Урок мистецтва "Мистецькі візерунки з теплих країв. Декоративне мистецтво Індії"

Про матеріал
Комбінований урок (урок прес-конференція, урок застосування знань, умінь і навичок) в 4 класі ознайомить учнів з мистецтвом Індії та сформує вміння створювати панно на задану тематику
Перегляд файлу

Урок мистецтва в 4 класі                                                  
Тема уроку: Мистецькі візерунки з теплих країв.

Декоративне мистецтво Індії.

Мета уроку:

формування ключових компетентностей: 

вміння вчитися – самоорганізуватися до навчальної діяльності у взаємодії;

загальнокультурної – дотримуватися норм мовленнєвої культури;

соціальної – вміння співпрацювати в групі;

предметних компетентностей: ознайомлення  учнів з мистецтвом Індії; формувати вміння створювати панно на задану тематику, з урахуванням законів композиції; розвивати художній смак, просторове і комбіноване мислення, творчу уяву; створити атмосферу гарного настрою, відчуття радості, виховувати старанність, акуратність в роботі; виховувати емоційно-ціннісне, зацікавлене ставлення до мистецтва Індії, почуття толерантного ставлення до релігійних вірувань іншого народу, його художньої культури.
Практичне завдання: створення панно з індійськими мотивами

(колективна форма роботи)

Тип уроку: комбінований (урок прес-конференція, урок застосування знань, умінь і навичок)

Обладнання: мультимедійна презентація, картини із зображенням природи, пам’яток художньої культури Індії, уривків фільмів за темою.
Матеріали та інструменти: І група – папір, клей, ножиці; ІІ група – кольорові олівці, фломастери; ІІІ група – пластилін; ІV група – фарби, папір.
Техніка виконання: змішана: графіка, аплікація, колаж, живопис.

 

 

 

Хід уроку

   І. Організаційна частина. Створення емоційного настрою.

Клас оформлений у вигляді прес-залу: стільці розташовані півколом –  праворуч розміщуються “знавці”, ведучий прес-конференції (вчитель), ліворуч-учні. Біля кожного “знавця”- прес-картка (назва ролі, яку він виконує): географ, історик, мистецтвознавець, літератор.

ІІ. Лекція

Людство протягом  свого багатотисячолітнього  розвитку створило лише декілька великих художніх систем, які утворюють основу світового мистецтва.

 До них належить і мистецтво Індії, традиції якого зародилися                               5 тисячоліть тому, продовжують розвиватися і зараз, вражаючи дивовижною різноманітністю і багатством мистецьких явищ. Ця країна в давнину, завдяки своїм художникам, скульпторам, ремісникам, що залишили чудові пам’ятки архітектури, скульптури, живопису, декоративно-ужиткового мистецтва, вважалася країною чудес, незліченних природних багатств. Із Індії вивозили дорогі прянощі, коштовне каміння, красиві вироби із слонової кістки, кращі фарби. Але найбільше цінувалися індійські тканини з бавовни, їх називали “виткане повітря”, ”струмуюча вода” - такі вони були тонкі й прозорі. Отже, я впевнена, що ми зможемо знайти відповідь на питання - яке ж місце у світі займає мистецтво Індії?               Прошу ставити запитання, які вас цікавлять, до наших  знавців”.

Учень 1.  У мене питання до географа. Розкажіть про Індію як про країну з точки зору географії.

Географ. (Показ Індії на географічній карті) Природа Індії красива, екзотична та унікальна. На півночі країни розкинулись найвищі гори у світі - Гімалаї. Центральна частина Індії вкрита рівнинами. Найбільші ріки - Інд та Ганг. На їхніх берегах в давнину селились індійці. Ріки вважались священними. Індійці вірили що на вершинах Гімалаїв живуть боги. Завдяки клімату, більшу частину Індії вкривають тропічні ліси. А на північному заході країни ростуть справжні непрохідні джунглі з блискучими водоспадами та озерами.

 (Під час розповіді географа йде показ слайдів-природи Індії.)

Учень 2. У мене запитання до “історика”. Яке місце художньої культури Індії у світі в контексті історії?

Історик. Індійська культура справила значний вплив на народи Середньої Азії і Східного Ірану. Це поширення індійської писемності, й індійські назви багатьох міст. Весь Далекий Схід зобов’язаний Індії буддизмом, який сприяв формуванню своєрідної культури Китаю, Японії, Тибету.

Учень 3. Чи  зазнала впливу Індії світова література?

Літератор. Значного впливу індійської культури відчув Захід. Багато письменників ХІХ століття були захоплені творами староіндійської літератури, що були перекладені на той час. Багато західних філософів вивчали вчення індійських філософів.

Учень 4. А як на рахунок мистецтва? Чи здійснювався вплив Індійської культури на світову? Це запитання до мистецтвознавця.

Мистецтвознавець. Я дозволю собі зайняти найбільшу частину вашої уваги. Звичайно Індія зробила свій внесок у скарбницю світового мистецтва. Щоб зрозуміти , який вплив, треба розглянути мистецтво Індії.

(На екрані починається презентація “Мистецтво Індії”)

Індійське мистецтво вражає уяву сучасної людини. Майже все, що відомо про художні досягнення Давньої  та Середньої Індії, має священний характер чи створено з релігійною метою. Але є багато творів, що носять і світський характер, для естетичного задоволення.

Мистецтво Індії тісно пов’язане з релігією.

Живопис. Джерелом наснаги живописців є природа, а також сюжети черпались із релігійних вірувань, міфів та філософії.

А також можемо розглянути цикл портретів індійських богів. Чудові фрески Аджанти також розкривають нам красу живопису індійських майстрів. Настінні розписи печер Аджанти  показують глибину вірувань та любов до природи та надприродного.

Слон — втілення мудрості, сили та доброти. В Індії він служить емблемою царської влади і символізує усі якості хорошого правителя. Дуже шанують слона в цій країні. Щороку в місті Джайпур влаштовують фестиваль слонів. Учасники цього яскравого свята наряджають своїх вихованців у розкішні вбрання, сподіваючись перемогти у конкурсі «Найкрасивіший слон».

Скульптура. Розвиток скульптури більше пов’язаний з буддійськими пам’ятками. Ґане́ша   слоноголовий бог удачі і мудрості. Ґанеша зображується з людським тулубом червоного або жовтого кольору, з великим кулястим животом, з головою слона, що має один бивень.

Учень 5. Цікаво було б дізнатись про архітектуру Індії.

 Архітектура є однією з областей, в якій найяскравіше представлена різноманітність індійської культури. Тадж-Махал – «перлина Індії», «восьме диво світу», одна з найкрасивіших будівель у світі. Побудований за наказом Шах Джахана. Будівництво  тривало 22 роки і трудилося близько 20 000 робітників. Легенда свідчить, що після закінчення будівництва Шах Джахан наказав позбавити скульпторів і архітекторів рук, щоб вони ніколи більше не змогли побудувати таку чудову будівлю, а також очей, щоб вони не могли побачити що-небудь більш красиве, ніж той пам’ятник, який вони звели. Так це чи ні, але побудований в результаті мавзолей, дійсно, став, і до сьогоднішніх днів залишається, одним з найвеличніших і найпрекрасніших споруд у світі.

Учень 6. Я хочу вас просити коротко розповісти про танцювальне мистецтво

Мистецтвознавець. Індійський танець завжди сюжетний. За допомогою танцю передача почуттів, відображення Всесвіту. Теми танців - сюжети легенд, епічних творів, підказані природою, життям. Головні елементи індійського танцю: мудра - позиції пальців, хаста - позиції рук щодо тіла.

 Фізкультхвилинка (виконання індійського танцю)

ІІІ. Оголошення теми

 Сьогодні на уроці  ви будете працювати коллективно і створите колективні композиції «Панно з індійськими мотивами».

ІV. Робота над темою. Словник.

Розповідь учителя

Панно – це декоративний виріб, призначений для прикрашання простору стіни. Композиція означає – з’єднання різних частин в єдине ціле. В композиції все важливо – предмет, їх зорова «вага», розміщення на площині, виразність силуетів, ритмічне чергування ліній, плям, колір, формат, розмір виробу.

- Які етапи роботи проходить майстер, виготовляючи виріб?

Малювання в уяві, задуманий план дій.

Підбір матеріалів та інструментів.

Виготовлення виробу.

Оздоблення.

 Кожна група буде виготовляти різні композиції:

Група «Творчі» - панно «Чарівні пейзажі Індії» (живопис, фарби)

Група «Дружні» - панно «Ганеша» (розмальовка, олівці, фломастери)

Група «Креативні» - панно «Індійський слон» (пластилін)

Група «Ініціативні» - панно «Тадж-Махал» (аплікація, папір)

V. Інструктаж учителя.

 

VI. Підсумок уроку

Організація виставки робіт.

Ось які чудові

Вийшли вироби у нас.

Ваші вмілі рученята

Так прикрасили наш клас!

Рефлексія.

Сьогодні було цікаво…

Мені сподобалося…

Я хочу побажати…