Тема: Одноцифрові й двоцифрові числа. Позиційний принцип будови числа. Задачі на збільшення (зменшення) числа на кілька одиниць.
Мета: продовжити роботу над засвоєнням нумерації чисел в межах 100; утворенням двоцифрових чисел із десятків та одиниць, вчити порівнювати їх. Розвивати логічне мислення, увагу, вміння аналізувати, узагальнювати, порівнювати, виховувати любов до близьких людей, взаємоповагу.
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми: бесіда, пояснення, індивідуальне опитування, аналізування, порівняння.
Обладнання: ілюстративний матеріал ( цукерки з прикладами)
Хід уроку.
І. Організаційна частина.
- Добрий день, діти! Сідайте!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
-
Діти, яка зараз пора року? ( весна )
-
Весна прийшла і все ожило кругом. Починається прокидатися природа. На деревах починає розпускатися листя. Прокидаються і перші весняні квіти.
-
Давайте ми привітаємо вашого класного керівника з приходом весни. Давайте складемо для неї букет квітів в корзинці.( зроблена з паперу, стоїть на столі у вчителя) Будьте активні і уважні, за кожне виконане завдання у нашій корзинці з’являтиметься одна квітка, і до кінця уроку ми зможемо скласти чарівний букет квітів.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
-
А розпочнемо ми з усного рахунку. Ваше завдання буде назвати всі числа по порядку.
-
Усний рахунок.
-
( числа називаю усно)
-
Діти , назвіть всі числа від 20 до 39 ( 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29 …)
-
Назвіть всі числа від 38 до 48;
-
Назвіть всі числа від 70 до 80;
-
Назвіть всі числа від 75 до 85;
-
Назвіть всі числа від 80 до 99;
-
Назвіть всі числа від 99 до 100.
Молодці діти. Ви справилися із завданням, тому в нашій корзинці з’являється перша квітка.
А зараз я пропоную перевірити чи не допускаєте ви помилок, і чи вмієте ви слідкувати. Тому виконаємо вправу, яка має назву «Ланцюжок».
-
«Ланцюжок»( надруковане на аркуші паперу).
-
Яких чисел не вистачає в цьому ряді? 80, …, 82…, 83, …, …, 86, …, 88, 89.
Молодці, діти. Ви уважно слідкуєте, правильно рахуєте, і ви гарно засвоїли матеріал на минулому уроці, тому у нашій корзинці з’являється ще одна квітка.
А зараз я пропоную вам перевірити чи знаєте ви сусідів чисел. Я вам буду називати число, а вам треба буде назвати його сусідів.
-
«Сусіди числа»
-
13, 27, 10, 5, 19
-
Молодці, діти. Ви гарно знаєте сусідів чисел, тому в корзинці з’являється ще одна квітка.
-
Наступне ваше завдання буде таке. Вам потрібно дане число (показую на нього) зменшити на 10. ( після того, як дитина зменшила число, то відкривається у білій клітинці відповідь, наочність на дошці).
-
Обчисліть:
Зменш на 10
-
Молодці, ви справилися із завданням, тому в нашій корзинці з’являється ще одна квітка.
-
Каліграфічна хвилинка.
-
А зараз послухайте уважно віршик, і скажіть про скількох дітей йде мова у віршику.
Іде маленька Галя,
Веде її Наталя.
Зустріли 5 хлоп’ят
Та 9 дівчат,
То скільки всіх малят? (1+1+5+9 = 16)
-
Отже на каліграфічній хвилинці ми запишемо у рядок число 16.
-
Діти, розгорніть ваші зошити . Записуємо дату, класна робота. Запишіть у рядок число 16, починайте там де у вас стоїть крапка.
-
Молодці діти, ви каліграфічно написали число, тому в нашій корзинці з’являється ще одна квітка.
ІV. Розвиток математичних знань.
-
А зараз слухайте мене уважно і записуйте тільки відповідь. Виконуйте самостійно, потім перевіримо разом. Запишіть:
-
Математичний диктант.
-
Яке число при лічбі йде за числом: 39; 70; 99?
-
Яке число при лічбі передує числу: 20; 45; 61?
-
Яке число знаходиться між числами: 34 і 36?
V. Оголошення теми і мети уроку.
- Сьогодні на уроці ми будемо повторювати що таке одноцифрові та двоцифрові числа, будемо виконувати приклади та ознайомимося з будовою числа.
VI. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
-
Бесіда.
-
Давайте пригадаємо, які числа ми називаємо одноцифровими? ( називають числа, для запису яких використовується лише одна цифра).
-
А які числа називаються двоцифровими?( називають числа, для запису яких використовується дві цифри).
-
Діти, з десяти цифр 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ( повторюємо за таблицею) можна скласти двоцифрові числа 11, 12, 13, …, 98, 99.
-
Так з яких десяти цифр можна скласти двоцифрові числа?( 0,1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
-
Яке найменше двоцифрове число?( найменше двоцифрове число 10)
-
А яке найбільше двоцифрове число?(найбільше двоцифрове число 99)
-
Молодці діти. В нашій корзинці з’являється ще одна квітка.
-
Фізкультхвилинка.
-
А зараз діти трішки відпочинемо.
Буратіно потягнувся
Раз – нагнувся, два – нагнувся,
Руки в сторони розвів,
Мабуть ключик загубив,
А щоб ключик відшукати
Треб нам навшпиньки встати.
-
Гра «Склади двоцифрове число».
-
Діти, дивлячись на рядок цифр,( показую на числовий ряд, який знаходиться на дошці) складіть двоцифрове число. (н-д: 15, 18, 25)
-
Робота за підручником.
-
Діти, розгорніть підручник на с. 109, погляньте на завдання 2. Його ви виконаєте самостійно, дівчатка складають і пишуть 5 одноцифрових чисел, а хлопчики 5 двоцифрових чисел. На виконання вам 2 хв.
-
Отже, давайте перевіримо, що ви написали самостійно. Зачитуємо 5 одноцифрових чисел. Зачитуємо 5 двоцифрових чисел.
-
Молодці, ви справилися із завданням, тому в нашій корзинці з’являється ще одна квітка.
-
Гра «Назви число». (на дошці у вигляді цукерок).
-
Діти, на дошці знаходяться цукерки, але вони не прості, на них знаходиться завдання.
-
Діти, яке число утвориться, якщо взяти:
-
дес. 3 одн.,(число 23) 4 дес. 1 одн., (число 41) 7 дес., 7 одн. (число 77)
-
Молодці, ви правильно виконали завдання, тому в нашій корзинці з’являється ще одна квітка.
-
Усна вправа №4.
-
Діти, погляньте на вправу 5.
-
Скажіть, які квіти зображені на малюнку? ( Соняшники)
-
Що знаходиться в середині цих соняшників ( Числа)
-
Які числа? ( Двоцифрові)
-
Давайте порахуємо скільки десятків і скільки одиниць знаходиться в кожному соняшнику.
-
Отже діти, двоцифрові числа мають 2 цифри та розряди десятків і одиниць.
-
Так які розряди мають двоцифрові числа?
-
Молодці діти, ви правильно порахували, і в нашій корзинці з’являється ще одна квітка.
VII. Закріплення вивченого матеріалу.
-
Робота за таблицею.
-
Діти на дошці знаходиться будинок, в якому живуть числа, кожен має свій поверх.
-
Давайте прочитаємо числа в будинку.
-
На що вказує цифра 7/ цифра 2/ цифра 0/ цифра 3?
-
Яке число найбільше?
-
А яке число найменше?
-
Давайте складемо і назвемо числа. ( 72, 27, 20, 33)
-
Молодці, ви справилися із завданням, і в нашій корзинці з’являється ще одна квітка.
-
Фізкультхвилинка.
-
А зараз трішки відпочинемо.
Сплять маленькі совенята
(очі заплющені)
Раз – розкрили оченята,
Подивилися навколо
(Кругові рухи очима)
Потім вгору і додолу.
(Лише очима, головою не рухати)
Оченята – блим, блим, блим!
Відпочити треба їм!
Вправо, вліво оченята
Повертали совенята,
Совенята будуть спати
А ми будемо працювати.
-
Порівняйте числа.
-
Діти, на дошці знаходяться числа, давайте ми їх порівняємо.
52 … 25 49… 51 100…99
17…72 55…66 90…80
-
Молодці ви справилися із завданням, і остання квітка з’являється у нашій корзинці.
VIII. Закріплення вивченого матеріалу.
-
Що ми сьогодні робили на уроці?
-
Які завдання вам найбільше сподобались?
-
За допомогою яких цифр ми можемо скласти двоцифрові числа?
-
Діти, погляньте яку корзинку з квітами ми зробили для вашого вчителя.