Виховний захід про рідний край, його визначні місця, праця людей, промисловість, сільське господарство. Ознайомити учнів з символікою, культурними та історичними
пам'ятками рідного краю; розвивати пам'ять, увагу, вміння гарно презентувати самостійно знайдений матеріал. Формувати у школярів ціннісне ставлення до Батьківщини, виховувати любов до рідного краю.
1
Розаліївське НВО «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дитячий садок»
(урок-мандрівка для учнів 4-го класу)
Проведений в 4 класі
02.09.2013 р.
Вчитель: Г.І.Онищенко
Розаліївка 2013
Мета: розширити і поглибити уявлення учнів про Київщину та рідне село Розаліївку: назву села, головну вулицю, визначні місця, найважливіші підприємства, формувати почуття гордості за історичне, культурне та духовне життя наших предків; викликати бажання вивчати, берегти і примножувати багатство рідного краю.
Розвивати увагу, пам'ять, зосередженість, мовлення учнів.
Виховувати гуманне ставлення до спадщини українського народу, видатних людей свого краю, бережливе ставлення до природи.
Обладнання: ІКТ, ілюстрації, фотографії пам’ятних місць Київщини, видатних людей краю; ілюстрації рослин і тварин.
Тип уроку: урок-екскурсія
Хід уроку
І. Організація класу.
Створення сприятливого психологічного комфорту.
Встало сонце ласкаве і світ заяснів!
Я безмежно щаслива і дуже багата:
Скільки ж дочок у мене і скільки синів!
Я покликана вас в цьому світі навчати,
Перші кроки сміливі робити до знань
Щоб у світі прекрасному праведно жити,
Перепони долати в житті без вагань!
(за Н.Красоткіною)
Вітаю вас з Днем Знань! Бажаю успіхів у новому навчальному році.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
В історію з вами ми зробимо крок.
З історією ми зустрічались не раз,
І знову вона завітає до нас.
(На дошці прикріплені фотографії, листівки з краєвидами села Розаліївка, архітектурними спорудами, пам’ятниками Києва. Учитель пропонує розглянути їх).
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Вступна розповідь вчителя з елементами бесіди.
- Послухайте рядки вірша Платона Воронька і скажіть про що цей вірш?
Облітав журавель
Сто морів, сто земель,
Облітав, обходив,
Крила, ноги натрудив.
Ми спитали журавля:
— Де найкращая земля?
Журавель відповідає:
— Краще рідної немає!
- Діти, що для вас означає «рідний край», «рідна земля»?
- Які ще слова – синоніми можна використати для передачі змісту цього слова?
- Святою для кожної людини є земля, де вона зробила свій перший крок, вимовила перше слово, почула мамину колискову, а пізніше − народну пісню, пішла стежкою до школи. Ці почуття вічні, вони оспівані в піснях і віршах. Багато письменників і поетів примножують скарбницю слова до рідної землі.
- Кожен народ має свій рід. У словнику слово «рід» означає «ряд» поколінь, які походять від одного «предка». На нашій землі споконвіку жили наші предки, які залишили для нас велику спадщину.
ІІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
- Ви вже, мабуть, здогадалися, що сьогодні у нас незвичний урок, а урок-мандрівка. Під час нашої мандрівки йтиметься про Київщину та наше рідне село Розаліївку.
Під час мандрівки ми познайомимось зі спадщиною нашого краю, його культурними і духовними скарбами; видатними людьми нашого краю та з рослинним і тваринним світом нашої місцевості. Ми повинні знати свій край, його історію. (Слайд 1)
ІV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.
Вчитель: Діти, а що для вас означає слово "рідний край"?
Спробуйте підібрати слова, які для вас характеризують це поняття.
- Молодці! Рідний край – це дійсно наша велика Батьківщина – Україна, це місце, де ми народилися і живемо, це край, де жарко родючий степ, терпкі запахи чебрецю й полину, (Слайд 2,3). Колиска європейської цивілізації, житниця України. Край машинобудівників і хліборобів. Усе це – Київщина. (Слайд 4)
Площа області – 28 131 км2, населення на 2012 рік складає 1,7 млн. чоловік.
Розташована в басейні середньої течії Дніпра, більшою частиною на Правобережжі. На сході межує з Чернігівською і Полтавською, на південному-сході та півдні з Черкаською, на південному-заході – з Вінницькою, на заході – з Житомирською областями, на півночі – з Гомельською областю Білорусі.
Київська область поділяється на 25 адміністративних районів, тут розташовано 25 міст, 30 селищ, 1221 село. Найбільші міста: Біла Церква, Бровари, Бориспіль, Фастів. (слайд 5)
Київська область – столичний регіон і абсолютним лідером за туристичною популярністю тут є столиця та адміністративний центр – Київ. Причому це лідер не лише Київщини, а й усієї України. Але й крім Києва в регіоні вистачає туристично привабливих об’єктів. В першу чергу це Біла Церква з парком «Олександрія» (слайд 6,7), привертають Пархомівка (із однією з найгарніших у країні церков), (слайд8) та Переяслав-Хмельницький із скансеном, (слайд 9) музей під відкритим небом в Пирогово (слайд 10), парк «Київська Русь» в с.Копачів(слайд11) Також увагу туристів Томашівка (із панським маєтком Хоєцьких), Васильків (із собором Антонія та Феодосія), Фастів (із Воздвиженським костьолом та Покровською церквою), (слайд),Сулимівка (із фортифікаційною Покровською церквою), Ромашки (з однією з найбільших церков України).(слайд 12). Протікає на території Київщини і найбільша річка України – Дніпро з численними притоками (слайд 13)
3.Бесіда на знання символіки рідного краю.
Кожна країна, область, місто обов’язково має свою символіку.
Вчитель: Що ж означає слово символ? (Відповіді дітей)
Підніміть оченята на екран, а один з вас зараз нам всім прочитає значення цього слова. (Слайд 14)
Символ – це умовне позначення якогось предмета, поняття, чи явища.
Вчитель: Зараз ми познайомимось з прапором Київської області. (Слайд 15) Ви можете його побачити на екрані. Хто знає, що символізують кольори на прапорі?
Вчитель: Зараз ви бачите герб Київської області. (Слайд 16) Що на ньому зображено? (Відповіді дітей)
Впевнена, що ви знаєте символіку і нашого рідного села Розаліївка. (слайд 17,18) Зараз я хочу дати вам більш складне завдання: перед вами декілька прапорів різних міст. Ваше завдання полягає в тому, щоб визначити, де саме прапор нашого рідного села.
(Слайд 19)
Вчитель: Ми всі повинні знати символіку рідного краю та села, адже це його візитна картка!
Фізкультурна хвилинка
Україна, ( діти розводять руки по сторонах )
Рідний край, ( піднімають руки догори )
Поле, річка, ( повороти тулуба з розведеними по сторонах руками )
Синій гай. ( присідають )
Любо стежкою іти ( ходьба )
Тут живемо я і ти! ( показують на себе та на свого сусіда )
Заочна екскурсія Київщиною.(Слайд 22)
Зараз ми з вами будемо подорожувати цікавими та відомими на весь світ стежинами нашої Київщини. І приведе ця стежина до нашого рідного села Розаліївка.
У кожної людини, сім’ї, родини, села, міста є своя цікава історія. Має її і наше село .
•.Розалі́ївка — село в Білоцерківському районі Київської області.
Засноване в 1793 році, поміщиком Проскурою-Сущанським. Назва села походить від імені Розалії і Лілії Проскури-Сущанської.
Населення — близько 500 жителів
• Вагоме значення у розвитку економіки села має СВК «Розаліївське»
Отже, в січні 2014 року ми відзначали 80-річчя утворення Київської області.
Б). Розповідь з елементами бесіди.
- Наші предки залишили нам у спадок багату землю, свою історію, культуру, освіту і традиції. Наше завдання – зберегти цей скарб і примножити його. Ми повинні добре вивчити й пізнати минуле нашого народу, краю. Зараз ми поговоримо про культуру рідного краю. Як ви гадаєте, що таке культура?
Культура – це все, що людина створила власними руками, а не одержала від природи. В іншому розуміння, культура − це творчі духовні надбання освічених верств народу, передані з покоління в покоління.
- Яку людину називають культурною?
Культурною називають людину, яка знає правила поведінки і виконує їх, уміє цінувати прекрасне, може розрізнити добре і погане.
Знання людина набуває в процесі навчання. ї тільки тих людей, що досконало виконують свою роботу, називають митцями. Вони можуть бути художниками і поетами, акторами і музикантами, режисерами і співаками, вишивальницями і архітекторами. Отже, культура містить в собі і науку, і освіту, і мистецтво.
V. Осмислення учнями знань
1.Зупинка «Видатні люди мого краю» (Слайд 23)
В області народилися
Іван Мазепа – український військовий, політичний і державний діяч, гетьман війська Запорозького.
Іван Козловський – радянський оперний і камерний співак (ліричний тенор), режисер.
Павло Попович – радянський космонавт, двічі Герой Радянського Союзу.
Ліна Костенко – українська письменниця-шістдесятниця, поетеса, лауреат Шевченківської премії.
Андрій Малишко – український радянський поет, перекладач.
Іван Драч – український політик, поет, письменник, критик і «майже дисидент» радянської епохи, Герой України.
Вадим Скомаровський – український поет, перекладач
Таїсія Повалій – українська співачка й актриса. Заслужена артистка України. Народна артистка України.
Отже, скільки талановитих, добрих, роботящих людей навколо вас. Видатна людина не тільки та, що уславилася на весь світ. Кожна людина — це особистість, кожна людина робить і робитиме свій внесок у розвиток господарства, науки, культури рідного села, району, міста. Кращі працівники підприємств, освіти, культури, науки — це також видатні люди рідного краю. І про них теж треба знати, розповідати, збагачувати їхній досвід.
2. Зупинка „Рослини мого краю”
А). Відгадування кросворда „Рослини”.
|
|
|
1. |
Б |
Е |
Р |
Е |
З |
А |
|
|
|
|
|
|
2. |
Р |
О |
М |
А |
Ш |
К |
А |
|
|
|
|
|
3. |
С |
У |
Н |
И |
Ц |
І |
|
|
|
|
|
4. |
Л |
И |
П |
А |
|
|
|
|
|
5. |
Я |
Л |
И |
Н |
А |
|
|
|
|
6. |
К |
А |
Л |
И |
Н |
А |
|
|
|
|
7. |
Л |
І |
Щ |
И |
Н |
А |
|
|
|
|
|
За допомогою ілюстрацій відгадати кросворд.
Б). Розповідь про лікарські рослини.
Рослини – це не тільки окраса, багато рослин мають лікувальні властивості.
Подорожник – чудовий засіб від укусу комарів, бджіл, джмелів, навіть гадюк. Свіжий вимитий листочок подорожника розітри, щоб виступив сік, і приклади до вкушеного місця. За кілька хвилин вгамовується біль, пухлина зникає. Закапай соком вухо – перестане боліти.
Ромашка лікарська дуже корисна. У народі її називають рум'янцем, Із цвіту ромашки п'ють відвар замість чаю, коли болить живіт. А ще її використовують для полоскання горла при ангіні.
Корисна ромашка і для очей. Від ячменя можна швидко позбутися за допомогою примочок. Крім того, вони добре знімають втому з очей після тривалого читання, перегляду телепередач,
Суниці лісові. В ягідках є чимало вітамінів та інших корисних речовин. Плоди суниці збуджують апетит, покращують травлення. А відвар з її сухого листя вживають для очищення крові, щоб не було висипів на шкірі.
Смородина чорна. У ній багато вітамінів. Ягоди корисні при багатьох хворобах як полівітамінні ліки.
Якщо болить горло, полощи соком смородини наполовину з водою. Добре збиває температуру відвар зі смородинового кореня. А якщо мучить кашель, допоможе сік смородини з медом.
Збирати лікарські рослини в межах міста і поблизу проїжджих доріг не можна, оскільки вони накопичують велику кількість шкідливих речовин.
Сушити треба вчасно. І обов'язково в тіні. Тоді трава не втратить ні свого природного кольору, ні лікарських властивостей.
Зберігати висушені трави чи плоди бажано у полотняних мішечках або картонних коробочках.
- Поясніть значення прислів'я:
Бережи одяг, поки новий, а здоров'я, – доки молодий.
3.Зупинка „Тварини мого краю”.
А). Називання тварин, які водяться у наших лісах. (Показ ілюстрацій)
Б). Бесіда про охорону тварин і рослин. Правила поведінки в природі.
У Червону книгу вчені занесли
Світ неповторний та чудесний,
Що поступово вимирає,
Давно порятунку в нас благає.
- Чому Червона книга? (Червоний колір – символ перестороги і заборони).
До Червоної книги України занесено 923 види рідкісних зникаючих тварин і рослин.
- Як ви вважаєте, що ви можете зробити для охорони природи? (Не ламати, не псувати гілок, не рвати квітів. Не можна залишати у лісі після себе сміття. Не можна кричати.)
VІ. Підсумок уроку
Ось і закінчується наша захоплююча подорож рідним краєм. Сьогодні я підготувала для вас цікаву виставку книг. Вона весь урок прикрашає наш клас не даремно. Тут ваші улюблені книги українською мовою про далекі походи, про наших дідів і прадідів, що жили на нашій землі, про людей, які славлять Україну в наші дні. Є і історично цінні записи, і збірники дитячої літератури авторів рідного міста, фотографії рідного краю в далекому минулому і сьогоденні та багато цікавої і корисної інформації. Вона обов’язково стане вам у нагоді не лише на уроках в школі, але і у вашому повсякденному житті.
2. Узагальнююча бесіда
– Як ми маємо ставитись до землі, на якій ми живемо?
– Чим можемо пишатися?
– Що потрібно робити людям, щоб наш рідний край процвітав і розвивався?
Любімо свій край рідний, цінуймо те, що над нами мирне небо, що мова наша українська бринить у серцях людей, що маємо прекрасну, незалежну державу і живемо в чудовім краю, що носить горде ймення – Київщина.(слайд 24, 25)
Київщино моя!
Пишаємось тобою!
Ти наша гордість і краса,
Хай незалежність сяє над тобою.