Урок"Материки та океани на географічних картах. Практичні роботи: читання карти світу, позначення на контурній карті назв материків та океанів."

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань формує уявлення про глобус, материк, острів, півострів, карту півкуль. Навчає читати карту і працювати з нею. Розвиває пізнавальний інтерес, вміння працювати з додатковою літературою. Виховує спостережливість, любов до природи, до рідної землі.
Перегляд файлу

Тема : Материки  та океани на географічних картах. Практичні роботи: читання карти світу, позначення на контурній карті назв материків  та океанів.

Мета: Формувати уявлення про глобус, карту півкуль, вміння читати карту і працювати з нею; сформувати уявлення про материк; продовжувати розвивати пізнавальний інтерес; вміння працювати з додатковою літературою; виховувати спостережливість, любов до природи, до рідної землі.

 

Обладнання: фізична карта півкуль, глобус, завдання  для груп, логічно - опорна схема, план подорожі, презентації учнів,  ілюстрації, скринька з речами.

.

Хід уроку

 

І. Організація класу. Привітання.

Сьогодні в нас незвичайний урок!

А чому? Дізнаєтесь пізніше.

Тож давайте працювати

І Землю нашу прекрасну вивчати!

1.Повідомлення чергового синоптика. Заповнення календаря спостережень за природою.

  • Спостереження за неживою природою. Синоптик заповнює календар під час бесіди.

Картинки по запросу календар природи осінній картинкаЯка тривалість дня і ночі в цю пору? (День стає коротшим за ніч. Ніч довшає.)
Яка температура повітря вранці? Чому?
Чи був вітер, коли ви йшли у школу? Який?

2. Перевірка домашнього завдання.

- Що привело до розселення людей на землі?

- Чому чисельність населення постійно зростає?

- Чому населення землі розміщено нерівномірно?

- Яка кількість населення проживає в Україні?

3. Тестування.(див. презентацію)

ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.

  • Я відкрию вам секрет. Сьогодні у нас урок незвичайний, ми будемо мандрувати.
  • А ви любиме мандрувати?
  • Хто бажає зі мною у кругосвітню подорож?
  • Отже, щоб подорожувати по нашій планеті нам треба спочатку зробити наступне завдання.
  1. Графічний диктант.

Діти виконують на листочках в клітинку за сторонами горизонту.(див. презентацію) У дітей має вийти кораблик.

  • Ми здійснимо кругосвітню подорож на нашому уявному кораблі ,побуваємо на різних ділянках землі. Будемо заходити  в різні порти. А наш корабель буде плисти різними океанами.

           Тож всі на борт корабля!(звучить гудок корабля).

        2. А от тему сьогоднішньої  мандрівки  ви дізнаєтеся, коли виконаєте вправу  «Дешифрувальник».

                            http://medialiteracy.org.ua/wp-content/uploads/2019/12/2019.12.16-15-11-05.jpg

Зашифроване слово: МАТЕРИКИ.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Розпочинаємо нашу подорож.

  1. Порт «Цікавинка».

Історія виникнення материків. (Повідомлення учня.)

Вчені припускають ,що в прадавні часи  всі материки становили одне  ціле. Це був такий собі праматерик, який отримав назву Пангея. Потім він розколовся на кілька частин, які почали дрейфувати в різних напрямках. Так утворилися Північна  та Південна Америки, Австралія, Африка та Євразія. Через кілька мільйонів років розташування материків може змінитися. Такі зміни можуть супроводжуватися сильними землетрусами та виверженнями вулканів.

  1. Картинки по запросу морська фізкультхвилинкаПорт « Картографічний»

              Вітер весело вітрила надуває,           

     Корабель швидкість набирає,

     Попереду земля…..( слайд )

  • А що таке материк? (Слайд)

  Материк — це велика ділянка суші, яка з усіх сторін омивається водою.  Материки ще називають континентами.

2.1. Робота за логічно – опорною схемою.

     На планеті є 6 материків: Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Австралія та Антарктида. Заселені материки неоднаково. 1/4 земної поверхні  заселена  слабо чи  й  взагалі є безлюдною .

Розглянемо схему (інфографіка).

-  На Землі є невеликі, порівняно з материками, ділянки суші, з уіх сторін оточені водою. Це – острови. Найбільший на Землі острів – Гренландія. Ділянки суші, оточені водою з трьох сторін – півострови.

2.2. Практична робота.

Вчитель. Учені-картографи умовно поділили поверхню земної кулі на дві півкулі.

Робота з підручником.

Завдання. 1. Використовуючи географічну карту і карту півкуль, покажіть на карті материки, обводячи їх по контуру.Покажіть Північний та Південний полюси.

     Робота в зошиті.

Завдання 2. Робота в парах.  Позначте на карті півкуль материки. 

http://subject.com.ua/lesson/nature/4klas/4klas.files/image020.jpg

1) Північна Америка.    2) Південна Америка.   3) Антарктида.

    4) Євразія.    5) Африка.    6) Австралія.

Візьміть до уваги. Весь суходіл поділяють на материки і частини світу.

Частини світу – ділянки суходолу, які вчені виокремили на основі знань про історію, культуру, географію цих ділянок Землі.

 Частин світу є теж 6: Європа, Азія, Африка, Америка, Австралія та Антарктида.

Перевіримо із слайдами.(див. презентацію)

3. Порт «Мандрівний».

    3.1.  Гра « Загадки – відгадки»

Відгадайте загадку та отримайте конверт із пазлами. Складіть із частинок свій материк.

  1. Цей материк – улюблениця сонця

Де бував чудовий лікар Айболить. ( Африка)

 

  1. У будь-яку погоду

     все навкруги із льоду.  ( Антарктида)

  1. Я -  найбільший материк , що складаюся з двох частин. ( Євразія).

 

  1. Я – невеликий материк, що знаходиться в східній півкулі.  ( Австралія)

 

  1. Відкритий був він

Випадково –

Той світ , що називають

Новим.   ( Північна Америка)

  1. Там дивні рослини,

Там міднії гори.

А річка тече,

Широченна , як море. ( Південна Америка)

3.2. Метод «  Мозаїка».  Гра « Мандрівники».

Такий вид діяльності на уроці дає можливість працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації за короткий проміжок часу, а також заохочує учнів допомагати один одному вчитись навчаючись.

Правило: уважно слухайте інформацію інших і запам’ятовуйте якомога більше  цікавих фактів, за необхідності робіть нотатки.

Домашні групи отримують уявні валізи із цікавою інформацією про материк, куди вони відправляються мандрувати.

 

2038330820383308 

1 ГРУПА   2 ГРУПА

 

 

 

20383308203833083 ГРУПА 4 ГРУПА

 

 

 

 

2038330820383308 6 ГРУПА

  1. ГРУПА

 

 

 

 

 

Постановка проблемного завдання.

Вчитель. У нас на кораблі є шість  мандрівників. Кожен з них  підготував повідомлення – презентацію  про материк, на якому побував і записав все, що там побачив. Запрошуємо їх до слова. Всі уважно слухаємо, тому що під час розповіді ви повинні відгадати, про який материк іде мова і коротко записати про нього.

3.3. Повідомлення мандрівників, перегляд презентацій та відгадування материків.

Мандрівник 1.   Це найвищий материк  і найхолодніший материк на Землі. Це велетенська льодова пустеля. Тут можна побачити тільки  один схід сонця і один захід Сонця на рік. Уся поверхня покрита потужним шаром льоду. З берегів материка повільно сповзають льодовики, плавучі крижані гори — айсберги. Тут на багато сотень кілометрів простягаються снігові рівнини. Часто дмуть ураганні вітри. Але на високих скелях улітку з’являються мохи, лишайники, водорості. Тиша материка іноді уривається криками птахів — альбатросів, чайок і пінгвінів. Тут немає комах. У прибережних водах цього материка багато морських тварин. Найбільші з них — кити, тюлені, морські леви. Люди не можуть жити тут постійно. Там розміщені  науково-дослідні станції. (Антарктида)

Мандрівник 2.   Це найменший і найпосушливіший материк, майже у чотири рази менший за Африку. Розташований у південній півкулі, на великій відстані від інших материків. Поблизу материка розташовується величезна кількість великих і малих островів. Це материк, де все «навпаки»: у липні тут зима, а у січні – літо. Пустелі тут займають близько його половини.  Дерева тут скидають не листя, а кору.Тут багато таких тварин і рослин, які не зустрічаються більше ніде на Землі, наприклад, диво-дерево евкаліпт, та дивні тварини - коала, качкодзьоб, єхидна. Але найзнаменитіша тварина цього материка — кенгуру. (Австралія)

Мандрівник  3.    Це найспекотніший материк. Другий після Євразії за розміром. Майже посередині його перетинає екватор. По обидва боки від екватора простягаються ліси. Там сонце завжди над головою і весь рік гріє дужче, ніж в нас в Україні  у найжаркіші дні липня або серпня. Тут протікає найдовша річка у світі — Ніл. На цьому материку знаходиться найбільша пустеля світу — Сахара. Жива природа вражає багатством і достатком. Мешкає найвища тварина — жираф, прудконогі гепарди, антилопи і страуси, величезні бегемоти і крокодили, шимпанзе і горили. Восени сюди прилітають птахи з країв, де взимку холодно.З України туди відлітають лелекиЮ журавлі, ластівки. (Африка)

Мандрівник  4.   Це найбільший материк на Землі. Займає 1/3 усієї суші. Найбільш населений у світі материк. Троє з кожних чотирьох жителів планети живуть на цьому материку . Він знаходиться у Північній півкулі й омивається всіма океанами  земної кулі. На цьому материку живемо і ми, тут знаходиться наша країна Україна.  Завдяки величезним розмірам материка в різних його куточках склалися різні умови життя. Наприклад, на півночі материка влітку і взимку ходять у хутряному одязі, а на крайньому півдні круглий рік ходять у легкому одязі. Назва материка походить від двох назв частин світу  « Європа» та « Азія» .  (Євразія)

          Мандрівник 5.Береги цього материка омивають води трьох океанів:    

          Північного Льодовитого, Тихого та Атлантичного. У північних морях  

          плавають айсберги, а у південних теплих водах вражає різноманітністю       

           дивовижний світ тропічних тварин і рослин. На заході простяглися   високі гори           Кордильєри , а на сході – низькі Аппалачі. На рівнинах вирощують  

          пшеницю, кукурудзу, випасають величезні стада худоби. Рослиною, яка

          зустрічається тільки  тут, є дерево-гігант секвойя, а твариною – бізон.

                    По материку протікає  одна з найбільших річок світу  Міссісіпі .

           (  Північна Америка )

  

           Мандрівник 6..Трикутником простягся цей  материк від спекотних 

            районів екватора до холодних вод Антарктиди. Це батьківщина картоплі, 

           помідорів та шоколадного дерева. На заході височать гори Анди. Їх ще

           називають Мідні гори, бо з них видобувають мідь , тут часто

           трапляються виверження вулканів.У центрі та на сході – величезні 

           рівнини, найбільша з яких - Амазонська. По ній протікає

           найповноводніша річка світу Амазонка.Тут ростуть дивовижні дерева –

           гевея, із соку якого виробляють ґуму, кавове дерево, банани. У річках

            водяться крокодили, найбільші змії світу – анаконди, а на суші – мурахо-

           їди, птахи – кондори. Ці тварини не зустрічаються більше ні на яких

           материках. Це найвологіший материк. ( Південна Америка )

Картинки по запросу морська фізкультхвилинка         Вчитель.  Ви правильно назвали всі материки, про які розповідали нам  мандрівники.

3.4.Обмін інформацією  у  групах.

  • Що спільного і відмінного між материками?

( СПІЛЬНЕ: материки – це окремі великі ділянки суші, що омиваються водою; РІЗНЯТЬСЯ: материки розмірами, конфігурацією, формами земної поверхні , природою.)

  1. Порт  « Фізкультхвилинка»

 

  1. ПОРТ « В ГОСТЯХ У БОЦМАНА»
  • Боцман. У мене є  скринька, яку я виловив в океані. Тут є різні предмети. Допоможіть розібратися  на який із материків нам потрібно взяти такі речі?
  • ( парасольку, валянки, літак, пляшку з водою, панаму)

           На дошці  в графу «Назви речей» записуються  відповіді учнів.

Назви речей

Назва материка

Ми знаємо

парасолька

Південна Америка

Найвологіший материк

валянки

Антарктида

Найхолодніший материк

літак

Євразія

Найбільший материк

кенгуру

Австралія

Найсухіший материк

панаму

Африка

Найжаркіший материк

ковбойська шляпа

Північна Америка

Належить найбільший острів

  • На який із материків нам потрібно взяти такі речі?

( парасольку, валянки, літак, пляшку з водою, панаму, ковбойська шляпа ).

На дошці записуються відповіді учнів в таблиці. Приймаються всі відповіді дітей, навіть неправильні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Порт « Пізнавальний».

 

Розповідь  вчителя з елементами бесіди.

     Вчитель. Погляньте на карту. Який колір переважає? Що ним позначають? Так, блакитним та синім кольором позначають водойми.  Що таке океан?

Океан – це великий водний простір, що займає значну поверхню Землі.

Скільки є океанів на Землі?  ( 5 )   Назвіть їх. ( Тихий, Атлантичний, Індійський, Північний Льодовитий, Південний )

 Світовий океан — це виняткове творіння природи, колиска життя на Землі,   місце, де знаходяться різноманітні  природні ресурси.

Відеофрагмент

           Довгий час океанічні глибини були недосяжними для людини. Ми­нув час, люди створили спеціальні машини, пристрої, що допомагають вивчати морські глибини. Але навіть у наш час учені більше знають про поверхню Місяця, ніж про поверхню дна Світового океану. Океан нас годує. Люди отримують рибу, морську капусту, водорості, з яких добувають йод, бром, солі калію.

Океани і моря дають кисень, яким ми дихаємо.Із дна морів та океанів добувають нафту, газ, олово, залізні та мідні руди. Вода океанів та морів є транспортним шляхом.   А ще Світовий океан впливає на погоду Землі. Він — ніби паровий котел, що нагрівається сонцем, накопичує тепло, вологу. Цю вологу вітри розносять по всій планеті у вигляді хмарКартинки по запросу земля картинки для детей Отже, без Світового океану не було б життя на Землі. Тому його по­трібно охороняти. Як ви думаєте, діти, що потрібно робити, щоб води океанів були чистими і багатими на рибу?

Відповіді дітей.

  - Економно використовувати воду.

  - Не засмічувати морські простори.

  - Берегти рибні багатства від хижацького винищення.

  - Насаджувати водоохоронні ліси.

   - Будувати очисні споруди, фільтрувати використану воду.

 

          Для того, щоб краще вивчити океани, почала швидко розвиватися молода, цікава наука — океанологія.

    Океанологія - це наука, яка  вивчає різні явища і процеси, що відбуваються у світовому океані.

 Уявно побувавши на всіх шести материках ми ще раз переконалися, що наша планета красива, багата, з різноманітною природою. Проте, вона потребує нашої постійної турботи, адже збереження природи рослинного і тваринного світу — це спільна турбота всіх землян.

ІV.  Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Робота в групах за картками.(див. презентацію)

Сигнал  «SOS!» . Заблукалі кораблі не можуть потрапити до своїх материків.

Просять вашої допомоги.

 

 

20239367 

 

 

 

 

 

 

V. Рефлексія

- Ось і повернулись ми із мандрівки. Вам сподобалося?

- На яких материках ми побували?

- Чи однаковий тваринний і рослинний світ на нашій планеті?

- Від чого це залежить?

- А тепер визначіть свій настрій.

Одну з вибраних фішок діти прикріплюють до дошки, тим самим дають оцінку успішності уроку.

Оцінювання.

VI. Домашнє завдання

- Опрацювати статтю в підручнику с. 43-47.

- Друкований зошит с.21-22 №1-3

 

VII. Підсумок уроку

Якщо поглянути на Землю із Космосу, то видно , якою малою є наша планета порівняно зі Всесвітом. Це ще раз переконує людей у необхідності захищати свій дім – планету Земля!

Майбутнє нашої планети залежатиме від вас , тому що ви можете «стати дослідниками, моряками, авіаторами, інженерами, вченими, що перемагають усі труднощі і стихії»( Микола Трублаїні)

Отож , і я вам бажаю бути наполегливими у досягненні своєї мети, наполегливості у здобутті  знань.                                       

docx
Додано
5 січня 2021
Переглядів
1605
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку