Урок математики у 1 класі ". Рівняння. Розв’язування рівнянь на знаходження невідомого доданка "

Про матеріал
Урок математики в 1 класі за темою "Рівняння. Розв’язування рівнянь на знаходження невідомого доданка" за програмою "Росток". Створюється проблемна ситуція, діти роблять відкриття.
Перегляд файлу

Тема. Рівняння. Розв’язання  рівнянь  на знаходження  невідомого  доданка

Мета. Формувати у дітей поняття залежності між компонентами дії додавання, навчити розв’язувати рівняння на знаходження невідомого доданка. Розвивати логічне мислення, критичне мислення, зв’язне мовлення. Виховувати наполегливість, бажання навчатися, вміння співпрацювати підчас інтерактивної гри.

Обладнання. Мультимедійна презентація, картонні рибки із завданнями для гри «Риболовля», картки з виразами з «віконечками» для письмового експрес-опитування,  мультимедійна   презентація,  підручники-зошити  Л.Петерсон «Математика. 1клас» ІІІ частина за програмою  «Росток».

І. Організаційний момент.

ІІ. Повторення написання цифри 4.

   - Яке число є сумою чисел 2 і 2?

 

 

    -Повторимо написання цифри 4. Починаємо трішки лівіше верхнього  правого кутка клітинки. Ведемо похилу лінію вниз  нижче середини клітинки. Горизонтальна лінія вправо, не доводимо до правої межі клітинки. На правій межі клітинки нижче верхнього кутка починаємо писати похилу лінію до нижньої межі  клітинки.

    (Учень пише на дошці)

  • Яке число знаходиться після числа 3? Напишіть.
  • Яке число знаходиться перед числом 5?
  • Яке число є різницею чисел 7 і 3?
  • Яке число є сумою чисел 8 і 5?  (3). Напишіть.
  • Яке число є сумою чисел 1 і 3?
  •  

ІІІ. Усна лічба.

    - Приготуйтесь до рибної ловлі. Інспектори, до роботи.  На рибках приклади з «віконцями». Хто правильно запише число у віконце – впіймав рибку, якщо ні , то рибка зірвалась з гачка.

     (Інспектори – сильніші учні. Вони роздають картонні рибки і перевіряють правильність розв’язання прикладів.)

   - Хто впіймав рибку? А хто ні – наступного разу впіймаєте.

   - Візьміть ручки. Для роботи з перфокарткою – 1 хвилина. (Кожен учень отримує перфокартку з п’ятьма прикладами з віконечком. Через 1 хвилину – здає.)

   -Результати повідомлю пізніше.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

    1. Мотивація.

     -Тема нашого уроку – рівняння. Сьогодні ви дізнаєтесь, що таке рівняння.

 І разом з Буратіно знайдете чарівний ключик, яким відкриєте секрет розв’язання рівнянь. Це буде непросто. Щоб набратись сил, проведемо фізкультхвилинку.

 

            Буратіно потягнувся.

 

 

            Раз нагнувся, два нагнувся,

   Три нагнувся і пішов.

   Ключик він ще не знайшов.

  А щоб ключик нам дістать,

  Треба на носочки стать.

        2.Актуалізація опорних знань.

 

      -  Як називаються числа при додаванні? Який компонент – ціле? Які компоненти – частини?

 

 

- Як називаються числа при відніманні? Який компонент – ціле? Які компоненти частини?

-   Назвіть ціле. (Ціле – сума,7)

-Назвіть частини. ( Частини – доданки , невідоме і 3)

-Вставте у віконце число. (4, бо 7-це 4і3)

-  Що в цьому прикладі –ціле? (Ціле – зменшуване, невідоме.)

-Назвіть частини. (Частини – від’ємник 3 і різниця 5)

 

    - Чи правильно розв’язано приклад? (Приклад розв’язано неправильно, бо        9-5=4.

-Що треба записати до віконця? (8бо бо 5 і 3 –це склад числа 8)

У розглянутих рівностях є невідомі компоненти. Такі рівності називаються рівняннями. Так що таке рівняння?...

     -Невідомі компоненти можна позначати віконцем або буквою, найчастіше використовують латинську букву Х. Вона пишеться так само, як українська буква «ха». Тому зараз ми з вами фактично розв’язали рівняння 3+Х=7  і    Х-5=3

 

                

   

- Числа 4 і 8 – корені рівнянь. Корені –це числа, які роблять рівність правильною. Ми  підібрали  корені. Давайте запишемо ці рівняння у зошитах у клітинку. (Списують з коментуванням.)

   - Виконаємо завдання №1 (с.44). Як ви вважаєте, що треба зробити в цьому завданні? (Підібрати фігури у невідому сукупність, щоб рівність була правильною.)

   - Як називається така рівність? (Рівняння)

     -Чи правильно розв’язане рівняння? Доведіть. (Правильно. Якщо до трьох зірочок додати два прапорці, то вийде три зірочки і два прапорці).

     -Поясніть розв’язання рівняння (б). ( Другий доданок – два трикутники і квадрат, бо вони є в сумі, а в першому доданку їх немає.)

  • Пишемо: Х= два трикутники і квадрат. Завдання (в) розв’яжіть самостійно.

-Звірьтесь із записом на екрані.

4. Створення проблемної ситуації.

    -Мальвіна дала Буратіно завдання розв’язати рівняння, як у вас на картках (і на дошці).

 

   - Чи зрозуміло відразу, який корінь рівняння? (Не зрозуміло.)

 

 

5. Пошук шляху вирішення проблеми.

   - Як ви вважаєте. що треба робити?

Учні пропонують різні варіанти:

  • Розібратись, які фігури у сумі зайві.
  • Подивитись,чого не вистачає у другому доданку.
  • Розібратись, де ціле, а де частини.
  • Треба закреслювати фігури.

Один учень на дошці, а решта на картках закреслюють у сумі фігури, що є у другому доданку.

  • Закреслюючи, яку дію ми виконували? (Дію віднімання)
  • Від чого і що віднімали? (Від цілого – частину)

6. Відкриття нових знань.

     - Так що треба робити, щоб знайти невідому частину у рівнянні? (Треба від цілого відняти відому частину.)

      - Це відкриття! Прочитайте в підручнику це правило. Вивчіть його.Розкажіть.

      - Раніше ми користувались цим правилом, коли розв’язували задачі. Тепер воно знадобиться для розв’язання рівнянь.

 

 

 

 

 

7. Підсумок вивчення нового матеріалу.

 

   -От ми разом з Буратіно й знайшли чарівний ключик, яким відкрили секрет розв’язання рівнянь.Для цього нам довелось добре потрудитись, тепер відпочинемо. Фізкультхвилинка.

 

 Буратіно потрудився,

 Вліво, вправо подивився,

 Нахилився і пішов.

 Ключик чарівний знайшов.

 Ми тепер багато знаєм,

 Бо чарівний ключик маєм.

 

V. Первинне закріплення нового матеріалу.

   - Зараз ми скористаємось вивченим правилом, виконуючи завдання №3.(Виконуємо завдання на дошці і в зошитах: два рівняння з сукупностями)

   - Що невідоме? (Частина.)

   - Як знайти невідому частину?

 

  В майбутньому нам частіше будуть зустрічатись рівняння з числами, а не сукупностями. Виконаємо №4.

 

  • Що на першій шальці терезів? (Торбинка з невідомою масою та гиря 2 кг)
  • Що на другій шальці? (Гиря 4 кг)
  • Чи урівноважені терези? (Урівноважені.)
  • Прочитайте рівняння.
  • Що невідоме? (Частина)
  • Яким правилом користувались?
  • Прочитайте розв’язання.
  • Ось так у колонку, пропускаючи вниз одну клітинку, треба робити записи.

  • Складіть рівняння до другого малюнка. (х+3=5)
  • Що невідоме? (Частина.)
  • Як знайти частину? (Щоб знайти частину, треба від цілого відняти відому частину.)
  •  Що пишемо у другому рядку? (х=5-3)
  • Пропускайте клітинку вниз. Третій рядок? (х=2).

  • Самостійно складіть рівняння до третього малюнка і запишіть розв’язання.
  • Перевірьте у сусіда. Якщо помітили помилку, підкажіть.
  • Звірьтесь із записом на екрані:

           3 + х = 7

           х = 7 – 3

           х = 4

   - Так як знайти невідому частину у рівнянні?

 

VІ. Виконання вправ на повторення.

     1.Задача №5. Виконуємо на дошці і в зошитах. Учень читає задачу про катання дітей на ковзанці.

     Бесіда.

  • Чому дітям корисно кататись на ковзанці?
  • Які ви знаєте правила безпеки катання на ковзанці?

    Аналіз умови задачі. Розв’язання.

   2. Завдання №6.

  - Назвіть фігуру.(Квадрат.)

  - З яких фігур складається? (Із трикутників.)

  - Чи є серед трикутників рівні? (Є. Червоний і жовтий.)

   На магнітній дошці із картонних кольорових трикутників учні по черзі складають фігури, запропоновані у підручнику- зошиті, всі розфарбовують.

 

 VІІ. Підбиття підсумків уроку.

  • Що таке рівняння?

Рівняння – це рівності з невідомими

 компонентами дій

 

-  Знайдіть серед цих записів рівняння.

  • Який секрет ми відкрили чарівним ключиком?

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
3734
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку