Конспект уроку передбачає ознайомлення учнів 6 класу з особливостями морфології грибів, їх цитологічними особливостями. Розроблено різні форми роботи, методичні прийоми та вправи. Використано теоретичний матеріал підручника БІОЛОГІЯ 6 КЛАС, 2014. АВТОРИ: КОСТІКОВ І.Ю., ВОЛГІН С.О., ДОДЬ В.В. Проте, користуватись конспектом можна паралельно з будь - яким підручником, що відповідає вимогам затвердженої Програми МОН.
Біологія 6 клас Дата:
Тема. Особливості будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло.
Лабораторне дослідження будови шапинкових грибів
Мета: формувати в учнів знання про особливості будови (на прикладі печериці), звернути увагу на особливості їх клітинної будови; розвивати в учнів вміння логічно мислити та аналізувати інформацію; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища (на прикладі збереження грибниці під час збирання грибів).
Обладнання: підручник, таблиця «Будова шапинкових грибів», таблиця «Різноманітність шапинкових грибів», ілюстрація «Клітина гриба»
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ УЧНІВ КЛАСУ
Перевірка готовності учнів до роботи.
ІІ. ПЕРЕВІРКА Д/З. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Вправа «Користь - шкода»
1. Гриби розкладають опале листя та гілки.
2. Вони першими «збирають» урожай пшениці на полі.
3. Оселяються на шкірі та нігтях людського організму.
4. Їх можна знайти на продуктах, які знаходяться у вологих та теплих умовах.
5. Можуть існувати на стінах дерев’яних будинків, на картинах видатних художників.
6. Своєю життєдіяльністю перетворюють гірські породи на родючі грунти.
7. Завдяки грибам, ми маємо пухкий хліб.
8. Речовини, що виділяють певні гриби, використовуються для виробництва пеніциліну.
2. Прийом «Термінологічна розминка»
ПОЗАКЛІТИННЕ ТРАВЛЕННЯ ФЕРМЕНТИ
БРОДІННЯ ГЕТЕРОТРОФИ
3. Вправа «Вірю – не вірю»
Учні вказують, які із тверджень є правдивими, а в яких допущено помилки.
1. Всі гриби мають гетеротрофний тип живлення.
2. Вони активно шукають собі поживні речовини, а не всмоктують їх так, як рослини.
3. Ферменти – це особливі речовини, що розщеплюють тіло гриба.
4. Енергію гриби отримують в результаті дихання.
5. Гриби можуть використовувати в їжу навіть целюлозу деревини.
6. Гриби мають хлорофіл, тому здатні до фотосинтезу.
Б. Актуалізація знань
Розпочавши тему «Гриби», ми дізнались, що гриби є гетеротрофними організмами, для них характерне позаклітинне травлення, а їх тіло виділяє ферменти. Вони дихають та всмоктують поживні речовини.
«Проблемне питання»
Як ви гадаєте, чи всі гриби мають однакову будову?
В чому полягає основна відмінність?
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО – ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.
Одного разу на екскурсію до лісу потрапило двоє друзів. Довго блукаючи звивистими стежинами, один із них сказав: «Яка дивовижна природа! В ній все так досконало. Глянь, які гарні квіти, статні дерева в ошатному листі, запашні ягоди, густе плетиво трави. А ще послухай, які пісні виспівують птахи, тріскочуть комахи на листі, придивись, як схвильовано втікають звірі до своїх нірок. Це все – єдина картина життя». Інший хлопчик його зупинив: « Зачекай, це ще далеко не все живе, що є тут. Ти зовсім забув про гриби! Їх тут так багато!». «Ой, та кому потрібні ті гриби! З них користі зовсім немає, хіба що з’їсти. Але й це для тих хто любить делікатеси. Зовсім вони не потрібні» - відповів перший хлопчик і щодуху вдарив ногою по білому грибу. «Не роби цього, зупинись!» - застеріг його друг. «Цей гриб міг бути чудовою поживою для білочки восени, або їжачка. Та ще існують гриби, яких ми не можемо побачити, але без них наша планета перетворилась на звалище сміття та відходів».
Сьогодні на уроці ми детально ознайомимося із особливостями будови грибів, з’ясуємо, в чому полягає їх відмінність від інших організмів живої природи.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Прийом «Асоціація» (використання хмари слів, яку підготували окремі учні за допомогою інтернет - ресурсів)
Розповідь вчителя з елементами бесіди
Учні, з будовою грибів ми ознайомимось на прикладі печериці. Цей гриб ми можемо зустріти в будь – яку пору року на прилавках магазину, адже його промислово вирощують. Восени ми зустрінемось із ним на узліссі, або навіть поблизу доріг, де є волога.
НИЖЧЕ ПОДАНО МАТЕРІАЛ З НАВЧАЛЬНОГО ПІДРУЧНИКА (БІОЛОГІЯ 6 КЛАС, 2014. АВТОРИ: КОСТІКОВ І.Ю., ВОЛГІН С.О., ДОДЬ В.В.).
Тіло печериці утворює грибниця, яку науковці називають міцелій. Міцелій – це система довгих та розгалужених мікроскопічних ниток, яка розташовується у ґрунті. Самі нитки міцелію називаються гіфами. Кожна гіфа утворена ланцюжком видовжених безбарвних клітин.
Учні працюють із зображенням у підручнику (мал..209, с.219)
Ілюстрації з навчального підручника (Біологія 6 клас, 2014. Автори: Костіков І.Ю., Волгін С.О., Додь В.В.).
(учні схематично замальовують до робочих зошитів)
Клітини гіф вкриті щільною клітинною оболонкою, основу якої складає нерозчинна у воді та хімічно стійка речовина – хітин.
Клітини грибів мають: клітинну мембрану, ядро, вакуолю, рибосоми, мітохондрії. У верхівковій клітині біля клітинної оболонки на самій верхівці є велика кількість ростових пухирців.
Завдяки роботі цих пухирців, верхівкова клітина росте і з часом ділиться. Внаслідок цього росте вся гіфа.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Згідно інструктивної картки, учні виконують лабораторне дослідження.
Розповідь вчителя
Під час фізкультхвилинки, ми частково ознайомились із особливостями будови грибів, а зараз я пропоную зробити це детальніше.
У деяких частинах міцелію гіфи щільно переплітаються і утворюють плодове тіло. Це та структура, де утворюються спори.
Плодове тіло
НІЖКА ШАПИНКА
(учні записують схему до робочих зошитів)
На нижньому боці шапинки утворюються пластинки – складки плодового тіла, утворені гіфами. На верхівках цих гіф розвиваються темно – коричневі спори. Складки на яких утворюються спори називаються гіменофор.
Гіменофор
ПЛАСТИНЧАСТИЙ ТРУБЧАСТИЙ
До того часу, як спори дозріють, гіменофор захищає часткове покривало.
V. КОРЕКЦІЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ
Евристична бесіда (с.221 підручника)
2. «Юні кросвордисти»
Вчитель пропонує учням скласти кросворд із ключовим словом «ГРИБИ».
3. «Мозковий штурм»
Поміркуйте, чи можемо ми вирощувати гриби самостійно? Що для цього потрібно?
4. Робота з індивідуальними картками
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати матеріал підручника с.218 - 221.
Підготувати цікаві факти про промислові види грибів.
VIІI. ПІДСУМОК УРОКУ
«Мікрофон»
«Т-схема»
Байрачна Катерина Леонідівна, вчитель біології Перковецького НВК