Урок математики для 5 класу
(автор – Горпинченко О.Ю.,
учитель математики Полтавської ЗШ № 26)
Тема уроку. Додавання і віднімання натуральних чисел. Розв’язування вправ і задач.
Мета. Узагальнити знання, уміння і навички учнів з теми «Додавання і віднімання натуральних чисел».
Продовжити формувати навички застосування властивостей додавання і віднімання до розв’язування вправ, рівнянь і задач. Формувати стійкий пізнавальний інтерес, розвивати творчу активність учнів, їх логічне мислення, обчислювальні навички та математичну культуру.
Познайомити дітей із деякими фактами з біографії М. В. Остроградського.
Виховувати почуття гордості за нашого видатного земляка, любов до рідного краю і, звичайно, любов до математики.
Тип уроку: урок узагальнення знань.
Обладнання:
а) портрети М. В. Остроградського й І. П. Котляревського;
б) фотографії будинку, де народився М. В. Остроградський; Харківського університету та університету Сорбони; морського корпусу, де працював учений;
в) картки з умовами рівнянь для розминки (актуалізації опорних знань);
г) комплект кросвордів (по 1 шт. на учня);
д) комплект кодованих прикладів (на кожного учня);
е) малюнок млина;
є) картки з короткими умовами задач, рівняннями і додатковими вправами;
ж) картка із шифром для кодованих прикладів;
з) паперові краплиночки і медалі для учнів;
і) Істер О.С. Математика. 5 кл. : підруч. для закл. заг. серед. Освіти / О.С. Істер. – 2 –ге вид., доопрац. – Київ : Генеза, 2018. – 288 с. : іл.
Примітка. За кожну правильну відповідь учень одержує символічну краплинку знань, за правильну відповідь на більш складне питання – медаль.
Додаток: комп’ютерна презентація до уроку.
Хід уроку.
І. Мотивація роботи.
1. Тема і мета уроку
ІІ. Домашнє завдання: повторити параграфи 1–4;
с. 32-33: № 4, 5 –середній рівень, № 8, 9 – достатній рівень, додаткове завдання № 11 –високий рівень.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1.Усний рахунок ланцюжком (умови діти сприймають на слух):
А) 25 х 2 – 20 + 75
Б) 42 : 2 – 10 + 58
В) 24 х 2 – 40 + 37
2. Назвіть відомі вам властивості додавання та сформулюйте відповідні правила.
3.Усно розв’яжіть рівняння і сформулюйте відповідні правила (умови рівнянь показую на великих картках або на екрані):
Відповіді:
А) х – 160 = 1740 х = 1900
Б) 235 + х = 247 х = 12
В) 480 – х = 355 х = 125
4. А тепер я відкрию вам невеличку таємницю:
все, що ми з вами будемо робити під час уроку, так чи інакше пов’язане із життям і діяльністю нашого земляка – видатного математика і педагога – Михайла Васильовича Остроградського (на дошці або на екрані з’являється портрет математика).
5. Коментоване розв’язування прикладів найзручнішим способом (умови заготовлені на дошці):
Відповіді:
1) 149 – ( 76 + 49 ) = 24
2) 263 – ( 291 – 37 ) = 9
3) 648 + 517 + 101 + 352 + 183 = 1801
На дошці із відповідей до прикладів з’являється дата народження М. В. Остроградського: 24. 09. 1801 р.
– Скільки років виповнилося би М. В. Остроградському у вересні 2016 року? (215)
6. А зараз ми дізнаємось, в якому селі на Полтавщині народився М. В. Остроградський. Для цього вам необхідно пригадати правила і розв’язати кросворд (у кожного учня кросворд є на парті. Він був вкладений у зошит так, щоб учні не бачили завдання).
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
6 |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
По вертикалі:
Примітка: перші троє учнів, які впоралися з кросвордом, одержують медалі.
Потім звіряємо відповіді на питання кросворду і дізнаємося, що Михайло Остроградський народився у селі Пашенна (це було ключове слово кросворду).
На дошці або на екрані з’являється фото будинку, де народився Михайло Васильович.
7. Скільки дітей було в родині Остроградських, якщо у кожного з трьох братів було по дві сестри? (5 дітей)
IV. Розв’язування вправ і задач.
Отже, в родині Остроградських було п’ятеро дітей. Кожна дитина мала свій характер, звички, улюблені ігри.
Маленький Михайлик більше за все полюбляв… вимірювати. Він вимірював усе підряд: іграшки, хату, паркан, глибину ями, колодязя. Для цієї мети у нього в кишені завжди лежала мотузка.
Найбільшим святом була прогулянка з батьками до млина, де Михайлик годинами спостерігав падіння води, рух водяного колеса, роботу жорен. Треба сказати, що ці вподобання сина приносили немало хвилюючих моментів для батьків. Одного разу хлопчик ледь не загинув, коли вимірював крила млина. Добре, що батько був поруч і врятував його.
1. Пропоную вам розв’язати задачу про млин без усякого ризику для життя.
(На дошці або на екрані з’являється малюнок млина і картка з короткою умовою задачі).
Задача 1. Довжина крила млина дорівнює 3 м, що на 2 м більше від його ширини. Скільки грамів фарби потрібно для покриття всіх крил млина з обох боків, якщо на 1 кв. м необхідно 80 г фарби ?
(Відповідь: 1920 г фарби)
2. Зменшіть відповідь задачі на 110.
Одержали 1810 – восени цього року Михайло Остроградський вступив до Полтавської гімназії. Вона знаходилась у приміщенні нинішньої школи №3.
До речі, одним із вихователів М. Остроградського в гімназії був Іван Петрович Котляревський. (На дошці або на екрані з’являється портрет Котляревського).
Діти, скажіть, хто такий Іван Петрович Котляревський?
3. Ваші навчальні досягнення оцінюють за 12-бальною шкалою. А як же оцінювали знання гімназистів – ровесників М. В. Остроградського ?
Відповісти на це питання ми зможемо, розв’язавши наступну вправу (усно).
Умову показую на картці або на екрані.
У виразі 128 – ( 9 – х ) число х набуває таких значень: 0, 1, 5, 8, 9. При якому з них значення даного виразу буде найбільшим ? (при х = 9)
Отже, в Полтавській гімназії була 9-бальна система оцінювання знань.
V. Фізкультхвилинка під музику.
VI. Розв’язування вправ і задач
1.Троє дітей біля дошки одночасно розв’язують рівняння (по одному учню з кожного ряду. Ряд працює із своїм представником). Умови рівнянь з’являються на дошці на великих картках або на екрані.
Відповіді:
1). ( х + 83 ) – 160 = 1740 х = 1817
2). 235 + ( 1830 – х ) = 247 х = 1818
3). 2001 – ( х + 178 ) = 1 х =1822
За правильно розв’язане рівняння учні одержують медалі.
Діти, які дуже швидко розв’язали рівняння, виконують додаткове завдання (картка з умовою – на дошці або на екрані).
Додаткове завдання: замінити зірочки цифрами:
_ * 9 * 7 +1 * 6 *
6 * 9 1 4 * 9
1 8 2 * * 8 2 6
Відповіді:
_7 9 1 7 +1 3 6 7
6 0 9 1 4 5 9
1 8 2 6 1 8 2 6
2. Перевіряємо роботу учнів біля дошки, слухаємо їх пояснення.
3. Вчитель пов’язує корені рівнянь і відповіді в додатковому завданні з біографією Остроградського:
1817 р. – 27 серпня 1817 року Остроградського зараховано студентом Харківського університету.
1818 р. – Михайло достроково закінчив університет (за півтора роки засвоїв трирічний курс)
1822 р. – у серпні 1822 року М. Остроградський продовжує освіту у Парижі.
1826 р. – написання першої наукової роботи (на дошці або на екрані – фото Харківського університету і університету Сорбони).
4. Задача 2 (коротка умова заготовлена на картці або на екрані).
Два потяги вийшли назустріч один одному з двох міст. Перший пройшов до зустрічі 875 км, а другий – на 78 км більше. Яка відстань між цими містами?
Відповідь: 1828 км.
(Діти розв’язують самостійно, перші троє учнів одержують медалі. Потім обговорюємо розв’язання і звіряємо відповіді.)
5. 05. 1828 року М. В. Остроградський повернувся на батьківщину.
(Коротке повідомлення про його допомогу в побудові залізниці Санкт –Петербург – Москва).
На дошці або на екрані – фото Морського корпусу, де потім працював Михайло Васильович.
VІI. Самостійна робота в парах.
Остроградський захоплювався не лише математикою. Він дуже любив українські пісні, музику, літературу. Товаришував із деякими видатними письменниками, поетами, діячами культури.
Зараз ви розв’яжете кодовані приклади і дізнаєтесь, хто з видатних українських літераторів був добрим другом М. В. Остроградського (умови прикладів у кожного учня; картку з кодом до прикладів учні отримують лише після того, як покажуть вчителю розв’язані приклади).
Відповіді:
1). 142 – ( 42 + 37 ) = 63
2). х + 53 = 160 107
3). 235 – ( 93 – 65 ) = 207
4). ( 529 + 97 ) – 87 = 539
5). 174 – х = 31 143
6). (х – 82 ) + 53 =160 189
7). 143 + 293 + 257 = 693
8). 118 + 23 + 82 +177 = 400
Код:
693 – К 189 – Н
107 – Е 143 – Е
63 – Ш 539 – Ч
400 – О 207 – В
Примітка. Поки діти працюють самостійно, вчитель проходить між рядами і підраховує зароблені краплинки, медалі. Три пари учнів, які першими правильно розв’язали кодовані приклади, одержують медалі. Потім по заготовленій картці або за слайдами на екрані звіряємо відповіді та одержуємо прізвище Шевченко.
Отже, М. В. Остроградський товаришував із Т. Г. Шевченком і навіть допомагав йому оформлювати математичні сторінки «Букваря», за яким навчалося не одне покоління бідних українців.
VIІІ. Підсумки уроку.
А тепер час підвести підсумки нашої роботи на уроці.
Що дав вам цей урок? Чи виправдалися ваші сподівання? Чи відкрили ви для себе щось нове під час уроку?
Сьогодні на уроці ми не тільки застосовували властивості додавання і віднімання натуральних чисел до розв’язування вправ, рівнянь і задач. Також ми познайомилися з деякими фактами біографії нашого земляка – видатного математика і педагога М. В. Остроградського, з глибокою шаною і повагою згадували великого Кобзаря – Т. Г. Шевченка та нашого славетного земляка – І. П. Котляревського. Пам’ятайте наших великих українців, пишайтеся ними, учіться у них, любіть і бережіть свою Батьківщину.
Завершити урок хочу словами великого Кобзаря:
« Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.»