Урок " Механічні явища. Рух і його характеристики"

Про матеріал
Розробка уроку інтегрованого курсу "Пізнаємо природу" за підручником Т. Коршевнюк (за модельною програмою Т.В. Коршевнюк), блок "Досліджуємо явища природи", тема "Механічні явища. Рух і його характеристики". Розробка допоможе провести урок у цікавій інтерактивній формі, використовуючи діяльнісний підхід. Дозволить сформувати в учнів поняття про механічний рух, його характеристики, розвивати вміння роботи у групі, сприятиме креативності, розвитку пізнавального інтересу до предмета.
Перегляд файлу

«____»___________ 20___ року   вчитель Терещук Н.Г.

 

Тема. Механічні явища. Рух і його характеристики.

 Дослідження «Вимірювання характеристик власного механічного руху»

Мета: ознайомити учнів з поняттям  «механічний рух», його траєкторію та характеристики (шлях, час, швидкість); способами обчислення швидкості;

розвивати вміння роботи в групі, складати задачі та розв’язувати їх; формувати навики обчислення швидкості;

 виховувати пізнавальний інтерес,  комунікативність, творчу фантазію

Очікувані результати: учень виконує з допомогою вчителя/учительки за наданим планом вимірювання відстані, часу, швидкості руху тіла; досліджує індивідуально/в групі, з допомогою вчителя/вчительки чи інших осіб за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти/моделі, зокрема цифрові зміни, що відбуваються з тілами під час руху; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час дослідження механічних явищ

Обладнання: комп'ютерна презентація, рулетка, секундомір (годинник), інструктивна картка

 

Хід уроку

І. Організаційний етап

Вправа «Посмішка»

Я хочу передати вам посмішку,  щоб підняти настрій і побажати на сьогоднішньому уроці дізнатись та навчитися багато цікавого.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Пригадайте, що таке явище природи?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Розповідь учителя.

У навколишньому середовищі весь час відбуваються зміни - явища. Наприклад:

  • танення льоду;
  • ріст кімнатної рослини;
  • виготовлення у шкільній майстерні з дерев’яного бруска кухонної дошки .

Продовжіть перелік. (Учні називають явища).

Протягом наступних 6 уроків ми будемо знайомитись з різними процесами, які відбуваються у природі, спостерігатимемо та навчимося проводити  дослідження, аби краще вивчити і усвідомити чому і як відбуваються ці явища.

Оголошення теми уроку. Визначення мети та завдань уроку.

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Бесіда.

Котиться ручка, іде учень, їде автобус, летить шпак . Що спільного в цих явищах? (відбувається рух).

Ще Галілео Галілей писав: «Хто не знайомий із законами руху, той неспроможний пізнати природу».

Прийом «Це цікаво»

Найпрудкішими тваринами на землі є гепарди. Вони здатні розвивати швидкість до 100 км на годину. Проте, якщо гепард за хвилину не наздогнав жертву, то він зупиняється і відпочиває пів години. Сокіл сапсан пікірує свою жертву зі швидкістю 120 км/год. Швидкість людини при нормальній ходьбі – 5 км/год.

 

  1. Що таке механічний рух?

Мозковий штурм: Що таке рух? (Відповіді учнів  узагальнюються, визначається поняття)

Механічний рух - це зміна положення тіла у просторі відносно інших тіл за певний проміжок часу.

Наведіть приклади руху. (колишуться морські хвилі, вітер колише листя на деревах, летить птах, рухаються автомобілі по дорогах, летять літаки, іде людина тощо...)

Отож, як ми бачимо, все у світі перебуває в русі.

Розв’язок ситуації:

Ви сидите в машині. Автомобіль починає рухатись, але в положенні вашого тіла нічого не змінюється. То рухаєтесь ви,  чи ні? (Версії учнів).

Отже з однієї точки зору, ви рухаєтесь, адже машина їде, а з іншої – ви сидите нерухомо. Цей підхід до оцінки руху будь-яких тіл називається принципом відносності руху. Потрібно обов’язково вказувати відносно чого відбувається  рух тіла.

  1. Основні характеристики механічного руху

Робота з підручником

Зверніть увагу на колаж (с. 63), чи бачите ви слід від руху?

Уявну лінію, яку описує тіло під час свого руху, називають траєкторією.

Траєкторія може бути видимою і невидимою. Наприклад, слід літака в небі, сліди тварин на снігу — приклади видимої траєкторії.

  •          Наведіть приклади невидимої траєкторії руху тіла.

Коли тіло рухається вздовж прямої лінії, його рух називають прямолінійним, а коли описує криву лінію — криволінійним.

Бесіда, робота зі схемою                             РУХ

                                               Шлях                             Час

                                                             Швидкість

Шлях — це фізична величина, яка дорівнює довжині траєкторії руху. Шлях позначають буквою l, вимірюють його у метрах (м) або кілометрах (км).

Рух триває певний час. Його вимірюють у годинах (год), хвилинах (хв), секундах (с).

Швидкість руху – шлях, який тіло долає за одиницю часу.

Швидкість позначають v. Обчислюють її за формулою

https://uahistory.co/pidruchniki/yakovleva-explore-nature-integrated-course-5-class-2022/yakovleva-explore-nature-integrated-course-5-class-2022.files/image077.jpg

Поширені одиниці вимірювання швидкості — метр за секунду (м/с) і кілометр за годину (км/год).

-  Пригадайте, якими пралидами вимірюють час та відстань?

VІ. Первинна перевірка засвоєння та закріплення знань

Розв’язування задач

  1. Максимальна швидкість сухопутної черепахи близько 700 м/год, а гепард – 100 км/год.

Завдання: Гепард за 6 хвилин пробіг 10500 метрів. За який час такий самий шлях подолає черепаха?

  1. В українських Карпатах розташована гора Гемба. Гірськолижники піднімаються на гору на підйомнику за 20 хвилин, долаючи приблизно 3500 м гірськолижної  траси. Спуск цією трасою триває 2 хвилини.

Порівняй швидкість руху гірськолижника на підйомнику й під час спуску на лижах.

 

 Дослідження (на подвір’ї школи чи у спортзалі)

Робота в групах

Завдання:

  1. Відміряйте за допомогою рулетки 30 м.
  2. Пройдіть цю відстань спокійним кроком, фіксуючи час за допомогою секундоміра (на телефоні)
  3. Пробіжіть цю відстань, фіксуючи час.
  4. Розрахуйте власну швидкість руху за допомогою формули.
  5. Занесіть отримані дані до таблиці.
  6. Порівняйте результати з іншими групами.

 

VIІ. Підсумок уроку. Рефлексія

    Вправа «Сьогодні на уроці я…»

Заключне слово вчителя.

  • У природі відбуваються різні явища: механічні, теплові, світлові, звукові, хімічні, магнітні, електричні.
  • Механічні рухи – це зміни положення тіл.
  •  Вони розрізняються за швидкістю, шляхом (траєкторією) та часом переміщення.

 

 

VIІІ. Домашнє завдання. Повторити  §9 ;

Робота у групах.

Завдання: І група – Скласти задачу на визначення часу.

                  ІІ група – Скласти задачу на визначення шляху.

                  ІІІ група – Скласти задачу на визначення швидкості.

Обмін задачами між групами, їх розв’язання відбудеться на наступному уроці. (Наприклад: І група складає задачу, ІІ група розв’язує її, а ІІІ група – перевіряє.)

 

 

docx
Додано
5 листопада
Переглядів
367
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку