Урок 7. Тема: Мікроскопічні гриби, що викликають хвороби рослин
З видимого пізнавай невидиме.
Г. С. Сковорода
Мета:
Освітня: продовжити розвивати поняття цвілеві гриби на прикладі грибів-паразитів рослин, ознайомити із найпоширенішими хворобами, викликаними грибами;
Розвивальна: творчу активність учнів, науковий світогляд, вміння висловлювати свою думку, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;
Виховна: виховувати увагу, толерантність, почуття відповідальності.
Очікувані результати: учні називають найпоширеніші грибкові хвороби рослин, розпізнають їх на фото, пояснюють яку загрозу ці гриби-паразити несуть для людини.
Базові поняття та терміни: ріжки, борошниста роса, гниль, плямистість, парша.
Розминка. Вправа «Дерево очікувань». Вчитель просить учнів записати на аркуші все, що учні бажають отримати від сьогоднішнього уроку. Вони вивішуються на «Дереві очікувань». Бажаючі можуть зачитати очікування перед класом.
Актуалізація опорних знань.
Тестова перевірка:
-
На малюнку зображено:
-
Пеніцилін;
-
Дріжджі;
-
Мукор;
-
Аспергил
-
Плісняві гриби мукор і пеніцил є:
-
Сапротрофи;
-
Викликають захворювання рослин і тварин;
-
Є паразитами;
-
Виробляють ліки
-
Пліснявий гриб, що часто оселяються на хлібі:
-
Мукор;
-
Дріжджі;
-
Трутовик;
-
Пеніцил
-
На малюнку зображено:
-
Пеніцил;
-
Шапкові гриби;
-
Дріжджі;
-
Мукор
-
Для випікання хліба використовують гриб:
-
Пеніцил;
-
Мукор;
-
Дріжджі;
-
Аспергил
-
Для приготування ліків використовують гриб:
-
Пеніцил;
-
Мукор;
-
Дріжджі;
-
Аспергил
-
Гриб мукор відрізняється від пеніцилу тим, що:
-
Має хлоропласти;
-
Складається із однієї розгалуженої клітини;
-
Складається із багатьох клітин;
-
Утворює плодові тіла у вигляді китиць
-
На малюнку зображено:
-
Пеніцил:
-
Аспергил;
-
Мукор;
-
Дріжджі
Мотивація навчальної діяльності
Наша подорож по сторінках книги рекордів грибів підходить до завершення. Залишилась остання сторінка
Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
-
Розповідь вчителя. Організм рослини є надзвичайно сприятливим середовищем для розвитку грибів: у вакуолях містяться розчини цукрі, а гриби дуже ненажерливі істоти.
-
Робота з малюнками підручника 234. Хвороби рослини, спричинені мікроскопічними грибами-паразитами.
-
Повідомлення учнів.
-
Хворобу «П’яний хліб» викликає мікроскопічний гриб фузарія рожева. Вона потрапляє на колосок пшениці під час цвітіння . Її конідії поширюються вітром на великі відстані, потрапляють на колосся інших зернових і злакових трав і заражають їх. Вражені колоски біліють, а потім утворюється наліт блідо-рожевого кольору. Зерна набувають рожевого відтінку, стають щуплими, втрачають схожість або дають ослаблені сходи.
Розвитку захворювання сприяє тепла і волога погода в період колосіння до дозрівання культури. Ріст грибів в уражених зернах призводить до накопичення токсичних речовин (мікотоксинів), небезпечних для здоров'я людей і тварин. З’ївши хліб, випечений із враженого зерна, людина може отруїтися. В організмі відбувається розлад органів травлення, а також психіки (збудження, слабкість, тремтіння в кінцівках). Мікотоксини протягом багатьох 2-3-х років зберігаються в зерні.
-
Ріжки —хвороба рослин, викликана паразитним грибом. Найчастіше зустрічається на житі, але іноді на пшениці, ячмені і на дикорослих злаках. В колосках жита з’являються зовні чорно-фіолетові, всередині білі ріжки. Вони більші, ніж зерна, і видаються з колоса. Ріжки дуже отруйні і вживання борошна з домішкою ріжків понад 0,1%, в їжу для людини шкідливе: з’являється хвороба — ерготизм, яку називають в народі злим корчем. Проте з ріжків виготовляють кровоспинні ліки. Щоб дістати ріжки, спеціально висівають жито і заражають його цим грибом.
Осмислення об’єктивних зв’язків
Вправа «Власні висновки»: Заходи профілактики уражень рослин мікроскопічними грибами, що викликають хвороби. (учні роблять висновки із власного досвіду)
Узагальнення та систематизація знань
Перегляд презентації «Книга рекордів грибів», яка створювалась протягом вивчення теми. Це допоможе глибше розкрити значення грибів у природі та житті людини.
Домашнє завдання
Вивчити §52.
Скласти сенкани «Сажка», «Парша»