Закріплення знань про число і цифру 7, розвиток обчислювальних навичок, уваги , пам'яті, мислення, інтересу до предмета; виховання якостей, необхідних для успішного навчання.
Конспект
уроку математики
в 1 –Р класі
вчитель Рядська І.Г.
2015 -2016 н.р.
Тема. "Число і цифра 7. Склад числа 7"
Мета урока: Закріпити знання про число і цифру 7, склад числа 7; вправляти в написанні цифри 7; удосконалювати обчислювальні навички; розвивати загально навчальні уміння і навички: мовлення, увагу, пам’ять, мислення; інтерес до предмета; виховувати якості, необхідні дітям для успішного навчання.
Тип уроку: урок застосування набутих знань.
Основний дидактичний метод: діяльнісний метод навчання.
Часткові методи і прийоми: створення проблемної ситуації, пошук рішення, наочно – ілюстративний, словесний, репродуктивний
Обладнання: записи на дошці, робочі зошити, друковані картки.
Методична література:
Л.Г. Петерсон. Підручник математики для початкової школы. 1 класс (Частина 2).
Л.Г. Петерсон, І. Г. Ліпатнікова. Усні вправи на уроках математики. 1 класс.
Л.Г. Петерсон. Математика 1 клас. Методичні рекомендації. Частина 2.
ХІД УРОКУ
Вже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ти часу не гай,
Працювати починай!
II.Самовизначення до навчальної діяльності.
III. Актуалізація опорних знань і фіксація труднощів у власній діяльності.
1. Лічба. Гра «Віднови числовий ряд»
(Десять учнів відновлюють числовий ряд від 1 до 10 на швидкість)
2. Гра « Весела лічба»
- Усадок до годівниці прилетіли 2 синиці,
Потім ще 4 птиці. Скільки птиць на годівниці? (2+4=6)
- В’яже бабуся-лисиця
Трьом онукам рукавиці.
«Подарую вам онуки
Рукавичок по дві штуки.
Бережіть, не загубіть.»
Скільки всіх перелічіть.(2+2+2=6)
- Йшли два їжаки.
Несли по два буряки.
А ви їм допоможіть,
Буряки перелічіть. (2+2=4)
3. Логічні вправи.
- Скільки розрізів треба зробити, щоб розрізати батон на 3 частини? (2)
-А бублик? (3)
- Скільки кінців у трьох з половиною палиць?(8)
- На яке дерево сідає пташка під час дощу? ( На мокре)
4. Математична розминка.
- Яке число стоїть перед числом 2, 5, 9?
- Між числами 1 і 3, 4 і 6,
– Справа від 7?
- Поруч з числом 9, 4?
IV. Постановка проблеми. “Відкриття” нового знання.
1. Число и цифра 7.
- Відгадайте загадку:
В книжці сім листків простих, сьомий золотий.
– Про яку книгу і які листки йдеться? (Календар, дні тижня) (Показую перекидний календар)
– Назвіть ці дні по порядку.
– Понеділок – перший день тижня. Скажіть, якою по порядку буде неділя? (Сьомою)
– Хто здогадався, чому буде присвячений наш урок математики?
(Закріпленню числа і цифри 7, його складу.)
2. Місце цифри 7 в числовому ряду.
Робота з рядом чисел і числовим відрізком
– За яким числом іде при лічбі число 7?
– Як отримати з 6 число 7? (Треба зробити один “крок” вправо з точки 6.)
– На скільки 7 більше, ніж 6?
– На скільки 6 менше, ніж 7?
5. Склад числа 7.
– З яких двох “частин” можна отримати “ціле” 7? ( Розглянути всі варіанти )
V. Закріплення.
1. Відпрацювання складу числа 7.
– Що зображено зверху над кожним стовпчиком прикладів? (Великий відрізок, який складається з маленьких відрізків білого та чорного кольору.)
– Розглянемо перший відрізок. Якою цифрою позначено «ціле»? А якими цифрами – “частини”?
– Поясніть рівності до цього відрізка. (Якщо скласти «частини» 6 і 1, то отримаємо “ціле” 7. І навпаки. Якщо від усього відрізка, «цілого» 7 взяти “частину” 6, то залишиться друга “частина” 1 і т.д.)
– Користуючись числовими відрізками, заповніть “віконечка” в рівностях.
Робота в парах.
Физкультхвилинка
2. Розв’язок прикладів на дві дії за допомогою числового відрізка.
– Прочитайте перший числовий вираз. Користуючись числовим відрізком, виконайте обчислення.
Один учень працює біля дошки: коментує і демонструє, решта в зошитах.
– Звідки починаємо рухатись? (З точки 4.)
– В якому напрямку? Чому? (Праворуч, бо виконуємо додавання.)
– На скільки “кроків”? (На 3, проводимо одну довгу стрілку.)
– В якій точці зупинились? (В точці 7. Напишемо цифру сім над знаком “+” в виразі.)
– Як будемо діяти далі? (З точки 7 робимо два “кроки” вліво, бо віднімаємо 2.)
– Який результат отримали? (5) Запишіть його у «віконечко».
Одночасно з колективною роботою з другим виразом з цього завдання самостійно працює один учень біля дошки.
VI. Самостійна робота
- Розгляньте завдання. Що треба зробити? (Порівняти два числа за допомогою фігур у «мішечках»; поставити знаки: >, <, =.)
Самостійна робота учів. Індивідуальна допомога вчителя.
Дінамічна пауза. Закрийте очі і порахуйте до 7 і назад .
VІІ. Включення в систему знань і повторення.
2. Чи знаєте ви скільки кольорів має веселка?Виконавши завдання ми зможемо відповісти які це кольори.
7-6-червоний 7-2-блакитний
7-5-оранжевий 7-1-синій
7-4-жовтий 4+3-фіолетовий
7-3-зелений
( Чарівна Оксанка журилася зранку біля синьоокої фіалки)
3. Виконайте наступне завдання і пригадаємо героїв казок із магічним числом 7.
- Поставте замість * знаки + або -
4*2*5=7 3*4*2=5
VII. Додатковий матеріал.
– Ваші однокласники познайомлять з цікавими фактами, пов’язаними з числом 7. Розповідають учні:
- Сімка в древності була оточена особливо великою повагою. Шанування цього числа збереглось у прислів’ях та приказках: «Сім літ мак не родив, та голоду не було», «Сім п'ятниць на тиждень», «Сім раз одмір, а раз одріж», «В осінній час сім погод у нас: сіє, віє, крутить, мутить, припікає й поливає».
- У Древньому Вавилоні були відомі сім планет, до яких відносили тоді і Сонце з Луною. По них стали рахувати і час. Так народився семиденний тиждень.
- Сім стало священним числом. Його вважали магічним. Це чарівне число «сім» використовувалось у казках та міфах давнього світу. Наприклад: сім богів, сім чудес світу в Давній Греції, Одисей сім років був у полоні.
- Великий піст у християн триває сім тижнів.
- В індусів є звичай дарувати на щастя сім слоників.
VIII. Підсумок уроку. Розширення нових знань.
– Якому числу був присвячений урок?
– Що нового довідались? Чому навчились?
– Перед вами нотний стан, на якому треба розмістить ноти. Їх, доречі, також 7. Якщо вам було важко на уроці – розмістіть нотку на нижніх шаблях, а якщо ви все правильно виконували, були активними – розмістіть нотку вище. Знайдіть своє місце на уроці: розмістіть нотку на нотному стані.
Я рада за кожного з вас, хто знайшов своє місце на уроці. Бажаю вам долати всі вершини в житті. Візьміться за руки,відчуйте тепло кожної долоньки і запам’ятайте, що ми одна сім’я, і радість, і горе ми будемо ділити з вами разом. Давайте подякуємо за урок один одному оплесками.