«____»___________ 20___ року вчитель Терещук Н.Г.
Тема. Механічні явища. Рух і його характеристики.
Дослідження «Вимірювання характеристик власного механічного руху»
Мета: ознайомити учнів з поняттям «механічний рух», його траєкторію та характеристики (шлях, час, швидкість); способами обчислення швидкості;
розвивати вміння роботи в групі, складати задачі та розв’язувати їх; формувати навики обчислення швидкості;
виховувати пізнавальний інтерес, комунікативність, творчу фантазію
Очікувані результати: учень виконує з допомогою вчителя/учительки за наданим планом вимірювання відстані, часу, швидкості руху тіла; досліджує індивідуально/в групі, з допомогою вчителя/вчительки чи інших осіб за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти/моделі, зокрема цифрові зміни, що відбуваються з тілами під час руху; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час дослідження механічних явищ
Обладнання: комп'ютерна презентація, рулетка, секундомір (годинник), інструктивна картка
Хід уроку
І. Організаційний етап
Вправа «Посмішка»
Я хочу передати вам посмішку, щоб підняти настрій і побажати на сьогоднішньому уроці дізнатись та навчитися багато цікавого.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Пригадайте, що таке явище природи?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Розповідь учителя.
У навколишньому середовищі весь час відбуваються зміни - явища. Наприклад:
Продовжіть перелік. (Учні називають явища).
Протягом наступних 6 уроків ми будемо знайомитись з різними процесами, які відбуваються у природі, спостерігатимемо та навчимося проводити дослідження, аби краще вивчити і усвідомити чому і як відбуваються ці явища.
Оголошення теми уроку. Визначення мети та завдань уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Бесіда.
Котиться ручка, іде учень, їде автобус, летить шпак . Що спільного в цих явищах? (відбувається рух).
Ще Галілео Галілей писав: «Хто не знайомий із законами руху, той неспроможний пізнати природу».
Прийом «Це цікаво»
Найпрудкішими тваринами на землі є гепарди. Вони здатні розвивати швидкість до 100 км на годину. Проте, якщо гепард за хвилину не наздогнав жертву, то він зупиняється і відпочиває пів години. Сокіл сапсан пікірує свою жертву зі швидкістю 120 км/год. Швидкість людини при нормальній ходьбі – 5 км/год.
Мозковий штурм: Що таке рух? (Відповіді учнів узагальнюються, визначається поняття)
Механічний рух - це зміна положення тіла у просторі відносно інших тіл за певний проміжок часу.
Наведіть приклади руху. (колишуться морські хвилі, вітер колише листя на деревах, летить птах, рухаються автомобілі по дорогах, летять літаки, іде людина тощо...)
Отож, як ми бачимо, все у світі перебуває в русі.
Розв’язок ситуації:
Ви сидите в машині. Автомобіль починає рухатись, але в положенні вашого тіла нічого не змінюється. То рухаєтесь ви, чи ні? (Версії учнів).
Отже з однієї точки зору, ви рухаєтесь, адже машина їде, а з іншої – ви сидите нерухомо. Цей підхід до оцінки руху будь-яких тіл називається принципом відносності руху. Потрібно обов’язково вказувати відносно чого відбувається рух тіла.
Робота з підручником
Зверніть увагу на колаж (с. 63), чи бачите ви слід від руху?
Уявну лінію, яку описує тіло під час свого руху, називають траєкторією.
Траєкторія може бути видимою і невидимою. Наприклад, слід літака в небі, сліди тварин на снігу — приклади видимої траєкторії.
Коли тіло рухається вздовж прямої лінії, його рух називають прямолінійним, а коли описує криву лінію — криволінійним.
Бесіда, робота зі схемою РУХ
Шлях Час
Швидкість
Шлях — це фізична величина, яка дорівнює довжині траєкторії руху. Шлях позначають буквою l, вимірюють його у метрах (м) або кілометрах (км).
Рух триває певний час. Його вимірюють у годинах (год), хвилинах (хв), секундах (с).
Швидкість руху – шлях, який тіло долає за одиницю часу.
Швидкість позначають v. Обчислюють її за формулою
Поширені одиниці вимірювання швидкості — метр за секунду (м/с) і кілометр за годину (км/год).
- Пригадайте, якими пралидами вимірюють час та відстань?
VІ. Первинна перевірка засвоєння та закріплення знань
Розв’язування задач
Завдання: Гепард за 6 хвилин пробіг 10500 метрів. За який час такий самий шлях подолає черепаха?
Порівняй швидкість руху гірськолижника на підйомнику й під час спуску на лижах.
Дослідження (на подвір’ї школи чи у спортзалі)
Робота в групах
Завдання:
VIІ. Підсумок уроку. Рефлексія
Заключне слово вчителя.
VIІІ. Домашнє завдання. Повторити §9 ;
Робота у групах.
Завдання: І група – Скласти задачу на визначення часу.
ІІ група – Скласти задачу на визначення шляху.
ІІІ група – Скласти задачу на визначення швидкості.
Обмін задачами між групами, їх розв’язання відбудеться на наступному уроці. (Наприклад: І група складає задачу, ІІ група розв’язує її, а ІІІ група – перевіряє.)