепло і ліниво, як кошенята.
4. Приведення в порядок робочих місць.
5. Створення установки на відпочинок. Пригадуємо правила поведінки учнів на перерві.
На перерві будем грати,
Дружно всі відпочивати.
Ось дзвінок вже кличе нас,
Відпочити, друзі, час!