В конспекті уроку розглянуті особливості зовнішньої будови листка, внутрішню будову листка у зв'язку з його функціями фотосинтезу, газообміну, випаровування води, ознайомлені із різноманітністю листків, типами листкової пластинки, видами її жилкування татипами листкорозміщення на стеблі.
Москальова Ольга Миколаївна, учитель біології Тростянецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 1 Тростянецької міської ради Сумської області
Урок 1
Тема. Будова, функції листка, різноманітність листків.
Мета:
Педагогічний інструментарій:
Обладнання:
Тип уроку:урок засвоєння нових знань.
Структура уроку
№ етапу |
Етапи уроку |
Час, хв. |
Завдання етапу* |
Очікуваний освітній продукт (матеріальний, інтелектуальний, духовний) |
І. |
Пропедевтична практика
|
5 |
|
Учень/ученицявідтворює знання попереднього матеріалу з теми «Рослина – цілісний організм» (через виконання біологічного диктанту). Учень/учениця знає процеси життєдіяльності рослин (фотосинтез, дихання, випаровування),функції та особливості будови провідної тканини, вегетативні органи – корінь, пагін (стебло, листок, брунька) та їх основні функції. |
ІІ. |
Орієнтація |
2 |
|
Учень/учениця усвідомлює зміст, обсяг, структуру та результати майбутньої роботи, вибудовує гіпотези як результат пошуку відповіді на проблемне запитання. |
ІІІ. |
Презентація нових знань, умінь |
15 |
|
Учнем/ученицеюстворено власний опорний конспект вивченого матеріалу.
Учень/учениця: характеризує зовнішню будову листка, його внутрішню будову у зв’язку з функціями фотосинтезу, газообміну, випаровування води; засвоює нові біологічні поняття, використовує раніше вивчені; розв’язує проблемне завдання, робить висновки про відповідність внутрішньої будови листка його функціям. |
ІV. |
Практика на прикладах |
3 |
|
Учнем/ученицею на основі наведених прикладівсамостійно виконані практичні завдання. Учень/учениця розпізнає види листків, форми листкової пластинки, види листкорозміщення та жилкування, установлює правильність виконання завдання на основі взаємоперевірки. |
V. |
Керована практика |
13 |
|
Учнем/ученицею під керівництвом учителясамостійно виконані практичні завдання. Учень/учениця аналізує біологічні схеми, визначаєзовнішню та внутрішню будову листка, веде дискусію з іншим учнем/ученицею, спрямовану на вирішення проблемних питань.
|
VІ. |
Незалежна практика |
7 |
|
Учнями у результаті групової роботи виконані практичні завдання дослідницького характеру. Учень/учениця, працюючи в групі: досліджує та аналізує зовнішню будову гербарних зразків рослин, натуральних об’єктів, встановлює характерні ознаки листків, знаходить спільне рішення– заповнює таблицю з аналізом зовнішньої будови листка за його ознаками(простий чи складний, черешковий чи сидячий, вид жилкування, листкорозміщення); дотримується правил роботи в групі; усвідомлює особистий внесок у результат роботи групи; застосовує знання для догляду за рослинами. |
VІІ. |
Домашня практика |
45 |
|
Учень/учениця:здійснює закріплення нових знань та вмінь через роботу з підручником та опорним конспектом; здійснює самоперевірку засвоєння нових понять; розв’язує тестові завдання. Учень/учениця: розв’язує (створює) біологічні кросворди «Листок: будова та функції»;використовує мережу Інтернет для пошуку біологічної інформації; створює міні-презентації («Види листків», «Форми листкової пластинки», «Листкорозміщення», «Види жилкування листка»), |
* Примітка. Оцінювання здійснюється упродовж уроку на кожному з етапів (учень може отримати не одну оцінку!).
Хід уроку
І. Пропедевтична практика (5 хв.)
З метою актуалізації опорних знань учитель пропонує учням виконати практичну роботу –біологічний диктант«Рослина – живий організм» за технологіями «незакінчене речення» та «пропущене слово», який забезпечить швидку перевірку знань. Бланки із завданням (12 запитань) видаються кожному учню (учень фіксує свою відповідь у бланку – колонці «Правильна відповідь»).
Біологічний диктант «Рослина – живий організм»
№ за/п |
Незакінчене речення |
Правильна відповідь |
Оцінка |
|
Органічні речовини в рослинах утворюються завдяки процесу … |
… фотосинтезу |
|
|
Рослина вбирає кисень і виділяє вуглекислий газ під час процесу… |
… дихання |
|
|
Надходження з ґрунту поживних речовин посилюється внаслідок процесу … води листками. |
… випаровування … |
|
|
У процесі фотосинтезу утворюється … - органічна речовина, наявність у рослинах якої можна перевірити розчином йоду. |
… крохмаль … |
|
|
Квітка, плід і насіння – генеративні органи рослини, корені та пагони - … . |
… вегетативні |
|
|
Орган рослин, який складається зі стебла, бруньок та листків, – … |
… пагін |
|
|
Бічна частина пагона - … |
… листок |
|
|
На відміну від стебла та кореня листок має обмежений … |
… ріст |
|
|
Місце прикріплення одного чи кількох листків на стеблі - … |
… вузол |
|
|
Частина стебла між двома вузлами має назву … |
… міжвузля |
|
|
Верхній кут, утворений листком і стеблом, з якого він росте, називається … … . |
… пазухою листка |
|
|
Судини та … рослин об’єднуються у провідні пучки. |
… ситоподібні трубки…
|
|
Оцінка (визначається сумою правильних відповідей, макс. – 12 б.) |
|
З метою установлення рівня готовності учнів продовжувати навчання учитель організовує взаємоперевірку у парах. Правильні відповіді почергово з’являються на слайдах презентації. Критерії оцінювання: за кожну правильну відповідь (у бланку позначається цифрою «1») – 1 бал (максимальна кількість – 12 балів).
Результативність виконання завдання учитель визначає за рівнями навчальних досягнень опитуванням (піднята рука учня). Узагальненнідані за наслідками оцінювання фіксує у таблиці (таблиця слугує і для збору наступної інформації щодо рівня виконання учнями практичних вправ під час презентації нових знань):
Рівень навчальних досягнень |
% учнів за рівнем навчальних досягнень за підсумками виконання практичних вправ |
||||
Біологічний диктант |
Вправа 58 |
Вправа 59 |
Вправа 61 |
Вправа 60 |
|
Високий (10-12 б.) |
|
|
|
|
|
Достатній (7-9 б.) |
|
|
|
|
|
Середній (4-6 б.) |
|
|
|
|
|
Початковий (1-3 б.) |
|
|
|
|
|
При досягненні запроектованого показника (бажано 90-95 %) рівня знань учнів учитель рухається далі, в іншому випадку – зупиняється на повторенні та зміцненні вивченого.
ІІ. Орієнтація (2 хв.)
Порядок побудови та орієнтовний зміст звернення вчителя до учнів:
Успішне виконання вами біологічного диктанту дозволяє перейти нам до вивчення нової теми. Отже, темою нашого уроку є «Будова та функції листка, різноманітність листків». Упевнена, що вам під силу буде підкорити і нові знання, подолавши на шляху до них усі перешкоди. Адже знання – це скарб, а уміння вчитися – ключ до нього.
Сьогодні ми повинні:
Упродовж уроку ви отримаєте значний об’єм нових знань, вивчите нові терміни (записані на дошці), самостійно виконаєте 4практичні вправи, зміст яких орієнтований на визначення зовнішньої будови, форми та типів листків, їх листкорозміщення та жилкування, внутрішньої будови.
Результатом нашої співпраці на уроці повинні стати власні продукти, створені вами на основі набутих нових знань – раціонально організована самостійна чи групова робота з підручником і роздатковим матеріалом, вміння дослухатися та поважати думку товариша, правильно виконані практичні вправи та викладені думки, об’єктивно проведений контроль та оцінювання себе та один одного. Виконання вами домашнього завдання дозволить також попрацювати творчо, і розв’язавши кросворд, і створивши кросворди чи презентації за вивченою на уроці темою. Кожен ваш результат може бути оціненим.
З метою реалізації даного завдання учитель пропонує учням розв’язати проблемне запитання.
Проблемне питання. Рослина, як і людина, є живим організмом. Кожна рослина, як і кожна людина, унікальна, неповторна. А чи може бути унікальними листочки? Якщо так, що саме в чому виявляється їх унікальність?
Очікувана відповідь учнів. Унікальність листків зумовлена їх різноманітністю та особливими функціями, які вони виконують.
Учитель орієнтує учнів на такий порядок (план) презентації нових знань, умінь:
ІІІ. Презентація нових знань, умінь (15 хв.)
Учитель роз’яснює зовнішню будову листка за схемою (слайд …):
Учитель звертає увагу учнів на такі нові та супутнібіологічні поняття:
Учитель пропонує класу уявну подорож у природу для визначення зовнішньої будови листків винограду (простий листок) та троянди (складний листок)(слайд …). Правильно виконане класом завдання дозволяє перейти до наступного блоку (організація виконання вправи супроводжується мультимедійною підтримкою). Визначення зовнішньої будови листка троянди є проблемним завданням, розв’язання якого сприятиме мотивації на вивчення наступного блоку.
За результатами розв’язання проблемного запитання, учні за підтримки вчителя дають визначення наступним новим біологічним поняттям:
Учитель пояснює, що листкова пластинка різних видів рослин має різну форму. Пропонує розглянути малюнки, що ілюструють різні форми листкової пластинки (слайд …):
Коментуючи малюнок учитель та учні наводять приклади рослин, які, відповідно, мають ту чи іншу форму листкової пластики (листочка складного листка):
Далі учитель пропонує встановити форму листкової пластинки деяких рослин:
Очікувана відповідь учнів. Форма листкової пластинки берези – ромбовидна, бузку – серцевидна, гіркокаштану – обернено-яйцеподібна.
Визначення форми листової пластинки гіркокаштану є проблемним завданням, розв’язання якого сприятиме формуванню вмінь визначати форму листкової пластинки складного листка (окремих листочків). Учитель акцентує увагу на те, що складний листок гіркокаштану має пальчасту форму, а обернено-яйцеподібну форму мають окремі листочки складного листка.
Далі учитель роз’яснює, що розрізняють листові пластинки і за їх краєм (слайд …), демонструє різноманітність форм краю листової пластинки на прикладі деяких рослин (мал. 1-7):
Учитель починає пояснення нового блоку з тлумачення нових понять (слайд …):
Далі учитель пропонує виконати вправу – встановити типи листкорозміщення у деяких рослин:
Очікувана відповідь учнів. Листкорозміщенняу кропиви – супротивне, у винограду – чергове, у хвоща – кільчасте.
Учитель пояснює нове поняття (слайд …):
Проблемне запитання. Як ви вважаєте, чому рослини намагаються «підставити» всі свої листочки сонечку?
Очікувана відповідь. Енергія Сонця потрібна рослинам для процесу фотосинтезу: чим більше сонячного проміння поглинуть зелені листочки, тим більше рослина зможе синтезувати органічних речовин для свого живлення.
Учитель пояснює внутрішню будову листка, використовуючи схеми (слайди …), знайомить із новими поняттями:
Мал. Внутрішня будова листка:
1 – кутикула;
2 – шкірка;
3 – стовпчасті клітини;
4 – губчасті клітини;
5 – міжклітинники;
6 –продих (продихова щілина);
7 –замикаючі клітини;
8 – провідний пучок (жилка);
9 – судини (рух ↑);
10 – ситоподібні трубки (рух ↓);
11 – механічні волокна.
Учитель на основі тексту підручника (ст. 109-110),використовуючи схему будови продихів, роз’яснює механізм газообміну та випаровування води, що відбуваються через листок, їх регуляцію у такому логічному порядку:
Учитель разом із учнями встановлюють висновок, що внутрішня будова листка зумовлена його функціями. Для узагальнення нових знань даного блоку учитель організовує роботу у парах, працюючи над заповненням таблиці «Особливості внутрішньої будови листка, зумовлені його функціями»:
№ за/п |
Складові будови листка |
Особливості будови* (у колонці допущені помилки) |
Функції |
|
Кутикула |
Живі безбарвні (позбавлені хлорофілу) клітини, розміщені одним шаром |
|
|
Шкірка |
Воскоподібна речовина |
|
|
Стовпчасті клітини |
Нещільно розміщені клітини неправильної форми з низьким вмістом хлорофілу; між клітинами – великі міжклітинники
|
|
|
Губчасті клітини |
Видовжені, циліндричні клітини, що щільно прилягають одна до одної (схожі на стовпчики; один або кілька шарів), містять багато хлорофілу |
|
|
Міжклітинники |
Заповнений повітрям та водяною парою простір між губчастими клітинами |
|
|
Продих (продихова щілина) |
Отвір між замикаючими клітинами (відкривається на світлі під час фотосинтезу, що відбувається у замикаючих клітинах) |
|
|
Замикаючі клітини |
Клітини з хлорофілом бобовидної форми з потовщеними оболонками, розташовані у шкірці |
|
|
Провідний пучок (жилка) |
Сукупність судин, ситоподібних трубок та механічних волокон |
|
|
Судини |
Видовжені живі клітини, що мають велику кількість дрібних отворів |
Провідна (проводять воду та неорганічні речовини у висхідному напрямку) |
|
Ситоподібні трубки |
Відмерлі трубчасті клітини |
Провідна (проводять органічні речовини у низхідному напрямку) |
|
Механічні волокна |
Живі або відмерлі клітини, що мають потовщені оболонки |
|
Повторення нових знань даного блоку відбувається за рахунок організації таких видів навчальної діяльності учнів:
Перевіряється виконання даної практичної вправи через організацію фронтальної бесідиз учнями за підтримки мультимедійного супроводу.
Очікуваний результат.Учнями встановлено, що допущено невідповідність між складовими будови листка та особливостями будови у рядках 1 і 2 (проведено взаємозаміну), 3 та 4 (проведено взаємозаміну), 9 і 10 (проведено взаємозаміну). Учнями заповнено відповідними записами пусте поле колонки «Функції» (див. таблицю):
№ за/п |
Складові будови листка |
Особливості будови |
Функції |
|
Кутикула |
Воскоподібна речовина |
Захисна |
|
Шкірка |
Живі безбарвні (позбавлені хлорофілу) клітини, розміщені одним шаром |
Захисна |
|
Стовпчасті клітини |
Видовжені, циліндричні клітини, що щільно прилягають одна до одної (схожі на стовпчики; один або кілька шарів), містять багато хлорофілу |
Фотосинтез |
|
Губчасті клітини |
Нещільно розміщені клітини неправильної форми з низьким вмістом хлорофілу; між клітинами – великі міжклітинники |
Випаровування води Газообмін Запасаюча
|
|
Міжклітинники |
Заповнений повітрям та водяною парою простір між губчастими клітинами |
Випаровування води Газообмін
|
|
Продих (продихова щілина) |
Отвір між замикаючими клітинами (відкривається на світлі під час фотосинтезу, що відбувається у замикаючих клітинах) |
Регуляція газообміну та випаровування води |
|
Замикаючі клітини |
Клітини з хлорофілом бобовидної форми з потовщеними оболонками, розташовані у шкірці |
Регуляція газообміну та випаровування води |
|
Провідний пучок (жилка) |
Сукупність судин, ситоподібних трубок та механічних волокон |
Провідна, опорна |
|
Судини |
Відмерлі трубчасті клітини |
Провідна (проводять воду та неорганічні речовини у висхідному напрямку) |
|
Ситоподібні трубки |
Видовжені живі клітини, що мають велику кількість дрібних отворів |
Провідна (проводять органічні речовини у низхідному напрямку) |
|
Механічні волокна |
Живі або відмерлі клітини, що мають потовщені оболонки |
Опорна |
Досягнувши бажаного результату, учитель здійснює логічний перехід до вивчення наступного блоку «Види жилкування листка».
Учитель тлумачить нове поняття:
Далі учитель роз’яснює види жилкування листкової пластинки на прикладах рослин (слайд …), виділяючи 4 основні види жилкування:
Учитель пропонує класу визначити вид жилкування листкової пластинки деяких рослин (слайд …):
Очікувана відповідь. Жилкування листкової пластинки конвалії – дугове, кропиви, яблуні та лопуха – сітчасте.
Учитель наводить приклади й інших різновидів жилкування листкової пластинки, акцентуючи увагу на те, що жилкування листкової пластинки, як і її інші характеристики – форма (силует, край), розміри – є видовою характеристикою:
Кількаразове роз’яснення найбільш складного навчального матеріалу, нових термінів досягається вчителем упродовж етапу презентації за рахунок проведення фронтальних евристичних бесід на основі постановки проблемних запитань, виконання класом вправи на первинне закріплення (оформлення таблиці), що дозволяє, перевіривши тим самим рівень усвідомленості навчального матеріалу, зробити наступні кроки.
Потребу щодо проведення кількаразового роз’яснення під час презентації вчитель визначає, орієнтуючись на рівень усвідомлення учнями нового матеріалу, поданої візуальної інформації, відсутність (наявність) розбіжностей у тлумаченні побаченого.
У робочому зошити у ході презентації вчителем нових знань кожен учень створює свій особистий опорний конспект, зрозумілий для нього, який може бути використаний ним як опора при відтворенні матеріалу.
Перевірка усвідомлення здійснюється через додаткові вправи, що пропонуються у рамках блочної подачі матеріалу (дані вправи розміщені у п.3.1., у відповідних блоках, що визначені планом подачі нового матеріалу).
ІV. Практика на прикладах (5 хв.)
Даний етап передбачає самостійне виконання учнями завдання № 58 (ст. 50 зошита на друкованій основі). Необхідно серед запропонованих вправою листків розпізнати прості та складні.
Але, перш ніж перейти до виконання вправи, учням пропонується розв’язати аналогічну вправу (тренувальну) усно (передбачає застосування тих самих видів навчальної діяльності, але на інших прикладах).
Тренувальна вправа. Розпізнайте прості та складні листки, позначивши їх, відповідно, цифрами 1 і 2.
Виконавши вправу усно, учні приступають до самостійного виконання вищевказаної вправи 58.
Завдання 58. Познач прості листки цифрою 1, а складні – цифрою 2.
Правильність виконання завдання визначається за результатами взаємоперевірки. Правильні відповіді ілюструються (слайд …). Учень, що перевіряє, фіксує кількість правильних відповідей, позначаючи їх знаком «+».
V. Керована практика (12 хв.)
На даному етапі вчитель пропонує учням самостійно виконати дві вправи – 59 та 61 (зошит на друкованій основі), інструктує про порядок виконання, орієнтує на дотримання культури записів у зошиті, використання підручника та опорного конспекту. Акцентує увагу на необхідності доповнити схему у завданні 61 потрібними записами. У ході виконання завдання учнями надає їм за потреби індивідуальну підтримку, вказуючи на допущені помилки.
Завдання 59. Що позначено на малюнку цифрами 1-5?
Очікувана відповідь.
1 – листок; 2 – черешок; 3 – вузол; 4 – прилистки;
5 – піхва.
Завдання 61. На малюнку показано поперечний зріз листка під мікроскопом. Познач внутрішню будову листка (2-4) за зразком (складова будови, тип тканини, функція).
Очікувана відповідь.
Додаткове завдання. Проаналізуй, які складові внутрішньої будови листка не позначені на малюнку, приготуйся до обговорення додаткового завдання у парах. Обговоривши, познач у своєму зошиті решту складових внутрішньої будови листка.
Очікувана відповідь на додаткове запитання.
Перевірка здійснюється шляхом співставлення учнями особистого результату, що зафіксований у зошиті, та запропонованим варіантом правильного виконання (слайди …). Виконання додаткового завдання перевіряється шляхом індивідуального опитування.
VІ. Незалежна практика (7 хв.)
На даному етапі вчитель пропонує учням виконати завдання 60 (зошит на друкованій основі) у групах (учні об’єднуються у 4 групи).
Для виконання завдання кожній із груп необхідно розглянути та проаналізувати зовнішню будову 3-х гербарних зразків рослин чи натуральних об’єктів, якими є кімнатні рослини, заповнити таблицю, вказавши ознаки листків: простий чи складний, черешковий чи сидячий, вид жилкування, листкорозміщення.
Якщо в учнів виникають труднощі у розв’язанні завдання, то для їх підтримки пропонуються таблиці («Форма листкової пластинки», «Форма краю листкової пластинки», «Вид жилкування»),біологічні енциклопедії, довідники з морфології рослин.
Групам видаються такі рослинні об’єкти:
Виконання даного завдання у групах дозволяє учням спілкуватися між собою, досліджуючи об’єкти, разом аналізувати та обговорювати варіанти рішень, знаходити спільне рішення.
Очікувані відповіді. До таблиці очікувані відповіді внесено курсивом. Зірочкою позначені можливі утруднення, розв’язати які можливо, скориставшись додатковою літературою (біологічна енциклопедія), таблицями.
Група 1.
Ознаки листків |
Рослина |
||
Малина |
Береза |
Фікус |
|
Простий або складний |
Складний |
Простий |
Простий |
Черешковий або сидячий |
Середній – черешковий, бічні – сидячі |
Черешковий |
Черешковий |
Форма листка |
Трійчаста* |
Ромбовидна |
Овальна |
Форма краю |
Пилчастий |
Зубчастий |
Суцільний |
Вид жилкування |
Сітчасте |
Сітчасте |
Сітчасте |
Листкорозміщення |
Чергове |
Чергове |
Чергове |
Група 2.
Ознаки листків |
Рослина |
||
Калина |
Троянда |
Товстолист |
|
Простий або складний |
Простий |
Складний |
Простий |
Черешковий або сидячий |
Черешковий |
Черешковий |
Сидячий |
Форма листка |
Трилопатева* |
Периста* |
Лопатовидна |
Форма краю |
Пилчастий |
Зубчастий |
Суцільний |
Вид жилкування |
Сітчасте |
Сітчасте |
Сітчасте* |
Листкорозміщення |
Супротивне |
Чергове |
Супротивне |
Група 3.
Ознаки листків |
Рослина |
||
Горобина |
Яблуня |
Дифенбахія |
|
Простий або складний |
Складний |
Простий |
Простий |
Черешковий або сидячий |
Черешковий, листочки – сидячі |
Черешковий |
Черешковий (у вузлі утворює обгортку) |
Форма листка |
Непарнопериста*, у листочка - ланцетна |
Яйцевидна |
Овальна |
Форма краю |
Зубчастий |
Зубчастий |
Суцільний |
Вид жилкування |
Сітчасте |
Сітчасте |
Перисте* |
Листкорозміщення |
Чергове |
Чергове |
Чергове |
Група 4.
Ознаки листків |
Рослина |
||
Акація |
Груша |
Каланхое |
|
Простий або складний |
Складний |
Простий |
Простий |
Черешковий або сидячий |
Черешковий |
Черешковий |
Черешковий |
Форма листка |
Непарно-пірчастий*, у листочка - ланцетна |
Овальна |
Видовжено-трикутна* |
Форма краю |
Суцільний |
Пилчастий |
Пилчастий |
Вид жилкування |
Сітчасте |
Сітчасте |
Сітчасте |
Листкорозміщення |
Чергове |
Чергове |
Супротивне |
Перевірка рівня засвоєння набутих знань і вмінь здійснюється шляхом індивідуальної перевірки вчителем учнівських зошитів, які здаються учнями після виконання завдання. Варіанти оцінювання використовуються різні – можна оцінити класну роботу учня в цілому, а можна і окремо виконане ним успішно завдання.
Рефлексія досягається шляхом постановки запитань у фронтальній бесіді з учнями:
VІІ. Домашня практика (45 хв.)
Учитель з метою організації домашньої практики визначає учням зміст домашнього завдання, що є обов’язковим для всіх учнів:
З метою міцного закріплення нових знань, їх поглиблення, розвитку творчих здібностей учнів учитель пропонує вдома виконати творчі завдання, орієнтуючи учнів на використання наукових Інтернет-джерел, зокрема, вільної енциклопедії «Вікіпедія»:
Використані джерела
1