Тема уроку: Число і цифра 1
( матеріал розрахований на два уроки)
Мета уроку:
- формувати:
математичні компетентності: уяву про число один і вміння записувати число цифрою, навички усної лічби, вміння орієнтуватися в просторі, зорову пам'ять;
ключові компетентності: спілкування державною мовою для розуміння, пояснення і перетворення текстів математичних задач;
екологічна грамотність і здорове життя;
інформаційно-цифрова;
технології навчання: компетентнісного, діяльнісного підходу;
критичного мислення;
ігрові;
ІКТ;
- поглибити й актуалізувати вміння порівнювати предметні множини способом складання пар, закріпити поняття більше, менше, стільки ж;
- збагачувати словниковий запас учнів;
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма занять: урок-гра.
Методи і прийоми: бесіда, робота з підручником, слово вчителя, тренувальні вправи, ігри, проведення досліджень, «Мікрофон», розв’язання компетентнісних завдань.
Форми навчання: групова, парна, фронтальна.
Обладнання: лічильні матеріали, конструктор «LEGO», предметні малюнки, зошит, підручник, схема-опора «Одиниця», словники, мультимедійна презентація.
Очікувані результати: після уроку учні зможуть:
Хід уроку
І. Організація класу та уваги учнів
- Дорогою до школи я зустріла зайчика, який дуже сумував, бо не міг потрапити додому. Я запросила його до нашого класу, сподіваючись, що ми йому допоможемо. Шлях зайчика додому проходитимемо через ліс, у якому ми зустрінемо різних звірів, які пропонуватимуть різні завдання. За правильні відповіді звірі вам даруватимуть морквинки.
- Як ви думаєте, дітки, а чим корисна морква?
Так, у моркві багато вітамінів, які необхідні для зору та росту.
- Дорогі дітки, щоб допомогти зайчику вам потрібно бути уважними і у вас все вийде.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Робота в групах
Лічба предметів. Гра «Чарівні фігурки» - цю гру нам запропонував вовчик
Викладіть у 1-му ряду — І група – 5 квадратиків, а в 2-ому — 4 кружечки;
ІІ група – 4 квадратики, в 2-ому – 3 кружечки;
ІІІ група – 3 квадратики, в 2-ому – 2 кружечки.
- Чого більше: квадратиків чи кружечків?
- Чого менше: кружечків чи квадратиків?
- Що треба зробити, щоб їх стало порівну?
- Що вгорі? Що внизу?
- Покажіть четвертий квадрат, рахуючи справа наліво.
- Покажіть перший кружечок ліворуч.
Вовчик разом з учителем слідкує за роботою груп і роздає моркву за правильні відповіді.
Гра «Мовчанка». Мультемедійна презентація
Діти відповідають на запитання за допомогою піднятої руки правої, лівої.
- Розгляньте перший малюнок, а потім другий, підніміть руку праву чи ліву.
- Де багато предметів зліва чи справа?
Діти, проведіть дослідження за допомогою російсько-українського словника
- Як звучать слова російською мовою: ліворуч, праворуч?
- З’ясуйте за російсько-українським словником, як пишуться ці слова українською та російською мовою?
Вовчик роздає моркву за правильні відповіді.
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, уявлень
1.Робота з малюнком. Мультимедійна презентація
Гра «Хто швидше?
Дітки, зайчик зустрів їжачка, який нам запропонував завдання: «Хто швидше дасть відповідь, хто швидше підніме руку і піде до дошки?»
- покажіть одне яблуко;
- покажіть багато яблук. Скільки їх?
- покажіть, де багато пташок. Скільки їх?
- покажіть, де одна пташка.
Їжачок нагороджує дітей за правильні відповіді морквою.
Допоможіть їжачку зібрати їстівні гриби
За цей етап їжачок нагороджує дітей морквою.
3.«Гімнастика розуму» - завдання від білочки
На краю галявини росте дуб. У дубі є дупло білочки, а біля дупла на сучку білочка сушить гриби. Вона просить нас відповісти на деякі питання:
- Діти, як ви думаєте, що таке цифра?
- Чи можна написати на дошці цифру 1?
- Чи можна сказати: цифра 1 менша за цифру 2? А число один менше за число два?
- Який можна зробити висновок? Для чого використовується цифра?
Діти роблять висновок, що цифри використовуються для позначення числа.
ІV. Вивчення нового матеріалу. Осмислення нових знань, умінь
Для позначення числа один користуються цифрою 1. Учитель демонструє цифру 1 і читає вірші про одиницю.
Одиничка – цифра рівна і до стовпчика подібна. Всі рахунки, всі таблички починають з одинички.
2.Фізкультхвилинка
Діти стоять парами, обличчям один до одного, роблять нахили і говорять: «раз», «два». Плеснули в долоньки «три», доторкнулися долоньками один до одного і сказали: «чотири», «п’ять».
3. Гра «Ланцюжок»
Учитель починає, учні поодинці продовжують лічбу «ланцюжком».
Лічба від 1 до 4; від 5 до 9; від 3 до 10.
- Так з якого числа починається лічба?
- Як ви думаєте, це важливе число? Навіщо воно нам потрібне?
4. Ознайомлення з друкованою і рукописною цифрою 1. Мультимедійна презентація
- На що схожа одиниця? (Стріла, олівець, цвях, лелека тощо)
5. Робота в парах (завдання через парту). Гра «Цифровий конструктор»
Наприклад:
6. Пояснення вчителя
Цифра 1 складається з двох елементів — паличок, одна з яких коротша за іншу. Спочатку пишуть маленьку паличку. Починають писати її трохи вище за центр клітини і ведуть до верхнього правого кута клітини. Потім пишуть основну похилу паличку від верхнього правого кута до середини нижньої сторони клітини.
Письмо в повітрі. Імітація написання цифри 1 у повітрі
«І-раз, і-два, і-три». «І» — підняти руку, «раз» — руку опустити.
Схема-опора
Робота в зошиті. Написати цифру 1 - це завдання від ведмедика, якого наш зайчик зустрів біля малиннику.
За охайну роботу в зошитах ведмедик нагороджує дітей морквою.
7. Робота в парах. Гра «Пошуковий вернісаж». Вправа на зіставлення цифри і числа. Наступне завдання ви отримуєте від мудрої тітоньки сови
До кожного малюнку підібрати цифру.
Знайдіть найменшу кількість предметів.
Зробіть висновок. Якою цифрою позначається число один?
Сова роздає моркву за правильні відповіді. Діти контролюють один одного.
8. «Запам’ятаймо». Робота з підручником (опрацювання теоретичного матеріалу «Число і цифра 1» с.17)
9. Мультимедійна презентація. Виразно прочитати загадки, відгадайте їх. Виділені слова перекладіть російською мовою.
Це завдання ми отримали від жабки, яка стрибала до болота.
- У нього одна ніжка, та й та без черевика. (Гриб).
- Перший я приніс весну. Розбудив усе від сну. Заспіваю під вікном, Люди звуть мене... (Шпаком).
- Сімсот соколят на одній подушці сплять. (Соняшник).
- Стоїть при дорозі на одній нозі, хто її зрушить-плакати мусить. (Кропива).
- На нозі стоїть одній, крутить-крутить головою. Нам показує країни, річки, гори, океани (Глобус).
- На одній нозі стоїть, у воду пильно дивиться. Тицяє дзьобом навмання, шукає в річці жабенят. На носі повисла крапля. Впізнаєте? Хто це? … (Чапля).
10. Індивідуальна робота: троє учнів працюють біля дошки. Інші діти виконують завдання в зошиті
Підкресли правильну відповідь:
- одна нога - число; цифра;
- перший - число; цифра;
- одна подушка - число; цифра.
V. Закріплення вивченого матеріалу, систематизація та узагальнення
Мультимедійна презентація
Слово вчителя
Червона книга України містить відомості про рослини і тварин, що перебувають під загрозою зникнення.
Червоний колір - це сигнал небезпеки. Він ніби закликає всіх людей допомогти рослинам і тваринам, які можуть назавжди зникнути з планети Земля.
У нашій країні Червона книга - офіційний документ про сучасний стан рослин і тварин України, що перебувають під загрозою зникнення. У ній розміщені заходи, які треба вжити, щоб зберегти і відтворити ці рослини і цих тварин.
Звернення до учнів:
VІ. Рефлексія діяльності на уроці
Метод «Мікрофон»
- Ось і дібрався зайчик до своєї хатинки. Він радіє і дуже дякує вам за те, що допомогли йому подолати всі перешкоди.
- Чи сподобалася вам подорож?
- Якщо у вас, діти, залишились труднощі після уроку, то подолаємо їх де ??? (потренуймося вдома).
- Потисніть один одному руки за нашу гарну роботу.