Урок математики на тему "Перетворення іменованих чисел. Розв'язування проблемних ситуацій (математичних задач) зі свого життя на розуміння змісту арифметичних дій"

Про матеріал
Інтегрований урок математики для 3 класу практичного застосування знань, навичок і умінь. Матеріал уроку направлений на формування в учнів логічного мислення, навичок усних обчислень, вмінню розв’язувати математичні задачі, перетворювати та порівнювати іменовані числа, вчаться шанувати хліб та працю хліборобів.
Перегляд файлу

Конспект уроку математики

3 клас

                                                                                 Автор – укладач

вчитель початкових класів

                                                                                 Корнійчук Н. А.

 

Тема місяця: Чарівні перетворення

Тема дня: Від зернини до хлібини

Тема уроку. Перетворення іменованих чисел. Розв’язування проблемних ситуацій (математичних задач) зі свого життя на розуміння змісту арифметичних дій

Очікувані результати:

-об’єднується з іншими дітьми в групу, в пари для спільної діяльності;

-висловлює та аргументує власну думку, поважаючи позицію інших та дослухаючись до спільних рішень;

-зіставляє почуте з власним досвідом;

-систематизує та узагальнює необхідну інформацію;

-знає зернові культурні рослини;

-знає шлях перетворення зернини в хлібину;

-знає рецепт приготування хліба;

-знайомиться з назвами хліба деяких народів світу;

-шанує працю людей, які роблять хліб;

-бережно ставиться до хліба;

-знає таблиці мір довжини та маси і вміє їх перетворювати;

-виконує дії з іменованими числами, порівнює їх;

-розв’язує математичні задачі, рівняння  на розуміння змісту арифметичних дій;

-знає ціну хліба і з пошаною відноситься до нього.

Обладнання: презентація, ноутбуки, картка із завданнями, числовий ряд для кожної групи, числовий ланцюжок, малюнки етапів перетворення зернини в хліб, картка для роботи в парі, цеглинки Лего.

Тип уроку: практичного застосування знань, навичок і умінь

 

 

 

 

Перебіг уроку

І. Емоційне налаштування

     Щось відоме, щось нове зустрічає скрізь тебе.

    Все уважно розглядай, точну відповідь давай.

    І про тебе,  всамкінець, люди скажуть «молодець!».

ІІ. Постановка проблемного запитання

 – Послухайте та відгадайте, про що буде йти мова на цьому уроці?

      Це святиня.. Без нього не минає жоден день. Це те, про що дбає людина все своє життя. Він головний є на столі і сьогодні він буде головним на нашому уроці. Що це? Так, це хліб.

 – Адже, недарма народна мудрість каже: «Хліб – усьому голова!», «Буде хліб –буде і пісня, і робота».

 – Як ви думаєте, чому? Хліб – годувальник, святиня людська.

ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.

 – Скажемо разом яка тема місяця.  Чарівні перетворення

 – Прочитаємо разом тему дня?  Від зернини до хлібини

А на цьому уроці математики ми будемо перетворювати іменовані числа, розв'язувати математичні задачі про хліб та його перетворення.

Тема уроку: Перетворення іменованих чисел. Розв’язування проблемних ситуацій (математичних задач) зі свого життя на розуміння змісту арифметичних дій

Вправа «Очікування»

 – Чого ви очікуєте від уроку?

   З яким настроєм розпочинаєте день?

Девіз уроку.

Нехай девізом нашого уроку будуть такі слова:

Слава хлібу на столі!

Слава миру на землі!

Слава нашій хлібній Україні!

ІV. Основний етап

1. Мотивація навчальної діяльності

 – Нашу Україну з давніх-давен називають хлібною державою. Бо люди, які живуть тут, уміли і вміють обробляти землю і вирощувати добрі врожаї. Нашу  Вінниччину називають яким краєм? Хлібним. Адже Вінницька область в трійці лідерів по вирощуванню та збору зернових. У цьому 2023 році наші хлібороби намолотили більше 3 млн т зерна.

З чого бере початок хліб? Із зернинки.

А де міститься зернина? У колоску.

Як називають рослини, в яких плоди – зернівки? Зернові рослини.

Назвіть зернові рослини, які ви знаєте.  Пшениця, жито, овес, ячмінь.

А ще хліб печуть із кукурудзяного, рисового, пшоняного, гречаного борошна, і навіть із гарбуза, каштанів, горіхів. А в роки голоду пекли з сухого  листя та насіння бур’янів.

2. З історії хліба

          Історія хліба дуже давня. Люди їли зерна пшениці десь  15 тисяч років тому. За свідченнями археологів випікати почали перший хліб 7 тисяч років тому.

     Скільки  це років до нашої ери?

(15 – 2= 13 (тис. р. до н.е.)

7 – 2 = 5  (тис. р. до н.е.))

3. Щоденні 3. Робота в групі. Перетворення зернини в хлібину

     Вправа «Обчисли ланцюжок »

Складемо послідовність перетворення зернинки в хлібину. На парті у вас є малюнок із зображенням одного етапу вирощування хліба і числовий ланцюжок. Обчисліть ланцюжок командою.  Етап  послідовності вам підкаже і малюнок, і результат ланцюжка. Після виконання завдання, спікер вивішує малюнок і обчислений ланцюжок на дошку.

63 : 9             32 : 8            40 : 5            72 : 8             56 : 7             24 : 4

  + 23                10                3               + 11                 5                  9

    :  6                 :  5                 : 6                :  5                 - 16                + 6

      9               + 24              + 36                7                   : 6                : 10

   - 44                - 30               - 37              - 24                  + 1                1

     Задача

- Розв'яжіть задачу та дізнайтеся, скільки днів потрібно, щоб доспіло жито.

      2 тижні жито зеленіє, 2 тижні колоситься, 2 тижні відцвітає, 2 тижні наливається, 2 тижні – поклони б'є, жати себе просить. Скільки це днів?

(7 10 =70(дн.) або 14+14+14+14+14=70(дн.))

А пшениця доспіває 90 днів.

На скільки днів більше доспіває пшениця, ніж жито?

(90 – 70 = 20(дн.)

     Щоденні 5. Орфографічна робота

Зверніть увагу!

Слово пшениця словникове.

 – З якою літерою треба писати?

 – До яких слів слово жито буде перевірним?

 – Як буде хліб англійською мовою, хто знає? (bread)

Цікаво знати! Кожного дня в  світі з’їдають 9 мільйонів одиниць хліба. І приблизно половина цього хліба йде на виготовлення бутербродів.

     Половина від 9 млн. – це скільки?

Рекордсмени в цій справі французи. Хоч слово німецьке. У  перекладі з німецької бутер –  означає масло, а  брод – хліб. Отже, бутерброд – хліб  з маслом.

4. Хліб у різних народів

Щоденні 3. Робота в парах за карткою. Дії з іменованими числами

Хліб – це продукт, що є в раціоні всіх народів світу. А їх на Землі  більше 4000.  У  кожного народу своя назва та свої улюблені рецепти.

     Виконайте дії з іменованими числами, з’єднайте лінією з відповіддю  та дізнайтеся, як називається хліб у різних народів.

кавказці

54 л : 6 л

 

7 дм

маца

італійці

1 кг – 300 г

1год 3хв

тартілья

євреї

37 дм – 3 м

9 

лаваш

мексиканці

7 хв · 9

820 мм

багет

французи

80 см + 20 мм

700 г

чіабатта

 

Фронтальна перевірка.

 Взаємооцінювання.

 

А як називається хліб наш, український?

Зустрічайте наша рідна українська … паляниця. Кругла хлібина із пшеничного чи житнього борошна.

Скажіть: паляниця!

Тож прошу усіх встати і виконати руханку.

5.Фізкультхвилинка. Руханка «Паляниця»

Паляниця – це синонім слова хліб. Які ще синоніми знаєте?                            Хлібина, буханка, бухан, булка, батон, книш, калач, коровай, житняк, збіжжя.

6. Повторення таблиць мір довжини.

     Заповніть таблицю мір довжини. Коментоване письмо.

 

7. Робота в програмі «Розумники». Перетворення іменованих чисел

     Робота в програмі «Еdugames»- частина 2, тема 8, завдання 13.

8. Цікавинка.  Хлібне дерево.                                                                                                                  Є на Землі острова, на деревах яких ростуть булки. Жителям  цих благодатних місць не потрібно орати поле, сіяти зерно, жати колосся. Урожай вони знімають просто: зрізають з дерев готовий хліб.  Тільки сирий ще! Називається таке дерево – хлібне.  Воно виростає  до 30 м у висоту. Плоди схожі на гарбузи.  Ростуть  на гілках, а іноді на стовбурах і можуть досягати ваги від 3 кг до 35кг. Називаються джекфрут. За смаком нагадують картоплю. М’якоть доспілих плодів печуть, варять кашу, сушать, зацукровують, їдять сирою і навіть роблять з неї тісто для коржиків чи млинців.

     Задача.  

Одне таке хлібне дерево може прогодувати протягом  року трьох чоловік.  Скільки  чоловік прогодують 7  хлібних дерев? Скільки хлібних дерев потрібно, щоб прогодувати  родину із 6 чоловік? Із 15 чоловік?                        (3 · 6=18(чол..), 6:3=2(д.), 15:3=5(д.)

     Задача.

5 хлібних дерев посадили в ряд.  Відстань між кожними двома сусідніми деревами 2 м.  Яка відстань між крайніми деревами? Скільки це дм ? см?      8 м = … дм = … см

9. Хліб і бізнес

У нас хлібні дерева не ростуть. Але є все, з чого печуть хліб.

     Розв’яжемо задачу.

 Господарка замісила тісто на хліб. Вона взяла борошна 600г,  третину цієї маси води, дріжджів у 6 разів менше, ніж борошна, 5 г солі та цукру у 4 рази більше, ніж солі. Яка загальна маса використаних продуктів? (Розв’язати задачу одним виразом.)

(600+600:3+600:6+5+5 4=925(г))

10. Підприємливість та фінансова грамотність.

Піднесіть руки, хто з вас хоче бути бізнесменом в майбутньому?

Як вважаєте, чи вигідно займатися бізнесом по випіканню та реалізації (продажу) хлібних виробів? Чому?

Хто з вас знає, скільки коштує 1 паляниця хліба?

Одна хлібина складається із скількох половинок? А четвертинок? Тоді половинка складається із скількох четвертинок?

     Задача*.

Ціна півхлібини на 8 грн більша, ніж чверть. Скільки коштує буханець хліба?

(Якщо півхлібини на 8 грн дорожче, ніж чверть, а половина складається із двох чвертей, то чверть коштує 8 грн. ціла хлібина складається із 4 четвертинок. Отже, 8 4 = 32(грн) – коштує буханець хліба.

     Задача*

Хлібина важить півкілограма та ще півхлібини. Скільки важить хлібина?

(Ціла хлібина складається з двох половинок. Одна половинка півкілограма, то й друга – півкілограма. Отже, ціла хлібина 1 кг.)

 

Бізнес, пов’язаний із харчуванням, в тому числі з хлібом – один із найвигідніших і найпоширеніших. Чому? Тому що кожна людина, сім’я найбільше коштів витрачає на продукти. Хліб купляють щодня.

11. Чому хліб у нашому житті важливий? Піраміда харчування.

    Хліб – це їжа, яка дає енергію для життя. Бо саме у крупах та хлібних виробах найбільше вуглеводів, що дають енергію організму людини.

Подивіться на піраміду харчування.

- Які продукти становить найбільшу частину нашого столу?

Вживання зернових, а це каші та хлібо-булочні вироби,  становлять найбільшу частину нашого столу – 7-8 порцій на день.

Щоденні 3. Математика для себе.

Порівняйте  іменовані числа  самостійно

6 м 50 см *  6 м 5 см

8 дм 4 см * 48 см

4 ц 4 кг * 404 кг

Самооцінювання. Перевірка.

12. Хліб і здоров’я

Той, хто хоче бути струнким, здоровим і сповненим енергії, має знати, який хліб корисніший – ЧОРНИЙ ЧИ БІЛИЙ?

     Все залежить не від самого кольору, а від складу. Житній чорний  хліб містить багато поживних речовин, рослинні сполуки лігнани, котрі важливі для здоров’я серця. Тому  більш корисний, ніж білий.

      Якщо пшеничний хліб випечений не з борошна вищого ґатунку, а з цільного зерна, то він теж має у своєму складі різні поживні речовини, а тому теж корисний.

        Та навіть найкориснішим у світі хлібом не варто зловживати. Розв'яжіть рівняння і ви дізнаєтеся, яка приблизна норма хліба на день для дорослої людини. (100 г на день)

Х + 50 = 90 + 60 ( Один на дошці)

13. Робота з цеглинками Лего.  Хлібні рекорди

З хлібом пов’язано багато незвичайних рекордів, що занесені до Книги рекордів Гіннеса. Ви дізнаєтеся про них, коли усно розв'яжете вирази і дасте відповідь з допомогою цеглинок Лего.

 1.Справжнісінький гігант серед булок з’явився в 1996 році в мексиканському Акапулько. Розв'яжіть вираз і ви дізнаєтеся, якої довжини диво-виріб спекли місцеві пекарі.   2+2 2+3 =?км. (9 км).

11 км                                 9 км                                20 км

 

2.Найшвидше приготували булочку  пекарі з штату США Montana  в 1995 році. Вони змолотили пшеницю в полі, змололи її в борошно, а потім замісили тісто, сформували коржик і випекли його всього за … 1 год – 51 хв 47с = ?

(8 хвилин і 13 секунд).

                     8хв                               9хв 10 с         8хв 13 с

                            

3.Найбільший коровай в світі був зареєстрований на Софіївській площі у Києві, який спекли спеціально для «Свята хліба та врожаю». Його вага була 150 кг, висота 165 см, а діаметр рекордсмена виявився 160 см.

Вага 150 кг=? ц ? кг,    висота  165см = ?м ? дм ?см,   діаметр  160 см = ? дм   Чому дорівнює радіус?

                      80 см                              100см                                     16 см                          

 

4. Розгляньте роботи українських художників, які на своїх картинах зображували хліб. У якому жанрі вони написані:

пейзаж,                      натюрморт,

портрет                    декоративний розпис?

«Натюрморт з хлібом» Перепілкіної Юлії коштує 200 доларів.

Скільки це гривень, якщо 1 долар = 35 грн?

1 долар – 35 грн

100 доларів - ? грн

200 доларів - ? грн

 

V. Заключна частина.

1.Підсумок

- Які математичні завдання виконували?

- Які завдання були важкими?

-Про що головне ми говорили на уроці?

- Що нового ви дізналися про хліб?

2. Рефлексія

- Що найбільше сподобалося?

- Скільки етапів потрібно пройти зернинці, щоб перетворитися на хлібину?

Як думаєте, легко вирощувати хліб? Чому? 

Коли ви берете скибочку запашного хліба в руки, пам’ятайте, скільки людської праці вкладено в нього. Завжди ставтеся до хліба з великою пошаною, бо він –святий!

-         З яким настроєм ви закінчуєте урок? (лайк - дизлайк)

3.Самооцінювання.

  Оцініть свою роботу на уроці.

 Якщо були впевнені у своїх знаннях, виберіть коровай. Якщо були помилки, то батон. Розфарбуйте буханець хліба, якщо вам потрібно більше попрацювати над цією темою.

https://nuschool.com.ua/lessons/mathematics/3klas/3klas.files/image172.jpg

 

4. Оцінювання вчителя.

5. Домашнє завдання

 

 

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Математика, 3 клас, Інтегровані уроки
НУШ
Додано
28 грудня 2023
Переглядів
750
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку