Поглибити знання учнів, відчувати настрій ліричного героя; удосконалити вміння виразно читати вірші; поглибити знання про віршовану мову; виховувати любов і повагу до Батьківщини та батьків.
Тип уроку: систематизація знань, умінь та навичок.
Обладнання: портрет Лесі Українки; збірка творів.
Урок-дослідження
Тема. Ми безпечні – поки батько живий, поки мати жива.
(за віршами Л.Українки)
Мета: поглибити знання учнів, відчувати настрій ліричного героя; удосконалити вміння виразно читати вірші; поглибити знання про віршовану мову; виховувати любов і повагу до Батьківщини та батьків.
Тип уроку: систематизація знань, умінь та навичок.
Обладнання: портрет Лесі Українки; збірка творів.
Хід уроку
І. Організація до роботи
ІІ. Основний зміст роботи
Слова вчителя. До теми матері і дитини звертались багато відомих поетів. Це поезії, які виховують почуття любові до рідних, близьких. Окремі вірші поставленні на музику, словами яких матері виражають свої почуття до дитини. Адже з пісні над колискою починається світ дитини до доброти, людяності, любові до ближнього. У їхніх словах найглибші і найтепліші почуття безмежної материнської любові.
До вашої, діти, уваги вірш, ви уважно послухайте і дайте відповідь на запитання:
Спи, засни, моя дитино,
Спи моє маля,
Ніч іде в гаї, в долини,
Трави нахиля.
Хай тобі ця ніч насниться,
Що в огнях сія.
Будеш завтра в світ дивиться,
Зіронько моя.
Перша ніч твоя почата
В співах солов’я
Дай же мамі рученята,
Зіронько моя.
Посміхнись до мене, сину,
І зрадію я,
Не хвилину і не днину -
Я навік твоя.
Сплять ліси, поля, криниці,
Шепіт ручая,
Ти відкрий, відкрий очиці,
Юносте моя.
Підеш ти по Україні,
Де життя буя.
Виростай, моя дитино,
Зіронько моя!
(Андрій Малишко)
Ми продовжуємо вивчення творчості Лесі українки, яка також торкнулась цієї тематики і написала прекрасні вірші: «Мрії», «Як дитиною, бувало», «Мамо, іде вже зима», «Колискова», в яких виражена любов, велика сила волі головної героїні.
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку (запис у зошити)
Робота в групах (Які поділені на «Декламаторів», «Журналістів»)
І. Група
Домашнім завданням було, на основі дитячих поезій Лесі Українки, вивчити напам’ять, яка найбільше сподобалась і взяти інтерв’ю стосовно прочитаного вірша.
«Колискова» (виразне читання)
«Мамо, іде вже зима» (виразне читання)
«Як дитиною, бувало» (виразне читання)
«Мрії»
ІІ. Група «Пошуковці»
Завдання отримали виписати вислови про матір.
Зачитують вислови.
ІІІ. Група «Художники»
На основі поезій Лесі Українки та настрою переданого у них намалювати малюнки.
Демонструють малюнки.
Виписати художні засоби із поезій
«Як дитиною, бувало»
«Мрії»
«Мамо, іде вже зима»
На основі теми уроку написати твір-мініатюру «Ми безпечні – поки батько живий, поки мати жива».
А учням, які намагаються випробовувати власні таланти у написанні віршів, презентувати їх.
(зачитують свої роботи)
ІV. Оцінення знань
V. Підбиття підсумку
- Чого навчають поезії Лесі українки? (Відповіді учнів)
Слова вчителя. Отже, поезії Лесі Українки навчають нас сили волі, рішучості, ніжного ставлення до всього, що нас оточує, відданості, тепла, безмежної любові до рідних людей. Саме такою рідною і близькою для Лесі Українки була мати, яка завжди була поряд. Так і для кожної людини мати – це та людина, яка допоможе знайти нові сили, додати рішучості, піднести настрій.
Знову мама ніжно приголубить,
Знову сльози витере тобі,
Пам’ятай, що мама тебе любить,
Ти також люби, люби її.
Тож дорожіть батьками, любіть, цінуйте і пам’ятайте, що вони завжди вас люблять.
Домашнє завдання: виписати художні засоби із вірша «Мрії»