Урок математики
Тема: Знаходження значень виразів, які включають ділення на 5. Визначення довжини сторони п’ятикутника за його периметром.
Мета: розвивати та вдосконалювати навички обчислення виразів, що включають табличні випадки ділення та множення, зокрема ділення на 5, розв’язування задач; вчити знаходити довжину сторони п’ятикутника за відомим периметром, розвивати уважність, старанність, критичне мислення, математичне мовлення, виховувати взаємоповагу, культуру спілкування; вдосконалювати навички роботи в групах та парах.
Обладнання: кубик Блума, математичні килимки, цеглинки лего, конверти із завданнями для роботи в групах, індивідуальні картки для роботи самостійно, картки із цікавими задачами.
Хід уроку
І. Налаштування на урок
Дітям пропонується стати в коло і розтерти свої долоньки, поки не відчують тепла. Тоді діти різко розводять долоньки, відчувають уявний енергетичний струм. Із цього струму «ліплять» уявну кулю і кидають другові, з яким хотіли б поділитися гарним настроєм, позитивними емоціями, добром.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
На гранях кубика написано запитання:
- Що означає знайти половину від числа?
- Що означає знайти чверть від числа?
- Назви компоненти дії додавання.
- Назви компоненти дії віднімання.
- Назви компоненти дії множення.
- Назви компоненти дії ділення.
Учні по черзі кидають кубик і дають відповідь на запитання, яке їм випало.
- Як знайти периметр трикутника?
- Як знайти периметр прямокутника?
- Як знайти довжину однієї сторони трикутника, якщо сторони рівні і відомий периметр?
- Як знайти довжину однієї сторони квадрата, якщо сторони рівні і відомий периметр?
Чотири ведмеді на велосипеді,
П’ятий пішки біг.
А ви швидко полічіть
Скільки у них ніг. (4 *5 =20)
В магазині хлопчик плаче,
Полічить не може здачу.
П’ятаків у нього п’ять.
Скільки грошей? Як це взнать? (5*5=25)
На килимку рядами записані числа 1 – 10 десятків. Вчитель читає вирази, діти усно обчислюють і на результати ставлять фішки (маленькі цеглинки конструктора лего).
Знайдіть добуток чисел 2 і 2 (4)
Обчисліть частку чисел 10 і 2 (5)
18 поділити на 3 (6)
2 помножити на 7 (14)
Знайдіть добуток чисел 4 і 6 (24)
5 помножити на 5 (25)
4 помножити на 9 (36)
Знайдіть різницю чисел 50 і 4 (46)
Наступну фішку поставте на число, що складається з 5 дес. і 5 од. (55)
Знайдіть суму чисел 40 і 14 (54)
В результаті на килимку кожної дитини буде викладено цифру «5».
Записати числа, що є результатами таблиці множення числа 5.
5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 50.
ІІІ. Розвиток математичних знань.
Учні кожної групи отримують конверт з геометричними фігурами, серед них знаходять зайву і обґрунтовують свій вибір.
1 група: трикутник, квадрат, трикутник. (Зайвий квадрат)
Завдання: обчислити довжину сторони квадрата, якщо периметр дорівнює 16 см. (16: 4 = 4см)
2 група: коло, овал, прямокутник. (Зайвий прямокутник)
Завдання: знайти периметр прямокутника, якщо ширина дорівнює 3см, а довжина 5см. ( (3 + 5)*2=16 см)
3 група: трикутник, квадрат, прямокутник. (Зайвий трикутник)
Завдання: знайти довжину сторони трикутника, якщо усі сторони рівні і периметр дорівнює 15 см. (15:3=5 см).
4 група: квадрат, прямокутник, п’ятикутник. (Зайвий п’ятикутник)
Завдання: обчислити довжину однієї сторони п’ятикутника, якщо його сторони рівні, а периметр дорівнює 25 см. (25:5=5см)
Висновок: Отже, щоб знайти довжину сторони п’ятикутника, якщо його сторони рівні і відомий периметр, потрібно периметр поділити на 5.
С. 111 з. 739
Учні записують короткий запис задачі.
Страусів – 25
Фазанів - ?, у 5 р. ˂ на ? ˂
- Чи можемо ми відразу дати відповідь на запитання задачі?
- Чому?
- Скільки страусів у зоопарку? (25)
- Що сказано про фазанів? ( у 5 разів менше)
- Чи можемо ми за цими даними дізнатися, скільки фазанів?
- Якою дією?
- А тепер, коли ми знайдемо кількість фазанів і знаємо, скільки було страусів, ми зможемо дізнатись, на скільки менше фазанів, ніж страусів?
- На скільки дій задача?
- Що знайдемо в 1 дії? Якою дією?
- Що знайдемо в 2 дії? Якою дією?
Діти записують розв’язання у зошити.
1)25:5=5(ф.) – у зоопарку.
2)25 -5=20 (ф.)
Відповідь: на 20 фазанів менше, ніж страусів.
Фізкультхвилинка.
С.112 з.741
20:4 – 20:5=1 (34-4):(10:2)=6
Завдання на аркушах. Після виконання – взаємоперевірка. (Додаток).
ІV. Підсумок уроку. Рефлексія.
Учням пропонується продовжити речення.
- На уроці я дізнався…
- Найбільше мені сподобалось…
- Тепер я зможу пояснити…
- Мені було цікаво виконувати…
У кожної дитини на парті зображення сходинок і фішка. Дітям пропонується поставити фішку на ту сходинку, на якій він опинився на кінець уроку (Якщо було зрозуміло все, усі завдання виконано – найвища сходинка і т.д.)
Додаток