Урок "Мінеральні води та грязі України"

Про матеріал
Храктеристика мінеральних вод України. Мета уроку: продовжити класифікацію родовищ корисних копалин України, визначити господарське значення мінерально-сировинних ресурсів та заходи щодо раціонального використання та охорони корисних копалин.
Перегляд файлу

Урок 8 клас

Тема: Мінеральні води та грязі. Проблеми раціонального використання мінеральних ресурсів. Дослідження. Використання продуктів переробки корисних копалин у побуті (або) Історія геологічних досліджень території України

Мета: 

навчальна: продовжити класифікацію родовищ корисних копалин України, визначити господарське значення мінерально-сировинних ресурсів та заходи щодо раціонального використання та охорони корисних копалин;

розвивальна: удосконалити навички роботи з тематичними картами, отримати досвід ухвалення особистісних рішень у диспутах, самооцінки, сприяти застосуванню творчого й критичного мислення учнів;

виховна: виховувати відповідальність, творчість, активність, позитивне ставлення до навчання, виховувати почуття патріотизму, формувати відповідальне ставлення до природнього середовища.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: географічні атласи для 8-го класу, фізична карта України, мультимедія, презентація до уроку, роздатковий матеріал.

Очікуваний результат: активізація пізнавальної діяльності; можливість саморозкриття; поява відчуття відповідальності, засвоєння теми.

 

Хід уроку

 

  1. Організаційний момент

 

Добрий день!

 

Природа краю - це головна основа

економічного і суспільного життя.

Коли її не знаєш як слід, не можеш братися

не тощо до розв’язання якихось головних

економічних чи суспільних проблем, але навіть

дрібної справи як слід не розпочнеш.

 

Степан Рудницький

 

Подивіться один на одного, посміхніться і подумки побажайте собі успіхів. Адже для нас успіх це:

У – уміння навчатись і працювати

С – співробітництво в групах

П – подолання труднощів

І – ініціативність

Х – хороший настрій

Отже, почнемо.

 

  1. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

 

 

Зараз Географічна роминка, щоб пригадати  матеріал попередніх уроків, без якого ми не можемо рухатись далі.

 «Відгадай»

За описом Ви повинні відгадати яка це к∕к, назвати назви основних родовищ та де вони знаходяться на території України!

  1. Колір білий. Розчинна у воді. Твердість незначна. Походження осадове. Крихка. На смак солона. (Кам'яна сіль, Слов'янське, Артемівське (Бахмутське) – Донецька обл., Солотвинське – Закарпатська обл.,Ю затока Сиваш) Хто знає як переіменували місто Артемівськ? Яка тепер його назва? Знайдіть в атласі, адміністративна карта, меридіан 38° довготи.
  2. Колір жовтий. Під час тертя електризується. Температура плавлення +114 °C. Має пекельний запах. (Сірка, Новояворівське (Яворівське), Немирівське, Роздільське – Львівська обл.)
  3. Чорний колір, жирний, без блиску або зі скляним блиском. Непрозорий. Вміщує 85 % вуглецю, горить чадним полум'ям. (Кам'яне вугілля, Донецький та Львівсько-Волинський кам.вуг. басейни, які області)
  4. Називають цю руду «кіновар». Це означає з індійської мови «кров дракону». Яку корисну копалину з неї отримують? (Ртуть, Микитівське, Донецька обл., але розробку припинено)

«Розшифруй»

Розшифруйте назви, які корисні копалини добувають у таких родовищах: Іршанське – титанові

Долинське – нафта

Кременчуцький басейн – залізні

Бовтиське – горючі сланці

Деренюське – нікелеві, кобальтові руди

Качанівське – нафто-газове

Самотканське – титанові

Олександрійське – буре вуг.

Мужіївське – золото

Шебелинське – природній газ

 

Чудово, молодці, активні.

 

  1. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

 

Скажіть, вам щось говорить назва Карлові Вари?

У Чехії є Це всесвітньо відоме місто курорт у Чехії. Своєю славою воно завдячує цілющим гарячим джерелам, знаних із глибокої давнини. Саме вони і дали назву місту, адже «вар» означає «окріп». Швейцарський курорт Баден, походить від німецького «баден», тобто купання. Місцеві води якого, відносять до самих багатих на мінеральні речовини в Європі.

Зверніть увагу на продукцію перед вами. Я думаю, що вона вам дуже відома. Це у нас мінеральні води: Моршинська, Миргородська, Боржомі.

Боржомі – широковідома в країнах пострадянського простору та Східної Європи мінеральна вода із однойменного міста в Грузії.

Виникає запитання на яке ви зможете відповісти в кінці уроку: Що таке гарячі джерела, мінеральні води, яке їх походження? Чи є вони в Україні?

Знання, які ви отримаєте на сьогоднішньому уроці, допоможуть вам пояснити їх значення для людини.

 

  1. Вивчення нового матеріалу

 

Тема уроку: Мінеральні води та грязі. Проблеми раціонального використання мінеральних ресурсів. Дослідження. Використання продуктів переробки корисних копалин у побуті

Мета: продовжити класифікацію родовищ корисних копалин України, визначити господарське значення мінерально-сировинних ресурсів та заходи щодо раціонального використання та охорони корисних копалин

 

 

План уроку

1. Мінеральні води і грязі

2. Господарська оцінка мінерально-сировинних ресурсів, основні шляхи їх раціонального використання і охорони.

 

Під час вивчення теми сьогоднішнього уроку вам  знадобляться  знання, які ви отримали під час вивчення  теми «Гідросфера».  Тож  пригадайте та дайте відповідь на питання

Вчитель. Що таке підземні води?

ідземні води  -  це води в товщі земної кори)

- Які вони мають властивості?

(Лікувальні, оскільки проходячи крізь гірські породи, підземні води насичуються різними солями і газами. Саме через це вони можуть набувати лікувальних властивостей  і цілюще впливати на людський організм)

- Як вони називаються?

(Мінеральні)

Пригадаємо, як називаються підземні води , що мають підвищену температуру?

Термальні.

 

Прийом «Географічний практикум»

Відкриваємо атласи Карта мінерально-сировинні ресурси України.

За допомогою карти  атласу знайдемо найвідоміші джерела мінераль­них вод України та підпишемо їх на контурній карті.

Підпишіть відомі джерела мінеральних вод в Передкарпатті (Трускавецьке, Моршинське), на Поділлі (пригадуємо історико-географічні землі, Хмільник), Слобожанщині (Березівське), п-ів Крим (Євпаторія, Саки, Феодосія). Зверніть увагу, Саки який від підземних вод? Що ще там є? лікувальні грязі   атлас робота

Окремі учні беруть

Роздаю пляшки і вони дивляться на етикетках написи про склад води і вживання і дають відповідь на питання. Уважно роздивіться етикетку, має бути зазначено виробника, хімічний склад, показання до вживання води.Зробіть висновки і дайте відповідь на питання:

Проблемне питання

Роблять характеристику продукції.

Назва, виробник, склад, показання.

У чому полягає значення мінеральних вод для людини? Лікувальні властивості

Чи будь-яка мінеральна вода підходить для щоденного вживання? Які можуть бути наслідки у людини від надмірного вживання лікувально-столових вод?

Яка саме мінеральна вода підходить для щоденного вживання? Та яка не містить значну кількість солей.

 

Складання схеми

 

Мінеральні води залежно від складу:

Столова мінеральна вода вода, яка містить менше 0.5 г./л. солі. Таку воду можна вживати у великих кількостях, а також використовувати для приготування  їжі. Така вода переважно не містить великої кількості корисних речовин, проте є оптимальною для поповнення води в організмі.

 

Лікувально-столова вода солі від 0.5 г./л. При помірному вживанні не є шкідливою. Проте при надлишковому вживанні може призвести до негативних порушень в організмі. А саме: загострення хронічних захворювань, порушення сольового балансу та кислотно-лужної рівноваги.

 

Лікувальна мінеральна вода вміст солі більше, ніж 1 г./л. Вживати її можна виключно за призначенням лікаря. Історично склалося так, що було дуже престижно їздити відпочивати на води.

 

Підготувати повідомлення про лікувальні мінеральні та грязьові курорти України.

 

За їх загальними запасами Україна посідає провідне місце серед країн Європи. Найбільшою їх різноманітністю характеризуються Закарпаття, і південно-західні схили  Карпат (Свалява, Поляна, Синяк, Кваси, Шаян), Передкарпаття (Трускавець, Східниця, мморшин, Шкло), Західне Поділля (Гусятин, Сатанів), Причорноморя і Крим (Куяльник, Євпаторія, Саки, Феодосія). Найбільш відомі джерела мінеральних вод в інших регіонах Хмільник на Вінничині, Миргородське на Полтавщині, Березівське на Харківщині.

 мінеральні води з підвищеним вмістом органічних речовин (нафтуся та типу нафтуся (збручанська, ново-збручанська)) поширені на території львівської, тернопільської, хмельницької, чернівецької та івано-франківської областей. саме ці прісні води принесли світову славу оздоровницям трускавця. на базі їх використання розвивається курортне господарство сатанова, східниці; функціонують санаторії «україна» (хмельницька обл.), «збруч» (тернопільська обл.). у  медоборах (пд..-сх. частині подільської височини) є цілющі джерела підземних вод.

 

учень 6. лікувальні грязі  великі запаси лікувальних грязей зосереджені в солоних лиманах і озерах причорномор’я, приазов’я і криму. термальні води в україні виявлено на різних територіях, крім українського щита. вони вивчаються як джерело енергії. перспективними для промислового освоєння є гарячі й теплі підземні води рівнинної частини криму і херсонської області, а також закарпаття.

 

Таким чином, мінеральні води та грязі є дуже важливими мінеральними ресурсами для людини.

Зараз ми з вами з'ясуємо чи раціонально людина їх використовує!!!

 

Проблемна ситуація, приклад: якщо ви з'їли не весь обід і частину їжі викидаєте, це раціональне чи не раціональне використання продуктів? Ні. Тому що витрачаємо багато зайвого, яке не використовуємо.

Що в такому випадку ми можемо зробити щоб це стало раціональним використанням? Відповіді. Менше готувати, і це призведе до чого, що ми менше будемо витрачати на купування продуктів і економити кошти!!!

 

Наведіть приклади використання вторинних ресурсів, які Вам відомі.

Як Ви утилізуєте папір, пластик, скло та інші використані речі? Рац. Чи ні?

Так . Це буде економити природні ресурси, зменшить забруднення навколишнього середовища.

Оскільки розвиток виробництва нерозривно пов’язаний з експлуатацією природних ресурсів, то обов’язково мають враховуватися й екологічні аспекти. Особливо гострою на цьому тлі є проблема раціонального використання мінеральних ресурсів.

Які ресурси використовує сучасна енергетика? Як вона впливає на довкілля?

Проблеми та приклади раціонального використання мінеральних ресурсів у світі.

Раціональне використання корисних копалин базується на комплексному підході до їх вивчення, розроблення родовищ, використання сировини без витрат. 

 

  1. Закріплення вивченого матеріалу

 

Прийом

Група вибирає собі одну проблему для обговорення. Таким чином утворюються три команди. Учні знайомляться і дискутують у групах і готують відповідь.

Робота з підручником с.115-116 та текстом.

група 1. Поясніть. У зв’язку з недосконалими технологіями видобування та переробки мінеральної сировини в надрах залишаються і втрачаються значні обсяги корисних копалин.

 

наприклад, у порожній породі, що залишається на відвалах міднорудних басейнів, є золото, срібло, кобальт та інші компоненти, вартість яких перевищує вартість міді

група 2. Наведіть приклади негативних наслідків видобування корисних копалин.

Різке їх скорочення

Територія екологічного лиха

Занедбаність місць видобутку

 група 3. Запропонуйте заходи щодо раціонального використання  мінеральних природних багатсв.

 

Запитання: У яких регіонах України є мінеральні води?

За описом ви повинні вибрати правильну відповідь.

 

Мінеральні води залежно від складу:

Столова мінеральна вода вода, яка містить менше 0.5 г./л. солі. Таку воду можна вживати у великих кількостях, а також використовувати для приготування  їжі. Така вода переважно не містить великої кількості корисних речовин, проте є оптимальною для поповнення води в організмі.

 

Лікувально-столова вода солі від 0.5 г./л. При помірному вживанні не є шкідливою. Проте при надлишковому вживанні може призвести до негативних порушень в організмі. А саме: загострення хронічних захворювань, порушення сольового балансу та кислотно-лужної рівноваги.

 

Лікувальна мінеральна вода вміст солі більше, ніж 1 г./л. Вживати її можна виключно за призначенням лікаря. Історично склалося так, що було дуже престижно їздити відпочивати на води.

 

 

  1. Підсумки уроку

          

Учитель разом з учнями підбивають підсумки та виставляє оцінки за роботу на уроці та «домашні заготовки» учнів.

РЕФЛЕКСІЯ

Діти скажіть по одному реченню, вибравши початок фрази з екрана на дошці

Сьогодні я дізнався ….

Було цікаво….

Було складно….

Я зрозумів, що….

Я навчився…

Я виконував завдання…

Урок дав мені для життя…

Мені захотілося…

 

Учитель:

Учні! Давайте покажемо ручки  різних кольорів, що відображають ваш настрій наприкінці уроку.

червоний – задоволений своєю роботою, відмінний настрій.

зелений – настрій покращився, хочеться працювати.

синій – настрій задовільний, утомився.

 

Учитель оцінює роботу учнів на уроці, виставляє і коментує оцінки.

 

  1. Домашнє завдання

  Опрацюйте текст підручника § 22 с. 114-116.

  Дослідження

Використання продуктів переробки корисних копалин у побуті.

Запитання та завдання:

1.    Пригадайте, які продукти переробки корисних копалин використовує Ваша родина в побуті.

2.    Продукти переробки якої мінеральної сировини використовують при створенні автомобілів, автобусів, літаків тощо?

3.    Чи відомо Вам, який напрямок обрало сьогодні людство в забезпеченні транспортних засобів енергією?

4.    Яку мінеральну сировину Ви використовуєте під час приготування їжі?

5.    З якої сировини виготовляють корпуси ваших смартфонів, планшетів і но-утбуків?

Дослідження

Історія геологічних досліджень території України Г. Капустіним, В. Зуєвим, В. Вернадським, В. Бондарчуком (на вибір).

Підготуйте коротке повідомлення про одного з учасників геологічних досліджень надр України. Розкажіть про найбільш цікаві факти.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
3.0
Загальна:
3.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Скочеляс Євгенія
    Загальна:
    3.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    3.0
docx
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
1952
Оцінка розробки
3.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку