Тема уроку: Письмове віднімання трицифрових чисел виду 354-138. Розв'язування рівнянь і задач.
Мета : формувати вміння працювати з рівняннями; навчити віднімати трицифрові числа виду 354 - 138; удосконалювати вміння працювати над задачею; розвивати логічне мислення учнів шляхом формування прийомів розумових дій; виховувати доброзичливість, уважність, самостійність, інтерес до математики; створити мотивацію до подальшого вивчення предмета.
Формування ключових компетентностей:
уміння вчитися – організовувати своє робоче місце, планувати свої дії, доводити роботу до кінця;
загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв’язно висловлюватися в контексті змісту;
соціальної – проєктувати стратегії своєї поведінки з урахуванням інтересів та потреб інших, продуктивно співпрацювати з різними партнерами у групі.
Обладнання: ілюстративний та роздавальний матеріал, кольорові цеглинки, кольорові олівці.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
Організаційний момент
Ось знову дзвенить дзвінок, запрошує нас на урок. Будемо дружно працювати, додавати, віднімати.
Очікування. Вправа «Мікрофон».
Ц – цікавим П – продуктивним Н – навчальним
К – корисним З – змістовним
Елементи кінезіології для настрою на уроці та підвищення розумової діяльності – вправа «Кулак – ребро – долоня».
Актуалізація опорних знань
Фронтальне опитування та взаємоперевірка.
— Яка відстань від Чернівців до Сум через Житомир?
— Які відповіді ви отримали, розв'язуючи рівняння? Які невідомі компоненти знаходили?
2. Усна лічба з цеглинками LEGO.
790 – 700 =
800 – 400 =
350 + 450 =
180 + 20 =
950 – 450 =
760 – 420 =
(90, 400, 800, 200, 500, 340)
3. Гра «Число загубилося».
977 = 900 + 70 +____
870 = 800 +____
702 = ____ + 2
177 = 100 + ____ + _____
4. Хвилинка каліграфії.
– Запишіть каліграфічно числа 14, 44, 144, 444, 744.
Зменшіть кожне із цих чисел на 6 і результат каліграфічно запишіть.
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Повідомлення теми уроку
– Сьогодні на уроці ми навчимося письмово віднімати трицифрові числа з переходом через розряд, а також будемо розв’язувати задачі
Робота за темою уроку
Від 4 одиниць не можна відняти 8 одиниць. Від 5 десятків беремо один десяток. Один десяток — це десять одиниць. Додаю усно 10 одиниць до 4, дістаю 14. Від 14 віднімаємо 8, отримаємо 6. Цифру 6 записуємо під одиницями.
Віднімаємо десятки. Десятків стало 4. Від 4 відняти 3, буде 1. Цифру 1 записуємо під десятками.
Віднімаємо сотні: 3 - 1. Отримуємо 2. Записуємо цифру 2 під сотнями.
Отже, отримали 216.
Первинне закріплення вивченого матеріалу
2) Виконання завдання № 216 (с. 42). Робота з кольоровими цеглинками.
Шифр
Оранжевий |
Жовтий |
Червоний |
Блакитний |
542 |
220 |
615 |
218 |
Формування обчислювальних навичок
Обчислимо вирази.
— Як можна перевірити дію додавання? (Дією віднімання.)
— А що потрібно зробити? (Від суми відняти один із доданків. Якщо дістанемо другий доданок, то дія виконана правильно.)
2) Додавання трьох доданків (с. 41, № 218).
— Додайте три послідовні числа: 197, 198, 199.
Фізхвилинка з цеглинками LEGO
– Настав час відпочити.
Робота в групах.
Удосконалення вмінь розв'язувати рівняння (с. 41, № 219). Вправа «Математична розмальовка».
— Вітер зіпсував фарбу на гелікоптері. Розв'яжіть рівняння і розфарбуйте цей повітряний транспорт.
Синій |
Жовтий |
Чорний |
138 + х = 295 |
х - 442 = 366 |
413 - х = 208 |
Розвиток умінь розв'язувати задачу (с. 41, № 220)
Прочитайте умову задачі.
— Куди їхав автомобіль? (З міста в село.) Яку відстань він подолав? Як автомобіль поїхав назад? (Іншою дорогою.) Що відомо про цю дорогу? (Вона коротша на 45 км.) Що запитується в задачі? Чи можемо ми відповісти на основне запитання? Чому? (Невідома відстань другої дороги.) Якою дією дамо відповідь на це запитання? (Відніманням.) Дайте відповідь на основне запитання задачі.
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Рефлексія
– Перед вами лежать смайлики. Покажіть, будь ласка, враження від уроку за їх допомогою.
|
|
|
Підсумок уроку
Уміння, навички |
Дуже добре |
Не все зрозумів / зрозуміла |
Багато чого не зрозумів / не зрозуміла |
Я навчився / навчилася добре обчислювати нові приклади |
|
|
|
Я зрозумів / зрозуміла, як розв’язали задачу |
|
|
|
Я сам розв’язував / сама розв’язувала рівняння |
|
|
|
Урок був цікавим |
|
|
|
ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Пояснення домашнього завдання (с. 42, № 221, 222)