Урок природознавства для 4 класу за підручникомО.В.Тагліна.На цьому уроці учні знайомляться з материками та океанами.Вчаться знаходити їх на фізичній карті. Закріплюють матеріал працюючи в групах та парах.
Тема: Материки та океани і частини світу на географічних картах.
Мета: навчити учнів користуватися картою;
ознайомити учнів із поняттям «материки», «океани», їх розміщенням на карті півкуль і глобусі ; висвітлити значення океанів та материків і використання їх багатств людиною; учити практичної роботи з контурними картами; вдосконалювати навички роботи в парах, групах, самостійної та практичної роботи. Виховувати інтерес до географічних знань.
Обладнання: Глобус, карта півкуль, контурні карти ,підручник «Природознавство» 4 клас портрет мореплавця Магеллана
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Пролунав дзвінок веселий,
Всіх покликав на урок.
Зникли втома, лінь, розмови,
Починається урок.
ІІ. Хвилинка спостережень
- Яка пора року зараз господарює у природі?(Осінь)
- Який зараз місяць осені?(Листопад)
-Листопад – 11-ий місяць. Він має 30 днів. В цю пору з дерев опадає останнє листя.
- А чи знаєте ви, як наші предки-слов’яни, називали листопад?
.- Наші предки називали цей місяць падолист, напівзимник, листопадень, грудкотрус .
- Яка тривалість дня і ночі?
- Яким стало небо? Чи змінився його колір?
- Чи випадали опади протягом тижня?
- Які зміни відбулись в житті рослини? Чому?
- Що змінилося у поведінці птахів? Тварин?
Виступ синоптика класу.
( температура повітря, напрямок вітру, стан неба)
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Діти, пригадайте, яку тему ми вивчали на минулому уроці.
Чисельність населення на Землі, різні народи, людські раси.
(Вважається, що на Землі живе більше З тисяч народів, чисельність яких упродовж історії людства то збільшувалася, то зменшувалася з різних причин (хвороби, війни, різкі зміни природних умов). Однак загальна чисельність населення Землі постійно зростає. Зараз нашу планету населяє понад 7 мільярдів людей(7 000 000 000 ).
IV. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Мозковий штурм.
(Контурна карта — географічна карта, на якій нанесено лише
обриси, так звані контури, суші та водойм без зазначення назв)
(Атлас — це систематизоване зібрання карт із пояснювальними текстами)
Країни без людей, міста без будинків, ліси без дерев, моря без води. (Карта)
Робота за картою.
Карти — це мова географії. На них умовні позначки, ніби слова, «розповідають» про земну поверхню, її водойми, розташування країн.
Ви вже знаєте, що зелений і жовтий кольори можуть «розказати» нам про рівнинний вигляд земної поверхні. Коли жовтий колір переходить у коричневий, то це означає, що на зміну рівнині постають гори. Чим вищі гори, тим темнішим відтінком їх позначено на карті.
Блакитні й сині кольори відображають різні водойми:
озера, моря й океани та їхні глибини. Чим глибша водойма, тим більш насиченим є колір.
2. Правила роботи з настінною картою!
• Стій біля карти так, щоб не закривати її собою.
• Показуй географічні об’єкти указкою.
• Показуй не назви, а умовні знаки, якими вони позначені
на карті.
• Обведи указкою межі рівнин, гір, берегові лінії озер,
морів, океанів.
• Річки показуй від їхнього початку (витоку) до місця, де
вони впадають у море, океан або іншу річку.
• Не мовчи, а називай те, що ти показуєш на карті, та роз
повідай про місцезнаходження географічних об’єктів.
• Показуючи об’єкти на карті, ніколи не кажи: угорі, внизу,
ліворуч, праворуч.
А натомість: на півночі, півдні, на сході й заході. Або на
зивай проміжні сторони горизонту: на північному сході, північному заході, південному сході та південному заході.
V.Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, що таке материки й океани, та навчетеся показувати їх на географічних картах.
VІ Вивчення нового матеріалу
1.Розповідь учителя
На картах ти можеш «побачити» величезні ділянки земної поверхні. Наприклад, за допомогою карти світу легко уявити, який вигляд має наша планета, дізнатися, де розташовані ділянки суходолу, а де — простори Світового океану, які є на Землі річки, гори, пустелі. Тобто географічні карти дають загальне уявлення про поверхню нашої планети.
Але Земля має форму кулі. Тому лише глобус може правильно передати кулястість земної поверхні.
Утім, глобусом не завжди зручно користуватися.
Тому ми замість глобуса скористаємося картами. На
паперових картах світу найчастіше зображують дві півкулі: або Східну і Західну (вигляд Землі з обох боків), або Північну й Південну (вигляд Землі з полюсів).
-Що ви бачите на карті півкуль? (материки і океани)
-Що таке материк?(Материки –це величезні ділянки суші, оточені з усіх боків водою.)
Материків, або континентів. шість: Євразія, Африка, Північна Америка й Південна Америка, Австралія та Антарктида. Материки омивають чотири океани: Тихий, Атлантичний, Індійський та Північний Льодовитий.
Кожний материк відрізняється від інших розмірами, природними умовами, формами земної поверхні.
Історично склалося так, що материки називають
також частинам и світу.
-Сьогодні ми з вами вирушаємо у кругосвітню подорож. Починаємо від найменшого материка.
- Покажіть його на карті.( Австралія)
- Який материк найбільший? (Євразія). Де він знаходиться?
- Як ви думаєте, який материк найспекотніший? (Африка).
- Продовжуємо нашу подорож . Опиняємося у західній півкулі. Які материки там розташовані? ( Північна Америка і Південна Америка).
- Чи всі материки ми зустріли на своєму шляху? Який материк ми не побачили? (Антарктиду).
- Наші кораблі від материка до материка пливли океанами. Які океани ми перетнули під час плавання? (Індійський океан, Атлантичний океан, Тихий океан).
- Яким океаном ми не пливли? ( Північний Льодовитий океан).
- Покажіть на карті найбільший і найменший океан.
- Які материки омиває Північний Льодовитий океан?
- Який океан омиває відразу чотири материки? ( Індійський)
- У якій півкулі можна зустріти всі океани відразу? ( У східній півкулі)
- Під час подорожі нам зустрічалися не лише великі ділянки суші, але й маленькі.
- Як називаються маленькі ділянки суші , що з усіх боків омиваються водою?
- Так, це острови. Покажіть їх на карті.
- Наша подорож добігає кінця.
2.Робота за підручником( 63- 66)
Читання статі.
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання підручника на с. 63,65
Фізкультхвилинка
VІ.Узагальнення і систематизація знань.
Європа Америка Північна Америка Євразія
Азія Африка Америка Австралія Європа Антарктида
І група . Інформація про Антарктиду.
ІІ група. Інформація про Австралію.
ІІІ група. Інформація про Африку.
ІV група. Інформація про Євразію.
3.Практична робота.
- Нанесіть на контурну карту назви материків.
VІІ. Підбиття підсумку уроку.
VІІІ. Домашнє завдання.
Завдання з підручника. Нанести на контурні карти океани.