Урок "Мохи. Лабораторне дослідження будови моху"

Про матеріал
План-конспект уроку на тему "Мохи. Лабораторне дослідження будови моху. Інструктаж із БЖД" для учнів 6 класу
Перегляд файлу

 

Тема: Мохи. Лабораторне дослідження будови моху. Інструктаж із БЖД.

Мета:

навчальна: Продовжити знайомити учнів з вищими споровими рослинами; ознайомити з будовою та процесами життєдіяльності мохоподібних;

розвивальна: Розвивати уміння працювати з лабораторним обладнанням; уміння логічно мислити; розвивати спостережливість, увагу, пам’ять;

виховна: Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища і особливо до рослин лісу – мохів, проводити екологічне виховання.

Обладнання: малюнок «Різноманітність мохів», таблиця «Зовнішня будова мохів», «Життєвий цикл зозулиного льону», гербарні зразки зозулиного льону, підручник.

Поняття: мох, ризоїди, спорангій, спора, кришечка, коробочка.

Тип уроку: урок формування знань, умінь, навичок.

План уроку:

І. Організаційний етап (2хв)

ІІ. Актуалізація опорних знань (5хв)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (3хв)

ІV. Теоретичне вивчення матеріалу (15хв)

V. Практичне опрацювання нового матеріалу (15хв)

VІ. Підсумок уроку (3хв)

VІІ. Визначення домашнього завдання (2хв)

Хідуроку

І. Організаційний етап (технічна організація учнів вчителем)

Добрий день. Мене звати Лілія Миколаївна. В нас сьогодні урок що передбачає лабораторну роботу. У вас на партах повинні бути робочий зошит і підручник. 

ІІ. Актуалізація опорних знань (фронтальна бесіда)

Перед початком нашої роботи давайте пригадаємо:

  1.   Які тканини наявні у вищих спорових рослин?(покривна, основна, провідна)
  2.   Що таке спора?(спеціалізована клітина нестатевого покоління)
  3.   Що таке спорофіт? (нестатеве покоління життєвого циклу, яке продукує спори)
  4.   Що таке гаметофіт?(статеве покоління, яке продукує гамети)
  5.   Що таке яйцеклітина і сперматозоїд? (жіноча і чоловіча статеві клітини)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (розповідь вчителя)

До вищих спорових рослин відносяться мохоподібні. Ви можете їх зустріти на зволожених територіях.

Де краплина є води –

 Там ти можеш мох знайти:

 На болоті, в горах, в лісі,

 На колоді і на стрісі.

 Де вологи є запас

 Скрізь ростуть мохи у нас.

Мохоподібні – це найдревніші вищі рослини, що з’явились близько 400 млн. років тому назад. Вони старші за динозаврів, їх різноманіття сформувалось до того, як сталося перше роз’єднання материків. Мохоподібні досить різноманітні, налічують приблизно 25 тисяч видів, розповсюджені у вологих місцях існування, але зустрічаються і в пустелях, і на неродючій поверхні голих скель. В Україні налічують близько 800 видів.

Отже тема нашого уроку Відділ Мохоподібні.

ІV. Теоретичне вивчення матеріалу (розповідь вчителя з елементами бесіди)

Мохи – позбавлені коренів вищі спорові рослини. Відділ мохоподібних налічує три класи: справжні мохи, печіночники, антоцеротові мохи. Представниками  мохоподібних є політрих волосоносний, печіночник маршансія, цикран, бріум, еріопус, зелені мохи, сфагнові мохи (показ малюнків «Різноманітність мохоподібних»).

 Всі ви бачили у лісі чи на лузі, щільні оселення, утворені невисокими рослинами. Одним з видів мохів є зозулин льон. На прикладі зозулиного льону ми розглянемо будову мохоподібних. (робота з таблицею «Зовнішня будова мохоподібних»)

Що з’явилося у вищих спорових рослин у зовнішній будові?(стебло з листками, корені) Рослина моху складається з єдиного нерозгалуженого стебла, густо вкритого спірально розміщеними листками. На верхній частині, на яку потрапляє світло, стебло та листки зелені, на нижній – жовто-бурі.Чому?(в умовах недостатнього освітлення руйнується хлорофіл)

 У мохів немає коренів, а їх функцію виконують ризоїди – багатоклітинні волосиноподібні відростки, які галузяться. Вони утримують рослину і всмоктують поживні речовини. Спорангій  в якому дозрівають спори знаходиться на верхівці мохів. Він має вигляд коробочки з кришечкою.

Поглинання та випаровування води у мохоподібних виконується всією поверхнею гаметофіту.

Зустрічаються як однодомні так і дводомні мохоподібні. Завдяки порівняно невеликій диференціації тканин, а також здатності мохоподібних оживати після повного висихання, будь яка частина гаметофіту може дати початок новій рослині. Більшість мохоподібних вегетативно розмножуються за допомогою спеціальних органів (виводкових бруньок, листя, гілочок), які утворюються на гаметофіті.

Відкрийте підручник §41 сторінка 160 малюнок 143. Розгляньте малюнок. Що на ньому зображено? А що таке життєвий цикл?(повна послідовність фаз росту та розвитку організму, від зиготи до утворення гамет) (використання таблиці «Життєвий цикл зозулиного льону»)

На верхівках жіночих рослин зозулиного льону знаходяться на ніжках коробочки, вкриті кришечкою. Це особини нестатевого покоління(спорофіт), які розвиваються із заплідненої яйцеклітини. Особини нестатевого покоління(спорофіт) спочатку мають зелене забарвлення. Вони здатні до фотосинтезу. Через деякий час вони руйнують хлорофіл, а поживні речовини беруть з особини статевого покоління(гаметофіт). Спорофіт живе й розвивається на гаметофіті.

Коробочка – це спорангій, у якому розвиваються спори. Коли спори дозрівають кришечка відпадає і спори розсіюються. Потрапляючи в сприятливі умови проростають у зелену нитку. Нитка росте, галузиться, і з деяких її клітин внаслідок поділу утворюються чоловічі і жіночі особини статевого покоління. На жіночих особинах знаходяться яйцеклітини, а на чоловічих – сперматозоїди. Сперматозоїди потрапляють до яйцеклітини з током води, за допомогою вітру або комах і відбувається запліднення. Утворюється зигота. Зигота розвивається і утворюється спорогін, що являє собою коробочку на ніжці. У спорангїї (коробочці) дозрівають спори і все починається заново. Гаметофіт не лише живить, але й захищає покоління спорофіту.

На болотах зростають різні види сфагнуму. Сфагнуми ризоїдів не мають, до грунту вони кріпляться нижньою частиною стебла, яка періодично відмирає. Він росте верхівкою. Листки сфагнуму утворені клітинами 2 типів: одні живі і мають хлоропласти, вони забарвлені у в зелений колір. Інші клітини мертві і безбарвні. В їхній оболонці є отвори, через які до клітини надходить вода. Сфагнум може поглинути води у 20 разів більше, ніж важить сам. Накопичуючі воду сфагнові мохи сприяють розвиткові заболоченості. Відмерлі рештки сфагнумів осідають на дні боліт, пресуються і утворюють торф.

Мохоподібні живуть у дуже широкому діапазоні зовнішніх умов оточення. В їх складі зустрічаються водні, болотні, лісові та лугові мохи, епіфіти (ростуть на деревах), а також мохи, що ростуть на камінні та на гнилій деревині. У пустелях існують мохи, які ростуть на піщинках, які розносяться вітром. Існують мохи, які живуть на гної. 

V. Практичне опрацювання нового матеріалу (інструктаж вчителя)

Відкрийте зошити для лабораторних робіт на сторінці 64 будова мохоподібних. Прочитайте мету, обладнання та хід роботи. У першому завданні розгляньте гербарний зразок зозулиного льону і підпишіть малюнок. Позначте на малюнку під якими числами розташовані ризоїди, стебло з листками. У другому завданні розгляньте гербарний зразок зозулиного льону і підпишіть малюнок. Позначте на малюнку під якими числами розташовані ніжка і коробочка. У висновку дайте відповіді на питання: 1.За допомогою чого мох кріпиться до грунту? 2. З яких частин складається вегетативна частина зозулиного льону? 3. Чому з’являється стебло з листками? 4. Яке пристосування є для захисту спор? Ставите номер питання і даєте відповідь.

 VІ. Підсумок уроку (фронтальна бесіда)

  1. З якими рослинами ми сьогодні познайомилися?(Мохоподібні)
  2. Що таке мох?(позбавлена коренів вища спорова рослина)
  3. Яка будова моху зозулиного льону особин статевого покоління?(стебло, листочки, ризоїди)
  4. Яка будова моху зозулиного льону особин нестатевого покоління?(тонка ніжка, коробочка з кришечкою)
  5. Де поширені мохоподібні?(на болотах, камінні, гнилолій деревині, деревах, лугах,у лісах)

VІІ. Визначення домашнього завдання (інструктаж)

 

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
14 травня 2020
Переглядів
1844
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку