Конспект уроку математики
3 клас
Автор – укладач
вчитель початкових класів
Корнійчук Н. А.
Тема місяця: Чарівні перетворення
Тема дня: Від зернини до хлібини
Тема уроку. Перетворення іменованих чисел. Розв’язування проблемних ситуацій (математичних задач) зі свого життя на розуміння змісту арифметичних дій
Очікувані результати:
-об’єднується з іншими дітьми в групу, в пари для спільної діяльності;
-висловлює та аргументує власну думку, поважаючи позицію інших та дослухаючись до спільних рішень;
-зіставляє почуте з власним досвідом;
-систематизує та узагальнює необхідну інформацію;
-знає зернові культурні рослини;
-знає шлях перетворення зернини в хлібину;
-знає рецепт приготування хліба;
-знайомиться з назвами хліба деяких народів світу;
-шанує працю людей, які роблять хліб;
-бережно ставиться до хліба;
-знає таблиці мір довжини та маси і вміє їх перетворювати;
-виконує дії з іменованими числами, порівнює їх;
-розв’язує математичні задачі, рівняння на розуміння змісту арифметичних дій;
-знає ціну хліба і з пошаною відноситься до нього.
Обладнання: презентація, ноутбуки, картка із завданнями, числовий ряд для кожної групи, числовий ланцюжок, малюнки етапів перетворення зернини в хліб, картка для роботи в парі, цеглинки Лего.
Тип уроку: практичного застосування знань, навичок і умінь
Перебіг уроку
І. Емоційне налаштування
Щось відоме, щось нове зустрічає скрізь тебе.
Все уважно розглядай, точну відповідь давай.
І про тебе, всамкінець, люди скажуть «молодець!».
ІІ. Постановка проблемного запитання
– Послухайте та відгадайте, про що буде йти мова на цьому уроці?
Це святиня.. Без нього не минає жоден день. Це те, про що дбає людина все своє життя. Він головний є на столі і сьогодні він буде головним на нашому уроці. Що це? Так, це хліб.
– Адже, недарма народна мудрість каже: «Хліб – усьому голова!», «Буде хліб –буде і пісня, і робота».
– Як ви думаєте, чому? Хліб – годувальник, святиня людська.
ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
– Скажемо разом яка тема місяця. Чарівні перетворення
– Прочитаємо разом тему дня? Від зернини до хлібини
А на цьому уроці математики ми будемо перетворювати іменовані числа, розв'язувати математичні задачі про хліб та його перетворення.
Тема уроку: Перетворення іменованих чисел. Розв’язування проблемних ситуацій (математичних задач) зі свого життя на розуміння змісту арифметичних дій
Вправа «Очікування»
– Чого ви очікуєте від уроку?
– З яким настроєм розпочинаєте день?
Девіз уроку.
Нехай девізом нашого уроку будуть такі слова:
Слава хлібу на столі!
Слава миру на землі!
Слава нашій хлібній Україні!
ІV. Основний етап
1. Мотивація навчальної діяльності
– Нашу Україну з давніх-давен називають хлібною державою. Бо люди, які живуть тут, уміли і вміють обробляти землю і вирощувати добрі врожаї. Нашу Вінниччину називають яким краєм? Хлібним. Адже Вінницька область в трійці лідерів по вирощуванню та збору зернових. У цьому 2023 році наші хлібороби намолотили більше 3 млн т зерна.
З чого бере початок хліб? Із зернинки.
А де міститься зернина? У колоску.
Як називають рослини, в яких плоди – зернівки? Зернові рослини.
Назвіть зернові рослини, які ви знаєте. Пшениця, жито, овес, ячмінь.
А ще хліб печуть із кукурудзяного, рисового, пшоняного, гречаного борошна, і навіть із гарбуза, каштанів, горіхів. А в роки голоду пекли з сухого листя та насіння бур’янів.
2. З історії хліба
Історія хліба дуже давня. Люди їли зерна пшениці десь 15 тисяч років тому. За свідченнями археологів випікати почали перший хліб 7 тисяч років тому.
Скільки це років до нашої ери?
(15 – 2= 13 (тис. р. до н.е.)
7 – 2 = 5 (тис. р. до н.е.))
3. Щоденні 3. Робота в групі. Перетворення зернини в хлібину
Вправа «Обчисли ланцюжок »
Складемо послідовність перетворення зернинки в хлібину. На парті у вас є малюнок із зображенням одного етапу вирощування хліба і числовий ланцюжок. Обчисліть ланцюжок командою. Етап послідовності вам підкаже і малюнок, і результат ланцюжка. Після виконання завдання, спікер вивішує малюнок і обчислений ланцюжок на дошку.
63 : 9 32 : 8 40 : 5 72 : 8 56 : 7 24 : 4
+ 23 ꞏ 10 ꞏ 3 + 11 ꞏ 5 ꞏ 9
: 6 : 5 : 6 : 5 - 16 + 6
ꞏ 9 + 24 + 36 ꞏ 7 : 6 : 10
- 44 - 30 - 37 - 24 + 1 ꞏ 1
Задача
- Розв'яжіть задачу та дізнайтеся, скільки днів потрібно, щоб доспіло жито.
2 тижні жито зеленіє, 2 тижні колоситься, 2 тижні відцвітає, 2 тижні наливається, 2 тижні – поклони б'є, жати себе просить. Скільки це днів?
(7 ∙ 10 =70(дн.) або 14+14+14+14+14=70(дн.))
А пшениця доспіває 90 днів.
На скільки днів більше доспіває пшениця, ніж жито?
(90 – 70 = 20(дн.)
Щоденні 5. Орфографічна робота
Зверніть увагу!
Слово пшениця словникове.
– З якою літерою треба писати?
– До яких слів слово жито буде перевірним?
– Як буде хліб англійською мовою, хто знає? (bread)
Цікаво знати! Кожного дня в світі з’їдають 9 мільйонів одиниць хліба. І приблизно половина цього хліба йде на виготовлення бутербродів.
Половина від 9 млн. – це скільки?
Рекордсмени в цій справі французи. Хоч слово німецьке. У перекладі з німецької бутер – означає масло, а брод – хліб. Отже, бутерброд – хліб з маслом.
4. Хліб у різних народів
Щоденні 3. Робота в парах за карткою. Дії з іменованими числами
Хліб – це продукт, що є в раціоні всіх народів світу. А їх на Землі більше 4000. У кожного народу своя назва та свої улюблені рецепти.
Виконайте дії з іменованими числами, з’єднайте лінією з відповіддю та дізнайтеся, як називається хліб у різних народів.
кавказці |
54 л : 6 л |
|
7 дм |
маца |
італійці |
1 кг – 300 г |
1год 3хв |
тартілья |
|
євреї |
37 дм – 3 м |
9 |
лаваш |
|
мексиканці |
7 хв · 9 |
820 мм |
багет |
|
французи |
80 см + 20 мм |
700 г |
чіабатта |
Фронтальна перевірка.
Взаємооцінювання.
А як називається хліб наш, український?
Зустрічайте наша рідна українська … паляниця. Кругла хлібина із пшеничного чи житнього борошна.
Скажіть: паляниця!
Тож прошу усіх встати і виконати руханку.
5.Фізкультхвилинка. Руханка «Паляниця»
Паляниця – це синонім слова хліб. Які ще синоніми знаєте? Хлібина, буханка, бухан, булка, батон, книш, калач, коровай, житняк, збіжжя.
6. Повторення таблиць мір довжини.
Заповніть таблицю мір довжини. Коментоване письмо.
7. Робота в програмі «Розумники». Перетворення іменованих чисел
Робота в програмі «Еdugames»- частина 2, тема 8, завдання 13.
8. Цікавинка. Хлібне дерево. – Є на Землі острова, на деревах яких ростуть булки. Жителям цих благодатних місць не потрібно орати поле, сіяти зерно, жати колосся. Урожай вони знімають просто: зрізають з дерев готовий хліб. Тільки сирий ще! Називається таке дерево – хлібне. Воно виростає до 30 м у висоту. Плоди схожі на гарбузи. Ростуть на гілках, а іноді на стовбурах і можуть досягати ваги від 3 кг до 35кг. Називаються джекфрут. За смаком нагадують картоплю. М’якоть доспілих плодів печуть, варять кашу, сушать, зацукровують, їдять сирою і навіть роблять з неї тісто для коржиків чи млинців.
Задача.
Одне таке хлібне дерево може прогодувати протягом року трьох чоловік. Скільки чоловік прогодують 7 хлібних дерев? Скільки хлібних дерев потрібно, щоб прогодувати родину із 6 чоловік? Із 15 чоловік? (3 · 6=18(чол..), 6:3=2(д.), 15:3=5(д.)
Задача.
5 хлібних дерев посадили в ряд. Відстань між кожними двома сусідніми деревами 2 м. Яка відстань між крайніми деревами? Скільки це дм ? см? 8 м = … дм = … см
9. Хліб і бізнес
У нас хлібні дерева не ростуть. Але є все, з чого печуть хліб.
Розв’яжемо задачу.
Господарка замісила тісто на хліб. Вона взяла борошна 600г, третину цієї маси води, дріжджів у 6 разів менше, ніж борошна, 5 г солі та цукру у 4 рази більше, ніж солі. Яка загальна маса використаних продуктів? (Розв’язати задачу одним виразом.)
(600+600:3+600:6+5+5 ꞏ 4=925(г))
10. Підприємливість та фінансова грамотність.
Піднесіть руки, хто з вас хоче бути бізнесменом в майбутньому?
Як вважаєте, чи вигідно займатися бізнесом по випіканню та реалізації (продажу) хлібних виробів? Чому?
Хто з вас знає, скільки коштує 1 паляниця хліба?
Одна хлібина складається із скількох половинок? А четвертинок? Тоді половинка складається із скількох четвертинок?
Задача*.
Ціна півхлібини на 8 грн більша, ніж чверть. Скільки коштує буханець хліба?
(Якщо півхлібини на 8 грн дорожче, ніж чверть, а половина складається із двох чвертей, то чверть коштує 8 грн. ціла хлібина складається із 4 четвертинок. Отже, 8 ꞏ 4 = 32(грн) – коштує буханець хліба.
Задача*
Хлібина важить півкілограма та ще півхлібини. Скільки важить хлібина?
(Ціла хлібина складається з двох половинок. Одна половинка півкілограма, то й друга – півкілограма. Отже, ціла хлібина 1 кг.)
Бізнес, пов’язаний із харчуванням, в тому числі з хлібом – один із найвигідніших і найпоширеніших. Чому? Тому що кожна людина, сім’я найбільше коштів витрачає на продукти. Хліб купляють щодня.
11. Чому хліб у нашому житті важливий? Піраміда харчування.
Хліб – це їжа, яка дає енергію для життя. Бо саме у крупах та хлібних виробах найбільше вуглеводів, що дають енергію організму людини.
Подивіться на піраміду харчування.
- Які продукти становить найбільшу частину нашого столу?
Вживання зернових, а це каші та хлібо-булочні вироби, становлять найбільшу частину нашого столу – 7-8 порцій на день.
Щоденні 3. Математика для себе.
Порівняйте іменовані числа самостійно
6 м 50 см * 6 м 5 см
8 дм 4 см * 48 см
4 ц 4 кг * 404 кг
Самооцінювання. Перевірка.
12. Хліб і здоров’я
Той, хто хоче бути струнким, здоровим і сповненим енергії, має знати, який хліб корисніший – ЧОРНИЙ ЧИ БІЛИЙ?
Все залежить не від самого кольору, а від складу. Житній чорний хліб містить багато поживних речовин, рослинні сполуки лігнани, котрі важливі для здоров’я серця. Тому більш корисний, ніж білий.
Якщо пшеничний хліб випечений не з борошна вищого ґатунку, а з цільного зерна, то він теж має у своєму складі різні поживні речовини, а тому теж корисний.
Та навіть найкориснішим у світі хлібом не варто зловживати. Розв'яжіть рівняння і ви дізнаєтеся, яка приблизна норма хліба на день для дорослої людини. (100 г на день)
Х + 50 = 90 + 60 ( Один на дошці)
13. Робота з цеглинками Лего. Хлібні рекорди
З хлібом пов’язано багато незвичайних рекордів, що занесені до Книги рекордів Гіннеса. Ви дізнаєтеся про них, коли усно розв'яжете вирази і дасте відповідь з допомогою цеглинок Лего.
1.Справжнісінький гігант серед булок з’явився в 1996 році в мексиканському Акапулько. Розв'яжіть вираз і ви дізнаєтеся, якої довжини диво-виріб спекли місцеві пекарі. 2+2 ꞏ 2+3 =?км. (9 км).
11 км 9 км 20 км
2.Найшвидше приготували булочку пекарі з штату США Montana в 1995 році. Вони змолотили пшеницю в полі, змололи її в борошно, а потім замісили тісто, сформували коржик і випекли його всього за … 1 год – 51 хв 47с = ?
(8 хвилин і 13 секунд).
8хв 9хв 10 с 8хв 13 с
3.Найбільший коровай в світі був зареєстрований на Софіївській площі у Києві, який спекли спеціально для «Свята хліба та врожаю». Його вага була 150 кг, висота 165 см, а діаметр рекордсмена виявився 160 см.
Вага 150 кг=? ц ? кг, висота 165см = ?м ? дм ?см, діаметр 160 см = ? дм Чому дорівнює радіус?
80 см 100см 16 см
4. Розгляньте роботи українських художників, які на своїх картинах зображували хліб. У якому жанрі вони написані:
пейзаж, натюрморт,
портрет декоративний розпис?
«Натюрморт з хлібом» Перепілкіної Юлії коштує 200 доларів.
Скільки це гривень, якщо 1 долар = 35 грн?
1 долар – 35 грн
100 доларів - ? грн
200 доларів - ? грн
V. Заключна частина.
1.Підсумок
- Які математичні завдання виконували?
- Які завдання були важкими?
-Про що головне ми говорили на уроці?
- Що нового ви дізналися про хліб?
2. Рефлексія
- Що найбільше сподобалося?
- Скільки етапів потрібно пройти зернинці, щоб перетворитися на хлібину?
Як думаєте, легко вирощувати хліб? Чому?
Коли ви берете скибочку запашного хліба в руки, пам’ятайте, скільки людської праці вкладено в нього. Завжди ставтеся до хліба з великою пошаною, бо він –святий!
- З яким настроєм ви закінчуєте урок? (лайк - дизлайк)
3.Самооцінювання.
— Оцініть свою роботу на уроці.
Якщо були впевнені у своїх знаннях, виберіть коровай. Якщо були помилки, то батон. Розфарбуйте буханець хліба, якщо вам потрібно більше попрацювати над цією темою.
4. Оцінювання вчителя.
5. Домашнє завдання
1