Проектно-конструкторська модель заняття з української літератури
Тема: Микола Хвильовий. «Я (Романтика)». Проблема внутрішнього роздвоєння людини. Образ ліричного «Я». Образи новели, їх символічність.
Мета: допомогти студентам глибше усвідомити ідейно-художній зміст, імпресіонізм новели; усвідомити символічність образу матері, проблему вибору героя; вчити відрізняти реальне й уявне в ньому, характеризувати образ ліричного «Я»; розвивати вміння аналізувати художній образ, розкрити філософський підтекст (вимріяне майбутнє не може наблизити людина з роздвоєним «я», ціною злочину його не побудувати); розвивати навички подієвого аналізу, зв’язного мовлення, образного мислення; формувати інтерес до модернової літератури; виховувати гуманізм, милосердя.
Обладнання: веб-сервіс Google Класс , макет аркуша читацьких нотаток, текст новели, картки завдань для роботи в міні-групах.
Епіграф: «Новела «Я (Романтика)» ...силою своєю немає собі аналогій в новітній прозі». (О. Білецький)
Модель уроку-заняття з літератури
Композиція та сюжетно-змістові лінії літературної освіти школярів
Зачин заняття
І. Вступне слово-звернення викладача до студентів читачів
Творчість Миколи Хвильового стала по-справжньому видатним явищем в історії української літератури. Хоча за своє коротке життя письменник написав не так вже й багато творів, проте кожен з них – глибокий, насичений психологізмом, хвилюючий. І це не випадково, оскільки і сам автор і доба, на яку припадає його творчість насичена подіями, хвилююча! Тож пригадаймо що ми знаємо про цей період в історії розвитку не лише літератури, а й нації в цілому.
ІІ. Перевірка володіння літературними компетентностями:
Основна частина
ІІІ. Орієнтаційно -прогностична лінія літературної освіти
Неперевершений майстер малої прозової форми М. Хвильовий витворив у нашому письменстві власний стиль, своєрідний різновид лірико-романтичної, імпресіоністичної новели. На середину двадцятих років він став визнаним лідером цілого літературного покоління і був незмінним детонатором гострої критичної полеміки про шляхи розвитку пореволюційної української культури. Турбує серце й донині його запитання, звернене до мас: чи можна прийти до раю, розстрілявши найсвятіше? Проблема внутрішнього роздвоєння людини між гуманізмом і обов’язком у новелі «Я (Романтика)»стане темою нашого заняття.
З кожної скрутної ситуації є вихід, найважче – знайти його і зробити правильний вибір. Ми всі знаємо ці незаперечно істинні слова. Вибір колись зробив сам Хвильовий, перед вибором поставив і свого героя.
Врешті-решт, обидва обирали між ідеями фанатизму та гуманізму: «Я – чекіст, але і людина». Тож у процесі аналізу новели «Я (Романтика)» спробуймо знайти відповідь на запитання: який вибір у цій ситуації зробили б ми? Які людські цінності треба зберігати в будь-якій, навіть найскрутнішій, життєвій ситуації?(на дошці зафіксовано проблемні питання заняття) Висловити власні думки ви зможете, осягнувши глибину змісту твору.
Кульмінаційні моменти розв’язання літературно-мистецьких завдань
ІV. Проективно-операційна лінія літературної освіти. Підготовка до сприйняття художнього твору
Версальці – символ подоланої монархії, вороги комуни;
Інсургент – латинське, означає „повстанці”;
Відправити в штаб Духоніна – розстріляти;
Духонін – головнокомандувач російської армії, що не визнав революцію і був розстріляний разом із підлеглими (штабом);
Синедріон – верховний духовенський суд;
характеристики: версальці, інсургент, синедріон?
Трибунал – назва органів правосуддя, що існували в перші роки радянської влади, створених згідно з Декретом про суд № 1 від 22 листопада 1917 р. для боротьби з контрреволюцією, саботажем та іншими небезпечними злочинами.
(картки роздаються заздалегідь, студенти об’єднуються в групи відповідно до кольору капелюшка на картці)
Капелюшок |
Діяльність |
Капелюшок |
Діяльність |
|
Факти, статистика, жодних емоцій і оцінок; визначити композиційно –сюжетні особливості новели. |
|
Почуття, емоції, відчуття «Я», асоціативний кущ власних почуттів |
|
В чому оптимізм твору. Розкриття позитивної сторони «Я» через образ матері Марії. |
|
Моральні уроки твору до скриньки власних життєвих уроків. |
|
Критика, пересторога. Розкриття негативної сторони «Я» через образи Тагабата, Андрюші, дегенерата. |
|
Пейзаж та інтер’єр у творі. Їхнє значення в розкритті ідеї твору. |
(фіксація подій, станів героїв, портретних , пейзажних, інтер’єрних деталей відповідно до завдання для мікрогрупи)
Композиція і сюжет новели |
|||
Пролог |
І частина |
ІІ частина |
ІІІ частина
|
Пейзаж та інтер’єр в новелі |
|||
пейзаж |
Інтер’єр
|
||
Образи-персонажі новели |
|||
Мати
|
Тагабат |
Андрюша |
Дегенерат |
Я |
|||
Дія
|
Стан |
Цитата |
Власні почуття |
Моральні уроки новели
|
розповідь від першої особи; драматизм; внутрішні монологи героя; відсутність авторської оцінки; виразні художні деталі; глибокий психологізм; символічність образів, деталей; історичні асоціації).
«главковерха чорного трибуналу комуни»? (М. Хвильовий ставить в екстремальну ситуацію неминучого вибору.)
7. Заповнення «Скриньки життєвих уроків»
1. Фанатизм убиває в людині людину.
2. На крові не може постати гуманне суспільство.
3. Гармонійна світобудова виключає насильство як шлях її досягнення.
4. Людина повинна бути чесною не лише з іншими, а й сама з собою.
5. Людина має вчитися протистояти грубій силі, відстоювати власну життєву позицію.
6. Жодна мета не може виправдати антигуманних засобів її досягнення
V. Рефлективно-корективна лінія контролю літературної освіти, читацького досвіду учнів Обмін враженнями від почутого, прочитаного (за творчістю письменника)
- Створення асоціативного куща «М. Хвильовий, новела «Я(Романтика)»
- Рефлексія (за допомогою карток «Рефлексія»)
- Оцінювання студентів
VІ. Заключне слово-епілог словесника.
Сьогодні ми вкотре переконалися, як добре бути романтиком, патріотом, коли твої погляди і надії збігаються з законами буття і як важко бути дитям революції, бо нічого не варта революція, якщо її творять такі її вірні пси як Тагабат, Андрюша і дегенерат. Література вкотре показала , що на крові не може постати гуманне суспільство. Тож пам’ятаймо, вбивство заради їдеї, хай навіть найкращої неминуче призводить до спустошення і деградації
Домашнє завдання : створити повний аркуш читацьких нотаток (модераторам вирізати свою частину аркуша і вклеїти в загальний макет) , переглянути відео з підготовки до ЗНО за посиланням: https://youtu.be/5E3iYREX4Zg