1
Відкритий урок. Він завжди лякав і учнів, та і вчителів. Як часто ми кажемо дітям:«Діти, не звертайте уваги на наших сьогоднішніх гостей. Уявіть собі, що в класі все, як завжди, тобто ви і я» І цими словами, мабуть робимо ще гірше. Діти замикаються, та і сам починаєш відчувати себе, як не в своїй тарілці.
На прикладі цього уроку хочу показати, як інколи на уроках я залучаю гостей – в активний навчальний процес. І тоді діти бачать, що прихід гостей - не щось таке надзвичайне, а є цілком природними речами. Хоча з іншого боку, всі розуміють, що відкритий урок – це свято, і тому потребує певної підготовки. Урок, який наведено нижче, був проведений у минулому навчальному році 19 грудня, на свято Святого Миколая.
МАТЕМАТИКА
1 клас
Тема. Вправи на засвоєння таблиць додавання й віднімання числа
3; приклади на додавання в дві дії
Мета: закріпити навички табличного додавання й віднімання числа З,
почати знайомство з задачами на збільшення й зменшення числа на кілька одиниць, вимірювання та побудову відрізків; розвивати логічне мислення, спостережливість, пізнавальний інтерес, виховувати повагу до народних традицій.
Обладнання: підручники, предметні картинки, плакат «Ялинка», картки та схеми
з завданнями на засвоєння таблиці на З
Тип уроку. Урок контролю, корекції та закріплення знань
ХІД УРОКУ
І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Вітання. Перевірка готовності до уроку.
- Ручки ? - Є!
-Лінійки ? -Є!
-Ну, а зошит маєм? -Маєм!
-Молодці! Тоді урок, три-чотири... -Починаєм!
2. Фронтальна перевірка математичних термінів: додати, відняти, зменшити на декілька одиниць, збільшити на декілька одиниць, число, цифра, порівняння чисел, математичні знаки.
Вчитель: Ми сьогодні продовжимо чарівну подорож країною чисел і цифр. Але усім відомо, що космічним ракетам перед стартом треба прогріти двигуни, а членам екіпажів пригадати все те, що буде необхідно під час подорожі.
1<10 3<4
4>3 3=3
♦ Під час знайомства з задачами декілька уроків тому у нас з’явилися нові
математичні вислови. Скажіть, що означає вислів «збільшити на З»,
«зменшити на З»? (збільшити на 3 – додати 3, зменшити на 3 –
відняти 3)
II. МОТИВАЦІЯ УЧБОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Учитель: Перед тим, як встановити напрямок на сьогоднішню подорож, давайте пригадаємо нашу попередню зупинку. Чим ми займалися з вами на останньому уроці? (складали таблицю додавання і віднімання числа 3)
Сьогодні ми з вами продовжимо говорити про додавання і віднімання числа 3. Ми повинні на цьому уроці виконати якомога більше різних вправ, щоб добре закріпити цю таблицю, бо вона відкриває шлях, до наступної. Але давайте спочатку її пригадаємо.
Робота з підручником (таблиця додавання і віднімання числа 3) ІІІ.РОЗВИТОК І ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Математичні змагання між командами.
Учитель: Ну, а тепер вже, мабуть, час вирушати у дорогу. Сьогодні наша подорож пройде у вигляді змагання між І і ІІ екіпажами. І, я думаю, весь політ буде успішним. Але не будемо забувати, що сьогодні день незвичайний, і можуть трапитися усілякі несподіванки. До речі, що ж це за день такий сьогодні? (19 грудня, День Святого Миколая) Екіпажам зайняти свої місця. А наші шановні гості хай будуть не тільки спостерігачами, а й суддями
1 конкурс Робота з лічилкою «Штурман». (Проставити стрілочки до правильних відповідей)
2 конкурс Гра «Доміно» (Доставити потрібну кількість крапок)
5 7 9
Стукіт в двері. Заходить Святий Миколай
Св.Миколай. Діти, а чи чекали ви мене? (Чекали)
Динамічна пауза (фізкультхвилинка)
(діти виходять стають навколо Св. Миколая, співають)
Запросили Миколая у наш дім, у наш дім.
Він приносить подарунки дітям всім, дітям всім
Ласки просимо у нього кожен раз, кожен раз.
Бо у нас такий чудовий перший клас, перший клас.
Св.Миколай (співає): А якщо хто неслухняний, чи не знає урок,
То завжди для нього в мене є багато різок
(діти розбігаються, присідають)
Св.Миколай : Та не бійтеся, діти, я пожартував.
(діти підходять, продовжують співати)
Але ці різки, Миколо, не для нас, не для нас.
Бо у нас такий чудовий перший клас, перший клас
Св.Миколай Бачу, що у вашій хаті всі веселі і завзяті. Я, діти, перший вісник Новорічних свят. Ходжу я по землі, та перевіряю, чи підготувалися діти до зустрічі Нового року та Різдва Христового. А чи ви Новий рік чекали? Що для нього готували?
(Святому Миколою показують неприкрашену ялинку)
Це дуже добре, але ви ще не встигли її прикрасити. Та це не біда. Ще є час. Тим паче, я і прикраси для неї взяв з собою. Але вони незвичайні, бо зможуть тільки тоді ялиночку прикрасити, коли ви їх розчаруєте. А розчарувати вам їх допоможе не чарівна паличка, не казкове заклинання, а велика наука математика.
Вчитель: Ну давайте, Святий Миколою, ми спробуємо. Спробуємо, діти? А ти, Святий Миколою, будь ласка залишайся, сідай та відпочинь. Шановні судді, пробачте, але ми змушені перервати наші змагання - старість треба поважати.
(Прикраси, які приніс Святий Миколай не звичайні – вони у вигляді геометричних фігур. А на кожній символ , який натякає на завдання)
2. Види робот по закріпленню таблиці на 3.
1 прикраса - прямокутник з малюнком руки з ручкою (робота в зошиті)
Каліграфічна хвилинка
Вчитель: Давайте спочатку повторимо написання цифри 3 (осанка, правило тримання ручки, зошита)
Повторення компонентів дії додавання (доданок, доданок, сума).Після каліграфічної хвилинки на ялинку вішається прикраса.
Вчитель: Чи може у прикладі на додавання бути більше доданків чим два? Складання, розв'язання та запис прикладів на дві дії за предметними малюнками
на дошці і в зошиті.
1)
3+2+1=6
2)
2+3+2=7
3)
3+3+3=9
Після каліграфічної хвилинки на ялинку вішається прикраса.
(Робота над 2-ю і3-ю прикрасами проходять паралельно, групова робота)
2 прикраса - коло, на якому зображений знак питання
Вчитель: Що завжди нам ставить запитання? (задача)
Повторення складових задачі (умова, питання)
Складання та розв'язання задач на збільшення та зменшення на кілька одиниць
(задачі на збільшення та зменшення на кілька одиниць – тема наступного уроку, тому картки з задачами даються тільки сильним учням)
6 свічок на 3 більше
3 прикраса – квадрат з лінійкою
Самостійна робота з залученням контролерів. Робота з картками. Вимірювання відрізків
Слухання складених задач. Аналіз рішення.
Звіт контролерів про вимірювання відрізків.
На ялинку вішаються прикраси.
Св.Миколай. Пане вчителю, діти так гарно працюють. А чи не час їм трохи відпочити. У мене й запис їх улюбленої пісні є
Фізкультхвилинка (під музику)
(4 прикраса – овал з ноткою, після закінчення вішається на ялинку)
5 прикраса – трикутник з «+» та «-». Фронтальна робота (на дошці)
На ялинку вішається прикраса.
6 прикраса – 2 трикутника, які утворюють чотирикутник, наче верхівка для ялинки.
(робота з геометричним матеріалом)
- Які геометричні фігури нагадали вам ялинкові прикраси?
Вчитель: Молодці! Можна увінчати святкову ялинку верхівкою. З яких фігур вона складена? (з трикутників) Скільки у ній кутів? (4)
IV. ПІДСУМОК УРОКУ
Вчитель: Чим ми сьогодні, діти, займалися на уроці? (Закріплювали таблицю додавання і віднімання числа 3) Повторимо таблицю додавання й віднімання числа З. У цьому нам допоможуть чарівні ялиночки.
+3 -3
1 4
2 5
3 6
4 7
5 8
6 9
7 10
Св.Миколай: Бачу, що ви можете не тільки гратись, а ще й добре і навчатись. Не дарма я з собою різок не брав, бо нікому таку сумну науку дарувати. Для таких старанних учнів в мене є ще чарівна скринька. (роздає солодощі) А для тих, хто хоче вдома, або на групі подовженого дня знову зустрітися з математикою, у мене є завдання, але воно тільки по бажанню (проходить знову зі скринькою, роздає бажаючим!!!), зверніть увагу, що завдання різного кольору – біленькі сніжинки - це легке завдання, а блакитні – складніше. До побачення, діти. Чекайте у гості мого братчика, Діда Мороза
Вчитель: Надаємо слово нашим суддям-спостерігачам. І хоча наші змагання прийшлося перервати, я думаю їм є що сказати.
Слово суддів.